• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
2M Red Pro Ortofon ser det ut som & Org. Technics pickan (?) - ett bra tag sen nålen byttes.

Upplever denna problematik som en recensent uttryckt:
8191DBAD-6FCD-4F53-9C2A-10D1B832B56E.jpeg


När jag drar upp så är det något brus när spelaren inte lirar.

Ingen erfarenhet av den nålen. Har själv kört Ortofon OM-40 och älskar den. Den är lite dyr nu iofs. OM-30 tror jag är fin med.

Tipset om att låna hem RIAA är förnuftigt. Testa en annan nål eller pickup kanske också kan vara idé 🤷‍♂️.
 

Roxen

Cartier
Gokväll!

Har en tid gått i tankarna att skaffa mig en skivspelare. Lyssnar väldigt mycket på musik men har tröttnat på Sonos-prylarna hemma. Har nu fått min fars gamla skivspelare som han köpte under 70-talet. Skall enligt utsago ha varit en ganska vettig pryl när det begav sig, säkert långt ifrån Hi-Fi dock. Är av märket Luxman.

Nu till min fråga - förstärkaren(?) har ett par trasiga lampor och givet att prylarna inte använts på säkert 30-40år antar jag det erfordras någon form av service. Vet ni var i Sthlm detta kan göras? Som sagt - säkert gammalt mög i mångas ögon men rätt stort affektionsvärde för mig. Bilägger ett par bilder på de dammiga prylarna (sorry för klena bilder, står i ett sunkigt förråd) :)

30CE6CB9-2456-4D74-ACF0-9F0C6A69F0D1.jpeg
04EB76C4-A4E9-476F-8FC4-C8E7E84AC443.jpeg


Tack! /B.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Gokväll!

Har en tid gått i tankarna att skaffa mig en skivspelare. Lyssnar väldigt mycket på musik men har tröttnat på Sonos-prylarna hemma. Har nu fått min fars gamla skivspelare som han köpte under 70-talet. Skall enligt utsago ha varit en ganska vettig pryl när det begav sig, säkert långt ifrån Hi-Fi dock. Är av märket Luxman.

Nu till min fråga - förstärkaren(?) har ett par trasiga lampor och givet att prylarna inte använts på säkert 30-40år antar jag det erfordras någon form av service. Vet ni var i Sthlm detta kan göras? Som sagt - säkert gammalt mög i mångas ögon men rätt stort affektionsvärde för mig. Bilägger ett par bilder på de dammiga prylarna (sorry för klena bilder, står i ett sunkigt förråd) :)

30CE6CB9-2456-4D74-ACF0-9F0C6A69F0D1.jpeg
04EB76C4-A4E9-476F-8FC4-C8E7E84AC443.jpeg


Tack! /B.

Tycker det ser ut som fina grejer, skivspelaren vet jag inget om men R-800 är en fin förstärkare. En snabb sökning på lite entusiast sidor gav dessa svar på reparatörer.
  • Tomi Elektronik i midsommarkransen
  • Allt i ljud på Kungsholmen, Inedalsgatan 6
  • Lunengs på Tulegatan (öppet tis-tors 11-17)

Här är en katalog från 1975 där förstärkaren är med: https://www.hifiengine.com/hfe_downloads/index.php?luxman/luxman_products_1975_de.pdf (Kräver registrering)
Samt lite annonser om vad de ligger ute till salu för: https://www.hifishark.com/search?q=Luxman+R-800
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Gokväll!

Har en tid gått i tankarna att skaffa mig en skivspelare. Lyssnar väldigt mycket på musik men har tröttnat på Sonos-prylarna hemma. Har nu fått min fars gamla skivspelare som han köpte under 70-talet. Skall enligt utsago ha varit en ganska vettig pryl när det begav sig, säkert långt ifrån Hi-Fi dock. Är av märket Luxman.

Nu till min fråga - förstärkaren(?) har ett par trasiga lampor och givet att prylarna inte använts på säkert 30-40år antar jag det erfordras någon form av service. Vet ni var i Sthlm detta kan göras? Som sagt - säkert gammalt mög i mångas ögon men rätt stort affektionsvärde för mig. Bilägger ett par bilder på de dammiga prylarna (sorry för klena bilder, står i ett sunkigt förråd) :)

30CE6CB9-2456-4D74-ACF0-9F0C6A69F0D1.jpeg
04EB76C4-A4E9-476F-8FC4-C8E7E84AC443.jpeg


Tack! /B.
Hittar dessa i min gamla StereHiFi Handboken 77 :D Luxman var dyrt redan då, på senare år High-End och mycket dyrt. Kan väl från boken säga att receivern ligger på uppemot en halv gång mer än en Pioneer med motsvarande effekt. Skivspelare folk köpte då listar under tusenlappen och var då remdriva, ex Pioneer PL-112 för 780:- . Direktdrift (som denna) ansågs finare då det kostade mer. Stötte väl aldrig på någon butik som sålde Luxman i den här tidseran så kan inget säga om vad dom presterade men helt säkert fina grejer och om i bra skick stå sig rätt fint. Lycka till!
 

Bilagor

  • 1FF18503-2BB6-4634-9235-F0C7CBA1A5B4.jpeg
    1FF18503-2BB6-4634-9235-F0C7CBA1A5B4.jpeg
    765.6 KB · Visningar: 10
  • CB594276-602E-4D26-8704-A65C67DFB0F0.jpeg
    CB594276-602E-4D26-8704-A65C67DFB0F0.jpeg
    788.6 KB · Visningar: 9
  • 44C95437-E8E8-4547-B28E-35DA496A51B4.jpeg
    44C95437-E8E8-4547-B28E-35DA496A51B4.jpeg
    658.5 KB · Visningar: 13

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
@Roxen

Jag gillar verkligen Luxman. Riktigt bra och dyra grejer på sin tid. Verkar vara din nedan.


Då det är bra prylar som har ett högt affektionsvärde tycker jag att du skall kosta på den nya kondensatorer och annat som kan ha blivit dåligt.

Själv körde jag Luxman M-300 och C-300 ett tag. Mäktiga grejer. Kostade väl som en mindre bil när de kom.



Edit.
 

Måberg

Panerai
Fick tummen ur och skaffade Qobuz.
Lite sådär med utbudet, men det som finns i "high res" låter suveränt.
Dessutom är det ju riktigt smutt att kunna spela upp direkt via Yamahas MusicCast.

MEN givetvis är det inte samma känsla som fysisk media ändå 😉

Screenshot_20220424-194741_MusicCast.jpg
 

Signature

Cartier
2-Faktor
Luxman 70-tal som det gäller här är som nämnt bra grejer men för att vara tydlig har det tillverkats billighetsserier också, iaf från 80-talet och framåt.
Jag själv slängt en skivspelare på tippen som var lika plastig som vilken annan japansk 80-talare som helst.

Jag använder dock ett par högtalare, märkta Luxman, men som verkar vara licenstillverkade i Sverige. Inte high end men de har använts sen barnet kom för att slippa oro för sabotage och vältrisk.
B9D2E4F1-EAFD-4EBE-A91E-A8305637CF09.jpeg
 

mega

Rolex
Fick tummen ur och skaffade Qobuz.
Lite sådär med utbudet, men det som finns i "high res" låter suveränt.
Dessutom är det ju riktigt smutt att kunna spela upp direkt via Yamahas MusicCast.

MEN givetvis är det inte samma känsla som fysisk media ändå 😉

Screenshot_20220424-194741_MusicCast.jpg
Qobuz har det där lilla extra. Jag har spotify (som sonen "ärvt") Tidal (sedan det hette "Wimp") och Qobuz.
Qobuz är den tjänsten jag lyssnar mest på och Spotify minst/aldrig eftersom det låter så urtråkigt i jämförelse med dom andra två.
Skall försöka ta mig i kragen och flytta spellistor etc från Tidal och Spotify till Qobuz.
Någon som känner till någon bra tjänst för att flytta listor mellan dom olika streamingtjänsterna?
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Det där var min första skvispelare. Typ det första man köpte när man fått lönen för semesterjobbet.

Det var en fin första spelare. Vad tyckte du om den då?

Jah har haft sjukt mycket olika skivspelare, en del riktigt bra. Med allt inställt rätt på en bättre svarv tycker jag att matchningen av pickup, tonarm och RIAA gör att de flesta låter bra.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Nytt jobb = Känns inte helt ok att använda min hörlursrigg än...

Jag har ju levt under en sten sedan jag köpte mina Audeze och älskar dom. Men de är tunga, stora och man ser ut som en idiot när man använder dom :D
Vad finns det för kul att kolla på nu för tiden? Kabel är ok, jag har ju en Chord Mojo hörlursförstärkare som jag gärna använder tillsammans med Roon.
Jag efterlyser stort, djupt och detaljerat ljud.

Har ni några tips?
Jag köper gärna begagnat och det måste vara slutna lurar eftersom jag kommer sitta tillsammans med kollegor.

Någon som har testat Philips Fidelio X3? De verkar vara riktigt bra (de car visst slutna). Beyer Dynamics har ju också en del fina lurar.
AirPod Max? Jag var väldigt impad i butik när jag lyssnade på min telefon. Men jag blir avskräckt när jag inte kan tweaka ljudet...
 
Senast ändrad:

repertoire

Cartier
2-Faktor
Nytt jobb = Känns inte helt ok att använda min hörlursrigg än...

Jag har ju levt under en sten sedan jag köpte mina Audeze och älskar dom. Men de är tunga, stora och man ser ut som en idiot när man använder dom :D
Vad finns det för kul att kolla på nu för tiden? Kabel är ok, jag har ju en Chord Mojo hörlursförstärkare som jag gärna använder tillsammans med Roon.
Jag efterlyser stort, djupt och detaljerat ljud.

Har ni några tips?
Jag köper gärna begagnat och det måste vara slutna lurar eftersom jag kommer sitta tillsammans med kollegor.

Någon som har testat Philips Fidelio X3? De verkar vara riktigt bra (de car visst slutna). Beyer Dynamics har ju också en del fina lurar.
AirPod Max? Jag var väldigt impad i butik när jag lyssnade på min telefon. Men jag blir avskräckt när jag inte kan tweaka ljudet...

Har inte provat några dyra Audiofilhörlurar än, men använt olika studiolurar inkl. Beyer Dynamics i flera år. Har deras D770 Pro både hemma och på jobbet och de är utan tvekan de skönaste och mest väljudande lurarna jag haft. 32Ω på jobbet med en liten dongel-dac och 250Ω hemma med större ljudkort/interface/dac. De är slutna och läcker minimalt.
 
Senast ändrad:

MrJL

Omega
2-Faktor
Har inte provat några dyra Audiofilhörlurar än, men använt olika studiolurar inkl. Beyer Dynamics i flera år. Har deras D770 Pro både hemma och på jobbet och de är utan tvekan de skönaste och mest väljudande lurarna jag haft. 32Ω på jobbet med en liten dongel-dac och 250Ω hemma med större ljudkort/interface/dac. De är slutna och läcker minimalt.
Hur är de låga frekvenserna? Går det att få fram djupbas som inte tar över? Jag läste att de har väldigt fin och rak kurva (vilket oftast låter tråkigt men går att EQa bort).
Jag lyssnar på mycket olika gengres men de ska låta bra både till drum and bass och metal, så de behöver vara snabba också.
Samt låta bra till lugnare sing/song writer.
 

repertoire

Cartier
2-Faktor
Hur är de låga frekvenserna? Går det att få fram djupbas som inte tar över? Jag läste att de har väldigt fin och rak kurva (vilket oftast låter tråkigt men går att EQa bort).
Jag lyssnar på mycket olika gengres men de ska låta bra både till drum and bass och metal, så de behöver vara snabba också.
Samt låta bra till lugnare sing/song writer.
Jämfört med öppna lurar (typ DT990 pro) så är basen mer framträdande och tycker dom rent allmänt upplevs varmare. Men fortfarande med mycket detalj. Jag lyssnar verkligen på allt mellan himmel och jord och har inte direkt saknat något i någon genre. Överlag riktigt trevliga lurar.
 
Senast ändrad:

Lyfali

Cartier
Finns ju en uppsjö utav IEMS också, det är ju diskretare och behöver inte kosta skjortan.

Och kan prestera helt insane
 
Senast ändrad:

mega

Rolex
Det var en fin första spelare. Vad tyckte du om den då?

Jah har haft sjukt mycket olika skivspelare, en del riktigt bra. Med allt inställt rätt på en bättre svarv tycker jag att matchningen av pickup, tonarm och RIAA gör att de flesta låter bra.
Det var ett tag sedan nu, typ 30 år :)
Jag jämförde den med ganska många andra (det var mycket lättare på den tiden) och i den prisklassen tyckte jag den var absolut bäst.
Det fanns förstås dyrare Thorens, Linn, och en uppsjö japanska (Technics, Pioneer etc) i olika prisklasser. Dom japanska gick bort rätt fort, och dom dyrare hade jag inte råd med.
Jag hade min Thorens i ca 5 år, innan jag bytte till en Linn Axis som var ett snäpp uppåt, den behäll jag i ca 20 år.
Alla mina skivspelare har jobbat hårt, spelade musik alla vakna timmar. Nu spelar jag inte lika mycket vinyl eftersom streamingen tagit över, det blir max 2-3 timmar per helg.
 

mega

Rolex
Det var en fin första spelare. Vad tyckte du om den då?

Jah har haft sjukt mycket olika skivspelare, en del riktigt bra. Med allt inställt rätt på en bättre svarv tycker jag att matchningen av pickup, tonarm och RIAA gör att de flesta låter bra.
Hur gillar du den själv förresten om du jämför med andra?
Just Thorensen körde jag tillsammans med en NAD3020, senare en Creek någonting.
 

otisred

Omega
Nu kanske jag kommer in hit och svär i kyrkan...

Men vår Marshall Stanmore bluetooth-högtalare har börjat knastra ganska mycket då och då. Ofta kopplas bluetoothen bort också. Jag har googlat och nästan kollat varenda youtube-video men hittar inte något riktigt svar.

Någon som har erfarenhet av detta? Är den helt rökt eller? Har inte så bra koll på sådana här grejer men den låter riktigt bra förutom när knastret kommer in.
 

AlfaGTV

Omega
Qobuz har det där lilla extra. Jag har spotify (som sonen "ärvt") Tidal (sedan det hette "Wimp") och Qobuz.
Qobuz är den tjänsten jag lyssnar mest på och Spotify minst/aldrig eftersom det låter så urtråkigt i jämförelse med dom andra två.
Skall försöka ta mig i kragen och flytta spellistor etc från Tidal och Spotify till Qobuz.
Någon som känner till någon bra tjänst för att flytta listor mellan dom olika streamingtjänsterna?
Lusläste inte, men flytta spellistor gör du gratis (om de inte är gigantiska!) med soundiiz.com


Någon som har testat Philips Fidelio X3? De verkar vara riktigt bra (de car visst slutna).
De är öppna. Tyvärr tycker jag mina X2 (2 par) är roligare på de flesta plan!
 

plundberg

Omega
2-Faktor
Flaggar för en fråga från en riktig amatör i detta ämne. Har precis införskaffat två stycken Denon Home 150, finns det något smidigt sätt att koppla dem till en TV för ljud?
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Blir ett tufft test, tänkte köra A/B-test hela veckan:
DAA3C537-EAE2-48F6-B004-9C55B7D71F3B.JPG


Ett par måste lämna när jag är klar med jämförelsen. Är någon sugen på antingen ett par LCD-2CB eller LCD-XC så hör av er.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Vet att jag nämnt det förr men tänker att de finns ide att påminna då och då. Finns plats att vara med och splittra på tidal hifi familykonto. Vi är 3st idag.
 

MAGNETO

Omega
Hej! Första inlägget här i tråden och behöver lite hjälp. Har precis köpt min första ljudanläggning 5.1 men har redan stött på problem med min skivspelare. Efter att ha spelat ett par skivor utan något som helst problem har nu ett extremt irriterande ljud från högtalarna börjat låta. Efter lite googlande inser jag att jag inte har jordat skivspelaren med förstärkaren (undrade just varför det hängde en extra kabel som inte var kopplad till något haha). Sagt och gjort verkar allt fungera när jag har jordat skivspelaren men nu kommer jag till det kluriga. Skivspelaren och förstärkaren är på olika sidor av vardagsrummet och jag behöver därför en ground wire på ca 12 meter för att inte behöva möblera om hela rummet. Finns det ens att få tag på en så lång eller kan man på något sätt tillverka sin egen? Eller kan man jorda skivspelaren på annat sätt än i förstärkaren? :)
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Hej! Första inlägget här i tråden och behöver lite hjälp. Har precis köpt min första ljudanläggning 5.1 men har redan stött på problem med min skivspelare. Efter att ha spelat ett par skivor utan något som helst problem har nu ett extremt irriterande ljud från högtalarna börjat låta. Efter lite googlande inser jag att jag inte har jordat skivspelaren med förstärkaren (undrade just varför det hängde en extra kabel som inte var kopplad till något haha). Sagt och gjort verkar allt fungera när jag har jordat skivspelaren men nu kommer jag till det kluriga. Skivspelaren och förstärkaren är på olika sidor av vardagsrummet och jag behöver därför en ground wire på ca 12 meter för att inte behöva möblera om hela rummet. Finns det ens att få tag på en så lång eller kan man på något sätt tillverka sin egen? Eller kan man jorda skivspelaren på annat sätt än i förstärkaren? :)
Det korta och enkla svaret är att du bör fixa en förlängning av jordkabeln från skivspelaren till förstärkaren. Du kan köra vanlig kopparkabel från bygghandeln, ca 1mm2 area, eller högtalarlabel.
Sockerbit eller dylik skarv funkar bra.
 

MAGNETO

Omega
Det korta och enkla svaret är att du bör fixa en förlängning av jordkabeln från skivspelaren till förstärkaren. Du kan köra vanlig kopparkabel från bygghandeln, ca 1mm2 area, eller högtalarlabel.
Sockerbit eller dylik skarv funkar bra.
Toppen! Jag har lite högtalarkabel som blev över som borde räcka. Det gör alltså inget att den blir så lång? Om jag har förstått rätt så ska jag dela på högtalarkabeln så det bara är en istället för två och sen nypa dit en gaffelkabelsko i varje ände som jag fäster i skivspelaren och förstärkaren?
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Toppen! Jag har lite högtalarkabel som blev över som borde räcka. Det gör alltså inget att den blir så lång? Om jag har förstått rätt så ska jag dela på högtalarkabeln så det bara är en istället för två och sen nypa dit en gaffelkabelsko i varje ände som jag fäster i skivspelaren och förstärkaren?
Ja, bara skivspelarens jordkabel får kontakt med förstärkarens chassi. Längd och typ av kabel är helt okritiskt.

Men har du 12m signalkabel från skivspelaren? Det är ju mindre optimalt i så fall, svaga signaler från pickuper.
 
Topp