Ok, här kommer en fundering från en fd hifinörd som inte köpt en pinal (förutom att jag bytt ut grejer som pajat) sen jag byggde ett tv-rum baserat på ett delat system från Ino. Jag blev liksom klar där och då och har inte brytt mig om ljudprylar sen dess.
Nu ska jag byta kök och iom det ska vi slå ut lite väggar och grejer. Då tänkte jag passa på att fixa lite ljud i kök/matsal/vadagsrum som liksom blir en och samma yta. Jag tänker mig två högtalarpar som jag vill kunna samköra. Inte en massa nya förstärkare och grejer utan jag ser framför mig en streaminglösning typ Sonos men med bra ljud där jag kan välja att köra ena eller andra eller allt samtidigt. Jag vill kunna laga mat med bra ljud och även ha bra ljud i soffan när det är läge för det.
Jag har dålig koll på prylar eftersom jag inte hängt med på länge.
Vad behöver jag?
Snabb googling ger mig att jag skulle kunna köpa en Sonos Streamer och någon variant av aktiva högtalare. Är jag rätt påt eller missar jag nåt?
En jag känner har precis köpt ett par Buchardt A10 aktiva högtalare som man kan köpa med en hub som verkar kunna styra det mesta. Då behöver man ingen annan streamer utan man kan casta till hubben som skickar vidare till högtalarna trådlöst.
Jag har inte provlyssnat dessa men det tänker jag försöka göra snart. Han som har köpt dem var precis som jag en audiofil redan på 90-talet med stora Apogee högtalare drivna av Accuphase elektronik som lät sjukt bra på den tiden. Är han nöjd så borde jag kunna bli nöjd tänker jag. De kostar en bra slant men är de riktigt bra så får det kosta lite.
Vad har ni för erfarenhet av andra prylar med bra ljud?
Det absolut bästa hade varit något som inte syns men jag har inga förhoppningar att hitta något som går att hänga upp på väggen som låter bra. Har jag fel?
I köksdelen har jag möjlighet att bygga in högtalare i taket men det känns också lite sådär mtp ljudkvalitet och att de ska matcha det andra paret jag vill kunna köra parallellt.
Hursomhelst - tips mottages tacksamt!
Få musikstreaming och Sonos hela universum av trådlösa möjligheter på din anläggning, dina aktiva högtalare eller inbyggda högtalare. 3 års medlemsgaranti på HiFi Klubben. Se mer
www.hifiklubben.se
Active Bookshelf Speakers
buchardtaudio.com
*Edit: Lite mindre justeringar i texten