• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Jag körde Sony xm3 förut och gick över till BW px7 s2 efter några år.

Jag älskar ljudet i mina BW. Såg nu också att de endast kostar typ 2k jämfört med 3,5k när jag handlade. Det är mycket ljud för 2k!

Som du säkert vet har Sony skickat ut två nyare lurar och med din budget skulle det väl stå mellan xm4 och de BW jag har.

Sony bättre ANC men klarheten i ljudet ur BW lurarna är så överlägsen. Sonys sätt att styra lurarna gillar jag bättre dock.

Vi körde ett test när min farsa uppgraderade från xm2. Då hade vi alltså Sony xm2, 3, 4 och 5 på bordet samtidigt och mina BW px7 s2. Jag och Syrrans kille tyckte båda att BW är i en annan liga.

Xm5 känns märkligt plastiga och billiga men låter ok. Gillar känslan i xm3 och 4 bättre. Xm4 kan också koppla två enheter samtidigt, de kan inte 3 och bakåt.

Jag har inte lyssnat på BWs nyare lur som har lagt till ett "e" på slutet dock.
Jag vet inte om det är jag som haft otur eller om alla Sony hörlurar jag testat (WH-1000XM4 samt Linkbuds S) som av en tillfällighet valt att ge upp lagom tills rätten för reklamation upphört (3år). Då han jag med att få Linkbuds S utbytta på garanti 2 ggr innan jag fick ett par som klara garantitiden ut….

Har en kompis som kör BWs PX7 S2 och jag har jämfört dem med mina B&O H95 och finns inget att klaga på gällande ljudkvaliteten den är i princip lika krispig. Så det man får extra för pengen där emellan är något stabilare byggkvalitet hos B&O fast BW lurarna är absolut mer prisvärda enligt mig. För 2k är det nog mycket svårt att hitta ett bättre alternativ.

@Corgi är egentligen din post jag svarar på men fick de inte att funka med multi citat.

Jag vet inte om det är jag som haft otur eller om alla Sony hörlurar jag testat (WH-1000XM4 samt Linkbuds S) som av en tillfällighet valt att ge upp lagom tills rätten för reklamation upphört (3år). Då han jag med att få Linkbuds S utbytta på garanti 2 ggr innan jag fick ett par som klara garantitiden ut….

Har en kompis som kör BWs PX7 S2 och jag har jämfört dem med mina B&O H95 och finns inget att klaga på gällande ljudkvaliteten den är i princip lika krispig. Så det man får extra för pengen där emellan är något stabilare byggkvalitet hos B&O fast BW lurarna är absolut mer prisvärda enligt mig. För 2k är det nog mycket svårt att hitta ett bättre alternativ.

@Corgi är egentligen din post jag svarar på men fick de inte att funka med multi citat.
Köpte ett par sennheiser momentum 4 för någon månad sen. Otroligt bekväma, bra batteri och bra balans i ljudet för mina preferenser. Runt 2.5k. Riktig kap

Jag körde Sony xm3 förut och gick över till BW px7 s2 efter några år.

Jag älskar ljudet i mina BW. Såg nu också att de endast kostar typ 2k jämfört med 3,5k när jag handlade. Det är mycket ljud för 2k!

Som du säkert vet har Sony skickat ut två nyare lurar och med din budget skulle det väl stå mellan xm4 och de BW jag har.

Sony bättre ANC men klarheten i ljudet ur BW lurarna är så överlägsen. Sonys sätt att styra lurarna gillar jag bättre dock.

Vi körde ett test när min farsa uppgraderade från xm2. Då hade vi alltså Sony xm2, 3, 4 och 5 på bordet samtidigt och mina BW px7 s2. Jag och Syrrans kille tyckte båda att BW är i en annan liga.

Xm5 känns märkligt plastiga och billiga men låter ok. Gillar känslan i xm3 och 4 bättre. Xm4 kan också koppla två enheter samtidigt, de kan inte 3 och bakåt.

Jag har inte lyssnat på BWs nyare lur som har lagt till ett "e" på slutet dock.

Tack för alla inspel. Eftersom jag behövde ett par lurar med kort varsel pinnande jag in på Hifi-klubben på vägen hem och köpte dessa:

IMG_3464.jpeg

Jag hade egentligen siktet inställt på de som bara heter S2 för tusenlappen mindre, men de hade inga kvar sedan den här modellen kom. Frågade vad jag fick för den extra tusingen och fick till svar samma ljudchip från modellen som kostar 9000kr, annars i princip samma. Inget jag kan jämföra dessvärre, och skillnaden är nog minimal men nu har jag ett par nya lurar iaf. ☺️

Tack för alla inspel. Eftersom jag behövde ett par lurar med kort varsel pinnande jag in på Hifi-klubben på vägen hem och köpte dessa:

IMG_3464.jpeg

Jag hade egentligen siktet inställt på de som bara heter S2 för tusenlappen mindre, men de hade inga kvar sedan den här modellen kom. Frågade vad jag fick för den extra tusingen och fick till svar samma ljudchip från modellen som kostar 9000kr, annars i princip samma. Inget jag kan jämföra dessvärre, och skillnaden är nog minimal men nu har jag ett par nya lurar iaf. ☺️
Dom lär knappast låta sämre iaf. Tror du kommer bli mycket nöjd :) finns säkert några youtube videos som kan berätta mer olikheter.

Nu förstår jag att det var lite brådskande här men tycker ändå Hifiklubben kunde gjort någon deal. De gamla fanns ju i lager och går att beställa om man hade några dagar på sig att vänta.

Bor i lägenhet (trähus från 1800-talet med obefintlig ljudisolering). Har hittills kört Bose mx4 men är sugen på högtalare, har kollat upp bifogat som verkar vara bland det bästa som går att hitta i prisklassen, vad säger proffsen? Ha i åtanke det aldrig lär handla om några extrema ljudvolymer eller så, vill bara kunna lyssna på musik med hyfsat ljud.

Vet inte om detta behandlats innan i tråden?

Ska snart flytta och kommer ha lite ont om plats för mina golvhögtalare. Tänkte investera i ett begagnat 5.1 system. Alltså små satelliter och en sub. Behöver inte vara monstergrejer eftersom jag flyttar till lägenhet, men det skadar inte om det låter hyfsat både till film och musik. På den tiden jag var lite inne på detta med hemmabio så var Kef-äggen the shit bland sub/sat-system. Är de fortfarande så? De är ganska vanliga på begmarknaden och kostar inte en förmögenhet. Tar gärna emot tips på andra vettiga sub/sat-system.

Vet inte om detta behandlats innan i tråden?

Ska snart flytta och kommer ha lite ont om plats för mina golvhögtalare. Tänkte investera i ett begagnat 5.1 system. Alltså små satelliter och en sub. Behöver inte vara monstergrejer eftersom jag flyttar till lägenhet, men det skadar inte om det låter hyfsat både till film och musik. På den tiden jag var lite inne på detta med hemmabio så var Kef-äggen the shit bland sub/sat-system. Är de fortfarande så? De är ganska vanliga på begmarknaden och kostar inte en förmögenhet. Tar gärna emot tips på andra vettiga sub/sat-system.
Jag har ett gammalt Elac Starlet 5.1 i vitt som bara står, knappt 10år. Kanske är för litet för din del? Annars poppar det på bra👍

Jag har ett gammalt Elac Starlet 5.1 i vitt som bara står, knappt 10år. Kanske är för litet för din del? Annars poppar det på bra👍
Ålder är bara en siffra😉😅 Faktum är att jag provlyssnade just det systemet på Referens Audio för en herrans massa år sedan. Vad jag kan missas så lät det helt okej.
Skicka gärna pris och var i landet grejerna finns i ett PM.

Någon som haft möjlighet att testa eller till och med har de nya B&O H100 lurarna? Tänkte först när jag såg dem att skillnaden mot H95 inte är så stora men vid mer eftersökning så verkar det faktiskt vara en del intressanta skillnader.

Sen är ju H100 lurarna galet snygga med i mitt tycke.

Så finns det någon som har möjlighet att dela med sig av sina erfarenheter kring dem vore det intressant att höra.
IMG_4413.png

Det här med hörlurar är lite knepigt.
ALLA behöver ekviliseras, oavsett pris.

Jag äger:
Sennheiser HD 600
AKG 701
AKG 271
Audeze LCD-X

Välkända hurlurar allihop. Används ofta i studiosammanhang. Samtliga behöver eq.

Tittar man på mätkurvor över marknadens lurar så avviker samtliga gravt från Harmankurvan.
Framförallt i basområdet.

Nu finns det ju tillgängliga eqprogram att ladda ned. Tror flera dessutom är gratis. Både för Ifån och Android. Men eq är ett måste.

Apropå hörlurar har jag på sistone blivit imponerad av hur vettigt ljud man faktiskt kan få för "småpengar". Dock med sladd.

Köpte ett par KZ ZS10 Pro X (In ear monitors), och dessa låter rent av löjligt bra i mina öron för att kosta under 300spänn från Aliexpress.

Köpte sen även bara för att testa ett par Superlux HD681B overear-lurar från Amazon för drygt 260spänn.
Ser ut som kopia på AKG K240 och låter faktiskt helt ok, mer bas än mina AKG K701, men inte alls lika detaljrika.

@Woland har du tips på en vettig "grund-EQ" för K701 för övrigt? 🙂

Kul att du frågar. Deta finns en databas som jag tror heter Oratoriy någonting. Där kan du hitta.

Ja AKG 701 är "all over the place" utan eq.
Luren är bekväm annars. Med eq blir den bra.

Ja du har helt rätt. Det går att få ljudmässigt bra lurar för småpengar. Vad man ger avkall på är kanske hållbarhet och komfort.

Audeze LCD-X, ca 16 000:-, är faktiskt riktig dålig direkt ur kartong. Men tack vare den extremt låga distorsionen tål den hur mycket eq som helst. Sedan blir det, våjne, våjne.

Tyvärr är en hörlur man handlar bara ett grundämne. Samtliga behöver handpåläggning.

Googla på Oratory 1990 eq.

Senast ändrad:
Kul att du frågar. Deta finns en databas som jag tror heter Oratoriy någonting. Där kan du hitta.

Ja AKG 701 är "all over the place" utan eq.
Luren är bekväm annars. Med eq blir den bra.

Ja du har helt rätt. Det går att få ljudmässigt bra lurar för småpengar. Vad man ger avkall på är kanske hållbarhet och komfort.

Audeze LCD-X, ca 16 000:-, är faktiskt riktig dålig direkt ur kartong. Men tack vare den extremt låga distorsionen tål den hur mycket eq som helst. Sedan blir det, våjne, våjne.

Tyvärr är en hörlur man handlar bara ett grundämne. Samtliga behöver handpåläggning.

Googla på Oratory 1990 eq.
Tack, ska kolla in detta!
Tycker de låter trevligt som det är också (har nog haft dem i närmare 20år snart), men som du säger kan de ibland vara lite "off" i vissa låtar så ska bli intressant att se hur stor skillnad det kan bli 😀

Tack, ska kolla in detta!
Tycker de låter trevligt som det är också (har nog haft dem i närmare 20år snart), men som du säger kan de ibland vara lite "off" i vissa låtar så ska bli intressant att se hur stor skillnad det kan bli 😀

Det är främst i basområdet som det behövs eq på AKG701. Smala dippar högt upp är ingen ide.

Smala dippar i diskant är bara mätbara, inte hörbara i lurar. Hur djupa dipparna är kan man helt strunta i, så länge de är smala.
Viktigast längre ned i registret.

Detta innebär dock inte att man ska strunta i harmankurvan högre upp. Försök eq:a den så jämnt du kan. Men strunta i de smala dipparna.
Låga Qvärden för att utjämna är tricket.

Senast ändrad:
Igår hände det som inte fick hända, något disträ ska jag dra på nålskyddet och nålen bryts av på min Clearaudi Talisman..
Efter lite panik och stödsamtal till min återförsäljare är pickupen nu påväg till tyskland för nålbyte. inte samma kostnad som ny men inte långt därifrån..
Tänkte söka lite stöd och uppmuntran här.
Bifogar bilder för extra ångest
IMG_3878.jpg
IMG_3877.jpg

Tillbaka
Topp