• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

IMG_2022.jpeg

Benchmarkar lite danska slutsteg för tillfället..

GamuT d200i vs Vitus Audio RI-100 :)

Misstänker att det finns några smarta människor här inne som kanske har nån idé till mitt "ilandsproblem" 🙃

Jo! Grejen är den att jag pga sambo och lägenhet behöver köra samma högtalare till både "bio"förstärkare och hifi-förstärkare.
I nuläget måste jag byta kontakt i högtalarna varje gång, vilket ju blir ganska tröttsamt ganska så fort.

Min tanke är därför att bygga någon form av "växel" som har ingång för båda förstärkarna men att man på den kan switcha mellan dem.
Enklaste lösningen vore ju att man manuellt får byta plats på banankontakter i denna dosa, men för enkelhetens skull hade en knapp varit ännu bättre, och det är här jag tappar det...
Någon som har en idé på vad för "brytare" man skulle kunna använda för att använda för detta ändamål (eller hur man kan bygga en egen?) utan att tappa allt för mycket i kvalitet och kabelarea?

Sett att det finns färdiga lösningar, men antingen är de dock svindyra eller känns väldigt B. Man kan ju såklart även i teorin använda en högtalarväxel och sätta förstärkarna på högtalarutgångarna och högtalarna på förstärkarsidan, men det finns ju då inget skydd ifall man skulle klanta sig och råka byta medan båda förstärkarna skulle vara igång...

Alla idéer är intressanta 😄

Misstänker att det finns några smarta människor här inne som kanske har nån idé till mitt "ilandsproblem" 🙃

Jo! Grejen är den att jag pga sambo och lägenhet behöver köra samma högtalare till både "bio"förstärkare och hifi-förstärkare.
I nuläget måste jag byta kontakt i högtalarna varje gång, vilket ju blir ganska tröttsamt ganska så fort.

Min tanke är därför att bygga någon form av "växel" som har ingång för båda förstärkarna men att man på den kan switcha mellan dem.
Enklaste lösningen vore ju att man manuellt får byta plats på banankontakter i denna dosa, men för enkelhetens skull hade en knapp varit ännu bättre, och det är här jag tappar det...
Någon som har en idé på vad för "brytare" man skulle kunna använda för att använda för detta ändamål (eller hur man kan bygga en egen?) utan att tappa allt för mycket i kvalitet och kabelarea?

Sett att det finns färdiga lösningar, men antingen är de dock svindyra eller känns väldigt B. Man kan ju såklart även i teorin använda en högtalarväxel och sätta förstärkarna på högtalarutgångarna och högtalarna på förstärkarsidan, men det finns ju då inget skydd ifall man skulle klanta sig och råka byta medan båda förstärkarna skulle vara igång...

Vad är det för bio- resp hifi-förstärkare du använder, och vad är det för högtalare?

Jag stod inför samma problem för många år sedan. Då satsade jag på en högre nivå av surroundförstärkare i kombination med klart högre nivå av vänster och höger fronthögtalare. Idag står surroundförstärkaren oanvänd då jag enbart använder stereo. Kanske finns det bättre kompatibla system idag?

Jag stod inför samma problem för många år sedan. Då satsade jag på en högre nivå av surroundförstärkare i kombination med klart högre nivå av vänster och höger fronthögtalare. Idag står surroundförstärkaren oanvänd då jag enbart använder stereo. Kanske finns det bättre kompatibla system idag?
Absolut, det vore också en lösning. "Problemet" är dock att jag snöat in på att jag vill ha rörförstärkare för hifi-delen och det begränsar en del 😅

Många som kör med den här(länk till amazon). Som jag förstått det så upplevs ingen förändring av ljudet I alla fall inte av det jag läst på forum etc.
Jag skall köpa en 2-kanals framöver och kommer vara i likadan sits som dig

kan vara värd att prova, lär vara billigare än att bygga en egen. Är några som öppnat upp och i alla fall på de exemplar som de haft så har det varit ordentligt byggt och med bra kablage. Är bara att skicka tillbaka om det inte lirar bra. Så länge båda förstärkarna är av när man swtichar så är det lugnt rör eller inte

Jag har tyvärr ingen 2-kanals än så kan inte testa

SOLUPEAK P2

Senast ändrad:
@Öbo Yamaha RX-V4A för bio-bruk och Dynavox Vr3000 för hifi.
Högtalarna är Morel Octave 6 LE bookshelf 👍
Undersök om du kan dra vidare signalen för v/h front från Yamahan till Dynavox. Att Dynavox driver dessa i alla lägen, både för tvåkanal och 5.1. Man får då typ dra volymen på Dynavox i botten och så reglerar du den på Yamahan i det läget. Värt att undersöka/testa. En tveksamhet är väl kanske olika ljudkaraktär v/h front som drivs av rör mot en center driven av Yamahan.

Det är viktigt för alla förstärkare :)
Precis när switchen sker så öppnar den upp. Så båda förstärkarna skall vara avstängda
Sunt förnuft säger det, ja. Men rörförstärkares slutsteg är en sak för sig. Citat nedan... vi som spelat elgitarr har alltid fått detta itutat i oss, ha aldrig igång förstärkaren utan inkopplad högtalare !!!

Utgångstrafo transformerar ju inte bara ner anodspänningen och upp anodströmmen och impedansanpassar högtalaren till rörens höga impedans. Det finns ju en koppling från andra hållet, alltså sekundärens lastimpedans transformeras ju till primärsidan.
Sitter det ingen last på utgången, alltså impedansen är oändlig, kommer rörens anodlast också att vara oändlig. Med två rör som är kopplade mot varandra via en transformator som har oändlig impedans, krävs det väldigt lite för att rören ska börja trigga varandra via transformatorn och det uppstår en lavinartad oscillation som mycket snabbt driver upp frekvens och ström och eldar upp rör, utgångstrafo, nättrafo och i sista hand säkringen.

Du får nog räkna med en litet delay på ljudet när det går via switchen. Men det bör du kunna justera i förstärkaren så du får synk med bilden.
Tänkte också på det nu idag! Har dock för mig att man ska kunna justera det som du säger om det skulle uppstå 🤔

@Stefan S @MaziK
Yes, kommer ändå vara lika försiktig som innan, bara att det med switchen blir så jäkla mycket behändigare än att byta bananer i högtalarna varje gång 😄

I fallen router tillhandahållen av internetleverantör så trycker dom ut uppdateringar i det dolda. Har man sin egen router så kan ju även den ställa sig på tvären lite i mjukvaran. Fabriksåterställa routern skall man testa tycker jag. Man måste ju lyfta på alla stenar...
Hej igen,

Lite sent kanske men äntligen kan jag återkoppla.

Tanken var att först testa att koppla en kabel mellan förstärkare och router. Blev förvånad när jag såg att detta inte var möjligt. Så jag kollade vidare och upptäckte i min Google Home App att wifi-förbindelsen mellan de två enheterna var väldigt svag. All annan trafik gick snabbt som attan i hemmet men alltså inte mellan dessa två. Så jag tänkte att felet borde väl ligga i förstärkaren snarare än routern/meshpuckarna. Men det fanns inte så mkt som funkade, testade att ställa en meshpuck närmare osv utan resultat. Starta om förstärkare, plugga ur grejer etc. Nej. Inget.
Där stannade felsökningen ett tag. Till jag helt enkelt kopplade från wifi och på det igen och nu är trafiken snabb igen. Äntligen.
Känns bra och jag tackar återigen för de kloka råden tidigare!

Fan jag är kluven vad nästa uppgradering hemma ska bli.

Suget efter nya frontar är ganska stort men prislappen också. Visst ett par Polk R700 frontar är helt inom budget och ska ju tydligen låta betydligt bättre än prislappen förtäljer.

Samtidigt gillar jag verkligen designen på mina Sonus faber venere 2.5. Därför har jag börjat snegla på ett par Sonetto V. De är för dyra nya dock så lever i någon form av hopp att ett par kanske dyker upp beggade för runt halva nypris.

Samtidigt dyker ett par Cremona M upp på hifitorget.se https://hifitorget.se/visa_annons.php/sonus_faber_cremona_m_graphite_190560.htm

Vilken härlig form! Men då kommer tankarna igen. Är de verkligen vettigt att köpa så fina högtalare när jag främst använder de som hemmabio. Därav måste de bli en kompromiss då jag kör marantz receiver och emotiva slutsteg till mina frontar.

Så blir ju inte renodlad stereoanläggning. Samtidigt vill jag göra nån förändring.

Den här texten blev ju mest rörig. Men hoppas och antar att denna typ av tankar snurrar i mångas hjärna när de kommer till ljud?

Fan jag är kluven vad nästa uppgradering hemma ska bli.

Suget efter nya frontar är ganska stort men prislappen också. Visst ett par Polk R700 frontar är helt inom budget och ska ju tydligen låta betydligt bättre än prislappen förtäljer.

Samtidigt gillar jag verkligen designen på mina Sonus faber venere 2.5. Därför har jag börjat snegla på ett par Sonetto V. De är för dyra nya dock så lever i någon form av hopp att ett par kanske dyker upp beggade för runt halva nypris.

Samtidigt dyker ett par Cremona M upp på hifitorget.se https://hifitorget.se/visa_annons.php/sonus_faber_cremona_m_graphite_190560.htm

Vilken härlig form! Men då kommer tankarna igen. Är de verkligen vettigt att köpa så fina högtalare när jag främst använder de som hemmabio. Därav måste de bli en kompromiss då jag kör marantz receiver och emotiva slutsteg till mina frontar.

Så blir ju inte renodlad stereoanläggning. Samtidigt vill jag göra nån förändring.

Den här texten blev ju mest rörig. Men hoppas och antar att denna typ av tankar snurrar i mångas hjärna när de kommer till ljud?
Jag hade stativaren tidigare. Byggkvallen är ju en annan nivå än dina(och det mesta faktiskt). Sen skulle jag nästan säga att de inte är lika allsidiga som mycket annat.
Men ett bra köp!

Jag hade stativaren tidigare. Byggkvallen är ju en annan nivå än dina(och det mesta faktiskt). Sen skulle jag nästan säga att de inte är lika allsidiga som mycket annat.
Men ett bra köp!
Jo visst kliar det lite i köptarmen. Efter vidare googling så ser jag att de har portarna bakåt och dessutom är dryga 10cm djupare än mina SF venere 2.5 dock. Innebär i praktiken att de egentligen skulle må bra av att komma ut minst 30-40cm längre än mina frontar nu och de blir ohållbart med kidsen.

Yngsta som kryper runt nu verkar älska mina högtalarkablar redan 😬

Jo visst kliar det lite i köptarmen. Efter vidare googling så ser jag att de har portarna bakåt och dessutom är dryga 10cm djupare än mina SF venere 2.5 dock. Innebär i praktiken att de egentligen skulle må bra av att komma ut minst 30-40cm längre än mina frontar nu och de blir ohållbart med kidsen.

Yngsta som kryper runt nu verkar älska mina högtalarkablar redan 😬

Med trådarna fram hade jag undvikit väldigt små barn :) Säljaren verkar ha samma problem

Tillbaka
Topp