• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

ANC igång nätterna igenom tycker jag är mycket tveksamt av två skäl:
1) Dom skickar ut ljud i motfas för att neutralisera omgivningens ljud. Du har konstant ljud i örat 1/3 av dygnet. Kan inte vara bra för hörseln.
2) Elektromagnetisk strålning intill skallen 1/3 av dygnet. Bluetooth eller att elektroniken i lurarna arbetar konstant.
Ja det är troligtvis ett korrekt antagande på båda punkter men tänker ändå att det är ett bättre alternativ än att inte få sova en blund. Kännner mig riktigt utvilad efter en natt med lurar och ANC igång och slipper va helt trött mosig i huvudet när man skall prestera på jobbet. Så känner att det åtminstone under en period framöver får vara lösningen.

Lyssnar jag på musik på kontoret använder jag B&O H95 lurarna med ANC avstängt då det ändå är så tyst där och det är fantastiskt ljud även på låg volym så försöker vara rädd om öronen så man kan njuta av hifi lång tid framöver. 😊
 
Ja det är troligtvis ett korrekt antagande på båda punkter men tänker ändå att det är ett bättre alternativ än att inte få sova en blund. Kännner mig riktigt utvilad efter en natt med lurar och ANC igång och slipper va helt trött mosig i huvudet när man skall prestera på jobbet. Så känner att det åtminstone under en period framöver får vara lösningen.

Lyssnar jag på musik på kontoret använder jag B&O H95 lurarna med ANC avstängt då det ändå är så tyst där och det är fantastiskt ljud även på låg volym så försöker vara rädd om öronen så man kan njuta av hifi lång tid framöver. 😊
Jag förstår. Du kanske skall fundera på formgjutna proppar? Prata med en audionom, dom kan säkert ge bättre råd om vad som kan vara det bästa för dina behov och om hur illa det ev kan vara med att sova med ANC.
 
Testar och jämför idag, ganska kul liten grej. Givetvis varm

IMG_5598.jpeg
 
I väntan på min Wiim Ultra fick jag ett infall och beställde idag en bärbar dac (ifi Audio go link) och ett par billiga in ear lurar från Amazon som båda tydligen ska vara riktigt schyssta för vad de kostar.

Borde komma under veckan och ska bli spännande att testa.
Även att testa lurarna ihop (men utan dac då) ihop med min trogna gamla iPod classic 😀

Screenshot_20240803-182114_Samsung Internet.jpg
 
😆

Vad ska du bygga? Något med en koaxial?
Ja precis,
En blandning av olika, filter från detta

Samt lådstorlek och portar från detta.

(Google translate rekommenderas om finskan är rasslig).
ska fanera med Björk så hoppas på slutresultat som detta.
1722976404567.jpeg
 
Ja precis,
En blandning av olika, filter från detta

Samt lådstorlek och portar från detta.

(Google translate rekommenderas om finskan är rasslig).
ska fanera med Björk så hoppas på slutresultat som detta.
1722976404567.jpeg

Kul! Ville först också bygga med en koaxial men har begränsad verkstadsyta så börjar med något som inte kräver så mycket sågande.
 
Senast ändrad:
Första intrycket är riktigt trevligt!
Lika enkel att koppla upp och synka mot app/nätverk som wiim mini.
Kör på dess inbyggda dac och det låter inte alls dåligt!
Byggkvaliteten känns god (även om utsidan ju mest består av plast), och skärmen är trots sin relativt lilla storlek tydlig och ljusstark.
20240808_130612.jpg
20240808_130656.jpg

Bild två är tagen med "fish eye" perspektiv för att få med allt någorlunda på bild hur setup'en ser ut nu 🙂 Kör fortfarande med samma högtalare för hifi och tv genom att ha en switch att byta mellan förstärkare.
 
  • Like
Reactions: par
Första intrycket är riktigt trevligt!
Lika enkel att koppla upp och synka mot app/nätverk som wiim mini.
Kör på dess inbyggda dac och det låter inte alls dåligt!
Byggkvaliteten känns god (även om utsidan ju mest består av plast), och skärmen är trots sin relativt lilla storlek tydlig och ljusstark.
20240808_130612.jpg
20240808_130656.jpg

Bild två är tagen med "fish eye" perspektiv för att få med allt någorlunda på bild hur setup'en ser ut nu 🙂 Kör fortfarande med samma högtalare för hifi och tv genom att ha en switch att byta mellan förstärkare.

Kul! Visst hade den en inbyggd RIAA? Har du hunnit testa den?
 
Kul! Visst hade den en inbyggd RIAA? Har du hunnit testa den?
Stämmer!
Har inte testat det än, och har väl egentligen inte för avsikt att använda RIAA genom denna då jag inbillar mig att mitt separata rör-RIAA (om än ett billigt sådant från kina/amazon) passar min smak bättre till vinyl 🙂.
Men har man varken dac, riaa, streamer osv, eller vill downsize'a, så är detta en grym allt-i-allo
 
Då Wiim Ultran plötsligt dök upp hamnade mina lurar och hörlurs-dac lite i skymundan när jag fick dem samma dag.
Ilandsproblem när de är som bäst..?

Hur som helst så är det ju inte annat än otroligt hur bra ljudkvalitet man kan få i ett par lurar för under 400kr hem till dörren!
Låter helt ok på egen hand, även min gamla iPod orkade faktiskt driva dem helt ok, men med den externa dac'en vaknade de till liv ytterligare med ett klart märkbart mer "drive" och detaljrikedom.
Även justeringsmöjligheterna med switch hpå lurarna påverkar ljudbilden mer än att bara vara en "kul grej". Gillar man bas så lär man inte bli besviken, speciellt inte om man boostar de lägre frekvenserna med de nämnda switcharna.

Ingen av de medföljande silikonkuddarna passade jättebra i mina öron, så fick sno ett par från ett par äldre lurar.

För totalt strax under 1200kr för hörlurar och dac (givetvis utöver musikkälla och abonnemang på qobuz/tidal) så känns det sjukt prisvärt!
Lurarna finns billigare än vad de kostar på amazon från utländska sidor, men då får man väga in längre frakttid och att man kan åka på tullavgift.

Hörlurar: KZ Castor (köpt från Amazon)
Dac: ifi go link(köpt från reference audio)

20240812_140411.jpg
20240812_140646.jpg
 
Skruvade ihop budgetbygget. Återstår att slipa, fasa kanter och lacka men ska låta dom stå och spela in lite över helgen först för att se om det är värt det eller om jag ska bygga lådor istället. Foten/stödet ska ersättas senare också.
Klen bas som väntat men annars överraskande bra redan. Det här var ju kul. :)

Edit: Kan nog direkt konstatera att det behövs ett element till för att sköta de lägre frekvenserna. 12 eller 15".


IMG_20240816_190845.jpg
IMG_20240816_191615.jpg
 
Senast ändrad:
Jag har ett par B&W683 med 13 år på nacken som en klåfingrig liten krabat mosade diskantelementen på, så nu tittar jag efter ersättare. Jag tänker nog golvare, alternativt stativare om de producerar tillräckligt med bas utan en extern sub. Hittills har jag bara lyssnat på B&W603 s3 som HiFi Klubben just nu har 20% i en inbyteskampanj (gäller det mesta som de säljer).
Kan någon tipsa om några andra högtalare upp till samma prisnivå, ca 25k, som jag bör lyssna på i Stockholm? De kommer användas till film och rock/country/pop. De står ca två meter isär, ganska nära bakväggen och tre meter ifrån soffan.
 
Jag har ett par B&W683 med 13 år på nacken som en klåfingrig liten krabat mosade diskantelementen på, så nu tittar jag efter ersättare. Jag tänker nog golvare, alternativt stativare om de producerar tillräckligt med bas utan en extern sub. Hittills har jag bara lyssnat på B&W603 s3 som HiFi Klubben just nu har 20% i en inbyteskampanj (gäller det mesta som de säljer).
Kan någon tipsa om några andra högtalare upp till samma prisnivå, ca 25k, som jag bör lyssna på i Stockholm? De kommer användas till film och rock/country/pop. De står ca två meter isär, ganska nära bakväggen och tre meter ifrån soffan.

Neat Iota Alpha om du kommer överens med designen
 
Jag har ett par B&W683 med 13 år på nacken som en klåfingrig liten krabat mosade diskantelementen på, så nu tittar jag efter ersättare. Jag tänker nog golvare, alternativt stativare om de producerar tillräckligt med bas utan en extern sub. Hittills har jag bara lyssnat på B&W603 s3 som HiFi Klubben just nu har 20% i en inbyteskampanj (gäller det mesta som de säljer).
Kan någon tipsa om några andra högtalare upp till samma prisnivå, ca 25k, som jag bör lyssna på i Stockholm? De kommer användas till film och rock/country/pop. De står ca två meter isär, ganska nära bakväggen och tre meter ifrån soffan.

Tycker om mina KEF R3.

Edit: Missade att du skrev golvare. De funkar utan sub men är klart bättre med.
 
Senast ändrad:
Jag har ett par B&W683 med 13 år på nacken som en klåfingrig liten krabat mosade diskantelementen på, så nu tittar jag efter ersättare. Jag tänker nog golvare, alternativt stativare om de producerar tillräckligt med bas utan en extern sub. Hittills har jag bara lyssnat på B&W603 s3 som HiFi Klubben just nu har 20% i en inbyteskampanj (gäller det mesta som de säljer).
Kan någon tipsa om några andra högtalare upp till samma prisnivå, ca 25k, som jag bör lyssna på i Stockholm? De kommer användas till film och rock/country/pop. De står ca två meter isär, ganska nära bakväggen och tre meter ifrån soffan.

Om du kan ta dig till Uppsala så behöver du ingen sub till de här.
 
Estetiska rådet hemma har bestämt att tvn ska upp på väggen och min gamla reciever är för stor. Alltså behöver jag shoppa lite men eftersom förra gången jag köpte förstärkare var innan millennieskiftet är jag lite lost.

Jag vill använda nuvarande golvhögtalare som jag trivs bra med och så enkelt som möjligt få ut tvljudet, gärna styra volym från tvns fjärr etc. Arc/eArc verkar vara grejjen för att koppla ihop tv och förstärkare? Har isåfall hittat ett par kandidater på rätt enkla förstärkare - men är de något att ha?

Någon som har motsvarande eller tips på alternativ? Vill inte kosta på så mycket så är inte ute efter fancy pancy här.

Argon Audio SA1 MK2 (https://www.hifiklubben.se/argon-audio-sa1-mk2-integrerad-forstarkare/argsa1mk2wh/)

WiiM Amp (https://www.power.se/tv-och-ljud/ho...kare-for-streaming-morkgraa/p-3000975/?q=wiim)
 
Testade mest för skojs skull vad som hände om man kopplade in en gammal iPod till Wiim Ultra's usb. Förvånansvärt nog funkade det, den spelar upp apple lossless-format och visar även omslaget där de är inlagda. Kul bonus för en redan trevlig pryl 🙂
 

Bilagor

  • 20240828_134915.jpg
    20240828_134915.jpg
    851.5 KB · Visningar: 2
Estetiska rådet hemma har bestämt att tvn ska upp på väggen och min gamla reciever är för stor. Alltså behöver jag shoppa lite men eftersom förra gången jag köpte förstärkare var innan millennieskiftet är jag lite lost.

Jag vill använda nuvarande golvhögtalare som jag trivs bra med och så enkelt som möjligt få ut tvljudet, gärna styra volym från tvns fjärr etc. Arc/eArc verkar vara grejjen för att koppla ihop tv och förstärkare? Har isåfall hittat ett par kandidater på rätt enkla förstärkare - men är de något att ha?

Någon som har motsvarande eller tips på alternativ? Vill inte kosta på så mycket så är inte ute efter fancy pancy här.

Argon Audio SA1 MK2 (https://www.hifiklubben.se/argon-audio-sa1-mk2-integrerad-forstarkare/argsa1mk2wh/)

WiiM Amp (https://www.power.se/tv-och-ljud/ho...kare-for-streaming-morkgraa/p-3000975/?q=wiim)
Jag har provat Argon SA1, men ljudet och brist på funktioner gjorde att jag köpte en

BLUESOUND POWERNODE (N330)​

Powernode är jag toppennöjd med :)

På SA1:an saknade jag verkligen
  • Trådlös musik via Chromecast, AirPlay 2, Spotify Connect, Bluetooth m.m.
Annars kanske nya Argon SA2 kan vara något.
 
Hifi-klubben kan man ju ha grejerna hemma å prova en månad eller så. Bara lämna tillbaka om man inte är nöjd. Vilket jag tycker är bra. Jag hade tre förstärkare hemma innan jag var nöjd ;)
 
Jag har provat Argon SA1, men ljudet och brist på funktioner gjorde att jag köpte en

BLUESOUND POWERNODE (N330)​

Powernode är jag toppennöjd med :)

På SA1:an saknade jag verkligen
  • Trådlös musik via Chromecast, AirPlay 2, Spotify Connect, Bluetooth m.m.
Annars kanske nya Argon SA2 kan vara något.

Tack, jag spanar in omedelbart! 👍
Lite dyr bara tycker jag vid en första anblick. Men kan ju vara värt det.
 
Estetiska rådet hemma har bestämt att tvn ska upp på väggen och min gamla reciever är för stor. Alltså behöver jag shoppa lite men eftersom förra gången jag köpte förstärkare var innan millennieskiftet är jag lite lost.

Jag vill använda nuvarande golvhögtalare som jag trivs bra med och så enkelt som möjligt få ut tvljudet, gärna styra volym från tvns fjärr etc. Arc/eArc verkar vara grejjen för att koppla ihop tv och förstärkare? Har isåfall hittat ett par kandidater på rätt enkla förstärkare - men är de något att ha?

Någon som har motsvarande eller tips på alternativ? Vill inte kosta på så mycket så är inte ute efter fancy pancy här.

Argon Audio SA1 MK2 (https://www.hifiklubben.se/argon-audio-sa1-mk2-integrerad-forstarkare/argsa1mk2wh/)

WiiM Amp (https://www.power.se/tv-och-ljud/ho...kare-for-streaming-morkgraa/p-3000975/?q=wiim)

Hade nog inte gått på Argon SA1 då den som det skrivs saknar Airplay, Spotify connect osv.
Har en Wiim mini hemma och det har inte strulat en enda med uppspelning från Spotify, Ampen har ju fått bra betyg.
 
Tillbaka
Topp