• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Jag kör en sån här och är väldigt nöjd med ljudet

Kopplar in den i min iPhone / iPad med en

Tack för tipset. Det är dock lite för mycket prylar.
Det idealiska hade varit något i samma storlek som Apples adapter. Vad jag förstår så är denna väldigt bra och många "hifi-modeller" lever inte upp till Apples.
Så för 99:- kan jag ju köpa en sådan. Men jag tänkte mig något mer i formfaktor mini.

Hittade några olika här: https://darko.audio/2021/07/5-more-dongle-dacs-for-your-consideration/

Jag har följt tråden en längre tid och tycker det är trevlig läsning och väldigt intressant.

Dags att bidra lite, dock är jag på en helt annan nivå än dom flesta av er som postar här ;)

Vi har precis tapetserat om vardagsrummet vilket medförde ny soffa, stereobänk och ny TV (bytte ut vår 15 år gamla Sony LCD, 720p. Hello 4K och HD :p). I samma veva åkte 5.1 ljudet ut för att ersättas av stereoljud, då jag lyssnar på musik 10ggr mer än ser på film och kanske blivit lite minimalist med åren…

Det blev först en Argon Audio SA1, men den lämnades tillbaka (60 dagars öppet köp, kanon) då den inte fungerade bra med nya Sony TVn och toslink. Den ersattes av en NAD d3020 V2 som jag tycker låter bättre (och den fungerar med TVn).
Högtalare blev ett par Dali Oberon 1.

Musik spelas upp via iPad -> Dragonfly Cobalt DAC -> minijack till RCA -> NAD d3020
Jag använder även USB-DACen med mina trådade lurar, Sennheiser Momentum 2, när jag finlyssnar i soffan.
TVn är inkopplad via toslink till förstärkaren och en AppleTV matar bild och ljud till TVn.

Dock upplever jag stor skillnad på musik via AppleTV -> HDMI -> TV -> Toslink -> förstärkare och iPad -> Dragonfly Cobalt DAC -> minijack till RCA -> förstärkare. Vet inte om det är Sony TVn som gör något med den digitala signalen…
Någon som upplevt samma?

Det jag kanske saknar är möjligheten till Airplay. Eller det är nog kanske frun och barnen som saknar det…

Jag gillar ju att se bilderna i tråden, så då är det väl bäst att bidra själv också ;)

CA6984BD-073F-4005-86AD-CC0C661B7751.jpeg

FE44AFD9-90F4-44D7-9AC8-02DB141B19CF.jpeg
Tvns optiska signal är kass för hifi. Jag tror det är där du tappar det mesta av kvalitén.
Kolla på olika lösningar för att få in ljudet i förstärkaren analogt. Sitter på jobbet nu och kan inte kolla upp det åt dig. Men jag upplever samma med optiskt från TVn. Oavsett fabrikat.

Tvns optiska signal är kass för hifi. Jag tror det är där du tappar det mesta av kvalitén.
Kolla på olika lösningar för att få in ljudet i förstärkaren analogt. Sitter på jobbet nu och kan inte kolla upp det åt dig. Men jag upplever samma med optiskt från TVn. Oavsett fabrikat.
Kanske skulle en HDMI extractor lösa detta. Någon som har erfarenhet av en sådan?

typ en sån här?

Kanske skulle en HDMI extractor lösa detta. Någon som har erfarenhet av en sådan?

typ en sån här?
Personligen så har jag accepterat att bara använda TVn med tex youtube som "icke-finlyssning".
När jag finlyssnar så har jag en bitkorrekt Raspberry pi streamer till min DAC i min förstärkare. Funkar väldigt bra och jag har märkt att jag mestadels nöjer mig med den lösningen.

Personligen så har jag accepterat att bara använda TVn med tex youtube som "icke-finlyssning".
När jag finlyssnar så har jag en bitkorrekt Raspberry pi streamer till min DAC i min förstärkare. Funkar väldigt bra och jag har märkt att jag mestadels nöjer mig med den lösningen.
Låter smart :)

Egentligen ganska onödigt eftersom jag har Spotify på xboxen som är kopplad till tvn osv men min inre nörd kan inte låta bli att tycka det är rätt coolt att kunna starta förstärkaren, ändra volymen och streama direkt till den från min telefon eller surfplatta via Yamahas app :woot:
20210814_135208.jpg

Dubbelpostar och bumpar lite...!

Vad kör ni med för hörlurar då när ni inte kan dra på ordentligt på stereon pga sovande grannar och dylikt?
Själv har jag ett par AKG K701-lurar som hängt med i drygt 10 år nu kanske och som jag är väldigt nöjd med!
Men hade säkert inte skadat med en hörlurs-DAC också...

Är det någon som har en grym dac att rekommendera till bruk för tv ljud med 2.1 system? Sonus Faber chameleon b med vägghängd subbas och hade tänkt att göra mig av med den integrerade och köra ett klass d slutsteg med en grym dac och försteg. Behöver ett par optiska eller coax (helst fler än två) för att koppla in källorna till, streamer osv.

Haha var tvungen att testa
Fick tag på en Heos homecienema sjukt billigt (700kr). Blir grymt med suben med då den är trådlös. Har ställt den för bäst återvinning ganska så mycket mer fylligt med sub. Ser kanske inte klokt ut dock. Har en arm för skärmen som jag kan montera så kan limpan stå fritt på bordet

Skall testa detta istället för mina Kanto Yu.
5D9EE621-AB2F-4DBA-9ABC-716EE7EC82C6.jpeg

Vad kör ni med för hörlurar då
Hmm, jag må vara rookie i klocksvängen men ljud och musik är min hemmaplan! :)
Jag gillar framför allt over ear och de som nu befinner sig i lur-skåpet är Hifiman HE400i, EdtX v2, HE-560 v2, Sundara. Även Sennheiser HD-800S, Denon AH-D2000 och Fostex TH-900. Även några par Philips Fidelio X2/X3.
På in ear-sidan är det Sennheiser IE800, Pioneer SE-5BL. Sony MDR-EX650, Focal Sphear, RHA T10 m.m. Inga passar mig lika bra som de gamla Sony MDR-EX90 dock, men de går inte att hitta längre.

Har nyligen sålt mina Hifiman HE-1000 och Focal Utopia men är klart nöjd med de som kvarstår. Viktigare med bra lurstärkare, Simaudio Moon 430HAD! (Chord Mojo för resor)

en grym dac att rekommendera
Det finns sjukt mycket DACar att välja på så det är viktigare att du hittar den som motsvarar dina funktionella krav. Och eftersom jag sitter på DACar i prisklassen mellan 1.000 och 300.000 kan jag försäkra dig att det inte är klart som korvspad vilken av dessa som spelar vid ett givet tillfälle!

Det finns sjukt mycket DACar att välja på så det är viktigare att du hittar den som motsvarar dina funktionella krav. Och eftersom jag sitter på DACar i prisklassen mellan 1.000 och 300.000 kan jag försäkra dig att det inte är klart som korvspad vilken av dessa som spelar vid ett givet tillfälle!

Jag har ganska modesta krav då musik lyssningen sker via streamer och optisk kabel, problemet är väl att jag vill koppla optisk från tv’n oxå. Så behöver minst två optiska. En optisk och en coax finns överallt men två optiska verkar inte lika säkert. Jag har lyckats sålla ut Cambridge dacmagic 200, atoll dac100 signature och pro-ject dac box ds2 ultra. Lutar just nu åt det senare.

Hmm, jag må vara rookie i klocksvängen men ljud och musik är min hemmaplan! :)
Jag gillar framför allt over ear och de som nu befinner sig i lur-skåpet är Hifiman HE400i, EdtX v2, HE-560 v2, Sundara. Även Sennheiser HD-800S, Denon AH-D2000 och Fostex TH-900. Även några par Philips Fidelio X2/X3.
På in ear-sidan är det Sennheiser IE800, Pioneer SE-5BL. Sony MDR-EX650, Focal Sphear, RHA T10 m.m. Inga passar mig lika bra som de gamla Sony MDR-EX90 dock, men de går inte att hitta längre.

Har nyligen sålt mina Hifiman HE-1000 och Focal Utopia men är klart nöjd med de som kvarstår. Viktigare med bra lurstärkare, Simaudio Moon 430HAD! (Chord Mojo för resor)

Stadig samling. Fränt!

Jag har ganska modesta krav då musik lyssningen sker via streamer och optisk kabel, problemet är väl att jag vill koppla optisk från tv’n oxå. Så behöver minst två optiska. En optisk och en coax finns överallt men två optiska verkar inte lika säkert. Jag har lyckats sålla ut Cambridge dacmagic 200, atoll dac100 signature och pro-ject dac box ds2 ultra. Lutar just nu åt det senare.
Beggad Rega DAC ? Privat borde en sådan kunna fås för runt 3000:- ?

Ytterligare en som matchar dina önskemål är Denafrips Ares II, går ibland att hitta beggad. Dessutom låter den trevligt, i alla aspekter.
E94CB41C-012F-401B-A9DB-78B0ACAEFAC8.jpeg

Ytterligare en som matchar dina önskemål är Denafrips Ares II, går ibland att hitta beggad. Dessutom låter den trevligt, i alla aspekter.
E94CB41C-012F-401B-A9DB-78B0ACAEFAC8.jpeg
Den verkar vara i en klass för sig själv, både i kvalite och handhavande. Det senare är dock rätt avtändande. Det som gjorde att jag inte tryckte av när jag läste första review om den var nog priset plus import kostnader då det (vid det tillfället iaf) enbart gick att beställa den från Malaysia har jag för mig. Annars ett klockrent alternativ :)

Har köpt villa igen och det känns fantastiskt.
Men det är motsatsen till optimalt om man gillar ljud. Det finns 2 vardagsrum men jag tänkte gör ett enklare "vuxenrum" för häng och mat som inte mina Martin Logan får plats i.
Gjorde en snabb proffsig Photoshop bild så ni ska förstå:

vardagsrum1.jpg

Den är inte skalenlig :) Rummet är 4*8m.
Öppningen till höger går till hall och sedan kök.

Jag vill helst slippa förstärkare/kablar osv så något aktivt litet som jag kan köra tex Roon till vore optimalt. Och jag funderar på att köpa 3st så jag kan kör tex stereo vid TVn framför soffan och stereo när vi tex äter vid matbordet.

4st Seriekopplade Sonos är väl det första man tänker på.
1c1f4de6fed168808ec7e9c54c921fc310f14cc2-911x1029.png
1c1f4de6fed168808ec7e9c54c921fc310f14cc2-911x1029.png

Men jag vill också kunna ha lite tryck (lyssnar mycket på elektroniskt och metal) när jag är själv hemma och tex lagar mat i köket. Då kanske jag behöver ha en högtalare även i köket = 2st par med möjlighet att ha ljud i alla rum.

Funderar också på om 1 par KEF LS50 II vid tvn och ett par LSX vid matbord och kök (1 högtalare per rum) kan funka?

9-1281-LS50-Meta-white.jpg
973147_19_1200x1200_w_g.webp

Jag har inte lyssnat på dom och jag har inte någon koll på om mjukvaran är lika bra som för Sonos.

Detta är ju egentligen det roligaste... Så kom gärna med galna ideer som jag inte har tänkt på.

Just nu vet jag inte var jag ska ha mina Martin Logan och alla andra prylar men det löser sig :)

Det är med stor sannolikhet en Goldring (eftersom Lenco såldes under det namnet i UK) och troligen passar en G800-nål.
Men jag skulle nog tipsa om att köpa en Audio Technica AT95E VM för några hundralappar.

Det är med stor sannolikhet en Goldring (eftersom Lenco såldes under det namnet i UK) och troligen passar en G800-nål.
Men jag skulle nog tipsa om att köpa en Audio Technica AT95E VM för några hundralappar.

Tack! Skall kollas!

Såhär ser det ut med nålen monterad. Vill bara utesluta att nålen är kass och har en massa liggandes. Verkar som om jag inte har något som fungerar men har inte letat klart.
20211227_190401-01.jpeg
20211227_185634-01.jpeg

Behöver er hjälp.
Har flyttat in i nya huset och sålt min gamla tv-bänk. TVn hänger nu på ca 50cm höjd och jag vill ha det minimalt under/runt den.
Vad finns det för bänkar som kan passa in här om man vill dölja alla kablar och sådant:

IMG_1031.jpeg

Just nu funderar jag på att ställa förstärkaren på sidan och bygga något litet skåp över för att dölja allt. Det finns plats till vänster om högtalaren mot väggen.
Självklart med ventilation in i lådan och ut från förstärkaren + lådan isåfall.

Eller finns det några andra snygga lösningar ni vet om?

Behöver er hjälp.
Har flyttat in i nya huset och sålt min gamla tv-bänk. TVn hänger nu på ca 50cm höjd och jag vill ha det minimalt under/runt den.
Vad finns det för bänkar som kan passa in här om man vill dölja alla kablar och sådant:

IMG_1031.jpeg

Just nu funderar jag på att ställa förstärkaren på sidan och bygga något litet skåp över för att dölja allt. Det finns plats till vänster om högtalaren mot väggen.

En sån kanske?
BDFE0F35-E0A1-4632-9185-8159784DF382.png

Behöver er hjälp.

IMG_1031.jpeg

Vi har tv:n på liknande höjd, hittade inget som passade när vi gick över till soundbar(Samsung Q960a)

Smällde ihop några IKEA Eket-kuber som bänk :D, ska hitta en lämplig skiva att ha uppepå bara
2051EFC9-FFE3-4068-A0EF-307D8CFD662A.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp