Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Länge leve mancaves.Man har hört länge hur hifi-säljare pratar om att det är numera kvinnan i huset som styr inköpen av ljud. Något som visat sig i vita infällda högtalare och att allt ska kunna sköta från mobilen. Bort med det som ger välljud och kvar finns bara abonnemang utan slut. Vad är hon beredd att offra för du ska må bra och trivas i hemmet?
Bra fråga. För min del handlar det inte om att högtalarna skall byggas in eller gömmas helt utan snarare om byte till något rimligare än de högtalare jag har.. jag är själv inte förtjust i svart pianolack och jag köpte dem dessutom att vara överens med henne.. jag lurade henne helt enkelt.Man har hört länge hur hifi-säljare pratar om att det är numera kvinnan i huset som styr inköpen av ljud. Något som visat sig i vita infällda högtalare och att allt ska kunna sköta från mobilen. Bort med det som ger välljud och kvar finns bara abonnemang utan slut. Vad är hon beredd att offra för du ska må bra och trivas i hemmet?
Fast de flesta hävdar att musiken går att avnjuta utan hifi och ska man vara ärlig så har nog nörderiet och jakten på förbättringar kommit iväg för musiknjutandet ibland. Själv har jag medvetet undvikit den här tråden rätt länge för att inte väcka uppgraderingsdjävulen. Jag sitter dock väldigt nöjd nu så jag klarar mig nog.Bra fråga. För min del handlar det inte om att högtalarna skall byggas in eller gömmas helt utan snarare om byte till något rimligare än de högtalare jag har.. jag är själv inte förtjust i svart pianolack och jag köpte dem dessutom att vara överens med henne.. jag lurade henne helt enkelt.
Jag har därtill en hel del musikutrustning (keyboards, synthar, en basrigg, mixerbord samt min lilla tv-spelshörna med en gammal tjocktv och flertalet spelkonsoler.
Så jag tänker att jag kan byta högtalarna till mindre stativare och förmodligen komplettera med en sub istället. Men det är jag.
Samtidigt är det störigt att de flesta kvinnor i våra liv så totalt skiter i både ljud-, och bildkvalitet och mest verkar tycka att det är onödigt att ha nånting större/bättre än en laptopskärm och datorns högtalare..
Att få plats med dedikerad hifi för mig är kört också pga platsbrist. Hemmabio har jag dock kört stenhård med. Mitt sätt att koppla av är att njuta av en film eller nån serie på kvällarna och ljudet är viktigt. Även bild såklart.Bra fråga. För min del handlar det inte om att högtalarna skall byggas in eller gömmas helt utan snarare om byte till något rimligare än de högtalare jag har.. jag är själv inte förtjust i svart pianolack och jag köpte dem dessutom att vara överens med henne.. jag lurade henne helt enkelt.
Jag har därtill en hel del musikutrustning (keyboards, synthar, en basrigg, mixerbord samt min lilla tv-spelshörna med en gammal tjocktv och flertalet spelkonsoler.
Så jag tänker att jag kan byta högtalarna till mindre stativare och förmodligen komplettera med en sub istället. Men det är jag.
Samtidigt är det störigt att de flesta kvinnor i våra liv så totalt skiter i både ljud-, och bildkvalitet och mest verkar tycka att det är onödigt att ha nånting större/bättre än en laptopskärm och datorns högtalare..
Spännande! Om R700 Spelade skjortan ur dessa SF lär de vara galet överlägsna mina Venere 2.5Kort historia från Hifimässan i Malmö.
Gick in i ett rum där det spelades på Sonus Faber Serafino. Elektronik matchade i nivå, kommer inte ihåg exakt vad.
I andra änden stod den väldigt omtalade Polk R700.
Efter en stunds lyssnande bad jag han byta till Polk. O herregud vilken skillnad.
Polk spelade skiten ur på alla plan de nästan 10 gånger dyrare SF(okej finish vann SF).
I sällskapet visste de inte vad Polk kostade och gissade att även det var en dyrare modell. Finishen är ändå bra i verkligheten för prisnivån. När jag berättade priset slog hakorna i golvet.
Slutade med en beställning av Polk för mig.
Fast de skulle inte behövas med ömsesidig respekt.Länge leve mancaves.
Har inte sålt mina gamla så blir oavsett ett kul prov hemma. Blev svart, de andra passar inte hemma om den finishen kanske är snyggare.Spännande! Om R700 Spelade skjortan ur dessa SF lär de vara galet överlägsna mina Venere 2.5
Blir ju helt klart nyfiken på dom. Fördel också att de går att köpa till övriga för att få ett komplett sett till hemmabion för mig.
Om du lessnar på dom vet du var du kan avlasta dom sen då
Vilken finish valde du?
Du får jättegärna dela mig dig av dina intryck här sen iom att du kört två olika SF tidigare.Har inte sålt mina gamla så blir oavsett ett kul prov hemma. Blev svart, de andra passar inte hemma om den finishen kanske är snyggare.
Kef LSX II kostar 17kSEK men kan kanske hittas inom prisspannet om du hittar något erbjudande? Snygga och smidiga med äkta hifiljud, även om djupbasen kommer att saknas såklart. Har iofs inte lyssnat på just dessa men storebror LS50 låter riktigt bra, dock för 30kSEK!Gick precis förlorande ur en ingående förhandling som resulterat i att mina varma fina B&W805 (äldre, första varianten som släpptes tror jag) med tillhörande kit blivit förpassat till förrådet tills dess att jag blivit singel igen. "Vi" har kommit fram till att den söta lilla pucken (Beosund a1) duger alldeles utmärkt.
....men jag kan inte riktigt ge mig. Vad finns det för smidiga alternativ i 10-15k klassen? Förstår att det blir svårt att komma upp i samma varma ljudnivå som mina 805or om vi ska snacka smidigt utan massa sladdar etc, men jag blir deprimerad av puckens prestationer och behöver hjälp.
Devialet Phantom II 95DB, kan det vara något?
Vet inte riktigt vilken fru man kan köpa för 10-15k tyvärr.Gick precis förlorande ur en ingående förhandling som resulterat i att mina varma fina B&W805 (äldre, första varianten som släpptes tror jag) med tillhörande kit blivit förpassat till förrådet tills dess att jag blivit singel igen. "Vi" har kommit fram till att den söta lilla pucken (Beosund a1) duger alldeles utmärkt.
....men jag kan inte riktigt ge mig. Vad finns det för smidiga alternativ i 10-15k klassen? Förstår att det blir svårt att komma upp i samma varma ljudnivå som mina 805or om vi ska snacka smidigt utan massa sladdar etc, men jag blir deprimerad av puckens prestationer och behöver hjälp.
Sant. Hmm....Vet inte riktigt vilken fru man kan köpa för 10-15k tyvärr.
Har bläddrat på Kef och det är ju faktiskt också ett alternativ. Ska se vad som finns därute, tack!Kef LSX II kostar 17kSEK men kan kanske hittas inom prisspannet om du hittar något erbjudande? Snygga och smidiga med äkta hifiljud, även om djupbasen kommer att saknas såklart. Har iofs inte lyssnat på just dessa men storebror LS50 låter riktigt bra, dock för 30kSEK!
Devialet har jag ingen erfarenhet av men hört bra saker. Snygga är de ju. Dock värt att observera att det är styckepris på dessa, ej par!
Generellt är aktiva högtalare något jag tror du ska satsa på om WAF är prio. Ljudet från äkta aktiv drift kan också bli riktigt bra, enligt min erfarenhet.
sånt är livet..Gick precis förlorande ur en ingående förhandling som resulterat i att mina varma fina B&W805 (äldre, första varianten som släpptes tror jag) med tillhörande kit blivit förpassat till förrådet tills dess att jag blivit singel igen. "Vi" har kommit fram till att den söta lilla pucken (Beosund a1) duger alldeles utmärkt.
Vita Guru Junior fick jag igenom hemma med ex frun, de låter väldigt bra.Gick precis förlorande ur en ingående förhandling som resulterat i att mina varma fina B&W805 (äldre, första varianten som släpptes tror jag) med tillhörande kit blivit förpassat till förrådet tills dess att jag blivit singel igen. "Vi" har kommit fram till att den söta lilla pucken (Beosund a1) duger alldeles utmärkt.
Såhär gick det. HK430 Twin Power från mitten av 70-talet sköter numera effekten. Grym komboHej HIFI-snack! Jag behöver hjälp!
Har tagit steget mot att sluta cirkeln som bröts för 20 år sedan. Började i min ungdom intressera mig för HIFI och köpte och sålde grejer rätt frekvent fram till 25-årsåldern då en flytt + sambo satte stopp för feta burkar och njuromskakande basgångar. Sålde av alla roliga grejer. Raskt gick det utför med kompakt hemmabiosystem och en uppsjö av blåtandshögtalare. Nu på senare tid har jag, på fruns initiativ, servat upp några vinylspelare och så smått börja sätta upp en anläggning i vardagsrummet igen. Det är ju oerhört roligt att få köpa vinyl igen
Behöver dock lite input/råd inför kommande förstärkarköp. På väg hem är ett par JBL L36 från 70-talet som förmodligen behöver lite större/bättre förstärkare.
Idag har jag en NAD 304 som funkar nästan felfritt. Är dock sugen på en köttig 70-talsreceiver med trafanér, varm belysning och hela kittet. Är jag helt dum i huvet som överväger att lägga 3-4k på nåt gammalt mög med risk för framtida dyra reparationer? Är det bättre att köpa en "vanlig" modern stereoförstärkare och vad skulle jag då köpa?
Förslag emottages tacksamt.
Kommer spela vinyl, CD och streama via en Chromecast Audio eller liknande. Vi snackar väl inte "hifi" i ordets renaste bemärkelse men nåt i närheten.
Tjusigt!Såhär gick det. HK430 Twin Power från mitten av 70-talet sköter numera effekten. Grym kombo
Är det aktiva du ska ha så har jag fått tips om AudioPro A28 (stativ), A38 (liten golv) och A48(större golv). Var och tittade på dem och väldigt stilrena och låter bra! Borde fungera för att hålla relationen stabil där hemma. Om du inte behöver aktiva har jag Triangle hemma, ruggigt nöjd med dem och prisvärda!Har bläddrat på Kef och det är ju faktiskt också ett alternativ. Ska se vad som finns därute, tack!
Var aldrig in men av budskapet i skylten att döma verkar man ju kunna komma riktigt billigt undan oavsett ordinarie prisläge…Såg att Pause på Norrlandsgatan har en liten lagerrensning i butik just nu med ganska bra prissänkningar (påstår de själva, jag har inte varit inne). Deras prisläge är väl generellt rätt högt men kan vara värt att fyndspana om du har vägarna förbi kanske?
Fantastiskt ju! Enligt min erfarenhet är det säkraste sättet att spara 100% dock att inte gå in i butiken…Var aldrig in men av budskapet i skylten att döma verkar man ju kunna komma riktigt billigt undan oavsett ordinarie prisläge…