• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

MAGNETO

Omega
Ja, bara skivspelarens jordkabel får kontakt med förstärkarens chassi. Längd och typ av kabel är helt okritiskt.

Men har du 12m signalkabel från skivspelaren? Det är ju mindre optimalt i så fall, svaga signaler från pickuper.
Japp, 12 m signalkabel. Det blev tyvärr så iom att förstärkaren står i tv-bänken och skivspelaren hamnade på andra sidan rummet. Men jag hoppas inte det ska bli något problem.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Japp, 12 m signalkabel. Det blev tyvärr så iom att förstärkaren står i tv-bänken och skivspelaren hamnade på andra sidan rummet. Men jag hoppas inte det ska bli något problem.
Men du har testat med den 12 meterskabeln redan, och det funkade bra när jord var ansluten till förstärkaren? I så fall bör det funka. Däremot kan kabeln ta upp störningar från andra prylar i rummet när den väl är dragen, så var förberedd på att det kan bli suboptimalt när allt är på plats.
 

MAGNETO

Omega
Alltså för det mesta låter det ok även utan jord med 12 kabeln. Bruset kommer bara ibland. Sen när jag pillar lite på signalkabeln försvinner det. Därför jag inte helt uteslutit att det kan vara något glapp i signalkabeln och/eller att skivspelaren inte är jordad.

När jag testade att jorda spelaren fick jag flytta den närmare förstärkaren och använde en kortare signalkabeln som medföljde när jag köpte spelaren. Min 12m kabel ligger redan instoppad i en kabellist som var meckig som fan att ordna så vill helst inte plocka bort den innan jag fastställt var bruset kommer ifrån.

Edit: nu är det tex inget brus alls och spelaren är inte jordad
 

Bilagor

  • D81878D5-BE6D-4B63-93F4-C6D61E37D75B.jpeg
    D81878D5-BE6D-4B63-93F4-C6D61E37D75B.jpeg
    806.5 KB · Visningar: 23

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Är lite i chock. Diskanten har spruckit i en av mina Larsen L6. Tills jag fått tummen ur och fixat ny diskant eller uppgraderat dom till L6.2 kopplade jag precis in ett par OA5 typ II jag haft stående i källaren bland allt annat hifi-skrot. Aldrig haft dom inkopplade till min huvudsetup och JÄVLAR vad sjukt att dom låter så bra med en vettig förstärkare och bra källa. Körde Muddy Waters album Folksinger som har erkänt bra ljud (bra musik med). Kan tänka mig att L6 slår OA5 på fingrarna rejält med rappare eller hårdare musik men skulle nästan hävda att OA5 låter bättre (kanske mer laid back) med tex hardbopjazz, folkmusik, klassiskt eller blues.

Ganska sjukt med tanke på att man kan fynda ett par på loppis för kaffepengar (tror jag betalat 50:- på bondauktion vilket nog är svårt att återskapa). Snygga är dom också!
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Är lite i chock. Diskanten har spruckit i en av mina Larsen L6. Tills jag fått tummen ur och fixat ny diskant eller uppgraderat dom till L6.2 kopplade jag precis in ett par OA5 typ II jag haft stående i källaren bland allt annat hifi-skrot. Aldrig haft dom inkopplade till min huvudsetup och JÄVLAR vad sjukt att dom låter så bra med en vettig förstärkare och bra källa. Körde Muddy Waters album Folksinger som har erkänt bra ljud (bra musik med). Kan tänka mig att L6 slår OA5 på fingrarna rejält med rappare eller hårdare musik men skulle nästan hävda att OA5 låter bättre (kanske mer laid back) med tex hardbopjazz, folkmusik, klassiskt eller blues.

Ganska sjukt med tanke på att man kan fynda ett par på loppis för kaffepengar (tror jag betalat 50:- på bondauktion vilket nog är svårt att återskapa). Snygga är dom också!
Det är kanske lite mer "loungehögtalare" med en OA5.
OA52 hade varit trevliga att jämföra och dessutom OA61
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Det är kanske lite mer "loungehögtalare" med en OA5.
OA52 hade varit trevliga att jämföra och dessutom OA61

Så är det. OA5 är inte alls lika precisa men med viss musik låter det fantastiskt även om jag nog överdrev när jag ansåg att dom var bättre med viss musik. Tror att det kan vara spridningen av diskanten som hänförde mig.

Jämförde OA52 och Larsen 6 när jag köpte mina L6 för 10-15 år sedan, valet föll på L6.
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Alltså för det mesta låter det ok även utan jord med 12 kabeln. Bruset kommer bara ibland. Sen när jag pillar lite på signalkabeln försvinner det. Därför jag inte helt uteslutit att det kan vara något glapp i signalkabeln och/eller att skivspelaren inte är jordad.

När jag testade att jorda spelaren fick jag flytta den närmare förstärkaren och använde en kortare signalkabeln som medföljde när jag köpte spelaren. Min 12m kabel ligger redan instoppad i en kabellist som var meckig som fan att ordna så vill helst inte plocka bort den innan jag fastställt var bruset kommer ifrån.

Edit: nu är det tex inget brus alls och spelaren är inte jordad
Bara brus när du kör via skivspelaren?
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Så är det. OA5 är inte alls lika precisa men med viss musik låter det fantastiskt även om jag nog överdrev när jag ansåg att dom var bättre med viss musik. Tror att det kan vara spridningen av diskanten som hänförde mig.

Jämförde OA52 och Larsen 6 när jag köpte mina L6 för 10-15 år sedan, valet föll på L6.
Larsen är väl modernare, så det skulle vara konstigt om den egentligen inte är bättre.
Sedan finns det väl en hel del uppgraderingskit till OA52.
Själv är jag inte så bevandrad bland dessa modeller, men jag tycker de låter riktigt bra oavsett om man kör Carlsson eller Larsen.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Någon som har folierat sina högtalare och kan berätta lite om det?
Svårt och hur gör man?

Ganska enkelt så länge man inte stressar.
Jag köpte min vinyl på Hornbach för typ 200:-
Använd ett underlag som inte är dammigt/hårigt. Det blir lite statiskt och drar åt sig hårstrån. Är högtalarna små så kan du göra det på köksbordet. Mina var stora så jag fick göra det på golvet. Du kan ju öva på första och göra om den när du gjort andra (andra blev mycket bättre än första). Ett tips är att plocka ut elementen och använda en ny skalpell att skära med så det blir rakt/runt.
 

Exxet

Rolex
Någon som har folierat sina högtalare och kan berätta lite om det?
Svårt och hur gör man?
Sök på t ex. vinyl wrap speaker eller box så dyker det upp lite tips o tricks, man bör ju vara lite praktiskt lagd annars kanske det blir lite svårt,
bäst är ju om högtalaren inte har runda eller fasade hörn, lite lättare med 90 grader.
Underlaget bör vara så rent som möjligt, dammkorn syns, helst om man ska ha dom i svart högblank folie, det som ska folieras ska ha en blank yta så den fäster, svårt med rent trä, MDF eller spånplatta.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Har köpt ett par 80-tals Klipsch. De är 6Ω Nominal. Vågar jag köra dom med mina 70-tals Pioneer förstärkare som är 8Ω eller kommer jag bränna upp något?
014dfe56ca538f9b9c3e407d46e8fa93.jpeg
Inga problem. Förstärkaren "är" inte på 8Ω men den kanske inte gillar för låga laster. Jag vet inte hur knepiga dessa Klipsch är men en nominell impedans på 6Ω ska inte vara några som helst problem för en förstärkare.
 

Jonas74

Omega
Hallå! Får erkänna att jag inte kollat igenom hela tråden men är det någon som har satt ihop ett system för att lyssna med hörlurar och ha Spotify, Tidal eller liknande som källa?

Jag har följande väldigt kompakta "system" just nu bestående av adaptrar för att ansluta till dator alt iPad, följt av en EarMen Eagle och sedan ett par Ikko OH1. Använder sedan i första hand Tidal som min musikapp.
IMG_2628.jpeg


Jag är väldigt nöjd med ljudet men så såg jag precis följande video av John Darko och började känna att jag "villhöver" nog ett system med over ear-hörlurar, DAC och förstärkare. Inget som ska införskaffas nu nu men är ju roligt att få tips och idéer så har någon satsat på hörlurar vore det roligt att se systemet :)

 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Hallå! Får erkänna att jag inte kollat igenom hela tråden men är det någon som har satt ihop ett system för att lyssna med hörlurar och ha Spotify, Tidal eller liknande som källa?

Jag har följande väldigt kompakta "system" just nu bestående av adaptrar för att ansluta till dator alt iPad, följt av en EarMen Eagle och sedan ett par Ikko OH1. Använder sedan i första hand Tidal som min musikapp.
IMG_2628.jpeg


Jag är väldigt nöjd med ljudet men så såg jag precis följande video av John Darko och började känna att jag "villhöver" nog ett system med over ear-hörlurar, DAC och förstärkare. Inget som ska införskaffas nu nu men är ju roligt att få tips och idéer så har någon satsat på hörlurar vore det roligt att se systemet :)

Delar du konto med någon på Tidal?

Jag och två till delar på ett familykonto. Finns plats för fler om du inte redan kör på nått liknande :)
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Hallå! Får erkänna att jag inte kollat igenom hela tråden men är det någon som har satt ihop ett system för att lyssna med hörlurar och ha Spotify, Tidal eller liknande som källa?

Jag har följande väldigt kompakta "system" just nu bestående av adaptrar för att ansluta till dator alt iPad, följt av en EarMen Eagle och sedan ett par Ikko OH1. Använder sedan i första hand Tidal som min musikapp.
IMG_2628.jpeg


Jag är väldigt nöjd med ljudet men så såg jag precis följande video av John Darko och började känna att jag "villhöver" nog ett system med over ear-hörlurar, DAC och förstärkare. Inget som ska införskaffas nu nu men är ju roligt att få tips och idéer så har någon satsat på hörlurar vore det roligt att se systemet :)


Satsade på bra lurar 2020 när det bara var hemmakontor. Tänkte att jag tar ett par bra bekväma lurar med extern mikrofon istället för ett headset.
Valet föll på Dan Clark Aeon Open X, öppna lurar som är väldigt bekväma. De följer även Harman kurvan så roliga att lyssna på.
Kör en SMSL förstärkare och DAC då den fanns billigt i närheten vid tillfället jag kikade.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Köpte dessa häromdagen, vad kör ni för buds då? Nyfiken
Nöjd?
Jag självklart olika till olika tillfällen.
Technics az70 på gymmet pga den djupa basen.
Az60 på jobbet pga multipoint och bra ljud i stereo.
Az40 inne i hjälmen när jag kör hoj.
Airpods pro för podcast och samtal.

Sen har jag ett gäng andra också men dessa använder jag mest.
 

Jonas74

Omega
Satsade på bra lurar 2020 när det bara var hemmakontor. Tänkte att jag tar ett par bra bekväma lurar med extern mikrofon istället för ett headset.
Valet föll på Dan Clark Aeon Open X, öppna lurar som är väldigt bekväma. De följer även Harman kurvan så roliga att lyssna på.
Kör en SMSL förstärkare och DAC då den fanns billigt i närheten vid tillfället jag kikade.
Intressant att kombinera det med hemmakontoret, den tanken hade inte slagit mig :) Och då matar du ut ljud från datorn misstänker jag?
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Intressant att kombinera det med hemmakontoret, den tanken hade inte slagit mig :) Och då matar du ut ljud från datorn misstänker jag?
Ja där har jag ju suttit några timmar så tänkte att det vore gött med bra ljud när jag jobbar istället för headset.
Tar bara ljud från datorn via DAC / förstärkare i den riggen.
 

PtrkL

Panerai
2-Faktor
Topp