• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

............
Ett problem: Alla gamla apparater med ojordade stickproppar. Bara för att man byter uttaget i vardagsrummet(torrt utrymme så länge du inte har en vattenskada...) till jordat har ju inte apparaten i sig blivit farligare. Men plötsligt kan man inte använda den. Dumt.
...........
Det är ju det jag tänker dom har, blivit farligare alltså... om höljet på den ojordade gamla apparaten skulle bli strömförande, man råkar komma åt den och samtidigt kommer åt höljet på en annan apparat som är jordad... då är det din kropp mellan fas och jord. Har man jordfelsbrytare lär den väl lösa ut direkt men ändå.

Senast ändrad:
Det är ju det dom har, blivit farligare alltså... om höljet på den ojordade gamla apparaten skulle bli strömförande, man råkar komma åt den och samtidigt kommer åt höljet på en annan apparat som är jordad... då är det din kropp mellan fas och jord. Har man jordfelsbrytare lär den väl lösa ut direkt men ändå.
Absolut, du har helt rätt. Faktum är att den potentiellt hela tiden varit farlig framförallt på den tiden det inte fanns jordfelsbrytare för det fanns faktiskt en risk att du kunde komma åt det spänningsförande höljet och ett vattenburet element. Då lär det ha kunnat kittla till ordentligt tänker jag.
Nu har jag dock ingen annan jordad hifi-utrustning bredvid så därför hade jag tagit den risken men det är jag.

Hej alla,

Vem kan hjälpa mig med ett trist problem?

Jag har en förstärkare som mottar strömning via wifi, bla Spotify och Tidal via iPhone. Har funkat bra tidigare men inte längre.
Spotify funkar fortfarande utan problem men när jag kör Tidal blir ljudet ”sprakigt” och laggigt. Musik kommer men alltså med stora störningar.
Jag har testat följande:
  • Strömma från annan iPhone
  • Ställa in så man Tidal endast tillåts låg kvalitet
  • Uppdatera Tidal-appen
  • Strömma vid olika tidpunkter och olika låtar

Samtliga gånger har Spotify funkat utmärkt.
Tidal funkar utmärkt om jag strömmar till tex bilen (som jag tror går via Blåtand)
Telefonerna jag testat med är iPhone 13 Mini och iPhone 13.

Mitt Tidal-abonnemang tillåter högsta kvalitet.

Först tänkte jag att det orsakas av för hög datamängd pga den höga kvaliteten men då borde det ju funka när man ställer in den på ”Låg”, vilket det inte gör.

Tankar och idéer mottages tacksamt!

Hej alla,

Vem kan hjälpa mig med ett trist problem?

Jag har en förstärkare som mottar strömning via wifi, bla Spotify och Tidal via iPhone. Har funkat bra tidigare men inte längre.
Spotify funkar fortfarande utan problem men när jag kör Tidal blir ljudet ”sprakigt” och laggigt. Musik kommer men alltså med stora störningar.
Jag har testat följande:
  • Strömma från annan iPhone
  • Ställa in så man Tidal endast tillåts låg kvalitet
  • Uppdatera Tidal-appen
  • Strömma vid olika tidpunkter och olika låtar

Samtliga gånger har Spotify funkat utmärkt.
Tidal funkar utmärkt om jag strömmar till tex bilen (som jag tror går via Blåtand)
Telefonerna jag testat med är iPhone 13 Mini och iPhone 13.

Mitt Tidal-abonnemang tillåter högsta kvalitet.

Först tänkte jag att det orsakas av för hög datamängd pga den höga kvaliteten men då borde det ju funka när man ställer in den på ”Låg”, vilket det inte gör.

Tankar och idéer mottages tacksamt!
Jag kan bara tänka wifi-problem. Hemma hos dig går ju "ljudströmmen" från router till telefonens app och sedan tillbaka till router och därifrån vidare till förstärkaren, allt över wifi (antar Airplay från telefon till förstärkare). I bilen är det helt annat, där går det från mobilnätet till telefon och direkt till bilen därifrån över bluetooth på ett väldigt kort avstånd inne i kupen.

Vad göra? Förstärkare brukar väl ha nätverksuttag? Ragga upp en tillräckligt lång kabel och testa köra ethernet från router till förstärkare bara för ett eliminera ev wifi-problem den biten? Samtidigt hålla sig intill routern med telefonen.

Man kan tro att man har samma bitrate på Spotify och Tidal satt i "låg" men det kanske du inte har? Om Spotify står i "automatisk", känner av och reducerar bitrate pga nätverksproblem? Nu har jag inget Tidal-konto eller app att kolla i men kolla typ dessa saker där. Tidal har väl också möjlighet till olika inställning för wifi (när du är hemma) och mobilnätet? Reducerar du kvalitet (och därmed bitrate) över enbart mobilnätet så har det ingen effekt över wifi.

"Har funkat bra tidigare men inte längre."
Några förändringar gjorda vad gäller hemmets wifi? Typ annan router...

Det är klara fördelar om förstärkaren har Spotify/Tidal-stöd. Då går ju ljudströmmen raka vägen från routerns ingång direkt till förstärkaren s a s.

Jag kan bara tänka wifi-problem. Hemma hos dig går ju "ljudströmmen" från router till telefonens app och sedan tillbaka till router och därifrån vidare till förstärkaren, allt över wifi (antar Airplay från telefon till förstärkare). I bilen är det helt annat, där går det från mobilnätet till telefon och direkt till bilen därifrån över bluetooth på ett väldigt kort avstånd inne i kupen.

Vad göra? Förstärkare brukar väl ha nätverksuttag? Ragga upp en tillräckligt lång kabel och testa köra ethernet från router till förstärkare bara för ett eliminera ev wifi-problem den biten? Samtidigt hålla sig intill routern med telefonen.

Man kan tro att man har samma bitrate på Spotify och Tidal satt i "låg" men det kanske du inte har? Om Spotify står i "automatisk", känner av och reducerar bitrate pga nätverksproblem? Nu har jag inget Tidal-konto eller app att kolla i men kolla typ dessa saker där. Tidal har väl också möjlighet till olika inställning för wifi (när du är hemma) och mobilnätet? Reducerar du kvalitet (och därmed bitrate) över enbart mobilnätet så har det ingen effekt över wifi.

"Har funkat bra tidigare men inte längre."
Några förändringar gjorda vad gäller hemmets wifi? Typ annan router...

Det är klara fördelar om förstärkaren har Spotify/Tidal-stöd. Då går ju ljudströmmen raka vägen från routerns ingång direkt till förstärkaren s a s.
Tack så hemskt mycket!

När jag ställer den på ”Låg” ser jag till att det gäller över wifi.

Jag har inte gjort något alls sedan det funkade förut. Så därför är det lite extra förbryllande.

Men jag ska testa att felsöka så som du föreslog. Kabel. Och hålla telefon nära. Etc.
Router och förstärkare är relativt nära placerade så det ska gå smidigt. Återkommer med resultat. Mycket uppskattat!

Hörlurar är vuxenpoäng! Har haft en helkväll med Sennheiser Orpheus och det var sensuellt,, om din budget tillåter.. Skulle som realist ha letat begagnad (modern) kvalitetsvariant av ministereo för att naila hörlursupplevelsen! :)
Svårgooglade hörlurar, men i min värld finns det inga hörlurar som är värda en halv miljon. Givetvis ska jag investera i ett par kvalitetshörlurar, men där sätter jag nog gränsen på några tusen.
Tanken är att köra vinyl, så någon ministereo blir det nog inte.

......
Jag har inte gjort något alls sedan det funkade förut. Så därför är det lite extra förbryllande.
......
I fallen router tillhandahållen av internetleverantör så trycker dom ut uppdateringar i det dolda. Har man sin egen router så kan ju även den ställa sig på tvären lite i mjukvaran. Fabriksåterställa routern skall man testa tycker jag. Man måste ju lyfta på alla stenar...

Svårgooglade hörlurar, men i min värld finns det inga hörlurar som är värda en halv miljon. Givetvis ska jag investera i ett par kvalitetshörlurar, men där sätter jag nog gränsen på några tusen.
Tanken är att köra vinyl, så någon ministereo blir det nog inte.
Sorry, blev nog lite dåligt formulerat svar av mig! :) Är nog viktigt att ha en egen ljudbubbla att kunna ladda upp i när höstvindarna kryper på oss! Tydliggör och följ din målbild! :)

Sorry, blev nog lite dåligt formulerat svar av mig! :) Är nog viktigt att ha en egen ljudbubbla att kunna ladda upp i när höstvindarna kryper på oss! Tydliggör och följ din målbild! :)
Satt och googlade lite på lunchen... En ministereo kanske inte är så dum ändå, eftersom jag behöver nåt mellan skivspelaren och hörlurarna. Har ju dessutom en del CD-skivor som kan vara värda att damma av.
Typ nåt i den här stilen kan säkert funka fint:
Edit:
Alternativen är väl en enklare stereoförstärkare i stil med dessa?

Senast ändrad:
Tack så hemskt mycket!

När jag ställer den på ”Låg” ser jag till att det gäller över wifi.

Men jag ska testa att felsöka så som du föreslog. Kabel. Och hålla telefon nära. Etc.
Router och förstärkare är relativt nära placerade så det ska gå smidigt. Återkommer med resultat. Mycket uppskattat!
Gjorde en snabb googling och folk som använder Dirac har haft samma problem som du ser jag. Du råkar inte ha rumskorrektion av den typen? Vissa verkar koppla det till specifika mjukvaruversioner eller firmware för Dirac (lite oklart på den korta sökning jag gjorde). Om inte det stämmer in på dig skulle jag felsöka wifi som redan sagts. Har du kopplat in något nytt på nätverket? Har någon granne börjat snylta på ditt wifi? Börjar din router bli gammal? Osv... Lycka till!

Satt och googlade lite på lunchen... En ministereo kanske inte är så dum ändå, eftersom jag behöver nåt mellan skivspelaren och hörlurarna. Har ju dessutom en del CD-skivor som kan vara värda att damma av.
Edit:
Kom ihåg att du behöver ett RIAA-steg / Phono amp om din skivspelare inte har det inbyggt. Vissa förstärkare har det inbyggt men många väljer ett separat sådant.

Edit:
den TAGA var ju lite udda/trevlig., jmf med dom lite mer intetsägande förstärkarna. Finns den att provlyssna med vettiga hörlurar i ngn butik nära dig så kan du ju få en känsla om du är rätt ute! :)

den TAGA var ju lite udda/trevlig., jmf med dom lite mer intetsägande förstärkarna. Finns den att provlyssna med vettiga hörlurar i ngn butik nära dig så kan du ju få en känsla om du är rätt ute! :)
Jorå, Reference Audio ligger ju på Götgatan i Stockholm, och där bor jag (inte på Götgatan). Borde säkert gå att provlyssna. Har ju även några Hi-Fi Klubbar att besöka om det skulle behövas också.

Jorå, Reference Audio ligger ju på Götgatan i Stockholm, och där bor jag (inte på Götgatan). Borde säkert gå att provlyssna. Har ju även några Hi-Fi Klubbar att besöka om det skulle behövas också.
Såg att Pause på Norrlandsgatan har en liten lagerrensning i butik just nu med ganska bra prissänkningar (påstår de själva, jag har inte varit inne). Deras prisläge är väl generellt rätt högt men kan vara värt att fyndspana om du har vägarna förbi kanske?

Såg att Pause på Norrlandsgatan har en liten lagerrensning i butik just nu med ganska bra prissänkningar (påstår de själva, jag har inte varit inne). Deras prisläge är väl generellt rätt högt men kan vara värt att fyndspana om du har vägarna förbi kanske?
Kan säkert vara nåt! Slängde dock en kik på deras hemsida, och billigaste förstärkaren ligger på 6500. Lite väl saftigt för min smak. Är inte audiofil, så den nivån av utrustning kommer nog inte ge mig nånting.

Kan säkert vara nåt! Slängde dock en kik på deras hemsida, och billigaste förstärkaren ligger på 6500. Lite väl saftigt för min smak. Är inte audiofil, så den nivån av utrustning kommer nog inte ge mig nånting.
Då är nog inte Pause för dig, nej. Kanske snarare någon av Hifiklubbens outletgrejer från Nad eller liknande. Eller de från Reference Audio som nämns ovan.

Denna kanske? https://www.hifiklubben.se/stockitem_624_nadamp1bk_20231024131649/

bra början att se och höra hur den upplevs. Tips; fundera ut vilka källor/funktioner och låt/typ av låtar du vill testa, om det verkar vara rätt; hör dig för lite om hur det fungerar långsiktigt med rör/lite mera udda tillverkare, förhandla,, vad händer på black friday!

edit; går ju att ha med egen referenslåt på usb el cd eller bt från telefon om du verkligen....
:cool:

Senast ändrad:
Då är nog inte Pause för dig, nej. Kanske snarare någon av Hifiklubbens outletgrejer från Nad eller liknande. Eller de från Reference Audio som nämns ovan.

Denna kanske? https://www.hifiklubben.se/stockitem_624_nadamp1bk_20231024131649/

Tack för tipset om HiFi-klubbens outlet som jag har missat tidigare. Min Cambridge azur 340A SE har börjar krångla. Svårt att få båda kanalerna att funka så det är något med strömmatningen till slutsteget, vilket kan kräva åtskilliga omstarter innan allt funkar som det ska. Klart irriterande så jag hade börjat spana efter nytt lågbudget då den bara används i den lilla anläggningen som datorn är kopplad till. Bra erfarenheter av Denon i den stora anläggningen så jag var sugen på en Denon PMA-600NE men var inte säker om jag ville lägga 5k på en ny. Fanns dock ett returex på deras outlet till ett mera aptitligt pris och med full garanti. Har jag tur dyker den upp innan helgen ... :nailbiting:

Storebrorsan gör god tjänst fortfarande trots att den har många år på nacken nu. :happyhappy:
Denon 2023-03-20 (+ Sony).jpg

Tack för tipset om HiFi-klubbens outlet som jag har missat tidigare. Min Cambridge azur 340A SE har börjar krångla. Svårt att få båda kanalerna att funka så det är något med strömmatningen till slutsteget, vilket kan kräva åtskilliga omstarter innan allt funkar som det ska. Klart irriterande så jag hade börjat spana efter nytt lågbudget då den bara används i den lilla anläggningen som datorn är kopplad till. Bra erfarenheter av Denon i den stora anläggningen så jag var sugen på en Denon PMA-600NE men var inte säker om jag ville lägga 5k på en ny. Fanns dock ett returex på deras outlet till ett mera aptitligt pris och med full garanti. Har jag tur dyker den upp innan helgen ... :nailbiting:

Storebrorsan gör god tjänst fortfarande trots att den har många år på nacken nu. :happyhappy:
Denon 2023-03-20 (+ Sony).jpg
Kul att det tipset kom till användning! Denon gör fina grejer och det där ser ut som en stabil pjäs. 😊

Kul att det tipset kom till användning! Denon gör fina grejer och det där ser ut som en stabil pjäs. 😊

Jotack, tror den väger in på ca 15kg. Denon PMA-1520 från början på 90-talet. Bytte högtalare då och min dåvarande Sansui orkade inte driva dom, så jag fick lov att köpa den förstärkare dom hade demat högtalarna med (Dali 18 Mk II). Ger 2x120W och kan driva vad som helst. Mängder med analoga och digitala in- och utgångar. Handjusterad Burr/Brown D/A-converter. Låter grymt och står sig mycket väl i jämförelse såhär en 30 år senare ... ;)

bra början att se och höra hur den upplevs. Tips; fundera ut vilka källor/funktioner och låt/typ av låtar du vill testa, om det verkar vara rätt; hör dig för lite om hur det fungerar långsiktigt med rör/lite mera udda tillverkare, förhandla,, vad händer på black friday!

edit; går ju att ha med egen referenslåt på usb el cd eller bt från telefon om du verkligen....
:cool:
Som sagt, ingen audiofil. Vill dock gärna ha bra och prisvärda grejer.
Tanken är att framför allt köra vinyl genom hörlurar. Eventuellt nöjer jag mig med "endast" förstärkare, men det har dom ju i butiken också.

Som sagt, ingen audiofil. Vill dock gärna ha bra och prisvärda grejer.
Tanken är att framför allt köra vinyl genom hörlurar. Eventuellt nöjer jag mig med "endast" förstärkare, men det har dom ju i butiken också.
Om du vill och har tid kan du gör ett besök på AudioConcept nära Rådhuset på Kungsholmen. Där köpte jag en liten anläggning billigt så de har både billigt och duuuuurt. De skötte det föredömligt när jag råkade få problem 10 år senare så jag fick förtroende för dem hela vägen.

Jag personligen hade beställt en Audioblab 6000A ifrån hififreaks och köpt till en wiim mini (alt pro) som streamer och kört optiskt till förstärkaren.
Lär vara en svårslagen kombo sett till pris/prestanda. Givet att man inte har allt för tungdrivna högtalare

Om du vill och har tid kan du gör ett besök på AudioConcept nära Rådhuset på Kungsholmen. Där köpte jag en liten anläggning billigt så de har både billigt och duuuuurt. De skötte det föredömligt när jag råkade få problem 10 år senare så jag fick förtroende för dem hela vägen.

Billigt är väl en definitionsfråga. Säkert värt att besöka butiken, men på hemsidan hade dom knappt en enda förstärkare under 10 000.
Tack för tipset ändå!

Edit:
Om du kan tänka dig begagnad så har du Denon UPA-F10 och UCD-F10 eller Teac A-H500i + PD-H500 som är trevliga ministereos.

Billigt är väl en definitionsfråga. Säkert värt att besöka butiken, men på hemsidan hade dom knappt en enda förstärkare under 10 000.
Tack för tipset ändå!
De profilerar sig säkert som en high end-butik men det finns mer i butiken. Mina grejer som jag köpte gick på ca 8K med allt. Stativ, högtalare, kablage. Den hade wifi med flera funktioner som det gav och ett mycket bra ljud som passade en liten lägenhet.

STE_0134.JPG

De profilerar sig säkert som en high end-butik men det finns mer i butiken. Mina grejer som jag köpte gick på ca 8K med allt. Stativ, högtalare, kablage. Den hade wifi med flera funktioner som det gav och ett mycket bra ljud som passade en liten lägenhet.

STE_0134.JPG
Men dåså! Då är ett besök dit är helt klart en bra idé.

Tillbaka
Topp