• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Precis installerat våra nya A28, vilket lyft jämfört med tv-ljudet! I TVns inställningar kan jag välja antingen auto eller PCM som kvalitet. Vad bör jag ha? Tack!
image.jpg

Precis installerat våra nya A28, vilket lyft jämfört med tv-ljudet! I TVns inställningar kan jag välja antingen auto eller PCM som kvalitet. Vad bör jag ha? Tack!
image.jpg
Vilken koppling används?

Edit: Hade nog kört auto om högtalarna kan ta emot signalen. PCM brukar oftast vara 2.0 eller 2.1 men det är väl bara två högtalare. Kör du auto så borde tvn kunna skicka ut dolby digital om högtalaren kan ta emot det.
Så testa blir svaret, kan högtalaren ta emot auto så kör på det :)

Senast ändrad:
Får tyvärr inte mitt B&O-system att funka i multiroom på grund av för tjocka betongväggar. Finns det något intresse för bättre begagnade Beoplay/Beosound-prylar (nya Mozart-plattformen), givetvis ”fullsets” med lådor och kvitton etc.? Finns från största störst till bärbart. Hör av er om det är intressant.

Mvh

Får tyvärr inte mitt B&O-system att funka i multiroom på grund av för tjocka betongväggar. Finns det något intresse för bättre begagnade Beoplay/Beosound-prylar (nya Mozart-plattformen), givetvis ”fullsets” med lådor och kvitton etc.? Finns från största störst till bärbart. Hör av er om det är intressant.

Mvh
Kan tipsa om att B&O har ”lite” problem med multiroom i mesh nätverk. Om du har ett sådant, prova att byta till vanligt trådlöst nätverk.

Kan tipsa om att B&O har ”lite” problem med multiroom i mesh nätverk. Om du har ett sådant, prova att byta till vanligt trådlöst nätverk.
Intressant! Är det självupplevt eller finns det något officiellt kommunicerat? Ett ”vanligt” trådlöst nätverk kommer tyvärr inte täcka mer än ett, max två rum och då faller lite idén med multiroom.

Intressant! Är det självupplevt eller finns det något officiellt kommunicerat? Ett ”vanligt” trådlöst nätverk kommer tyvärr inte täcka mer än ett, max två rum och då faller lite idén med multiroom.
Haft lite problem. Visste dock inte då vad det berodde på. Var inne på B&O i Sturegallerian och säljaren där berättade Att detta var välkänt.

Skillnaden är ganska stor faktiskt.

Båda högtalare är verkligen fantastiska och toppklass skulle jag säga...

Men om man jämför högtalarna lite snabbt så tycker jag att Perlisten är bra mycket mer detaljerade i ljudbilden (pi120s är inte odetaljerade, dock, men klassskillnad här i hur mycket mikrodetaljer som kommer fram). Detaljer framträder i röster som är helt sjukt häftiga. Samma med instrument, exempelvis akustisk gitarr, man hör så mycket mer detaljer av övertoner och härligheter. Jag har aldrig hört något liknande (och jag har fan lyssnat på för mycket dyr hifi i mina dagar...).Basen är rappare i Perlisten, men pi120s har större baskapacitet. Men på grund av något lägre totalt bastryck så kommer det fram så mycket mer detaljer även i bas-tunga låtar. Billie ellish - bury your friend är ett exempel som verkligen låter helt magiskt på Perlisten. Så mycket kristallklara detaljer som framträder på ett helt annat sett.

Energin är betydligt högre i området +1.5kHz från Perlisten är pi120s.

Spridningen är helt otrolig på Perlisten, ljudbilden faller samman helt perfekt även på väldigt korta avstånd (typ 1 m från högtalaren).

Eftersom jag kört med ino audio-högtalare i 15 år så kändes det konstigt att köpa något nytt... men Perlisten är enligt mig något unikt för tillfället...

Finns på hembiobutiken i sundbyberg för demo om man är intresserad!
Tack för intressant och detaljerat svar 👍

• Love
Reactions: joF
Jag har ett problem. Jag klicka hem ett par nya lurar innan semestern som jag har på jobbet. Bowers & wilkins px7 s2.

Efter att jag lyssnat på dessa ett bra tag nu upplever jag att jag saknar de där sista på toppen i mitt system hemma. Dessa lurar låter helt enkelt jäkligt bra och jag gillar det krispigare ljudet jämfört med mina äldra Sony xm3.

Men mina Sonus faber venere 2.5 hemma har inte samma ton, de ska de inte ha heller. De är varma och sjukt behagliga att lyssna på även på hög volym. Men jag saknar lite mer klarhet på topp och mid.

Blir ju inte bättre av att FB snappat upp detta och dränker mig i vacker hifi heller. Lutar åt att jag vill lyssna runt på nya frontar. Tänker mig kunna lägga mellan 20-30k. Gärna begagnat.
20230626_133853.jpg

20230506_111926.jpg
Tips: https://www.hifitorget.se/visa_annons.php/guru_audio_qm60_motsvarar_ino_audio_pi60s_190831.htm
Jag vet vem säljaren är också, han är bra.

Någon som har testat/lyssnat på något från tillverkaren TAGA..?

Är fortfarande sugen på en budgetförstärkare av rörhybrid-typ och snubblade nu över en som heter TAGA Harmony HTA-600B. Dock väldigt knapphändigt med tester/recensioner att tillgå, hittade bara en på polska som jag översatte med Google.

image.jpg
Kan du ge ett omdöme/mini-review på högtalarna? Jag är lite sugen på A48. Såg dem på någon kampanj för under 10k nu.

Senast ändrad:
Kan du ge ett omdöme/mini-review på högtalarna? Jag är lite sugen på A48. Såg dem på någon kampanj för under 10k nu.
Absolut - inte hunnit använda dem så mycket men nöjd hittills. Superenkel set up och funkar bra med multiroom funktionen. Ljuden är betydligt klarare och fylligare och separerat än TV. Nu kan man exemplevis höra dialog utan att dra upp volym 10x. Inte lyssnat speciellt mycket musik på dem men det jag lyssnat så har jag inte haft ngt att anmärka på. Det vissa anmärker på som jag sett är basen men jag har aldrig varit en ”baskille” så inget jag direkt saknat. Och om så är fallet så kan man ju köpa en separat sub. Dessutom kollade du på 48:an vilken lär vara ett snäpp upp.

Till sist så är de stilrena och smälter väl in i rummet. Något som är nog så viktigt.

En tanke/reflektion.

Köpte ett gäng cd-skivor jag tidigare lyssnat på streamat i "hi res" format via Qobuz i min förstärkares inbyggda funktion för detta.
Och trots att den streamade musiken i teorin ska ha en högre kvalitet än vad motsvarande CD ska ha, så upplever jag att musiken blir mycket mer "levande" just via CD än hi res-stream.

Frågan är om detta är pga "dålig" streamerfunktion i förstärkaren eller annat.
Är inga värstinggrejer dock. Förstärkaren är fortfarande en surround-stärkare Yamaha RX-V4A, och för uppspelning av CD använder jag en gammal Sony Bluerayspelare som transport till en hyfsat billig kina-dac, Topping DX-3 pro, via RCA och vidare in i förstärkaren via RCA, och Morel Octave 6 stativhögtalare.

Absolut - inte hunnit använda dem så mycket men nöjd hittills. Superenkel set up och funkar bra med multiroom funktionen. Ljuden är betydligt klarare och fylligare och separerat än TV. Nu kan man exemplevis höra dialog utan att dra upp volym 10x. Inte lyssnat speciellt mycket musik på dem men det jag lyssnat så har jag inte haft ngt att anmärka på. Det vissa anmärker på som jag sett är basen men jag har aldrig varit en ”baskille” så inget jag direkt saknat. Och om så är fallet så kan man ju köpa en separat sub. Dessutom kollade du på 48:an vilken lär vara ett snäpp upp.

Till sist så är de stilrena och smälter väl in i rummet. Något som är nog så viktigt.
Sålde Audio Pro på mitt förra jobb. Riktigt trevliga prylar för pengarna!
Kan dock "gå i god" för att om du kompletterar dem med deras egna lilla sub (tror den heter sw-5?) får man allt ut en roligare ljudbild både till film och musik 🙂

En tanke/reflektion.

Köpte ett gäng cd-skivor jag tidigare lyssnat på streamat i "hi res" format via Qobuz i min förstärkares inbyggda funktion för detta.
Och trots att den streamade musiken i teorin ska ha en högre kvalitet än vad motsvarande CD ska ha, så upplever jag att musiken blir mycket mer "levande" just via CD än hi res-stream.

Är inga värstinggrejer dock. Förstärkaren är fortfarande en surround-stärkare Yamaha RX-V4A, och för uppspelning av CD använder jag en gammal Sony Bluerayspelare som transport till en hyfsat billig kina-dac, Topping DX-3 pro, via RCA och vidare in i förstärkaren via RCA, och Morel Octave 6 stativhögtalare.
Ja, det är väl så det är helt enkelt. Skulle överväga att investera i en extern streamer, kan kanske kopplas till samma DAC? Dessutom är det ju så att det är en minoritet av hela utbudet på Qobuz som är i hi-res, främst nyare plattor och reissues. Resten är i samma upplösning som CD. Du får kolla där på resp platta vad som anges.

Högre upplösning är ändå mest en marketinggrej tycker jag även om man hör skillnad. Jämför med digitalkameror där bättre optik gör mer för bildkvaliteten än högre upplösning på sensorn.

En tanke/reflektion.

Köp nu samma skivor på vinyl och fortsätt ner i kaninhålet ;)

Visst är det fantastiskt? Rör låter så fylligt även på låga volymer är min erfarenhet.. Så man behöver inte ha lite högt heller.

Vad är det för modell och vad har du för andra komponenter?
Helt underbart!
Sambon bara skadade på huvudet och sa "hör du verkligen någon skillnad..?", men jag är sådär nyfrälst i brist på ett bättre ord!

Detta är en enklare modell, Dynavox Vr3000.

Övrig utrustning är också mer "budget-orienterad" bortsett från högtalarna.

Högtalare:Morel Octave 6 limited stativare.

Högtalarkablar: Supra 2,5mm2 med Supra Banankontakter.

Vinyl: Teac TN-300 med pickup utbytt mot en Sumiko Pearl. Kör via ett enklare riaa-steg istället för det inbyggda, också det från Dynavox.

CD: Sony blueray-spelare som transport via coax till DAC.

Streaming: Wiim mini, via optisk in i DAC.

DAC: Topping DX3 pro.

Övrigt kablage blandning av Supra, Proson och Atlas.

• Like
Reactions: joF
Tillbaka
Topp