• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

BadkarsPiraten

Vacheron
Gårdagens FB marketplace fynd.
Pioneer Prologue 70 och NAD C325BEE.
Blir skitbra för hårdrock i garaget. Blev sent igår så fick aldrig testa det men ikväll hoppas jag på att få tid att koppla in det och provlyssna!
Snapchat-262016025.jpg



Kunde inte tacka nej till NAD förstärkaren för 900kr av snubben när jag har C326BEE i vardagsrummet som jag älskar.
 
Senast ändrad:

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Några tankar på kvällskvisten...

Kör för närvarande Spotify till Tv:n via wifi från telefonen. Från tv:n kör jag optisk kabel till min receiver, en Denon 3805.

Känns som man förlorar ljudkvalitet på det här sättet (?).

Skulle det bli bättre om jag istället skulle ha en USB C-kabel från telefon till en RCA-ingång på receivern?

Är det något med telefonen som försämrar ljudet? Tv:n har väl illafall något kasst ljudkort som färgar/försämrar ljudet?

Spotify är väl knappast det bästa ljudmässigt men det är väldigt smidigt.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Några tankar på kvällskvisten...

Kör för närvarande Spotify till Tv:n via wifi från telefonen. Från tv:n kör jag optisk kabel till min receiver, en Denon 3805.

Känns som man förlorar ljudkvalitet på det här sättet (?).

Skulle det bli bättre om jag istället skulle ha en USB C-kabel från telefon till en RCA-ingång på receivern?

Är det något med telefonen som försämrar ljudet? Tv:n har väl illafall något kasst ljudkort som färgar/försämrar ljudet?

Spotify är väl knappast det bästa ljudmässigt men det är väldigt smidigt.

Nej, det lär inte direkt bli något optimalt.
Spotify är inte heller optimalt, men för de flesta alldeles tillräckligt.
Lyssnar jag på musik så menar jag att jag själv har världens bästa anläggning i förhållande till storlek. Naim UnitiQute och Neat Iota. En REL T-Zero skulle göra allt så bra som det kan bli.

Små avtryck, men riktigt bra
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Några tankar på kvällskvisten...

Kör för närvarande Spotify till Tv:n via wifi från telefonen. Från tv:n kör jag optisk kabel till min receiver, en Denon 3805.

Känns som man förlorar ljudkvalitet på det här sättet (?).

Skulle det bli bättre om jag istället skulle ha en USB C-kabel från telefon till en RCA-ingång på receivern?

Är det något med telefonen som försämrar ljudet? Tv:n har väl illafall något kasst ljudkort som färgar/försämrar ljudet?

Spotify är väl knappast det bästa ljudmässigt men det är väldigt smidigt.
Du har spotify på tvn eller? Telefonen bara kontroll? Isf är signalen digital tills den når recieverns dac så det låter som en vettig lösning.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Du har spotify på tvn eller? Telefonen bara kontroll? Isf är signalen digital tills den når recieverns dac så det låter som en vettig lösning.

Men vad skönt att höra! Låter rimligt! Tack för svar!

Är kass på digitala prylar men det är jäkligt smidigt. All vinyl ligger nerpackat. Blir ju en kompromiss med 320 kbps men är tveksam om jag hör skillnad mot lossless eller dylikt. Aldrig jämfört riktigt...

Ja, Spotify finns som app på både tv och mobilen. Spelar det någon roll om jag använder mobilen som kontroll och kör via appen på tvn eller spelar via mobilens app med tvn som tillgänglig enhet?

Appen på mobilen verkar synka ihop med appen på tvn på något sätt. Kommer upp historia om låtar och dylikt på tvn även om jag använder appen på mobilen...
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Några tankar på kvällskvisten...

Kör för närvarande Spotify till Tv:n via wifi från telefonen. Från tv:n kör jag optisk kabel till min receiver, en Denon 3805.

Känns som man förlorar ljudkvalitet på det här sättet (?).

Skulle det bli bättre om jag istället skulle ha en USB C-kabel från telefon till en RCA-ingång på receivern?

Är det något med telefonen som försämrar ljudet? Tv:n har väl illafall något kasst ljudkort som färgar/försämrar ljudet?

Spotify är väl knappast det bästa ljudmässigt men det är väldigt smidigt.

Det är helt riktigt.
Signalen är digital hela vägen vilket (bör) hålla den helt opåverkad.
Jag kör likadant i mitt system.

Spotify här med. Det är skillnad på lossless och 320kpbs. Men smidigheten med Spotify väger upp kvaliten för mig, tyvärr.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Det är helt riktigt.
Signalen är digital hela vägen vilket (bör) hålla den helt opåverkad.
Jag kör likadant i mitt system.

Spotify här med. Det är skillnad på lossless och 320kpbs. Men smidigheten med Spotify väger upp kvaliten för mig, tyvärr.
Har du testat någon streamingtjänst med högre upplösning? Inbillar mig att Spotify är störst och har mest musik vilket väger upp för mig.
 

Zackowlio

Cartier
2-Faktor
Inte jätteskillnad vad jag kunde läsa mig till men en ny funktion tror jag de vinner på. Att man kan ha två enheter kopplade samtidigt.

Idag kör jag mina via jobburken mest då det känns smidigast. Dock får jag inte Ldac då tyvärr.

Då måste jag köra via telefon men det blir ju inte lika smidigt när man sitter med tangentbordet framför sig.

Kunde jag koppla telefon och datorn samtidigt hade man kanske kunnat få till detta.
Någon som lyssnat på både xm3 och xm4 och kan ge input? Lite sugen på att nypa ett par men frågan är om det är värt nästan dubbla priset för ett par xm4?
 

Zackowlio

Cartier
2-Faktor
Har inte lyssnat på de nya men har svårt att tro de skulle låta dubbelt så bra. Var väl samma element i de nya som de gamla om jag inte missminner mig?
Ja men precis, samma element verkar det som av det jag läst - men sett några kommentarer att de nya ska låta lite bättre men håller med dig om att det nog inte känns värt dubbel peng upp :) Jag är långt ifrån audiofil också men får kanske åka och lyssna själv och känna lite
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor

Izze

Cartier
Efterlyser tips om en soundbar utan subwoofer, gärna mellan 3-7k.

Kollat på Bose 500 alt. 700. Tankar på detta, någon?
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Efterlyser tips om en soundbar utan subwoofer, gärna mellan 3-7k.

Kollat på Bose 500 alt. 700. Tankar på detta, någon?

Sonos Arc ligger eventuellt lite för högt, men det förstör väl inte budgeten totalt.
Vet inte vilka kriterier du har, men Bose 700 spräcker väl din budget och då kan man kanske jämföra med Sonos Arc.
Sonos Beam är även den ok och sedan så kan man ju bygga ut med ett par bakhögtalare om man känner för det och t.o.m köra en sub om man skulle få för sig att göra någonting överilat.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Fru har kastat ut allt vad skrymmande hifi heter och nu är det tydligen Sonos det ska vara. Happ...o_O
Så, om jag gillar att poppa musik och ev i framtiden får tid över att titta på tv och vill ha souround är de två femmor jag ska satsa på i dagsläget eller två ettor i sällskap av subben?
Det ryktas att subben är överflödig om man har två femmor.:angel:
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Fru har kastat ut allt vad skrymmande hifi heter och nu är det tydligen Sonos det ska vara. Happ...o_O
Så, om jag gillar att poppa musik och ev i framtiden får tid över att titta på tv och vill ha souround är de två femmor jag ska satsa på i dagsläget eller två ettor i sällskap av subben?
Det ryktas att subben är överflödig om man har två femmor.:angel:

Jag skulle tro att subben är överflödig, utan att jag har hört femmorna. Subben känns dock för sladdrig för att typ dra igång med Arne Alligator på full volym.
Jag själv har inte rensat något ännu även om det kommit in Sonos Beam och sub.
Det jag egentligen skulle behöva är en REL T5:a eller till och med en T-Zero till mina Neat Iota.
Mer nerskalat går inte att få.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Finns det något sätt att få Tidal att bli "smartare"? Jag tycker att deras algoritmer för att tipsa om ny musik är riktigt dålig. Och på datorn är det bara massa hiphop som tipsas om och när jag kollar på tvn så är det bara massa hiphop-videos som tipsas om...
Spotify har ändå väldigt bra algoritmer som gör att deras tips är bra.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Finns det något sätt att få Tidal att bli "smartare"? Jag tycker att deras algoritmer för att tipsa om ny musik är riktigt dålig. Och på datorn är det bara massa hiphop som tipsas om och när jag kollar på tvn så är det bara massa hiphop-videos som tipsas om...
Spotify har ändå väldigt bra algoritmer som gör att deras tips är bra.
Upplever också att tidal är dålig på att föreslå ny musik. Det bästa sättet jag upplevt att de funkar med tips är att söka på din favoritlåt, tryck play direkt ifrån sökfönstret och sen bara låta den rulla på, då kommer liknande musik av den du sökte på.

Upptäckte detta sätt i veckan och har redan upptäckt massa sköna gamla favoriter jag glömt jag gillar :)
 

Johanw

Cartier
Fru har kastat ut allt vad skrymmande hifi heter och nu är det tydligen Sonos det ska vara. Happ...o_O
Så, om jag gillar att poppa musik och ev i framtiden får tid över att titta på tv och vill ha souround är de två femmor jag ska satsa på i dagsläget eller två ettor i sällskap av subben?
Det ryktas att subben är överflödig om man har två femmor.:angel:
Har samma problem men..... Full Sonos så ettor i alla rum men i "stora rummet" köra jag Minipods på en Scandyna the amp kopplat mot Sonos med en Sonos connect. Dessutom med min vinyl inkopplad. Har en Scandyna Minibass bakom soffan. Slår allt vad Sonos heter.
(lånade bilder)
s-l1600.jpg


s-l640.jpg
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
köper knappt något mer ifrån Svenska butiker vad gäller teknikprylar.
Försöker i den mån som går att köpa ifrån Amazon där det är fulfilled by Amazon eller Sold by Amazon. Kundservicen är så jäkla bra plus att priserna är lägre.

Att alla butiker har samma pris.
Prisjakt och Pricerunner är utmärkta verktyg för grossister/tillverkare att styra priserna till kund.
 
Topp