Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Feta prylar!
Benchmarkar lite danska slutsteg för tillfället..
GamuT d200i vs Vitus Audio RI-100
Vad är det för bio- resp hifi-förstärkare du använder, och vad är det för högtalare?Misstänker att det finns några smarta människor här inne som kanske har nån idé till mitt "ilandsproblem"
Jo! Grejen är den att jag pga sambo och lägenhet behöver köra samma högtalare till både "bio"förstärkare och hifi-förstärkare.
I nuläget måste jag byta kontakt i högtalarna varje gång, vilket ju blir ganska tröttsamt ganska så fort.
Min tanke är därför att bygga någon form av "växel" som har ingång för båda förstärkarna men att man på den kan switcha mellan dem.
Enklaste lösningen vore ju att man manuellt får byta plats på banankontakter i denna dosa, men för enkelhetens skull hade en knapp varit ännu bättre, och det är här jag tappar det...
Någon som har en idé på vad för "brytare" man skulle kunna använda för att använda för detta ändamål (eller hur man kan bygga en egen?) utan att tappa allt för mycket i kvalitet och kabelarea?
Sett att det finns färdiga lösningar, men antingen är de dock svindyra eller känns väldigt B. Man kan ju såklart även i teorin använda en högtalarväxel och sätta förstärkarna på högtalarutgångarna och högtalarna på förstärkarsidan, men det finns ju då inget skydd ifall man skulle klanta sig och råka byta medan båda förstärkarna skulle vara igång...
Alla idéer är intressanta
Jag stod inför samma problem för många år sedan. Då satsade jag på en högre nivå av surroundförstärkare i kombination med klart högre nivå av vänster och höger fronthögtalare. Idag står surroundförstärkaren oanvänd då jag enbart använder stereo. Kanske finns det bättre kompatibla system idag?Misstänker att det finns några smarta människor här inne som kanske har nån idé till mitt "ilandsproblem"
Jo! Grejen är den att jag pga sambo och lägenhet behöver köra samma högtalare till både "bio"förstärkare och hifi-förstärkare.
I nuläget måste jag byta kontakt i högtalarna varje gång, vilket ju blir ganska tröttsamt ganska så fort.
Min tanke är därför att bygga någon form av "växel" som har ingång för båda förstärkarna men att man på den kan switcha mellan dem.
Enklaste lösningen vore ju att man manuellt får byta plats på banankontakter i denna dosa, men för enkelhetens skull hade en knapp varit ännu bättre, och det är här jag tappar det...
Någon som har en idé på vad för "brytare" man skulle kunna använda för att använda för detta ändamål (eller hur man kan bygga en egen?) utan att tappa allt för mycket i kvalitet och kabelarea?
Sett att det finns färdiga lösningar, men antingen är de dock svindyra eller känns väldigt B. Man kan ju såklart även i teorin använda en högtalarväxel och sätta förstärkarna på högtalarutgångarna och högtalarna på förstärkarsidan, men det finns ju då inget skydd ifall man skulle klanta sig och råka byta medan båda förstärkarna skulle vara igång...
Absolut, det vore också en lösning. "Problemet" är dock att jag snöat in på att jag vill ha rörförstärkare för hifi-delen och det begränsar en delJag stod inför samma problem för många år sedan. Då satsade jag på en högre nivå av surroundförstärkare i kombination med klart högre nivå av vänster och höger fronthögtalare. Idag står surroundförstärkaren oanvänd då jag enbart använder stereo. Kanske finns det bättre kompatibla system idag?
Många som kör med den här(länk till amazon). Som jag förstått det så upplevs ingen förändring av ljudet I alla fall inte av det jag läst på forum etc.Misstänker att det finns några smarta människor här inne som kanske har nån idé till mitt "ilandsproblem"
Undersök om du kan dra vidare signalen för v/h front från Yamahan till Dynavox. Att Dynavox driver dessa i alla lägen, både för tvåkanal och 5.1. Man får då typ dra volymen på Dynavox i botten och så reglerar du den på Yamahan i det läget. Värt att undersöka/testa. En tveksamhet är väl kanske olika ljudkaraktär v/h front som drivs av rör mot en center driven av Yamahan.@Öbo Yamaha RX-V4A för bio-bruk och Dynavox Vr3000 för hifi.
Högtalarna är Morel Octave 6 LE bookshelf
Jag är helt på din linje. Resten får anpassa sig efter rörförstärkaren. Gillar !Absolut, det vore också en lösning. "Problemet" är dock att jag snöat in på att jag vill ha rörförstärkare för hifi-delen och det begränsar en del
Ser fram emot att höra hur den lirarStort tack för alla förslag och tankar!
Får nog bli till att testa att plocka hem en sån switch från Amazon som @MaziK länkade som ett första steg.
Återkommer med intryck när den anländer
Då vart den beställd! Beräknad leverans 10-18 januari... men oftast brukar det gå snabbare än så, så håller tummarna ️Ser fram emot att höra hur den lirar
Du får nog räkna med en litet delay på ljudet när det går via switchen. Men det bör du kunna justera i förstärkaren så du får synk med bilden.Då vart den beställd! Beräknad leverans 10-18 januari... men oftast brukar det gå snabbare än så, så håller tummarna ️
Viktigt att du alltid stänger av en rörförstärkare innan du kopplar från högtalarna.Då vart den beställd! Beräknad leverans 10-18 januari... men oftast brukar det gå snabbare än så, så håller tummarna ️
Varför skulle det bli en fördröjning i en fysisk switch?Du får nog räkna med en litet delay på ljudet när det går via switchen. Men det bör du kunna justera i förstärkaren så du får synk med bilden.
varför skulle det vara fördröjning med en passiv switch?Du får nog räkna med en litet delay på ljudet när det går via switchen. Men det bör du kunna justera i förstärkaren så du får synk med bilden.
Det är viktigt för alla förstärkareViktigt att du alltid stänger av en rörförstärkare innan du kopplar från högtalarna.
Fördröjningen i den enheten är fullständigt försumbar. Temperaturskillnader i luften i lyssningsrummet bidrar med större variation.Du får nog räkna med en litet delay på ljudet när det går via switchen. Men det bör du kunna justera i förstärkaren så du får synk med bilden.
Sunt förnuft säger det, ja. Men rörförstärkares slutsteg är en sak för sig. Citat nedan... vi som spelat elgitarr har alltid fått detta itutat i oss, ha aldrig igång förstärkaren utan inkopplad högtalare !!!Det är viktigt för alla förstärkare
Precis när switchen sker så öppnar den upp. Så båda förstärkarna skall vara avstängda
Tänkte också på det nu idag! Har dock för mig att man ska kunna justera det som du säger om det skulle uppståDu får nog räkna med en litet delay på ljudet när det går via switchen. Men det bör du kunna justera i förstärkaren så du får synk med bilden.
Hej igen,I fallen router tillhandahållen av internetleverantör så trycker dom ut uppdateringar i det dolda. Har man sin egen router så kan ju även den ställa sig på tvären lite i mjukvaran. Fabriksåterställa routern skall man testa tycker jag. Man måste ju lyfta på alla stenar...
Jag hade stativaren tidigare. Byggkvallen är ju en annan nivå än dina(och det mesta faktiskt). Sen skulle jag nästan säga att de inte är lika allsidiga som mycket annat.Fan jag är kluven vad nästa uppgradering hemma ska bli.
Suget efter nya frontar är ganska stort men prislappen också. Visst ett par Polk R700 frontar är helt inom budget och ska ju tydligen låta betydligt bättre än prislappen förtäljer.
Samtidigt gillar jag verkligen designen på mina Sonus faber venere 2.5. Därför har jag börjat snegla på ett par Sonetto V. De är för dyra nya dock så lever i någon form av hopp att ett par kanske dyker upp beggade för runt halva nypris.
Samtidigt dyker ett par Cremona M upp på hifitorget.se https://hifitorget.se/visa_annons.php/sonus_faber_cremona_m_graphite_190560.htm
Vilken härlig form! Men då kommer tankarna igen. Är de verkligen vettigt att köpa så fina högtalare när jag främst använder de som hemmabio. Därav måste de bli en kompromiss då jag kör marantz receiver och emotiva slutsteg till mina frontar.
Så blir ju inte renodlad stereoanläggning. Samtidigt vill jag göra nån förändring.
Den här texten blev ju mest rörig. Men hoppas och antar att denna typ av tankar snurrar i mångas hjärna när de kommer till ljud?
Jo visst kliar det lite i köptarmen. Efter vidare googling så ser jag att de har portarna bakåt och dessutom är dryga 10cm djupare än mina SF venere 2.5 dock. Innebär i praktiken att de egentligen skulle må bra av att komma ut minst 30-40cm längre än mina frontar nu och de blir ohållbart med kidsen.Jag hade stativaren tidigare. Byggkvallen är ju en annan nivå än dina(och det mesta faktiskt). Sen skulle jag nästan säga att de inte är lika allsidiga som mycket annat.
Men ett bra köp!
Jo visst kliar det lite i köptarmen. Efter vidare googling så ser jag att de har portarna bakåt och dessutom är dryga 10cm djupare än mina SF venere 2.5 dock. Innebär i praktiken att de egentligen skulle må bra av att komma ut minst 30-40cm längre än mina frontar nu och de blir ohållbart med kidsen.
Yngsta som kryper runt nu verkar älska mina högtalarkablar redan
Jag med men verkar som jag är fast med dom några år tillMed trådarna fram hade jag undvikit väldigt små barn Säljaren verkar ha samma problem