• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Wiimen ska ha parametrisk EQ om jag förstått det rätt.
Från i förrgår:
IMG_7173.jpeg

Mikrofonen ligger inte där under mätningen, har tyvärr en rejäl svacka mellan 35-60Hz, slutsteget är lite för klent för att kompensera uppåt också så har bara plockat ner peakarna

Bra. Det är tillrådligt att sänka topparna istället för att öka dalarna. Framförallt i basområdet.

Lite svårt att se, men stämmer det att du har en bredbandig dipp mellan ca 100-300Hz. Den borde definitivt vara hörbar. Beror antagligen på golvreflexerna.

Senast ändrad:
Ja, det är verkligen småpengar i sammanhanget.
Ska man vara petig så saknas ju balanserade utgångar, och eq, som man hittar på en del andra strömmare. Men för priset. Absolut.

Kapaciteten på DAomvandlaren har jag ingen aning om.
Misstänker att många ansluter den till en DAC högre upp i näringskedjan.
Det vore kul att se lite mätningar på den.
Ja att de balanserade saknas är väl den största nackdelen för många, samt att många gnäller på att den inte har Apple Air play.
I mitt i sammanhanget "enkla" system har jag dock inga balanserade alls (bara min CD som har det), så för mig har det inte varit några problem 🙂

Gällande DAC så är den helt ok. Kör den dock via min Topping DX3 Pro + som jag upplever låter snäppet bättre (testat via USB, coax och optisk).

Som hörlursförstärkare är den duglig om man har lättdrivna/"enkla" lurar, men även där gör ju min Topping ett bättre jobb.

Riaa-steget är också "ok" men mitt "kina-rör-riaa" med utbytta op-ampar och bättre rör låter myyycket bättre för kanske 1000-1200 kr det kostat inklusive riaa och uppgraderingarna.

Så egentligen använder jag min Ultra bara som en ren streamer i nuläget... 😆 men även till det känns den prisvärd, med riktigt smidig app, funktioner osv.
Stort plus för mig också att deras "link-funktion" mer deras övriga produkter är smidig, har utöver Ultra'n 3st mini kopplade till andra anläggningar i hemmet och kan således spela samma musik synkat i alla rum.

Men för någon med ännu mindre budget som vill ha något att bygga ett system runt är den suverän!

Tänkte köpa en ny bärbar högtalare att ha hemma. Positivt om man kan spela via flera samtidigt.
Har varit och är nöjd med en Bose mini soundlink II som hängt med i typ sju år. Skulle få vara snäppet större och gärna kunna spela till flera högtalare om man köper fler. Är Bose revolve II plus ett vettigt alternativ?

Ja att de balanserade saknas är väl den största nackdelen för många, samt att många gnäller på att den inte har Apple Air play.
I mitt i sammanhanget "enkla" system har jag dock inga balanserade alls (bara min CD som har det), så för mig har det inte varit några problem 🙂

Gällande DAC så är den helt ok. Kör den dock via min Topping DX3 Pro + som jag upplever låter snäppet bättre (testat via USB, coax och optisk).

Som hörlursförstärkare är den duglig om man har lättdrivna/"enkla" lurar, men även där gör ju min Topping ett bättre jobb.

Riaa-steget är också "ok" men mitt "kina-rör-riaa" med utbytta op-ampar och bättre rör låter myyycket bättre för kanske 1000-1200 kr det kostat inklusive riaa och uppgraderingarna.

Så egentligen använder jag min Ultra bara som en ren streamer i nuläget... 😆 men även till det känns den prisvärd, med riktigt smidig app, funktioner osv.
Stort plus för mig också att deras "link-funktion" mer deras övriga produkter är smidig, har utöver Ultra'n 3st mini kopplade till andra anläggningar i hemmet och kan således spela samma musik synkat i alla rum.

Men för någon med ännu mindre budget som vill ha något att bygga ett system runt är den suverän!

Som strömmare duger den gott. Det är nog klokt att inte lägga mer där. Du kör den ju dessutom genom en av de bättre dacarna som finns just nu.

Ok, här kommer en fundering från en fd hifinörd som inte köpt en pinal (förutom att jag bytt ut grejer som pajat) sen jag byggde ett tv-rum baserat på ett delat system från Ino. Jag blev liksom klar där och då och har inte brytt mig om ljudprylar sen dess.
Nu ska jag byta kök och iom det ska vi slå ut lite väggar och grejer. Då tänkte jag passa på att fixa lite ljud i kök/matsal/vadagsrum som liksom blir en och samma yta. Jag tänker mig två högtalarpar som jag vill kunna samköra. Inte en massa nya förstärkare och grejer utan jag ser framför mig en streaminglösning typ Sonos men med bra ljud där jag kan välja att köra ena eller andra eller allt samtidigt. Jag vill kunna laga mat med bra ljud och även ha bra ljud i soffan när det är läge för det.
Jag har dålig koll på prylar eftersom jag inte hängt med på länge.
Vad behöver jag?
Snabb googling ger mig att jag skulle kunna köpa en Sonos Streamer och någon variant av aktiva högtalare. Är jag rätt påt eller missar jag nåt?
En jag känner har precis köpt ett par Buchardt A10 aktiva högtalare som man kan köpa med en hub som verkar kunna styra det mesta. Då behöver man ingen annan streamer utan man kan casta till hubben som skickar vidare till högtalarna trådlöst.
Jag har inte provlyssnat dessa men det tänker jag försöka göra snart. Han som har köpt dem var precis som jag en audiofil redan på 90-talet med stora Apogee högtalare drivna av Accuphase elektronik som lät sjukt bra på den tiden. Är han nöjd så borde jag kunna bli nöjd tänker jag. De kostar en bra slant men är de riktigt bra så får det kosta lite.
Vad har ni för erfarenhet av andra prylar med bra ljud?
Det absolut bästa hade varit något som inte syns men jag har inga förhoppningar att hitta något som går att hänga upp på väggen som låter bra. Har jag fel?
I köksdelen har jag möjlighet att bygga in högtalare i taket men det känns också lite sådär mtp ljudkvalitet och att de ska matcha det andra paret jag vill kunna köra parallellt.

Hursomhelst - tips mottages tacksamt!

*Edit: Lite mindre justeringar i texten

Senast ändrad:
Tack för alla inspel. Eftersom jag behövde ett par lurar med kort varsel pinnande jag in på Hifi-klubben på vägen hem och köpte dessa:

IMG_3464.jpeg

Jag hade egentligen siktet inställt på de som bara heter S2 för tusenlappen mindre, men de hade inga kvar sedan den här modellen kom. Frågade vad jag fick för den extra tusingen och fick till svar samma ljudchip från modellen som kostar 9000kr, annars i princip samma. Inget jag kan jämföra dessvärre, och skillnaden är nog minimal men nu har jag ett par nya lurar iaf. ☺️
Köpte mina i april, suttit på skallen 8-10h dag mån-fre. Inget att klaga på de sitter skönt och ljudet är kanon.

Tillbaka
Topp