Jag har följt tråden en längre tid och tycker det är trevlig läsning och väldigt intressant.
Dags att bidra lite, dock är jag på en helt annan nivå än dom flesta av er som postar här
Vi har precis tapetserat om vardagsrummet vilket medförde ny soffa, stereobänk och ny TV (bytte ut vår 15 år gamla Sony LCD, 720p. Hello 4K och HD
). I samma veva åkte 5.1 ljudet ut för att ersättas av stereoljud, då jag lyssnar på musik 10ggr mer än ser på film och kanske blivit lite minimalist med åren…
Det blev först en Argon Audio SA1, men den lämnades tillbaka (60 dagars öppet köp, kanon) då den inte fungerade bra med nya Sony TVn och toslink. Den ersattes av en NAD d3020 V2 som jag tycker låter bättre (och den fungerar med TVn).
Högtalare blev ett par Dali Oberon 1.
Musik spelas upp via iPad -> Dragonfly Cobalt DAC -> minijack till RCA -> NAD d3020
Jag använder även USB-DACen med mina trådade lurar, Sennheiser Momentum 2, när jag finlyssnar i soffan.
TVn är inkopplad via toslink till förstärkaren och en AppleTV matar bild och ljud till TVn.
Dock upplever jag stor skillnad på musik via AppleTV -> HDMI -> TV -> Toslink -> förstärkare och iPad -> Dragonfly Cobalt DAC -> minijack till RCA -> förstärkare. Vet inte om det är Sony TVn som gör något med den digitala signalen…
Någon som upplevt samma?
Det jag kanske saknar är möjligheten till Airplay. Eller det är nog kanske frun och barnen som saknar det…
Jag gillar ju att se bilderna i tråden, så då är det väl bäst att bidra själv också