• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

MrJL

Omega
2-Faktor
@Magnuss0n De flesta trådlösa går att prata i men är rätt dåliga tyvärr, även de dyraste. Det blir ju så när micken är långt från munnen.
Jag har tyvärr dålig koll i den prisklassen men mitt tips är att du testar dom innan du köper för att höra om micken funkar ok eller inte.
 

aquvist

Cartier
2-Faktor
Tja experterna!

Står inför att köpa ett par billigare trådlösa over-ear lurar som går okej att ta tfn-samtal med. Har hittat dessa två:

1. https://www.webhallen.com/se/product/309560-Philips-TAPH805BK00-Over-ear-Svart

2. https://www.webhallen.com/se/product/301665-Urbanears-Pampas-Charcoal-Black

Vilka hade ni tagit? Har ni rentav förslag på bättre alternativ i liknande prisklass? Tacksam för alla svar! :)
Se om du hittar ett par jabra elite 85h, dom har kostat betydligt mera förut men är en "äldre modell" brukar gå för typ 1500kr numera, dom har ANC, vettig batteritid, usb-c laddning och förvånansvärt bra till möten mm (mina daily drivers i över ett år nu på jobbet) Inte helt optimalt för promenadmöten om det blåser men det är sällan några over ear utan en närfältsmick.
 

hedbrg

Panerai
Kör beoplay h9i till både samtal och teams, det är lite sämre ljud för mottagaren när jag jämfört med airpods men fortfarande bra. Däremot rätt kass ANC
 

Urtyp

Audemars
Ny sub. 👌
received_326357792162928.jpeg
 

Tachymeter

Cartier
Kul att du hittade något du blev nöjd med!

Eftersom jag bara streamat Spotify (när jag verkligen sätter mig för att bara lyssna blir det cd eller vinyl) blev jag nyfiken på Tidal.
Fixade ett abonnemang på Tidal för ett litet snabbtest, det visade sig helt klart vara skillnad mellan Spotify (högsta upplösningen) och Tidal (CD-kvalitet). När jag sedan jämförde med en CD-skiva med samma inspelning visade det sig vara ett kliv till från Tidal.
Så nu är cirkusen igång igen, kanske en bättre streamer och/eller digitalkabel för att behålla Tidal, samtidigt som det finns en hel del på Spotify som inte finns på Tidal :rolleyes:.
Jag skall sluta läsa denna tråden ....

Använder du samma dac för cd och tidal?

Ja, det gör jag (Bladelius Embla).

Tack. Har funderat på om streamern kan göra skillnad men inte testat ännu.

@BluEd Tar upp ett gammalt inlägg, får avlägga en liten rapport :).

Har nu testat med annan streamer (Pro-Ject Stream Box S2 Ultra och Bluesound Node 2i) samt en lite bättre digitalkabel (Tellurium Q).

Så länge det är Spotify är det ingen egentlig skillnad.
När man spelar Tidal Hifi är det fortfarande ingen skillnad mellan de olika digitala källorna, men jag tycker kabeln gör ganska stor skillnad (märkligt när det bara är I/O).
När man sedan spelar Tidal Master blir det mer intressant. Jag har ingen DAC som klarar MQA, men den hanterar hyfsat höga upplösningar. Bluesound "packar upp" MQA-filerna och skickar till DAC:en med en högre upplösning än "vanliga" Hifi, så det blir en förbättring även om det inte är MQA fullt ut. Nu låter det i mina öron som ett bra alternativ till CD (även de som är rippade med tillhörande felkorrigering).

Kanske en kass förklaring, jag kan definitivt inte förklara tekniken, men det är inga små skillnader :cool: .

Edit roligare med en bild på testutrustningen :cool:
IMG_5444.jpg
 
Senast ändrad:

BluEd

Omega
@BluEd Tar upp ett gammalt inlägg, får avlägga en liten rapport :).

Har nu testat med annan streamer (Pro-Ject Stream Box S2 Ultra och Bluesound Node 2i) samt en lite bättre digitalkabel (Tellurium Q).

Så länge det är Spotify är det ingen egentlig skillnad.
När man spelar Tidal Hifi är det fortfarande ingen skillnad mellan de olika digitala källorna, men jag tycker kabeln gör ganska stor skillnad (märkligt när det bara är I/O).
När man sedan spelar Tidal Master blir det mer intressant. Jag har ingen DAC som klarar MQA, men den hanterar hyfsat höga upplösningar. Bluesound "packar upp" MQA-filerna och skickar till DAC:en med en högre upplösning än "vanliga" Hifi, så det blir en förbättring även om det inte är MQA fullt ut. Nu låter det i mina öron som ett bra alternativ till CD (även de som är rippade med tillhörande felkorrigering).

Kanske en kass förklaring, jag kan definitivt inte förklara tekniken, men det är inga små skillnader :cool: .
Tack för uppdateringen! Har själv funderat på Bluesound streamern. Som jag fattat det så funkar den med tidals egna Tidal Connect app som verkar smidig.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Original är helt ok men ganska hård. Men det är en märklig vinkel på dom så om du beställer special så tänk på att de ser ut såhär:

Det finns rätt mycket specialkablar som passar som du kan beställa i rätt längd och som är smidigare pga olika tjocklekar och material, men original funkar bra om du tex sitter vid datorn. Då stör det inte att den är hård. Cipher kan du ju använda på språng. Det är rätt bra och roligt ljud med den jämfört med telefonens ljud.

Skicka PM med adress så försöker jag få iväg muffarna inom kort.

Det blev inga Sine, men har spanat på allt möjligt en stund nu. Finns inget bra ställe lokalt att lyssna på och testa komforten heller :(
Det är inte du som säljer Hifiman Edition X v2?
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Det blev inga Sine, men har spanat på allt möjligt en stund nu. Finns inget bra ställe lokalt att lyssna på och testa komforten heller :(
Det är inte du som säljer Hifiman Edition X v2?
Vad synd. Vet du om de finns kvar?
Isåfall köper jag dom 👍
Nej det är inte jag. Har hört att hifiman inte är så roliga däremot så lyssna innan köp.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Vad synd. Vet du om de finns kvar?
Isåfall köper jag dom 👍
Nej det är inte jag. Har hört att hifiman inte är så roliga däremot så lyssna innan köp.
Vet inte faktiskt, han gick in i radiotystnad så kom det ett meddelande att han hade Corona och orkade inte göra någonting. Han skulle höra av sig när han blev frisk och jag hann ångra mig så blev aldrig att jag tog kontakt heller. Men kan skicka över nummer om du vill kolla?
 

aquvist

Cartier
2-Faktor
Jag har vart förvånansvärt nöjd med Deezers lossless i något år nu, en stor fördel med Spotify (om jag skulle gå tillbaka till det) är väl att det är integrerat i väldigt mycket prylar idag som inte många andra ännu är.
 

joF

Panerai
Jag har vart förvånansvärt nöjd med Deezers lossless i något år nu, en stor fördel med Spotify (om jag skulle gå tillbaka till det) är väl att det är integrerat i väldigt mycket prylar idag som inte många andra ännu är.
Nä precis. Spotify connect är ju trevligt.

Tidal connect är inte lika utbrett.

Roon löser det mesta om man har rätt hårdvara för det :D
 

David

Bödeln
Funderar på att spontanthandla till hemmakontoret/serverhallen.

Krav:

  • Ingång för skivspelare
  • Optisk ingång
  • Vettig DAC
  • Okej ljud, främst för musik
  • Klara ett ganska litet rum
  • Airplay 2 hade varit trevligt, men så länge ovanstående är uppfyllt löser jag det

Tänker mig:

- Argon Audio SA1 (4000 kr)

- KEF Q350 (6000 kr)

Kanske räcker Q150 gott och väl? Dock är de mindre än en tusenlapp billigare, så tänker att det är lika bra att ta de större.

- SVS SB-1000 (5400 kr)


Tankar? Finns det vettigare alternativ för 15k?
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Funderar på att spontanthandla till hemmakontoret/serverhallen.

Krav:

  • Ingång för skivspelare
  • Optisk ingång
  • Vettig DAC
  • Okej ljud, främst för musik
  • Klara ett ganska litet rum
  • Airplay 2 hade varit trevligt, men så länge ovanstående är uppfyllt löser jag det

Tänker mig:

- Argon Audio SA1 (4000 kr)

- KEF Q350 (6000 kr)

Kanske räcker Q150 gott och väl? Dock är de mindre än en tusenlapp billigare, så tänker att det är lika bra att ta de större.

- SVS SB-1000 (5400 kr)


Tankar? Finns det vettigare alternativ för 15k?

Fint system för hemmakontoret, vad har du för lyssningsavstånd till högtalarna?
Har inte hört Kef Q350, men LS50 som jag tyckte lät bra.
Nu är väl jag lite skadad men jag tycker många studiomonitorer låter väldigt bra för lite pengar.
Så kolla JBL LSR30X eller Adam TXV eller AXV, de är aktiva så du behöver bara pre-out på försteget isf.
 

joF

Panerai
Funderar på att spontanthandla till hemmakontoret/serverhallen.

Krav:

  • Ingång för skivspelare
  • Optisk ingång
  • Vettig DAC
  • Okej ljud, främst för musik
  • Klara ett ganska litet rum
  • Airplay 2 hade varit trevligt, men så länge ovanstående är uppfyllt löser jag det

Tänker mig:

- Argon Audio SA1 (4000 kr)

- KEF Q350 (6000 kr)

Kanske räcker Q150 gott och väl? Dock är de mindre än en tusenlapp billigare, så tänker att det är lika bra att ta de större.

- SVS SB-1000 (5400 kr)


Tankar? Finns det vettigare alternativ för 15k?
Aldrig hört någon komponent i detta system så jag kan egentligen inte kommentera på dem specifikt! :)


Men!

Några saker kan man ju alltid skriva:

Vad har du för avstånd till högtalarna när du lyssnar?

Vad vill du ha för normalnivå på ljudet? Och hur mycket dynamik önskar du innan förstärkaren klipper? Högtalaren är inte jättelättdriven, och 40W är ingen massiv peakeffekt så du kommer inte upp i några jättehöga volymer med detta system, men det kanske inte är meningen heller.

Exempel: 3 meter från högtalarna, ljudtryck:
1W in --> ca 80dB (87 dB för 1 W, dra av 10dB för 3 meters avstånd, lägg till några dB för att du har två högtalare)
2W in --> ca 83dB
4W in --> ca 86dB
8W in --> ca 89dB
16W in --> ca 92dB
32W in --> ca 95db
40W in --> ca 96dB

96dB i peakljudtryck alltså. Lyssnar du på dynamisk musik eller film så bör du ha ca 20dB "headroom" så inte förstärkaren klipper vid transienter --> då får du kanske en ljudnivå i medel på under 80dB. Är detta acceptabelt? Troligen i många fall, men kanske inte alla? :)



Dessutom är jag inte superförtjust i klass D (med vissa highend-undantag och även för vissa integrerade aktiva högtalare). Ofta är switchfrekvensen inte tillräckligt hög vilket kan ställa till filterproblem för utgången på förstärkaren. Den skall ju inte röra någonting alls vid säg 20kHz+, men den ska filtrera sjukt mycket vid switchfrekvensen. Ligger de för nära blir det krångligt.





Men som sagt. Aldrig hört så ta allt detta med en nypa salt :)
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Funderar på att spontanthandla till hemmakontoret/serverhallen.

Krav:

  • Ingång för skivspelare
  • Optisk ingång
  • Vettig DAC
  • Okej ljud, främst för musik
  • Klara ett ganska litet rum
  • Airplay 2 hade varit trevligt, men så länge ovanstående är uppfyllt löser jag det

Tänker mig:

- Argon Audio SA1 (4000 kr)

- KEF Q350 (6000 kr)

Kanske räcker Q150 gott och väl? Dock är de mindre än en tusenlapp billigare, så tänker att det är lika bra att ta de större.

- SVS SB-1000 (5400 kr)


Tankar? Finns det vettigare alternativ för 15k?

Nu skriver du inget om vilken kvalité du är ute efter. Eller vad du jobbar med, hemmakontoret kanske är i en bilverkstad? ;)

Personligen så skulle jag satsa på ett par fina aktiva studiomonitorer isåfall, det finns ju massor, men tex:

700_genelec_g_three_raw_metalic_styck.jpeg

Beroende på ingångar så kan du behöva komplettera med ett försteg eller liknande som du kan köpa begagnat.
Om basen är för fattig så skulle jag gå ner en storlek på Genelec och komplettera med en sub.

Annars så är dessa väldigt omtyckta:
700_kef_ls50_wireless.jpg

De har alla ingångar du efterfrågar. Jag är dock osäker på hur nära dom du kan sitta för att få en bred/djup ljudbild.
 

Urtyp

Audemars
Funderar på att spontanthandla till hemmakontoret/serverhallen.

Krav:

  • Ingång för skivspelare
  • Optisk ingång
  • Vettig DAC
  • Okej ljud, främst för musik
  • Klara ett ganska litet rum
  • Airplay 2 hade varit trevligt, men så länge ovanstående är uppfyllt löser jag det

Tänker mig:
- Argon Audio SA1 (4000 kr)

- KEF Q350 (6000 kr)

Kanske räcker Q150 gott och väl? Dock är de mindre än en tusenlapp billigare, så tänker att det är lika bra att ta de större.

- SVS SB-1000 (5400 kr)


Tankar? Finns det vettigare alternativ för 15k?

Kolla in Klipsch the sixes (eller nyare the fives) som har allt du frågar efter. Numera kostar dom nya halva din budget.

Studiomonitorer skulle jag undvika av flera skäl, oftast är dom extremt riktade. Dåligt med anslutningar samt utvecklade för kritisk lyssning av musikmix och inget annat.

 
Senast ändrad:

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Studiomonitorer skulle jag undvika av flera skäl, oftast är dom extremt riktade. Dåligt med anslutningar samt utvecklade för kritisk lyssning av musikmix och inget annat.

Roligt hur subjektivt det är, jag kände att jag hittade rätt med studiomonitorer, de hade något jag saknat i flera år från "hifi" högtalare och till en summa av typ 4.000kr vilket är en 1/10 av summan jag lagt tidigare.
 
  • Like
Reactions: joF

David

Bödeln
Fint system för hemmakontoret, vad har du för lyssningsavstånd till högtalarna?

Vad har du för avstånd till högtalarna när du lyssnar?

Jag gissar att normalfallet blir max 1-2 meter.

Så kolla JBL LSR30X eller Adam TXV eller AXV, de är aktiva så du behöver bara pre-out på försteget isf.

Ser inte ut att finnas ingång för skivspelare, och jag är inte så sugen på att köpa en preamp.

Vad vill du ha för normalnivå på ljudet? Och hur mycket dynamik önskar du innan förstärkaren klipper? Högtalaren är inte jättelättdriven, och 40W är ingen massiv peakeffekt så du kommer inte upp i några jättehöga volymer med detta system, men det kanske inte är meningen heller.

Arbetsmusik bara, så ganska låg volym i normalfallet.

Men som sagt. Aldrig hört så ta allt detta med en nypa salt :)

Jag kanske borde formulera om frågan. :)

Jag provar: Finns det någonting i specarna för de här tre produkterna som antyder att de kanske inte funkar superbra ihop?

Nu skriver du inget om vilken kvalité du är ute efter. Eller vad du jobbar med, hemmakontoret kanske är i en bilverkstad? ;)e

Kvalitet är väl subjektivt, men jag betraktar mig inte som audiofil på något sätt.

Vanlig kontorsmiljö är det som gäller, ensam i rummet vid datorn för det mesta.

Personligen så skulle jag satsa på ett par fina aktiva studiomonitorer isåfall, det finns ju massor, men tex:

Inte supersugen på preamp, tyvärr, och de där var (i mitt subjektive tycke förstås) inte vackra.

Annars så är dessa väldigt omtyckta:
700_kef_ls50_wireless.jpg

De har alla ingångar du efterfrågar. Jag är dock osäker på hur nära dom du kan sitta för att få en bred/djup ljudbild.

Har provlyssnat, klämt och känt, och valt bort dem av estetiska skäl. Fånigt kanske, men jag gillar helt enkelt inte hur de ser ut.

Kolla in Klipsch the sixes (eller nyare the fives) som har allt du frågar efter. Numera kostar dom nya halva din budget.

De där såg ut att ha potential! Ingen fjärrkontroll, vilket jag heller inte angav som krav, men kom i efterhand på att det nog är något jag skulle sakna.

Helt klart värda fortsatt utvärdering.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Ser inte ut att finnas ingång för skivspelare, och jag är inte så sugen på att köpa en preamp.

Jag provar: Finns det någonting i specarna för de här tre produkterna som antyder att de kanske inte funkar superbra ihop?
Den Argon har line out om du ska köra aktiva högtalare. Men då blir det lite trångt att få in en sub om man inte kör någon RCA y-splitter eller liknande.

Det enda jag ser är just hur du kopplar in subben, se till att Argon kan skicka ut ljud på både högtalarutgången och Line-out samtidigt samt att volymen är synkad då borde det fungera med produkterna du länkat till. Se till att provlyssna på högtalarna på det lyssningsavståndet du tänkt ha.
 

David

Bödeln
Klart dom kommer med en (enkel) fjärris. 😉
Missade jag helt, tackar!

Den Argon har line out om du ska köra aktiva högtalare. Men då blir det lite trångt att få in en sub om man inte kör någon RCA y-splitter eller liknande.
Blir det en sådan kommer jag inte att koppla aktiva högtalare till den, känns onödigt att betala för förstärkare två gånger.

Det enda jag ser är just hur du kopplar in subben, se till att Argon kan skicka ut ljud på både högtalarutgången och Line-out samtidigt samt att volymen är synkad då borde det fungera med produkterna du länkat till. Se till att provlyssna på högtalarna på det lyssningsavståndet du tänkt ha.
Tack, tack!
 

joF

Panerai
Jag gissar att normalfallet blir max 1-2 meter.



Ser inte ut att finnas ingång för skivspelare, och jag är inte så sugen på att köpa en preamp.



Arbetsmusik bara, så ganska låg volym i normalfallet.



Jag kanske borde formulera om frågan. :)

Jag provar: Finns det någonting i specarna för de här tre produkterna som antyder att de kanske inte funkar superbra ihop?



Kvalitet är väl subjektivt, men jag betraktar mig inte som audiofil på något sätt.

Vanlig kontorsmiljö är det som gäller, ensam i rummet vid datorn för det mesta.



Inte supersugen på preamp, tyvärr, och de där var (i mitt subjektive tycke förstås) inte vackra.



Har provlyssnat, klämt och känt, och valt bort dem av estetiska skäl. Fånigt kanske, men jag gillar helt enkelt inte hur de ser ut.



De där såg ut att ha potential! Ingen fjärrkontroll, vilket jag heller inte angav som krav, men kom i efterhand på att det nog är något jag skulle sakna.

Helt klart värda fortsatt utvärdering.
På 1-2 meters avstånd med normala lyssningsvolymer blir det inga problem med den där setupen :)

Däremot, som jag skrev, kan "billiga" (eller icke "high end") klass D låta halvbra ibland!
 
Topp