Ja att de balanserade saknas är väl den största nackdelen för många, samt att många gnäller på att den inte har Apple Air play.
I mitt i sammanhanget "enkla" system har jag dock inga balanserade alls (bara min CD som har det), så för mig har det inte varit några problem
Gällande DAC så är den helt ok. Kör den dock via min Topping DX3 Pro + som jag upplever låter snäppet bättre (testat via USB, coax och optisk).
Som hörlursförstärkare är den duglig om man har lättdrivna/"enkla" lurar, men även där gör ju min Topping ett bättre jobb.
Riaa-steget är också "ok" men mitt "kina-rör-riaa" med utbytta op-ampar och bättre rör låter myyycket bättre för kanske 1000-1200 kr det kostat inklusive riaa och uppgraderingarna.
Så egentligen använder jag min Ultra bara som en ren streamer i nuläget...
men även till det känns den prisvärd, med riktigt smidig app, funktioner osv.
Stort plus för mig också att deras "link-funktion" mer deras övriga produkter är smidig, har utöver Ultra'n 3st mini kopplade till andra anläggningar i hemmet och kan således spela samma musik synkat i alla rum.
Men för någon med ännu mindre budget som vill ha något att bygga ett system runt är den suverän!