• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Kan intyga att Wiims Amp spelar otroligt bra! Har inte mycket att jämföra med men jag är riktigt nöjd med min.

IMG_1696.jpeg
 
Mycket Wiim i tråden. Började fundera om den lilla minin kan möta behovet vi har?

Ungarna ska ha perioder utan skärmar och mobiler men vi vuxna vill inte ta bort möjlighet till musiken. Har jag fattat rätt att den kan spela Spotify utan närvaro av mobil/surfplatta? Kollade på lite youtube om wiim men såg inte hur det de faktiskt funkar med styrningen av spelllistor. Om man nu kickar igång en spellista så får kidsen lyssna på den och möjligen höja/sänka ljud el pausa. Tänkte då jacka in den i en högtalare utan uppkoppling el om kidsen kör trådlösa headphones.

Är jag fel ute? El rekar ni annan produkt?
 
Detta ska bli spännande!
Fick tag på en uppsättning "NOS" östtyska rör från 70talet att stoppa i istället för original Kina-rören som medföljde förstärkaren.

Det är alltså de tre främre rören, då dessa tydligen ska påverka ljudet mer än de bakre. Lär väl förmodligen bli att de byts ut inom kort de också om jag känner mig själv 😂
20240913_133120.jpg
20240913_134946.jpg
 
Testar just nu en gammal Sansui 9900 i altanrummet.
Välbyggd och fint ljud i den men gränsfall med effekt (2x70w) och den behöver nog en service
( genomgång / rengöring samt recapping . )
högtalarna Cabasse köpte jag mest pga designen ( har ju en annan anläggning i vardagsrummet )men de låter riktigt bra med rätt sub.
 

Bilagor

  • IMG_1367.jpeg
    IMG_1367.jpeg
    867.7 KB · Visningar: 7
Efter att ha skaffat en vettig förlängningskabel för 3.5mm (sladden på lurarna nådde inte från stereobänken till soffan...)
kunde jag äntligen testa att kombinera mina två nyförvärv från sommaren, Wiim Ultra streamern och KZ Castor hörlurarna.

Snorbilliga hörlurar och relativt billig streamer/hörlursförstärkare, men detta lät verkligen inte alls tokigt! Lämnade EQ'n på Wiim Ultra neutral men boostade basen i hörlurarna.
20240914_002501.jpg
 
Är i behov av lite konsumentrådgivning:

Jag vill byta ut min nuvarande förstärkare, som används för att spela vinyl via phono-ingång och Playstation 4 genom optisk kabel. Vill istället ha en förstärkare med phono-ingång för skivspelaren samt HDMI-ingång för PS4 (använder dem med två högtalare i bokhylle-storlek). Vad är rimliga alternativ att titta på i en prisklass upp till c.a 10.000 (men även under funkar)?
 
Är i behov av lite konsumentrådgivning:

Jag vill byta ut min nuvarande förstärkare, som används för att spela vinyl via phono-ingång och Playstation 4 genom optisk kabel. Vill istället ha en förstärkare med phono-ingång för skivspelaren samt HDMI-ingång för PS4 (använder dem med två högtalare i bokhylle-storlek). Vad är rimliga alternativ att titta på i en prisklass upp till c.a 10.000 (men även under funkar)?
Wiim amp som nämnts ovan har det du behöver. Inte provat själv men verkar som en väldigt kompetent allt-i-allo förstärkare för pengen.

Edit. Nej, tydligen hade den inte Phono. Blandade ihop den med Wiim ultra.
 
Är i behov av lite konsumentrådgivning:

Jag vill byta ut min nuvarande förstärkare, som används för att spela vinyl via phono-ingång och Playstation 4 genom optisk kabel. Vill istället ha en förstärkare med phono-ingång för skivspelaren samt HDMI-ingång för PS4 (använder dem med två högtalare i bokhylle-storlek). Vad är rimliga alternativ att titta på i en prisklass upp till c.a 10.000 (men även under funkar)?
Marantz Stereo 70s? Kanske går att få ner till 10K i Sverige. Den verkar få bra omdömen likaså Marantz M1 men den får du köra med separat phono/riaa steg för tror jag.

70s har HDMI växlare ifall du vill koppla in mer(kanske mer relevant om du inte har tv med e-arc, eller där alla ingående HDMI är upptagna)

Audiolab 7000a ligger på samma peng med via Hififreaks har också stöd för HDMI, phono. Gillar 6000a väldigt mycket, har dock inte lyssnat på 7000a personligen. Men även den har fått väldigt bra omdömen!
 
Senast ändrad:
Är i behov av lite konsumentrådgivning:

Jag vill byta ut min nuvarande förstärkare, som används för att spela vinyl via phono-ingång och Playstation 4 genom optisk kabel. Vill istället ha en förstärkare med phono-ingång för skivspelaren samt HDMI-ingång för PS4 (använder dem med två högtalare i bokhylle-storlek). Vad är rimliga alternativ att titta på i en prisklass upp till c.a 10.000 (men även under funkar)?
Ska det vara enbart stereoljud, eller ska det vara surround också?
 
Testar just nu en gammal Sansui 9900 i altanrummet.
Välbyggd och fint ljud i den men gränsfall med effekt (2x70w) och den behöver nog en service
( genomgång / rengöring samt recapping . )
högtalarna Cabasse köpte jag mest pga designen ( har ju en annan anläggning i vardagsrummet )men de låter riktigt bra med rätt sub.
Kul med vintage!! Gamla Sansui har ju många fans ✅
 
Är i behov av lite konsumentrådgivning:

Jag vill byta ut min nuvarande förstärkare, som används för att spela vinyl via phono-ingång och Playstation 4 genom optisk kabel. Vill istället ha en förstärkare med phono-ingång för skivspelaren samt HDMI-ingång för PS4 (använder dem med två högtalare i bokhylle-storlek). Vad är rimliga alternativ att titta på i en prisklass upp till c.a 10.000 (men även under funkar)?
NAD C3050 verkar ha det, verkar kunna hittas för under 10k om du kan tänka dig att köpa i EU och beg.
Gillar utseendet på den.
1726950227260.jpeg


 
Blev en ny för mig vinylsvarv igår, Yamaha YP-450 med en Pickering XV-15 pickup. Slutet av 70-talet, väger 10kg och känns rejäl. Blev en bra uppgradering från Rega P1 som jag haft i 20år. Faneren matchar bänken dåligt men så är det.
IMG_6661.jpeg
 
NAD C3050 verkar ha det, verkar kunna hittas för under 10k om du kan tänka dig att köpa i EU och beg.
Gillar utseendet på den.
1726950227260.jpeg


Intressant, var hittade du den beggad för under 10.000?
 
NAD C3050 verkar ha det, verkar kunna hittas för under 10k om du kan tänka dig att köpa i EU och beg.
Gillar utseendet på den.
1726950227260.jpeg


Den där var ju faktiskt grymt snygg om inte annat! 😍 och Nad brukar ju vara bra grejer!
 
Ja NAD är generellt mycket bra. Har en del gamla NADar som fortfarande funkar fint. Kan dock tycka att samtida Denon åldras bättre. Just nu testar jag en gammal PMA-860 förstärkare från Denon som överraskar stort.

Instämmer. NAD gör bra grejer men har ett lite mjukare ljud som inte passar mig lika bra som det lite mera analytiska ljudet från en Denon. Min mer än 30 år gamla PMA-1520 låter fortfarande grymt ...
Denon 2023-03-20 (+ Sony).jpg


... precis som min ett år gamla PMA-600NE i den lilla anläggningen till datorn:
Lilla Stereon 2023-10-27.jpg
 
Ja NAD är generellt mycket bra. Har en del gamla NADar som fortfarande funkar fint. Kan dock tycka att samtida Denon åldras bättre. Just nu testar jag en gammal PMA-860 förstärkare från Denon som överraskar stort.
Tycker också NAD har trevlig kvalitet till rimligt pris. Har en enkel c338 som jag är mycket nöjd med och haft i kanske 6 år, farsan kör dem också men C388 med lite mer lulllull
 
Kanske en dum fråga men...

Har en subwoofer som två förstärkare "delar på". Den ena går in på subbens lågnivå och den andra på högnivån.
Båda används ju dock inte samtidigt.

Är det "skadligt" att låta högnivå från den ena förstärkaren sitta kvar i subben (och inte används) när jag använder lågnivå från den andra förstärkaren och tvärtom..?
Som det är nu drar jag ut den som inte används, men vore ju skönt att slippa det.

Högnivån kommer från rörförstärkare för hifi-lyssnandet och lågnivå från 5.1 receiver.

Trevlig helg på er!
 
Ej förknippad med försäljaren men har samma förstärkare och det här var en riktigt bra deal om man kniper den på utgångpriset. Slutar om 3 timmar.
 
Jag köpte mig ett par px7 2e, och kortfattat kan man väl säga att de spelar otroligt fint men anc är närmast skräp.

Är det bättre i px8? De är ju rätt billiga nu. Förhållandevis.


Eller ska man behöva ge sig på ett par Focal Bathys? Nästan dubbla priset dock.
 
Jag köpte mig ett par px7 2e, och kortfattat kan man väl säga att de spelar otroligt fint men anc är närmast skräp.

Är det bättre i px8? De är ju rätt billiga nu. Förhållandevis.


Eller ska man behöva ge sig på ett par Focal Bathys? Nästan dubbla priset dock.

Ja, ANC suger men ljudet är bra.
Även komforten och att dom inte är klumpiga är även det ett plus.
Är det ANC man är ute efter så är väl kanske de flesta lurar bättre.
 
Jag har ju ett par qc35, men ljudet från mina b&w har skämt bort mig. Dock hade jag valt dem före b&w på en flygresa.

Jag förstår dig fullt ut.
Jag kör B&W på mina resor. Det är korta resor, men många. Som ANC som huvudfokus så är det bedrövligt dåliga.

Vad jag menat med många resor så kommer SAS dumpen här. Det fångar bara upp betalda resor med SAS och inte bonusbiljetter eller andra bolag.
Jag överlever ändå, men inte att rekommendera för de som önskar bra ANC



IMG_1732.jpeg
 
Tillbaka
Topp