• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Inte lyssnat kritiskt, men det jag hört är bra men kanske lite partybas (bastungt) om man är van vid neutralt ljud.
Alternativ men lite dyrare är https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4923990
Såg att den omnämnts av L&B. Det som många kanske anser är bra med ljud som skickas 360 grader runt den gillar inte riktigt jag. Föredrar nog att kunna rikta den mot bara mig/oss och inte störa övriga i närheten. Men ska googla den lite ändå :)
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
En begagnad B&O A1 (1:an) kostar runt 1 000 kr och har både neutralt klart ljud och trevligt utseende.
Såg helt klart smidig ut. Men är inte supersugen på en begagnad.

Blir nog helt enkelt att beställa en jbl charge 4 då de är såpass billiga nu. Jag använder den högtalaren jag har idag alldeles för sällan för att lägga ut några större summor. Tror jag haft den befintliga i typ 10år och hade de inte varit för att den saknade blåtand (Japp, så gammal är den) hade jag nog inte bytt ut den. Så lär bli ett lyft på alla punkter oavsett.

Vill jag ha mera hifi lyssnar jag på min anläggning istället :)
 

Måberg

Panerai
Vet inte om det passar bättre i hemmabiotråden eller här egentligen, men nu är det i vart fall så gott som klart med hur sakerna ska stå och hunnit lyssna en hel del!

För det första måste jag säga att det gjorde enormt mycket mer skillnad med en "riktig" hifi-sub kontra den billiga jag haft innan! Mycket djupare och snärtigare på samma gång.

Den nyinförskaffade Yamaha RX-V4A'n var också ett klart lyft mot min äldre H/K AVR135.

Testade även som jag nämnde tidigare att spela upp cd via coaxial från en äldre sony-bluray och via hdmi från Xboxe one x.
Och enligt mina öron var det en klart trevligare ljudupplevelse via det första alternativet.

Nu börjar man dock bli sugen på en större tv också...

För husfridens skull fick sambon lov att ställa ett par ljuslyktor på högtalarna:bag:
 

Bilagor

  • 20210717_214943.jpg
    20210717_214943.jpg
    487.3 KB · Visningar: 30
  • 20210717_215010.jpg
    20210717_215010.jpg
    640.4 KB · Visningar: 25
  • 20210717_215101.jpg
    20210717_215101.jpg
    439.3 KB · Visningar: 24

ante_77

Cartier
2-Faktor
Vet inte om det passar bättre i hemmabiotråden eller här egentligen, men nu är det i vart fall så gott som klart med hur sakerna ska stå och hunnit lyssna en hel del!

För det första måste jag säga att det gjorde enormt mycket mer skillnad med en "riktig" hifi-sub kontra den billiga jag haft innan! Mycket djupare och snärtigare på samma gång.

Den nyinförskaffade Yamaha RX-V4A'n var också ett klart lyft mot min äldre H/K AVR135.

Testade även som jag nämnde tidigare att spela upp cd via coaxial från en äldre sony-bluray och via hdmi från Xboxe one x.
Och enligt mina öron var det en klart trevligare ljudupplevelse via det första alternativet.

Nu börjar man dock bli sugen på en större tv också...

För husfridens skull fick sambon lov att ställa ett par ljuslyktor på högtalarna:bag:
Ny TV? 65OLED805 kanske kan vara något när 806:an kommer. Förhoppningsvis dyker 805:an ner till en acceptabel nivå.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Vet inte om det passar bättre i hemmabiotråden eller här egentligen, men nu är det i vart fall så gott som klart med hur sakerna ska stå och hunnit lyssna en hel del!

För det första måste jag säga att det gjorde enormt mycket mer skillnad med en "riktig" hifi-sub kontra den billiga jag haft innan! Mycket djupare och snärtigare på samma gång.

Den nyinförskaffade Yamaha RX-V4A'n var också ett klart lyft mot min äldre H/K AVR135.

Testade även som jag nämnde tidigare att spela upp cd via coaxial från en äldre sony-bluray och via hdmi från Xboxe one x.
Och enligt mina öron var det en klart trevligare ljudupplevelse via det första alternativet.

Nu börjar man dock bli sugen på en större tv också...

För husfridens skull fick sambon lov att ställa ett par ljuslyktor på högtalarna:bag:
Bör ju vara dacen i förstärkaren som används då så den får identisk digital signal från både bluray-spelaren och Xboxen. Bör alltså bara vara placebo :)
 

Måberg

Panerai
Bör ju vara dacen i förstärkaren som används då så den får identisk digital signal från både bluray-spelaren och Xboxen. Bör alltså bara vara placebo :)
Inte alls omöjligt!
Eller den här eviga frågan om vilken kabel som är den bästa, vilket mycket väl också kan vara en placebo-effekt även det!

@ante_77 Faktiskt sneglat på just den lite, och det är just 65" jag funderar på (50" nu). Men min polare propsar på att jag ska ha en LG eller Samsung... Får se vad som finns till hösten/vintern och till vilka priser helt enkelt 🙂
Såg att elgiganten börjat med nåt nytt kina-märke på TV som heter TCL som i alla fall på pappret låter grymt prisvärda sett till funktioner/prestanda för priset men magkänslan säger nej.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Bör ju vara dacen i förstärkaren som används då så den får identisk digital signal från både bluray-spelaren och Xboxen. Bör alltså bara vara placebo :)
Signalen är inte identisk. I digitala domäner/PCM är A och O att hålla takten, källan med bästa klockan vinner. Avvikelser i takten kallas jitter och då låter det sämre.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Hej alla kunniga!

nu har vi Sonos Play 1 och 3, och använder Spotify.

tycker det är ganska dåligt ljud….

Om man ska uppa sitt ljudgame, men inte lägga supermycket pengar, vad är då ett rimligt system/setup?
Vill det ska vara uppkopplat så det är enkelt, men bättre ljud än nuvarande.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Hej alla kunniga!

nu har vi Sonos Play 1 och 3, och använder Spotify.

tycker det är ganska dåligt ljud….

Om man ska uppa sitt ljudgame, men inte lägga supermycket pengar, vad är då ett rimligt system/setup?
Vill det ska vara uppkopplat så det är enkelt, men bättre ljud än nuvarande.

Köp en Heos amp, Sonos amp, Bluesound powernode eller en Yamaha WXA-50 och koppla in valfri traditionell högtalare
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Inte alls omöjligt!
Eller den här eviga frågan om vilken kabel som är den bästa, vilket mycket väl också kan vara en placebo-effekt även det!

@ante_77 Faktiskt sneglat på just den lite, och det är just 65" jag funderar på (50" nu). Men min polare propsar på att jag ska ha en LG eller Samsung... Får se vad som finns till hösten/vintern och till vilka priser helt enkelt 🙂
Såg att elgiganten börjat med nåt nytt kina-märke på TV som heter TCL som i alla fall på pappret låter grymt prisvärda sett till funktioner/prestanda för priset men magkänslan säger nej.
Kika hemmabiotråden angående TV. Finns lite tips där :) jag själv är väldigt nöjd med min Sony xf9005 i 65" fortfarande efter 2års ägande. Köpte fjolårets modell för 14k i maj 2019.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Inte alls omöjligt!
Eller den här eviga frågan om vilken kabel som är den bästa, vilket mycket väl också kan vara en placebo-effekt även det!

@ante_77 Faktiskt sneglat på just den lite, och det är just 65" jag funderar på (50" nu). Men min polare propsar på att jag ska ha en LG eller Samsung... Får se vad som finns till hösten/vintern och till vilka priser helt enkelt 🙂
Såg att elgiganten börjat med nåt nytt kina-märke på TV som heter TCL som i alla fall på pappret låter grymt prisvärda sett till funktioner/prestanda för priset men magkänslan säger nej.

Ja, då du kör med spelkonsoll så är väl inte Philips förstahandsvalet med tanke på lagg.
Vid sådana tillfällen hade jag kört på LG GX…eller vad den nu heter och dragit den platt mot väggen.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Har en GX65" funkar grymt med PS5
Ja, idag ligger dessa på ett riktigt bra pris dessutom.
Själv skulle jag ta en Philips, men då har jag inte någon spelkonsol inkopplad. Som det är idag så verkar dock Elgiganten ha ensamrätt på 805:an och priset är där efter.
Hänger man den på väggen så spelar det ingen roll om man köper 805, 855 eller 865, men jag hade tänkt ha den ståendes på bänk då jag är trött på schweizerost väggar.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Skulle också rekommendera LG för både spel och film. Du har fullt stöd för spelkonsoler och framtiden med senaste HDMI. Samt att de verkligen pushar gaming och arbetar mycket tillsammans med tex Microsoft för optimeringen.

Cx är ett fynd idag. Även GX just nu om det finns några kvar på rean.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Signalen är inte identisk. I digitala domäner/PCM är A och O att hålla takten, källan med bästa klockan vinner. Avvikelser i takten kallas jitter och då låter det sämre.
Precis som @FC St. Pauli säger så ska inte det vara något problem idag. Digitalt är ju väldigt enkelt nu mer.
Hörbart jitter är inte ett problem med modern teknik om vi pratar att det är människor som skall lyssna. Om utrustningen inte är totalt felaktigt byggd.
 

Måberg

Panerai
Denna låter som sagt grymt prisvärd sett till funktioner och specifikationer för pengarna. Men okänt Kina-märke, antar att man får vad man betalar för? Läste kundrecensionen att mjukvaran inte var något vidare förvisso, men använder aldrig funktionerna i smarttv ändå.

 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Blev det en Jbl charge 4?
Om så är fallet, nöjd?
Japp det blev de. Hade jag pyntat 1500-2000kr hade jag inte varit så impad. Men för knappa 1000kr tycker jag den låter helt ok. Köpte min från Inet så där är de gratis frakt och retur om så skulle vara.

Tror inte ens jag testat max volym. Den dunkar på rätt bra för sin storlek tycker jag. Ett vant öra hör att den har sin enda högtalare på högersidan sett framifrån och den är ganska riktningskänslig om man vill ha hyfsad diskant.

Dock låter den klart bättre än syrrans snubbes charge 3 som har dubbla men klenare element. Charge 5 har jag inte lyssnat på men säger väl sig självt att då den är iprincip samma som 4an fast med en egen diskant också lär den låta bättre.

Men åter igen. Denna fyller en helt annan funktion än övrigt hifi för mig. Och för det den är tänkt till att kunna ta med lite överallt och få mer knuff i ljudet. Värd en tusenlapp är den.

Den har ersatt vår lilla köksradio som bara är tänkt till just radioprogram då den ger ett klart fylligare ljud utan att ens vara mycket större :) kanske lite bastung om man lyssnar högt men då jag mest lyssnar på låg till medel volym på den blir det bra ändå.
 

Måberg

Panerai
Varit en del snack här om resehögtalare/mindre högtalare.

Denna är förvisso alldeles för klumpig och tung (och dessutom inte batteridrift), men en ändå riktigt trevlig "liten" pjäs som numera huserar i kök/matsal här hemma.
Spelar bättre än man kan tro, speciellt om man har en gammal iPod med musik rippad i Applelossless på, men den har även Bluetooth. Lite "ny-retro" helt enkelt!

Köpte den egentligen främst baserat på att jag tyckte den såg jäkligt snygg ut och tufft med rör för några år sedan....

Samsung DA-E750
20210806_202440.jpg
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Är det någon som kan rekommendera en hörlursförstärkare för iPhone och 3,5mm? Och med lightningkontakt? Dongle behöver det vara också.

Finns ju en del olika...
 

Namaste

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Är det någon som kan rekommendera en hörlursförstärkare för iPhone och 3,5mm? Och med lightningkontakt? Dongle behöver det vara också.

Finns ju en del olika...
Jag kör en sån här och är väldigt nöjd med ljudet

Kopplar in den i min iPhone / iPad med en
 

Namaste

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har följt tråden en längre tid och tycker det är trevlig läsning och väldigt intressant.

Dags att bidra lite, dock är jag på en helt annan nivå än dom flesta av er som postar här ;)

Vi har precis tapetserat om vardagsrummet vilket medförde ny soffa, stereobänk och ny TV (bytte ut vår 15 år gamla Sony LCD, 720p. Hello 4K och HD :p). I samma veva åkte 5.1 ljudet ut för att ersättas av stereoljud, då jag lyssnar på musik 10ggr mer än ser på film och kanske blivit lite minimalist med åren…

Det blev först en Argon Audio SA1, men den lämnades tillbaka (60 dagars öppet köp, kanon) då den inte fungerade bra med nya Sony TVn och toslink. Den ersattes av en NAD d3020 V2 som jag tycker låter bättre (och den fungerar med TVn).
Högtalare blev ett par Dali Oberon 1.

Musik spelas upp via iPad -> Dragonfly Cobalt DAC -> minijack till RCA -> NAD d3020
Jag använder även USB-DACen med mina trådade lurar, Sennheiser Momentum 2, när jag finlyssnar i soffan.
TVn är inkopplad via toslink till förstärkaren och en AppleTV matar bild och ljud till TVn.

Dock upplever jag stor skillnad på musik via AppleTV -> HDMI -> TV -> Toslink -> förstärkare och iPad -> Dragonfly Cobalt DAC -> minijack till RCA -> förstärkare. Vet inte om det är Sony TVn som gör något med den digitala signalen…
Någon som upplevt samma?

Det jag kanske saknar är möjligheten till Airplay. Eller det är nog kanske frun och barnen som saknar det…

Jag gillar ju att se bilderna i tråden, så då är det väl bäst att bidra själv också ;)

CA6984BD-073F-4005-86AD-CC0C661B7751.jpeg

FE44AFD9-90F4-44D7-9AC8-02DB141B19CF.jpeg
 
Topp