• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Här pratar vi dock olika interface och jämför - inte specifikt olika kablar som ska föra över samma signal.
Jag syftade på.. ja nästan allt som berör kablar, det blir alltid krig om vilka interfaces, märken, tekniker som är bäst :p Undviker därför att lägga mig i såna diskussioner för dom flesta har olika uppfattning om vad som låter bäst för den egna individen :)

På tal om lite äldre steg, det här är en rätt unik förstärkare jag hade ett tag. Tillverkat i mestadels gjutjärn så man blev alltid överraskad när man skulle flytta på det :)
Mission 777, dual mono, det byggdes som ett "inga kompromisser" steg på den tiden 1982-84

Sålde det sedan till en person i Hongkong trots den halvt hutlösa frakten på 270€ som det blev o_O Ser nu att priset gått upp till nästan det dubblat mot när jag sålde mitt för bara drygt ett år sedan.

IMG_20190801_141628.jpg

IMG_20190801_141640.jpg

IMG_20190801_141737.jpg

IMG_20200107_205846.jpg

Ursäkta röran i förra köket/verkstan :D

IMG_20190330_141719.jpg

IMG_20190330_152954.jpg
Gjutjärn? Magnetiskt och leder inte värme superbra, förstår int heller riktigt hur den är gjuten...

Gjutjärn? Magnetiskt och leder inte värme superbra, förstår int heller riktigt hur den är gjuten...
Nu måsta jag faktiskt kolla upp det, det sades att det var gjutjärn när jag köpte det och jag orkade aldrig kolla upp det men nu blev jag nyfiken och är inte rädd att erkänna när man har fel :p Gjutet alu var det tydligen!

På vikten kunde man dock tro det var gjutjärn, tror det vägde in på 23kg så säkert därför det antogs vara gjutjärn utan att kolla fakta närmare ;)

1625074121879.png

Nu måsta jag faktiskt kolla upp det, det sades att det var gjutjärn när jag köpte det och jag orkade aldrig kolla upp det men nu blev jag nyfiken och är inte rädd att erkänna när man har fel :p Gjutet alu var det tydligen!

På vikten kunde man dock tro det var gjutjärn, tror det vägde in på 23kg så säkert därför det antogs vara gjutjärn utan att kolla fakta närmare ;)

1625074121879.png
23kg rena flugvikten ;)
På min bänk står det ett 2 kanalssteg, Pass Labs X250, väger in på 45kg, som tur är sker här sällan några utbyten av apparatur.

Hittade denna skönhet, Heco Elan 30a, på Hifitorget och kunde inte låta bli! Var ju trots allt bara drygt 42mil enkel väg att åka och hämta den... 😂Har sedan innan Heco högtalare men har haft en billig gammal System1 bas från BRL ihop med dem.

20210626_190630.jpg
20210626_190935.jpg
Trevligt Måberg! Blir nyfiken över din reaktion när allt är igång sedan. Framförallt dina intryck av receivern.

Jag uppgraderade också min sub för ett halvår sedan. Bästa 7000kr jag spenderat på länge :)

Blev en svs pc-2000. Liiite skillnad i storlek och ljud.
IMG_20210121_123032.jpg

Vad kör ni för digitala källor för övrigt? Streamers?
Inget fancy alls. Kör Tidal via PC - via hdmi till > marantz sr5013.

Trevligt Måberg! Blir nyfiken över din reaktion när allt är igång sedan. Framförallt dina intryck av receivern.

Jag uppgraderade också min sub för ett halvår sedan. Bästa 7000kr jag spenderat på länge :)

Blev en svs pc-2000. Liiite skillnad i storlek och ljud.
IMG_20210121_123032.jpg

Inget fancy alls. Kör Tidal via PC - via hdmi till > marantz sr5013.
Tack! Ja nu kliar det något fruktansvärt i fingrarna att få packa upp allt och koppla in allt. Flyttlasset går på lördag men sambon blir nog inte överlycklig om det första jag gör är att börja med ljudet...😂

Oj jäklar, jag som tyckte min "nya" Heco sub var stor!

Tack! Ja nu kliar det något fruktansvärt i fingrarna att få packa upp allt och koppla in allt. Flyttlasset går på lördag men sambon blir nog inte överlycklig om det första jag gör är att börja med ljudet...😂

Oj jäklar, jag som tyckte min "nya" Heco sub var stor!
Inte så stort avtryck på golvet. 42cm i diameter. 86cm hög dock så blev inte en jublande sambo när hon kom hem direkt :hilarious:

Men hon märkte ju faktiskt skillnad på ljudet och hon uppskattade den biten iaf

Inte så stort avtryck på golvet. 42cm i diameter. 86cm hög dock så blev inte en jublande sambo när hon kom hem direkt :hilarious:

Men hon märkte ju faktiskt skillnad på ljudet och hon uppskattade den biten iaf
Ja då tar ju faktiskt Heco'n mer golvyta ändå, 400×610×535 :eek:

Ja min var inte alls övertygad om högtalare alls i början och tyckte det inbyggda ljudet i hennes tv hon hade när vi träffades dög alldeles utmärkt.
Men nu protesterade hon nästan när jag föreslog att vi kunde packa ner högtalarna ett par dagar innan flytten för att underlätta. Så det har ju gått åt rätt håll i vart fall :happyhappy:

Sorry för dubbelpost...
Men snaaart dags att plocka upp och koppla in (typ imorgon kväll/natt...). Som ett barn på julafton 😂
Den gamla basen hamnade bara där så länge, ska inte användas ihop med övriga prylar på bilden.
20210702_113529.jpg

Tänkte bara säga att det finns utrymme för fler på mitt Tidal family om man vill ha bättre kvalité än Spotify :)

300kr/månad. Just nu är vi 3st som delar. Kan lägga till 3 till

• Like
Reactions: joF
Kan säga att jag provade Apple Music nu men har precis gått tillbaka till Spotify. Appen är gräslig. Och jag saknade mina playlists. Spotify HIFI senare i år tydligen.
Även provat tidal ett tag, rätt bra ljud, appen skräp.

Det blir nog så.

Verkar som att det är hyfsat nära.
Lite info,

Kanske är idé att skaffa ett gratis Spotifykonto och börja bygga spellistor ifrån tidal som jag använt ett tag nu.

Så kan man gå över dagen som hifi kommer

Jag har kört Qobuz ett tag nu.
Vill bara tipsa er om att testa innan ni binder upp er. Just nu är jag ganska frustrerad för det strular som fan på jobbet.
De flesta dagar så kan jag inte ens starta låtarna. Misstänker att det beror på att min dator körs via VPN och Tyskland.

Men när jag kör Qobuz via Roon så funkar det, så jag blir tokig...
De synkade heller inte sparade artister mellan app i telefonen och mac/pc.

Ljudet är riktigt bra däremot när det väl funkar. Men mitt tips är att vänta lite till då det finns en del barnsjukdomar fortfarande.

Och här kommer en bild på dagens setup som jag fortfarande är väldigt nöjd med!

IMG_1257.JPG

Senast ändrad:
Jag har kört Qobuz ett tag nu.
Vill bara tipsa er om att testa innan ni binder upp er. Just nu är jag ganska frustrerad för det strular som fan på jobbet.
De flesta dagar så kan jag inte ens starta låtarna. Misstänker att det beror på att min dator körs via VPN och Tyskland.

Men när jag kör Qobuz via Roon så funkar det, så jag blir tokig...
De synkade heller inte sparade artister mellan app i telefonen och mac/pc.

Ljudet är riktigt bra däremot när det väl funkar. Men mitt tips är att vänta lite till då det finns en del barnsjukdomar fortfarande.

Och här kommer en bild på dagens setup som jag fortfarande är väldigt nöjd med!

IMG_1257.JPG
Jag har kört Qobuz i ett par månader nu. Det strular aldrig.
Streamar tom högsta kvalite via BT i bilen, hickade till kanske 2-3 gånger Sthlm-Kalmar t&r.
Annars kör jag streamer hemma, i princip alla vakna timmar.

Man behöver VPN enbart för att regga Qobuz, men inte efter registrering.
Tycker kvaliten är snäppet bättre än Tidal. Kör nästan bara Qobuz nu, trots att jag har mina spellistor på Tidal.
Behagligare att lyssna på.
Testa utan VPN!

Streamar tom högsta kvalite via BT i bilen, hickade till kanske 2-3 gånger Sthlm-Kalmar t&r.

Tycker kvaliten är snäppet bättre än Tidal. Kör nästan bara Qobuz nu, trots att jag har mina spellistor på Tidal.
Testa utan VPN!

Jag kan inte testa utan VPN på jobbet.

Hemma funkar det bra, och på Mac funkar det riktigt bra. Men via jobbet funkar det inte alls tyvärr. Via Qobuz "appen".
Märkligt nog så synkar inte favoriterna mellan alla enheterna. Men när jag installerade om programet på Windows så kom allt upp. Men jag är osäker om det är synkat. Nu har jag några hundra artister så vet inte om det livesynkar men förhoppningsvis så gör det det.

Qobuz finns ju i Sverige nu så man behöver inte VPN för att regga sig 👌

Testa utan VPN!
Ska testa Qobuz så fort min nya streamer kommer. Har hittills bara kört Tidal.

Däremot tror jag inte du får ut hi res via blåtand. Om ny hi res betyder okomplicerad 192/24 eller liknande.

Sneak peak i mörker... Inte helt klart än, men allt (förutom telias bredband...) lirar i vart fall! För sent för att kunna dra på lite volym för en ordentligt provlyssning dock

Intressant diskussion om streaming för övrigt! Släpper Spotify en version med högre kvalitet vore det ju klart av intresse!
20210704_011208.jpg

Tja,
Inte så kunnig inom detta område så skulle behöva lite hjälp.

Tanken är att vi ska montera upp högtalare på fasaden ovanför altanen.
aktiva bluetooth högtalare är jag ute efter men det verkar knappt finnas något.
vill inte krångla med att koppla in förstärkare m.m.

tips på bra bluetooth högtalare som man kan montera med fäste och ladda vid behov annars?

Ska testa Qobuz så fort min nya streamer kommer. Har hittills bara kört Tidal.

Däremot tror jag inte du får ut hi res via blåtand. Om ny hi res betyder okomplicerad 192/24 eller liknande.
Tog bara upp det som ett exempel på att tjänsten fungerar bra, utan avbrott etc, även under "svårare" förhållanden,
BT i bilen använder jag "bara för att det går", inte ute efter någon större musikupplevelse.

• Like
Reactions: joF
Tog bara upp det som ett exempel på att tjänsten fungerar bra, utan avbrott etc, även under "svårare" förhållanden,
BT i bilen använder jag "bara för att det går", inte ute efter någon större musikupplevelse.

Det funkar som sagt bra för mig också, förutom på jobbets windows.
Däremot så är utbudet ganska dåligt... Måste använda tjejens Spotify till ganska mycket.

Tillbaka
Topp