• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Fick lyssnat på ljudet, och det lät väl bra. :) Vill ha något rätt turnkey och enkelt, fast bra.

Tänkte ha dessa två ståendes på en hylla med typ 2m ifrån varann?
Hyllor är aldrig optimalt för det hamnar nära väggen... Samtidigt blir det ändå bättre än Sonos. Något som brukar gå hem hyfsat annars i hem där man är kräsen med utseende är Larsen 4. Är en liten golvare men i vitt blir dom diskreta och byggda för placering mot väggen.

Någon som har tips på förstärkare som man kan ha i en möbel för att få slippa 'stereobänken'?
Idag kör jag två stativare med en gammal stor biostärkare ifrån Denon, den har väl 5x175w och jag använder bara två kanaler och inbyggda dac'en. Helst skulle jag vilja ha en integrerad klass A stärkare, med säg 2x100w men bara djup på 30 cm eller mindre så att jag kan ställa in den i ikea bestå byrå. Ventilation får man väl lösa genom att ta bort bakstycket på byrån, eller göra endel hål. Gärna en DAC separat eller inbyggd.
Tips?
Otroligt svårt med djupet när man ska upp i lite kraft. Kan du tänka dig för/slutsteg vore det enklare tror jag.

Någon som har tips på förstärkare som man kan ha i en möbel för att få slippa 'stereobänken'?
Idag kör jag två stativare med en gammal stor biostärkare ifrån Denon, den har väl 5x175w och jag använder bara två kanaler och inbyggda dac'en. Helst skulle jag vilja ha en integrerad klass A stärkare, med säg 2x100w men bara djup på 30 cm eller mindre så att jag kan ställa in den i ikea bestå byrå. Ventilation får man väl lösa genom att ta bort bakstycket på byrån, eller göra endel hål. Gärna en DAC separat eller inbyggd.
Tips?
Jag har Ikeas bestå men den är ju 40cm djup. Jag driver mitt hemmabiosystem som också dubblar som mitt hifi i stereo. Får plats med en marantz sr5013 utan bekymmer. Kör självklart helt utan bakstycket.

Tips?
Ställa den på högkant?

Tips?
Finns det någon anledning att du vill ta steget från biostärkare till klass A?
Tyvärr så blir ju klass A-stärkare väldigt varma och behöver ofta mycket luft runt sig. Så ha det i åtanke när du kollar runt. Att ställa en stärkare på sidan rekommenderas ju inte, men å andra sidan kan man ju göra det med klass D då de håller sig rätt kalla.
Vad gillar du för karaktär på ljud? Misstänker åt det varmare analoga hållet om du letar efter klass A?
Vad har du för stativare och vad har du för källa till musiken? Och sist hur stort rum har du?

Tyvärr så blir ju klass A-stärkare väldigt varma och behöver ofta mycket luft runt sig. Så ha det i åtanke när du kollar runt. Att ställa en stärkare på sidan rekommenderas ju inte, men å andra sidan kan man ju göra det med klass D då de håller sig rätt kalla.
Vad gillar du för karaktär på ljud? Misstänker åt det varmare analoga hållet om du letar efter klass A?
Vad har du för stativare och vad har du för källa till musiken? Och sist hur stort rum har du?
De flesta blir inte speciellt varma, man kan ju bara titta på hur kylningen ser ut. Skulle tro de allra flesta klarar att ställas på kant.

Otroligt svårt med djupet när man ska upp i lite kraft. Kan du tänka dig för/slutsteg vore det enklare tror jag.
Jo försteg och slutsteg kan funka, jag har tillockmed haft monoblock för länge sedan, monsterstora. Dock haft lite problem att det inte var matchande volym mellan försteg och slutsteg, plus en massa extra kablar. Men går det bara att gömma lite och inte alltför dyrt så kan jag nog tänka mig det. Hifi magasinet var en guldgruva så länge det fanns.

Jag har haft klass A två gånger innan, dels i försteg och även i slutsteg, avslappnat och 'skirt' ljud, och ingen lyssningströtthet. Om det går hitta med klass A/AB eller D så helt ok, det måste inte vara klass A, är bara ute efter kvalitet. Slutstegen/monoblocken jag haft har dock varit överdimensionerade, så gott om kraft fanns det också. Det märktes framförallt i basen, mina gamla stativare lät nästan som golvare.
Sen tror jag allmänt att en gammal biostärkare har mest 'lullull' och vill hellre gå mot ren stereo, använder ju bara två kanaler ändå. Inbyggd DAC och väldigt bra omfång på ljudnivå/volymkontroll är dock väldigt smidigt. Fjärrkontroll nästan ett krav. Nuvarande högtalare Ino piPs, suktar efter pi60s. Nya rummet är nog ca 5x5 meter, är mitt i flytten. Källa är nästan 95% av tiden Spotify ifrån dator, toslink in i tvn och vidare toslink in i biostärkaren, alla ljudeffekter avslagna, ren stereo. Därav funderar jag på separat DAC med bra usb alt toslink. CD har jag men blir alltför sällan jag använder den.
Stereon kör jag både till musik men även film och de få gånger jag tittar på tv (streamat).
Musik allt från trance, metall, klassiskt, som om det nu skulle påverka. Bra ljud är viktigast, med lite kraft i steget :)

Har du kollat Heos/Sonos/Bluesound/Yamaha ampar etc.... med valfria stativare. Då får du möjlighet att även köra i övriga rum etc med en app, om nu behovet finns.

Eller köra motsvarande försteg med valfri förstärka, ger samma resultat, lite mer fler prylar bara.

Köpte min Heos-Link för 1000kr på blocket exv som jag skall använda i garaget med en liten digital förstärkare och stativare

40+kvm stort (avlångt) rum, vad är en rimlig set up med Sonos tycker ni?

Billigast möjliga vs bästa möjliga?

Tror du tjänar ett par centimeter iaf. Och vill du ha bättre ljud kan du direkt skita i Spotify och testa Tidal istället. Du kan köra hur fina grejer som helst men är källan 320kbps ifrån Spotify så blir det inte bra ändå :)
Jag får testa lite jämförelse mellan Spotify, Tidal, cd och lossless. Anar att jag inte kommer höra skillnad faktiskt, det är ju inte gamla 128kbps mp3or kontra cd/sacd :)

Jag får testa lite jämförelse mellan Spotify, Tidal, cd och lossless. Anar att jag inte kommer höra skillnad faktiskt, det är ju inte gamla 128kbps mp3or kontra cd/sacd :)
Jag anser mig inte heller som direkt finsmakare även om jag uppskattar bra ljud. Men skillnaden märks rätt tydligt när man krämar på lite om det är Spotify eller Tidal man lyssnar på. Blir klarare, tänkt att Spotify så har du tunna kökshanddukar framför dina högtalare. Men Tidal så lyfts de bort.

Typ tydligaste beskrivningen jag kan ge av min egen upplevelse :)

Har du kollat Heos/Sonos/Bluesound/Yamaha ampar etc.... med valfria stativare. Då får du möjlighet att även köra i övriga rum etc med en app, om nu behovet finns.

Eller köra motsvarande försteg med valfri förstärka, ger samma resultat, lite mer fler prylar bara.

Köpte min Heos-Link för 1000kr på blocket exv som jag skall använda i garaget med en liten digital förstärkare och stativare
Ska inte ha några stativ eller liknande. Och vill ärligt talat inte betala särskilt mycket heller, för det lär inte bli så många timmar användning.

Enda syftet är typ att kunna få bättre ljud när man har vänner hemma.

Lösningen jag postade ovan med 2 aktiva högtalare från Argon ligger närmast till hands just nu. Billigt (3500:) och verkar funka bra för mitt syfte.

Alright!

bara som notis, stativhögtalare/bokhyllehögtalare/kompakthögtalare brukar man benämna den kategori av högtalare som är lite mindre som oftast står på stativ men som kan stå på en hylla, exv de som du länkade till. Dock ofta ej rekommenderat att ha dem i bokhyllor etc :)

Jag hade även kollat på Denon Home 150 2st eller Sonos One 2st. Räcker väldigt långt med sådana för lite bakgrundsmusik plust lite till
Går även att framöver utöka med sub etc

Kolla även in Ikea symfonisk(är Sonos i annat skal, äldre generationen men väldigt prisvärt)
https://www.ikea.com/se/sv/p/symfonisk-wifi-bokhyllehoegtalare-vit-30435204/

Jag är grymt nöjd med det "streaming"-system vi har. Har tre Heos Ampar, och två receivers med Heos-stöd. Skall slänga in någon högtalare i uterummet med

Ska inte ha några stativ eller liknande. Och vill ärligt talat inte betala särskilt mycket heller, för det lär inte bli så många timmar användning.

Enda syftet är typ att kunna få bättre ljud när man har vänner hemma.

Lösningen jag postade ovan med 2 aktiva högtalare från Argon ligger närmast till hands just nu. Billigt (3500:) och verkar funka bra för mitt syfte.

Senast ändrad:
Jag har haft klass A två gånger innan, dels i försteg och även i slutsteg, avslappnat och 'skirt' ljud, och ingen lyssningströtthet. Om det går hitta med klass A/AB eller D så helt ok, det måste inte vara klass A, är bara ute efter kvalitet. Slutstegen/monoblocken jag haft har dock varit överdimensionerade, så gott om kraft fanns det också. Det märktes framförallt i basen, mina gamla stativare lät nästan som golvare.
Sen tror jag allmänt att en gammal biostärkare har mest 'lullull' och vill hellre gå mot ren stereo, använder ju bara två kanaler ändå. Inbyggd DAC och väldigt bra omfång på ljudnivå/volymkontroll är dock väldigt smidigt. Fjärrkontroll nästan ett krav. Nuvarande högtalare Ino piPs, suktar efter pi60s. Nya rummet är nog ca 5x5 meter, är mitt i flytten. Källa är nästan 95% av tiden Spotify ifrån dator, toslink in i tvn och vidare toslink in i biostärkaren, alla ljudeffekter avslagna, ren stereo. Därav funderar jag på separat DAC med bra usb alt toslink. CD har jag men blir alltför sällan jag använder den.
Stereon kör jag både till musik men även film och de få gånger jag tittar på tv (streamat).
Musik allt från trance, metall, klassiskt, som om det nu skulle påverka. Bra ljud är viktigast, med lite kraft i steget :)

Ok, jag förstår.
Gällande hur du spelar upp musik så kan du börja med att köra en DAC istället för att gå via toslink, jag har tex en sån här som låter väldigt bra:
https://perfectaudio.se/digitalt/bladelius/dac-streamer/bladelius-usb-dac/
IMG_4466e.jpeg

Denna anser jag ger ett varmt och detaljerat ljud, men det finns ju självklart mycket annat som spelar in när det gäller ljudet.
Denna kan du gömma bakom tvn och köra en USB-kabel in i datorn så får du redan där bättre ljud än via din optiska signal via tvn.
Nu skrev du inget om budget men det finns mindre förstärkare som låter bra. Tex:
Rega:
https://www.referenceaudio.se/produkter/visa/stereo/stereoforstarkare-2/stereoforstarkare/rega-brio
700_rega_brio.jpg

https://audioconcept.se/product/quad-vena-ii/
quad-vena-2-whbite.jpg

Eller Cyrus:
https://audioconcept.se/product-category/elektronik/forstarkare/cyrus-forstarkare/
700_cyrus_one_hd1.jpg

Eller Naim:
https://www.referenceaudio.se/produ...rstarkare-2/stereoforstarkare/naim-uniti-atom
700_naim_uniti_atom1.jpg

De flesta av dessa fokuserar ju på ljud som inte är för vasst eller tråkigt utan har spelglädje.
Några av dom med DAC och några utan.

Storleken gör ju att de inte är världens effektmonster men det kanske du inte behöver?

Senast ändrad:

Jag körde Naim Unitiqute till Guru Junior med väldigt bra resultat. Trevlig pryl med effekt som räcker till pip/Guru Junior.

Det finns också rätt coola möjligheter att göra streamers med RaspberryPi.
https://www.webhallen.com/se/product/239998-Raspberry-Pi-3-enkortsdator-Model-B
Och sedan köper du en HAT som du sätter på kretskortet. Jag köpte denna:
digione.jpg

https://www.allo.com/sparky/digione.html#downloads
Men du kan tex köpa en DAC med RCA ut och köra in i stereon. Jag var ute efter coax då jag använder en annan DAC.
Du kan köra tex Volumio för 30:-/månad och Tidal så har du en grym streamer.
Nu kör jag Roon vilket jag tycker är bättre men kostar mer:

Jag körde Naim Unitiqute till Guru Junior med väldigt bra resultat. Trevlig pryl med effekt som räcker till pip/Guru Junior.

Ja, Unitiqute är riktigt bra och så även Guru och Ino. Jag kör själv med Unitiqute och Neat Iota.
Tråkigt nog så får dessa allt för lite speltid då jag för det mesta befinner mig i Norge och övrig familj ser på You Tube via TV och Sonos.

Snart blir det nog annons på blocket med jobbiga köpare och efter det så blir det ångest när man saknar både Quten och Iotorna,

Det finns också rätt coola möjligheter att göra streamers med RaspberryPi.
https://www.webhallen.com/se/product/239998-Raspberry-Pi-3-enkortsdator-Model-B
Och sedan köper du en HAT som du sätter på kretskortet. Jag köpte denna:
digione.jpg

https://www.allo.com/sparky/digione.html#downloads
Men du kan tex köpa en DAC med RCA ut och köra in i stereon. Jag var ute efter coax då jag använder en annan DAC.
Du kan köra tex Volumio för 30:-/månad och Tidal så har du en grym streamer.
Nu kör jag Roon vilket jag tycker är bättre men kostar mer:
Oh! Hur gillar du den? Jag är inne på att köpa en DigiOne för att ha dedikerad Spotify Connect. Har en hallonpaj liggandes och det kan ju vara kul om den kommer till användning.

Ja, Unitiqute är riktigt bra och så även Guru och Ino. Jag kör själv med Unitiqute och Neat Iota.
Tråkigt nog så får dessa allt för lite speltid då jag för det mesta befinner mig i Norge och övrig familj ser på You Tube via TV och Sonos.

Snart blir det nog annons på blocket med jobbiga köpare och efter det så blir det ångest när man saknar både Quten och Iotorna,

Ja jag saknar både Unitiqute och Junior :(

Ja jag saknar både Unitiqute och Junior :(
Ja, det går inte direkt att ersätta med tanke på både ljud och storlek.
Men när man inte längre har tid att nyttja prylarna så är det bättre om någon annan har förstånd till det.

Det svåra blir att köpa liknande den dagen när ångern att man sålde blir allt för stark.
Svårslagna kombinationer

Vad har folk för tips på trådlösa hörlurar / in ear.

Jag har kört ett par Sennheiser True Momentum som jag varit mycket nöjd med, tyvärr har jag lyckats sumpa ena hörluren och börjar bli trött på att köra mono.

Är inte sugen på att lägga 3 tkr på ett par nya utan söker något för typ 2 tkr.

Vad har folk för tips? Funderar på Sennheiser cx 400 bt, sen Ser Huawei Freebuds Pro också spännande ut. Finns det några andra jag bör kolla på?

Senast ändrad:
Alright!

bara som notis, stativhögtalare/bokhyllehögtalare/kompakthögtalare brukar man benämna den kategori av högtalare som är lite mindre som oftast står på stativ men som kan stå på en hylla, exv de som du länkade till. Dock ofta ej rekommenderat att ha dem i bokhyllor etc :)

Jag hade även kollat på Denon Home 150 2st eller Sonos One 2st. Räcker väldigt långt med sådana för lite bakgrundsmusik plust lite till
Går även att framöver utöka med sub etc

Kolla även in Ikea symfonisk(är Sonos i annat skal, äldre generationen men väldigt prisvärt)
https://www.ikea.com/se/sv/p/symfonisk-wifi-bokhyllehoegtalare-vit-30435204/

Jag är grymt nöjd med det "streaming"-system vi har. Har tre Heos Ampar, och två receivers med Heos-stöd. Skall slänga in någon högtalare i uterummet med

Vad kör du för förstärkare? Själv har jag en heos avr https://www.hifiklubben.se/heos-by-denon-avr-hemmabioreceiver/heosavrsi/.

Jag går bara och väntar på att den ska gå sönder... Ibland så försvinner ljudet i fem sekunder, ljudet kommer tillbaka, ljudet försvinner i fem sekunder.. och så håller den på så. Oftast hjälper en hårdomstart.

Till detta kör jag två Dali, trådade, och två satelliter i bak, trådlösa.

Tillbaka
Topp