• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

MrJL

Omega
2-Faktor
Förstärkaren är ca 43 bred och med kablar runt 50 djup. 12 hög ungefär.

såg att måtten på en Ikea pax-låda är ca 50*50*20 så att klä en sådan med mdf kan funka. Då blir sidan mot väggen öppen behöver nog inte ventileras.

Om jag ska ha allt på sidan så vill jag gömma det så mycket som möjligt. Ska jag ha sakerna under TVn så kan man ju ha lite mer alternativ men djupet på förstärkaren ställer till det.
 

par

Patek
2-Faktor
Längesen något hände här. Fantastiskt nöjd med mina Larsen, otroligt mångsidig välljudande högtalare. Just nu spelas 2021 mest spelade ”skiva” på dom.
A0D5541B-E12C-4588-834C-A5D2E2B4ECD4.jpeg
6F8A97E7-3323-4615-B661-DC3673E26888.png



Liten kul anekdot; när jag hämtade högtalarna pratade jag en längre stund med John Larsen som är ganska pratglad. Han berättade att någon kund hade klagat över finishen på högtalarna. Han hade svarat lika självklart ”Men ser du inte vart vi lagt pengarna?” ”Du måste ju se vilka element vi sätter i högtalaren, vi är inte lika intresserade av finish”.
Lite kul, samtidigt tycker jag finishen klart godkänd på mina.
 
Senast ändrad:

Amund

Omega
Behöver er hjälp.
Har flyttat in i nya huset och sålt min gamla tv-bänk. TVn hänger nu på ca 50cm höjd och jag vill ha det minimalt under/runt den.
Vad finns det för bänkar som kan passa in här om man vill dölja alla kablar och sådant:

IMG_1031.jpeg


Just nu funderar jag på att ställa förstärkaren på sidan och bygga något litet skåp över för att dölja allt. Det finns plats till vänster om högtalaren mot väggen.
Självklart med ventilation in i lådan och ut från förstärkaren + lådan isåfall.

Eller finns det några andra snygga lösningar ni vet om?
Unnu har några olika modeller du kan kolla på.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Då jag köpt ny bil, så har jag även fått Apple CarPlay, tyvärr inte trådlöst dessvärre, ingen BIG DEAL kanske, men visst fan är det sunkigt ifall ni frågar mig! Nu har jag hittat en lösning på detta problem, det finns att köpa en dongel/adapter som gör Apple CarPlay trådlöst. Jag har både läst och hittat videos där visa dongels laggar, och vissa har minimal fördröjning.

Hittade detta TESTET som MacWorld gjorde, och dom tyckte väl att den var OK.



Finns det någon här inne som har testat den här re-stream c2A eller någon liknade och som kan komma med något matnyttigt, är det BU eller BÄ eller är det bara och gilla läget och köra CarPlay med kabel...


Den är ju inte så vidare billig, så det känns onödigt och lägga pengar på något som kanske inte funkar till 87%




1642523073579.png
 

mega

Rolex
Då jag köpt ny bil, så har jag även fått Apple CarPlay, tyvärr inte trådlöst dessvärre, ingen BIG DEAL kanske, men visst fan är det sunkigt ifall ni frågar mig! Nu har jag hittat en lösning på detta problem, det finns att köpa en dongel/adapter som gör Apple CarPlay trådlöst. Jag har både läst och hittat videos där visa dongels laggar, och vissa har minimal fördröjning.

Hittade detta TESTET som MacWorld gjorde, och dom tyckte väl att den var OK.



Finns det någon här inne som har testat den här re-stream c2A eller någon liknade och som kan komma med något matnyttigt, är det BU eller BÄ eller är det bara och gilla läget och köra CarPlay med kabel...


Den är ju inte så vidare billig, så det känns onödigt och lägga pengar på något som kanske inte funkar till 87%




1642523073579.png
Är urkass på Apple CarPlay osv.
Men, är det musik och samtal från iphone du vill spela upp i bilhögtalarna?
I så fall kan du säkert köra det via "vanliga" bluetooth i bilen, den struntar i vilken telefon du använder.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Är urkass på Apple CarPlay osv.
Men, är det musik och samtal från iphone du vill spela upp i bilhögtalarna?
I så fall kan du säkert köra det via "vanliga" bluetooth i bilen, den struntar i vilken telefon du använder.

Nja...så kan man ju se det, men det funkar väl så, att det överför apparna du har i telefonen, till att kunna använda dom på den befintliga mediaspelaren som finns i din bil! Det går alldeles utmärkt att köra via bluetooth, men då kan man bara köra det via mobilen!
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Då jag köpt ny bil, så har jag även fått Apple CarPlay, tyvärr inte trådlöst dessvärre, ingen BIG DEAL kanske, men visst fan är det sunkigt ifall ni frågar mig! Nu har jag hittat en lösning på detta problem, det finns att köpa en dongel/adapter som gör Apple CarPlay trådlöst. Jag har både läst och hittat videos där visa dongels laggar, och vissa har minimal fördröjning.

Hittade detta TESTET som MacWorld gjorde, och dom tyckte väl att den var OK.



Finns det någon här inne som har testat den här re-stream c2A eller någon liknade och som kan komma med något matnyttigt, är det BU eller BÄ eller är det bara och gilla läget och köra CarPlay med kabel...


Den är ju inte så vidare billig, så det känns onödigt och lägga pengar på något som kanske inte funkar till 87%




1642523073579.png
Har ingen erfarenhet själv men macworld verkar ju nöjda med enheten. Själv ser jag inte meningen med att lägga en massa pengar på en trådlös dongel när jag ändå sitter fast i en bil.
Jag brukar ändå passa på och ladda mobilen när jag sitter i bilen, så en sladd stör ju inte mig.
Men är det viktigt för dig så är det inte mycket att tveka på om man går efter det där testet.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Någon här som vet om det existerar någon usb dongel eller mindre pryl med ldac support man kan koppla till en väldigt låst jobb-laptop?

Skulle gärna uppgradera till lite bättre kvalité med mina Sony wh-1000xm3 om de är möjligt. Vet inte vad datorn är kapabel till nu men helt klart inte ldac
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Någon här som vet om det existerar någon usb dongel eller mindre pryl med ldac support man kan koppla till en väldigt låst jobb-laptop?

Skulle gärna uppgradera till lite bättre kvalité med mina Sony wh-1000xm3 om de är möjligt. Vet inte vad datorn är kapabel till nu men helt klart inte ldac
Beror på hur låst datorn är. Du kommer nog behöva testa dig fram med olika modeller och se vad du får lov att koppla in. Prata inte med IT, vi säger bara nej ;)
 

Namaste

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Dags för en uppdatering. Efter några månaders arbete med att prova tre olika förstärkare, så landade jag i detta och är NÖJD :cool:

Det låter bra och är "wife approved", det ser snyggt ut mao. Förstärkaren har HDMI och är kopplad till TV:n och allt manövreras med Apple-fjärren, det gillas av både fru och barn. Musik spelas oftast upp från Iphone eller iPad (Airplay), men kan även spelas via ATV:n.
De små "vibrationskuddarna" hjälper till så inte TV-bänken vibrerar när man drar på lite, det gjorde även skillnad på gubben (kanske beror på ekparketten).

tempImagevoPL3P.png


BLUESOUND POWERNODE (N330)
DALI OBERON 1
DALI SUB C-8 D
Pris totalt ca 20k
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Stor nyhet häromdagen som jag blev riktigt sugen på!

Mojo-2-snakeplant-.jpg


Jag har använt första modellen Mojo typ ett år nu och är otroligt nöjd.
Intressant att se om det kan bli så mycket bättre. Ungefär samma pris också.
 

Isodor

Audemars
Någon som provat Beosound Stage från B&O?

Tänkte ev. köpa två stycken när flytt går till hus. Alltid varit nöjd med deras prylar i övrigt, och designen tilltalar :)
 

Veratio

Cartier
Någon som provat Beosound Stage från B&O?

Tänkte ev. köpa två stycken när flytt går till hus. Alltid varit nöjd med deras prylar i övrigt, och designen tilltalar :)

Har en. Mycket nöjd med ljudet. Kom från Sonos, ger upp surround (hade bakhögtalare då) men tycker ljudet är mycket bättre och fejksurrounden är "ok".

Flera i min bekantskapskrets har Stage, men förstås i TV rummet, inte i eventuellt biorum.
 

Isodor

Audemars
Har en. Mycket nöjd med ljudet. Kom från Sonos, ger upp surround (hade bakhögtalare då) men tycker ljudet är mycket bättre och fejksurrounden är "ok".

Flera i min bekantskapskrets har Stage, men förstås i TV rummet, inte i eventuellt biorum.
Kul att höra.
Har barn, viktigare är för mig är att det är good enough och snygg design. Vill jag ha det fett går vi på bio.
 

Wizzo

Panerai
Någon som har bra tips på ny preamp till 1200:an och Naim Nait 5i / b&w 685 s2 - låter skräp & vill komma igång med vinylen igen :) Kör en äldre PP1 från NAD just nu.. värt att gå på ny stärkare med inbyggt steg istället?
B6E27159-56F9-427C-9B4D-7503BF6224A2.jpeg
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Någon som har bra tips på ny preamp till 1200:an och Naim Nait 5i / b&w 685 s2 - Låter skräp & vill komma igång med vinylen igen :) Kör en äldre PP1 från NAD just nu.. värt att gå på ny stärkare med inbyggt steg istället?
B6E27159-56F9-427C-9B4D-7503BF6224A2.jpeg
Det borde inte låta skräp med en PP1, den skall duga utmärkt för vad du har.
Däremot skulle jag nog fortsatt satsa på dedikerad RIAA då det ger mer flexibilitet att välja.
Själv saknar jag helt RIAA men överväger en PRO-Ject Phono box för min gamla Rega P1 och en sån lär duga även om jag uppgraderar till något finare.
 

Wizzo

Panerai
Det borde inte låta skräp med en PP1, den skall duga utmärkt för vad du har.
Däremot skulle jag nog fortsatt satsa på dedikerad RIAA då det ger mer flexibilitet att välja.
Själv saknar jag helt RIAA men överväger en PRO-Ject Phono box för min gamla Rega P1 och en sån lär duga även om jag uppgraderar till något finare.
Väl tilltaget sagt kanske men något oklart oljud på högre volymer - vet iofs inte vart grunden till det kommer men kopplar jag ur den upplever jag inte det. Hm, ja :) ska spana runt lite… tack du.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Väl tilltaget sagt kanske men något oklart oljud på högre volymer - vet iofs inte vart grunden till det kommer men kopplar jag ur den upplever jag inte det. Hm, ja :) ska spana runt lite… tack du.
Ok, men när du kopplar ur vad? Din PP1? Vad kör du istället? Förstår inte riktigt.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Någon som har bra tips på ny preamp till 1200:an och Naim Nait 5i / b&w 685 s2 - låter skräp & vill komma igång med vinylen igen :) Kör en äldre PP1 från NAD just nu.. värt att gå på ny stärkare med inbyggt steg istället?
B6E27159-56F9-427C-9B4D-7503BF6224A2.jpeg

Vad kör du för pickup? Nål? Ser ut som Ortofon dj-picka?
 

PerS

Omega
Väl tilltaget sagt kanske men något oklart oljud på högre volymer - vet iofs inte vart grunden till det kommer men kopplar jag ur den upplever jag inte det. Hm, ja :) ska spana runt lite… tack du.
Om oljudet försvinner när du kopplar ur RIAA-steget så att det blir tyst så ligger felet förmodligen i att du försöker spela musik som du inte gillar, testa att byta genre ;)
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
2M Red Pro Ortofon ser det ut som & Org. Technics pickan (?) - ett bra tag sen nålen byttes.

Upplever denna problematik som en recensent uttryckt:
8191DBAD-6FCD-4F53-9C2A-10D1B832B56E.jpeg


När jag drar upp så är det något brus när spelaren inte lirar.
I see.

Bristande skärmning av komponenter är ofta ett problem med billigare produkter, ibland funkar det bra och ibland mindre bra.

Jag skulle testa att låna hem något bättre RIAA, eller något du kan köpa med fri retur.
 
Topp