• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Wow, vi är ju på flygplatsen lika ofta.

Har du någon uppfattning om Bathys? De finns på hyllan i staden där jag bor. Vore kul att testa.

Jag förstår dig fullt ut.
Jag kör B&W på mina resor. Det är korta resor, men många. Som ANC som huvudfokus så är det bedrövligt dåliga.

Vad jag menat med många resor så kommer SAS dumpen här. Det fångar bara upp betalda resor med SAS och inte bonusbiljetter eller andra bolag.
Jag överlever ändå, men inte att rekommendera för de som önskar bra ANC



IMG_1732.jpeg
 
Helt ny på detta, men hade tänkt börja väldigt budget och arbeta mig uppåt.
Hade ett par aktiva högtalare från Audio Pro för några år sedan, men frun ville hellre ha soundbar. Så då fick det bli så.

Nu när jag då skulle fixa ett litet system till kontoret tänkte jag vara ekonomisk med den lilla plats jag har och köra på en integrerad förstärkare som dessutom hade BT. Lite lättare att få igenom med frun. Så dök Loxjie A30 upp på Tradera idag och efter att ha kollat ett par reviews på YT vann jag den på startbudet. Sen började jag klia mig i skäggstubben och fundera på vad man kan köra för högtalare till detta. Började i fel ände alltså. Som tur är har jag ett litet kontor.
Tyvärr verkar Loxjie A30 vara ganska klen, 2x80W i 4ohm och 2x40W i 8ohm.
Vill ju gärna köra budget, så vad finns öht under 2-3k? Nåt vettigt som brukar komma ut begagnat?
Finns Elac Debut B52 och Wharfedale Diamond 220 här i närheten, och det finns även en hel del Dali (Concept, Spektor, Lektor, Zensor..)

Är det helt kört att stanna kvar i superbudget eller är det bäst att sälja vidare Loxjien och satsa på nåt med mer power, trots litet rum?

Edit 1: Vad jag förstår är Klipsch lättdrivna, hade det funkat? Reference serien är ju inte farligt dyr.

Edit 2: Har hela tiden tänkt stativare pga rummets storlek, men hade golvstående funkat? Finns "plats". Tanken slog mig när jag såg ett par Klipsch RF-52 inom budget.
 
Senast ändrad:
Helt ny på detta, men hade tänkt börja väldigt budget och arbeta mig uppåt.
Hade ett par aktiva högtalare från Audio Pro för några år sedan, men frun ville hellre ha soundbar. Så då fick det bli så.

Nu när jag då skulle fixa ett litet system till kontoret tänkte jag vara ekonomisk med den lilla plats jag har och köra på en integrerad förstärkare som dessutom hade BT. Lite lättare att få igenom med frun. Så dök Loxjie A30 upp på Tradera idag och efter att ha kollat ett par reviews på YT vann jag den på startbudet. Sen började jag klia mig i skäggstubben och fundera på vad man kan köra för högtalare till detta. Började i fel ände alltså. Som tur är har jag ett litet kontor.
Tyvärr verkar Loxjie A30 vara ganska klen, 2x80W i 4ohm och 2x40W i 8ohm.
Vill ju gärna köra budget, så vad finns öht under 2-3k? Nåt vettigt som brukar komma ut begagnat?
Finns Elac Debut B52 och Wharfedale Diamond 220 här i närheten, och det finns även en hel del Dali (Concept, Spektor, Lektor, Zensor..)

Är det helt kört att stanna kvar i superbudget eller är det bäst att sälja vidare Loxjien och satsa på nåt med mer power, trots litet rum?

Edit 1: Vad jag förstår är Klipsch lättdrivna, hade det funkat? Reference serien är ju inte farligt dyr.

Edit 2: Har hela tiden tänkt stativare pga rummets storlek, men hade golvstående funkat? Finns "plats". Tanken slog mig när jag såg ett par Klipsch RF-52 inom budget.

Jag har svårt för diskanten i Klipsch.
Elac har jag haft, dock aldrig hört deras Debut serie utan bara läst om den.

Det finns bara ett par högtalare jag ångrat att jag sålde och det är Neat Iota. Ser konstiga ut, kräver lite inspelning, men hittar du ett par begagnade så säger jag köp fort som f.
Har du lust att köpa nytt så är det väl inte direkt budget.

Om man vill skippa budget så fungerar Naim och Rega grymt bra till Iotorna
 
Hmm jag kanske var lite för snabb med avtryckarfingret när det kommer till Loxjie. Och lite för snabb att lita på YT reviewers utan att kolla upp fakta själv. Även om den är rated till 2x80W (4ohm) så verkar den bara ge "clean" 2x40W (4ohm) och 2x18W (8ohm). Vad nu det innebär.

Om vi nu startar om från början med mina behov.

  • Låg budget
  • Passiva stativhögtalare eller mindre golvstående, vill inte känna mig alldeles för begränsad av ampen
  • Endast till musik, ska inte vara kopplad till TV eller dator
  • Styra musiken via telefonen med hög kvalitet
  • Möjlighet att koppla in en skivspelare, med eller utan försteg
  • Ska stå på kontoret, ca 12m2
  • Öppen för begagnat och vintage

Vad är det enklaste?
Separat DAC och amp? Koppla en streamer exempelvis Wiim mini som källa? Eller att DACen har BT eller wifi?
En integrerad amp med en streamer som källa?
En integrerad amp med wifi och BT?
En integrerad amp med BT? (är ju det jag skaffat, men lite väl klen)
 
@Erik83
Har du provat Loxije? Man använder generellt mindre watt än vad man tror.
Om du kan skicka tillbaka den utan kostnad så kanske det är bra, men annars hade jag nog behållt den om den uppfyller de krav du har, analog ingång för skivspelare och någon blåtand?

Har haft JBL LSR308P som jag tyckte lät fantastiskt bra, LSR305 (lillebror med 5" bas) ska också låta bra. Har även haft Elac Debut B6 som jag ganska nyligen sålde som också jag var väldigt nöjd med.

Wiim Amp verkar många nöjda med och har väl vad du söker, jag har själv en Wiim mini kopplad till stereon och den har fungerat väldigt bra, till skillnad mot tidigare RPI3b med hifiberry DAC som jag fick starta om titt som tätt för den hängde sig, men kan vara en kombo av gammal hårdvara och dålig nätdel.

Annars en vanlig klassisk begangnad förstärkare med 30-40w med en wiim mini är ju inte fel.

Eller om du ser några beg stativhögtalare i närheten, åk och lyssna på dom om det är något som faller i smaken.
 
Hmm jag kanske var lite för snabb med avtryckarfingret när det kommer till Loxjie. Och lite för snabb att lita på YT reviewers utan att kolla upp fakta själv. Även om den är rated till 2x80W (4ohm) så verkar den bara ge "clean" 2x40W (4ohm) och 2x18W (8ohm). Vad nu det innebär.

Om vi nu startar om från början med mina behov.

  • Låg budget
  • Passiva stativhögtalare eller mindre golvstående, vill inte känna mig alldeles för begränsad av ampen
  • Endast till musik, ska inte vara kopplad till TV eller dator
  • Styra musiken via telefonen med hög kvalitet
  • Möjlighet att koppla in en skivspelare, med eller utan försteg
  • Ska stå på kontoret, ca 12m2
  • Öppen för begagnat och vintage

Vad är det enklaste?
Separat DAC och amp? Koppla en streamer exempelvis Wiim mini som källa? Eller att DACen har BT eller wifi?
En integrerad amp med en streamer som källa?
En integrerad amp med wifi och BT?
En integrerad amp med BT? (är ju det jag skaffat, men lite väl klen)

Totem Kin?
 
Hmm jag kanske var lite för snabb med avtryckarfingret när det kommer till Loxjie. Och lite för snabb att lita på YT reviewers utan att kolla upp fakta själv. Även om den är rated till 2x80W (4ohm) så verkar den bara ge "clean" 2x40W (4ohm) och 2x18W (8ohm). Vad nu det innebär.

Om vi nu startar om från början med mina behov.

  • Låg budget
  • Passiva stativhögtalare eller mindre golvstående, vill inte känna mig alldeles för begränsad av ampen
  • Endast till musik, ska inte vara kopplad till TV eller dator
  • Styra musiken via telefonen med hög kvalitet
  • Möjlighet att koppla in en skivspelare, med eller utan försteg
  • Ska stå på kontoret, ca 12m2
  • Öppen för begagnat och vintage

Vad är det enklaste?
Separat DAC och amp? Koppla en streamer exempelvis Wiim mini som källa? Eller att DACen har BT eller wifi?
En integrerad amp med en streamer som källa?
En integrerad amp med wifi och BT?
En integrerad amp med BT? (är ju det jag skaffat, men lite väl klen)

Hur är tanken att grejerna ska användas? Under hemarbete i kontoret vid datorn eller är det mer kombinerat kontor och mancave?

Otroligt störigt med tips som är helt annorlunda än stipulerade krav, men här kör vi. Om önskemålet är välljud men på snål budget är hörlurar överlägset. Köp ett bra par, eventuellt en hörlursstärkare så är du set. Får lägga bra mycket mer pengar på motsvarande ljudkvalitet i högtalare och annan elektronik.

Om tanken är finlyssning i kontorsmiljön men inte med hörlurar hade jag köpt aktiva studiomonitorer. Mer för pengarna än att leta dammigt och begagnat. Sen en bra men billig spelare som passar önskemålen, typ från Wiim. Till exempel dessa.

 
Ja det är lätt att stirra sig blind på watt (effekt). Jag kör nu med en rörförstärkare som lämnar 2x10w. Driver på mina Morel Octave 6 bokhyllehögtalare utan problem! Spelar regelbundet runt 80db utan missljud, hade säkert kunna vrida upp volymen mer om det behövs.

BRL säljer Loxjie A30 ombrandad under sitt eget namn "Dynavoice CA802BT". Har lyssnat en del på den med lite olika högtalare, och för storleken och priset känns den faktiskt riktigt ok! Provlyssnade den ihop med deras Dynavoice DM-6 stativare och det lät verkligen inte alls illa för pengarna.

Såklart dyrare ordinariepris än Loxjie, men de har ju ofta kampanjer och brukar kunna lösa bra paketpris på plats i butik.
Smidigare med garantier osv om det skulle vara något än från typ Aliexpress.
 
Tillbaka
Topp