Har dåligt med input förutom att det var jäkligt skönt att slippa heos appen när Tidal connect kom till min marantz receiver. Heos appen är kassHur har vi det med erfarenhet kring takhögtalare på forumet?
Jag insåg igår kväll att jag måste passa på att montera det i köket innan vi sätter nytt undertak.
Det finns ju hur mkt som helst som vanligt och jag kommer inte hinna åka runt och provlyssna en massa på olika grejer. Funderar på att ta mig en sväng till HifiKlubben i Gbg och höra mig för och slå till på ett par Dali eller B&W typ 8” för takmontering. Det borde funka. Eller har vi nåt fabrikat man bara inte får missa?
Nästa fråga kring drivning av dessa. Jag har en Denon X4700H i TV-rummet som ligger vägg i vägg med köket. Jag har möjlighet att dra upp tomslang i väggen (renoverar hela våningen just nu) och då kan jag använda ett par kanaler från den och köra Zon 2 i köket. Jag använder inte Height-kanalerna på Denon så här finns två förstärkarkanaler över.
Är det nåt att rekommendera eller blir det bara kladdigt? Borde man dra ner högtalarkabel till köket och slå till på en Streamer typ Wiim Amp Ultra eller Bluesound Node 330 som man sätter i ett skåp istället kanske? Oavsett om jag använder Denon eller ej så drar jag nog ytterligare ett par tomslangar ner till köket för att framtidssäkra mig förresten.
Sen har vi ytterligare ett rum som ska ha en anläggning, och det är vardagsrummet. Här tänker jag sätta ett par stativare som jag har till övers så länge. Drivning finns i form av en Roksan Caspian förstärkare som jag inte använder. Då återstår att lösa streaming till denna anläggning. Jag kan faktiskt dra tomrör även hit från tv-rummet. Då skulle jag kunna köra zon 3 från Denon med lågnivåkabel och koppla in mig på Roksan förstärkaren i vardagsrummet om jag fattar funktionerna på Denon rätt. Nån som vet om detta funkar? Alltså att ha Denon drivandes hembio i tv-rummet, köra zon 2 högnivå till takhögtalare i köket och zon 3 lågnivå till vardagsrummet? Jag har aldrig använt en zon-indelning på en sån förstärkare, men det vore ju smutt om det funkar smidigt. Alla i familjen måste kunna använda grejerna smidigt förresten, för annars kan det kvitta.
Grejen är att Denon stärkaren har ju möjlighet till HEOS som verkar rätt najs. Eftersom allt är nedpackat för tillfället så kan jag inte testa funktionaliteten - är det nån som har koll på Denon och HEOS? Kan man i Heos-appen välja vilken zon man vill köra eller är det nåt man styr i stärkaren direkt?
Jag vet inte, detta kanske blev luddigt, men nu har jag skrivit så jag lägger ut så får vi se om nån har nåt vettigt att tillföra.
Jag kan ju givetvis höra med nån på Hifiklubben angående utbyggnadsmöjligheterna med Denon men det tar nån vecka innan jag kan komma dit och det är typ nu jag behöver besluta om tomrör osv. Jag får väl peppra med tomrör för att framtidssäkra mig oavsett kanske…
Tack!