• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Gick precis förlorande ur en ingående förhandling som resulterat i att mina varma fina B&W805 (äldre, första varianten som släpptes tror jag) med tillhörande kit blivit förpassat till förrådet tills dess att jag blivit singel igen. "Vi" har kommit fram till att den söta lilla pucken (Beosund a1) duger alldeles utmärkt.

....men jag kan inte riktigt ge mig. Vad finns det för smidiga alternativ i 10-15k klassen? Förstår att det blir svårt att komma upp i samma varma ljudnivå som mina 805or om vi ska snacka smidigt utan massa sladdar etc, men jag blir deprimerad av puckens prestationer och behöver hjälp.

Devialet Phantom II 95DB, kan det vara något?
Har haft liknande resonemang hemma. Hade KEF 2005.2 högtalare som jag trodde att jag var säker med då dom har ett litet format och smälte in bra, men tillslut så föll dom också.

Om det är något trådlöst du är på jakt efter så var jag själv väldigt sugen på Naim Mu-so 2 som jag provlyssnade på och upplevde att den lät riktigt bra. Dock tyckte ”vi” tydligen inte om designen så det blev att titta mer på B&O där vi främst tittade på B&O Beosound A5 och B&O Balance.

Till slut blev det en B&O Balance då den dök up på Hifi klubbens outlet. Jag är ändå nöjd med den och den räddar husfriden. Fast jag tror nog att det är möjligt att få tag i något som låter bättre för dom pengarna.

Gick precis förlorande ur en ingående förhandling som resulterat i att mina varma fina B&W805 (äldre, första varianten som släpptes tror jag) med tillhörande kit blivit förpassat till förrådet tills dess att jag blivit singel igen. "Vi" har kommit fram till att den söta lilla pucken (Beosund a1) duger alldeles utmärkt.

....men jag kan inte riktigt ge mig. Vad finns det för smidiga alternativ i 10-15k klassen? Förstår att det blir svårt att komma upp i samma varma ljudnivå som mina 805or om vi ska snacka smidigt utan massa sladdar etc, men jag blir deprimerad av puckens prestationer och behöver hjälp.

Devialet Phantom II 95DB, kan det vara något?
Skulle tittat på Buchardt t ex dessa som nästan passar inom din budget.

Har haft liknande resonemang hemma. Hade KEF 2005.2 högtalare som jag trodde att jag var säker med då dom har ett litet format och smälte in bra, men tillslut så föll dom också.

Om det är något trådlöst du är på jakt efter så var jag själv väldigt sugen på Naim Mu-so 2 som jag provlyssnade på och upplevde att den lät riktigt bra. Dock tyckte ”vi” tydligen inte om designen så det blev att titta mer på B&O där vi främst tittade på B&O Beosound A5 och B&O Balance.

Till slut blev det en B&O Balance då den dök up på Hifi klubbens outlet. Jag är ändå nöjd med den och den räddar husfriden. Fast jag tror nog att det är möjligt att få tag i något som låter bättre för dom pengarna.
Hmm, den har jag faktiskt inte kikat på (B&O). Är det stor skillnad i ljud mellan denna och Naim Mu´n? Ca 20k pengar i skillnad.....

Hmm, den har jag faktiskt inte kikat på (B&O). Är det stor skillnad i ljud mellan denna och Naim Mu´n? Ca 20k pengar i skillnad.....
Grovt uppskattat skulle jag säga att dom nog är ganska likvärdiga, men det var några månader mellan provlyssningarna så jag är inte helt säker på det.

Vi fick tag i vår Balance för just under 20k så då var skillnaden inte lika stor prismässigt

Alltså, snart måste det nog startas en tråd för vintage Hifi 😁 Bärgade några objekt igår. Från 0 till 7 vinylspelare på några månader 😵‍💫

Finns hopp om liv för samtliga men olika grader av service krävs.

Lenco är cool. Spelar allt, från 16 till 78 varv.

IMG_2257.jpeg
IMG_2256.jpeg
IMG_2255.jpeg

Nu har jag förvisso inte lyssnat på någon av dom men för mig är B&O "lifestyle" och Naim är riktig HiFi
Alltså det här med wireless.

Högtalare behöver ju fortfarande en strömkabel.

Vad spelar det för roll om det är en strömkabel eller högtalarkabel som löper längs golvet?
Exakt, trådlöst som teknik bara försämrar och fördyrar det i ljudsammanhang. Jag begriper helt och fullt dom som vill ha trådlöst till elgitarren eller sångmicken på scen men det är väl ytterst sällan det är praktiskt omöjligt att ha högtalarkabel i vardagsrummet?

Nu har jag förvisso inte lyssnat på någon av dom men för mig är B&O "lifestyle" och Naim är riktig HiFi

Exakt, trådlöst som teknik bara försämrar och fördyrar det i ljudsammanhang. Jag begriper helt och fullt dom som vill ha trådlöst till elgitarren eller sångmicken på scen men det är väl ytterst sällan det är praktiskt omöjligt att ha högtalarkabel i vardagsrummet?
Hade gärna haft trådlösa bakhögtalare till hemmabion dock. Drog nyss om högtalarkablarna och det hade jag helst sluppit.

Hade gärna haft trådlösa bakhögtalare till hemmabion dock. Drog nyss om högtalarkablarna och det hade jag helst sluppit.
Point taken. Själv har jag bara två högtalare med grejerna emellan. Men dragit dit ethernetkabel från routern genom dörröppningen till vardagsrummt och har även sträcka antennkabel till TVn. Vi är väl inte så kinkiga med lite kablar längs golvlisterna kanske… 🤔

Funderar på att prova en Sennheiser ambeo plus ljudlimpa.
Har en Beosound stage, vilket kan anses någorlunda lika produkt, men tänkte flytta den kanske till andra tv:n och prova Sennheisern.

Någon som har provat och kan ge ett omdöme om plusmodellen?

Funderar på att prova en Sennheiser ambeo plus ljudlimpa.
Har en Beosound stage, vilket kan anses någorlunda lika produkt, men tänkte flytta den kanske till andra tv:n och prova Sennheisern.

Någon som har provat och kan ge ett omdöme om plusmodellen?
Är det för bättre 2.1 ljud eller är du efter något med exv bättre Atmos-stöd osv.
Av det jag hör och läst av personer som kör Ambeo så är dem grymt nöjda vad gäller själva 2.1
men det blir en väldigt dyr setup med en sub till(som inte ingår).

För mer hembio så kan jag start rekommendera Samsung HW-Q995(tror den heter 990C utomlands). Det paketet går att hitta för under 10k(nya på blocket och kommer säkert gå under 10 nu under BF). Skulle vilja säga att du inte kommer hitta något som låter bättre under 20-30k för att få samma inlevelse om det är mer hembio du vill ha
Föregångaren heter 995B(990B) ifall du vill kolla tester.

Jag funderar på att ersätta systemet(7.1) vi har uppe till en till Samsung-soundbar setup, dock så är det ryggåstak och är inte riktigt säker på hur det lirar med uppåtriktade element.... Skall koppla loss systemet nerr och bära upp och testa. Det enda som är att subben är inte den fylligaste exv så är Sonos-sub bättre. Men med placeringen vi har på tv och och ljud där nere så blir det riktigt bra med suben.

Senast ändrad:
Tror att tråden borde byta namn till "Bad sound kills relationships"...
Själv har jag en mycket förstående fru så här hemma trängs högtalare från B&W, JMlabs/Focal, diverse subbar några recivers och ett gäng Sonos-prylar i var och vart annat rum. Anser mig vara någorlunda lyckligt gift 😜
haha, jag har t om soundbar+sub och ett separat 5.1 system ....................................................................................................................................................................................................................i garaget.

Behöver inte gå in på hur många högtalare det är totalt inne i huset!

Råkar själv vara en hifi nörd. Så jag kan bara hålla med. B&O är lifestyle och Naim hifi.
Men den Naimen är instegsnivå på Naim.

Själv kör jag i ett rum dynaudio xeo 20 som sitter på väggen i hörnorna.
Aktiva högtalare. Men krävs ju ström såklart.

Råkar själv vara en hifi nörd. Så jag kan bara hålla med. B&O är lifestyle och Naim hifi.
Men den Naimen är instegsnivå på Naim.

Själv kör jag i ett rum dynaudio xeo 20 som sitter på väggen i hörnorna.
Aktiva högtalare. Men krävs ju ström såklart.
Själv är jag av åsikten att B&O är underskattat och får oförtjänt mycket skit för att endast vara lifestyle.
Det är riktigt bra grejer (en del av deras högtalare) men man betalar en hel del för mycket om det bara är ljudet man är ute efter.

Äntligen fått ändan ur och kånkat upp farfars gamla stereo från källaren.
Behöver lite småfix, som en skivspelare och jordade kontakter.
Ser det ut att vara nåt värt att fixa, eller borde jag skaffa nytt?
IMG_6827.jpeg
Oj, tack för den flashbacken. Min första stereo var efterföljaren till den där. Kom som byggsats vill jag minnas. Hade en hel del "hisssss" i förstärkardelen vid låg volym. Inget som störde mig på den tiden då Rush spelades på volymnivå lagomt för grannen tre hus ner på gatan. 🙈😆🤟

Själv är jag av åsikten att B&O är underskattat och får oförtjänt mycket skit för att endast vara lifestyle.
Det är riktigt bra grejer (en del av deras högtalare) men man betalar en hel del för mycket om det bara är ljudet man är ute efter.
+1

Dock lite trött på alla ”småhögtalare” som dom släppt senaste åren (under 40k).

Köpråd kring skivspelare önskas!

Äldsta grabben börjar få visst musikintresse och önskar sig nu en skivspelare i julklapp. Som 80-talist uppväxt med kasettband och CD-skivor känns det som en djungel för mig.

Vad ska jag köpa? Vill komma undan så billigt som möjligt och är positiv till begagnat men vill undvika gammalt mög som stått orört i 30 år och som går sönder i tid och otid.

I källaren har jag idag två Ikea Sonos Wi-Fi högtalare som inte används samt en Pioneer hembioreceiver med högtalare som inte används. Något av detta jag kan få nytta av?

Äldsta grabben börjar få visst musikintresse och önskar sig nu en skivspelare i julklapp. Som 80-talist uppväxt med kasettband och CD-skivor känns det som en djungel för mig.

Vad ska jag köpa? Vill komma undan så billigt som möjligt och är positiv till begagnat men vill undvika gammalt mög som stått orört i 30 år och som går sönder i tid och otid.

I källaren har jag idag två Ikea Sonos Wi-Fi högtalare som inte används samt en Pioneer hembioreceiver med högtalare som inte används. Något av detta jag kan få nytta av?

Rega P1 kan man hitta för en hyfsat billig peng begagnat och är en helt okej skivspelare. Om din receiver inte har en skivspelaringång får du komplettera med en RIAA-förstärkare.

Jag testade en Mu so av första generationen precis när jag träffade ex frun och sålt av den riktiga stereon, den åkte tillbaka då jag inte tyckte den var värd pengarna, då var iofs referensen helt annorlunda, nu kanske jag skulle tycka annorlunda. Då kommer jag ihåg iaf att jag tyckte att stereo separationen man får med två högtalare inte fanns alls, så då blev valet Guru Junior med en Naim Unitiqute.

Jag testade en Mu so av första generationen precis när jag träffade ex frun och sålt av den riktiga stereon, den åkte tillbaka då jag inte tyckte den var värd pengarna, då var iofs referensen helt annorlunda, nu kanske jag skulle tycka annorlunda. Då kommer jag ihåg iaf att jag tyckte att stereo separationen man får med två högtalare inte fanns alls, så då blev valet Guru Junior med en Naim Unitiqute.

Grymt val.
Litet och sparsmakat men ändå riktigt bra.
Jag körde Unitiqute med Neat Iota.

Jag hade satsat på begagnat, kommer regelbundet ut bra skivspelare billigt. Undvik den billigaste plastskiten, men kanske nåt från Rega, Pro-Ject, Dual eller Thorens med träplint och tonarm som kan justeras i höjd.

Själv har jag en Thorens TD 166 mk II som är gissningsvis 40 år gammal men snurrar på bra! Finns från 1500kr på Blocket. Räkna med tillkommande kostnad för ny pickup/nål om du köper begagnat.

Vi har nog samma åsikt. Tittar man på sortimentet som såldes i deras egna butiker och hos unikt utvalda ÅF så var det en helt annan sak, tv-apparater var också väldigt bra.

Stora (!) förändringar i mitt system här hemma... Blev golvad av en demo jag var på förra veckan och kunde inte låta bli att ändra rejält hemma. Ibland går det snabbt!

C91277E5-5693-4147-B6CF-FA0E7E16E294.jpeg
IMG_1835.jpeg

Mina nya pjäser (perlisten s7t) och mina gamla (pi120s). Förstärkaren är ny också, GamuT d200i. Streamern är samma som tidigare, Mytek Empire.

Låter inte helt oväntat kalasbra... Nästan för bra om man ska vara ärlig!

Tillbaka
Topp