• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Hur har vi det med erfarenhet kring takhögtalare på forumet?
Jag insåg igår kväll att jag måste passa på att montera det i köket innan vi sätter nytt undertak.
Det finns ju hur mkt som helst som vanligt och jag kommer inte hinna åka runt och provlyssna en massa på olika grejer. Funderar på att ta mig en sväng till HifiKlubben i Gbg och höra mig för och slå till på ett par Dali eller B&W typ 8” för takmontering. Det borde funka. Eller har vi nåt fabrikat man bara inte får missa?

Nästa fråga kring drivning av dessa. Jag har en Denon X4700H i TV-rummet som ligger vägg i vägg med köket. Jag har möjlighet att dra upp tomslang i väggen (renoverar hela våningen just nu) och då kan jag använda ett par kanaler från den och köra Zon 2 i köket. Jag använder inte Height-kanalerna på Denon så här finns två förstärkarkanaler över.
Är det nåt att rekommendera eller blir det bara kladdigt? Borde man dra ner högtalarkabel till köket och slå till på en Streamer typ Wiim Amp Ultra eller Bluesound Node 330 som man sätter i ett skåp istället kanske? Oavsett om jag använder Denon eller ej så drar jag nog ytterligare ett par tomslangar ner till köket för att framtidssäkra mig förresten.

Sen har vi ytterligare ett rum som ska ha en anläggning, och det är vardagsrummet. Här tänker jag sätta ett par stativare som jag har till övers så länge. Drivning finns i form av en Roksan Caspian förstärkare som jag inte använder. Då återstår att lösa streaming till denna anläggning. Jag kan faktiskt dra tomrör även hit från tv-rummet. Då skulle jag kunna köra zon 3 från Denon med lågnivåkabel och koppla in mig på Roksan förstärkaren i vardagsrummet om jag fattar funktionerna på Denon rätt. Nån som vet om detta funkar? Alltså att ha Denon drivandes hembio i tv-rummet, köra zon 2 högnivå till takhögtalare i köket och zon 3 lågnivå till vardagsrummet? Jag har aldrig använt en zon-indelning på en sån förstärkare, men det vore ju smutt om det funkar smidigt. Alla i familjen måste kunna använda grejerna smidigt förresten, för annars kan det kvitta.

Grejen är att Denon stärkaren har ju möjlighet till HEOS som verkar rätt najs. Eftersom allt är nedpackat för tillfället så kan jag inte testa funktionaliteten - är det nån som har koll på Denon och HEOS? Kan man i Heos-appen välja vilken zon man vill köra eller är det nåt man styr i stärkaren direkt?

Jag vet inte, detta kanske blev luddigt, men nu har jag skrivit så jag lägger ut så får vi se om nån har nåt vettigt att tillföra.
Jag kan ju givetvis höra med nån på Hifiklubben angående utbyggnadsmöjligheterna med Denon men det tar nån vecka innan jag kan komma dit och det är typ nu jag behöver besluta om tomrör osv. Jag får väl peppra med tomrör för att framtidssäkra mig oavsett kanske…

Tack!
Har dåligt med input förutom att det var jäkligt skönt att slippa heos appen när Tidal connect kom till min marantz receiver. Heos appen är kass

Jag insåg igår kväll att jag måste passa på att montera det i köket innan vi sätter nytt undertak.
Det finns ju hur mkt som helst som vanligt och jag kommer inte hinna åka runt och provlyssna en massa på olika grejer. Funderar på att ta mig en sväng till HifiKlubben i Gbg och höra mig för och slå till på ett par Dali eller B&W typ 8” för takmontering. Det borde funka. Eller har vi nåt fabrikat man bara inte får missa?

Nästa fråga kring drivning av dessa. Jag har en Denon X4700H i TV-rummet som ligger vägg i vägg med köket. Jag har möjlighet att dra upp tomslang i väggen (renoverar hela våningen just nu) och då kan jag använda ett par kanaler från den och köra Zon 2 i köket. Jag använder inte Height-kanalerna på Denon så här finns två förstärkarkanaler över.
Är det nåt att rekommendera eller blir det bara kladdigt? Borde man dra ner högtalarkabel till köket och slå till på en Streamer typ Wiim Amp Ultra eller Bluesound Node 330 som man sätter i ett skåp istället kanske? Oavsett om jag använder Denon eller ej så drar jag nog ytterligare ett par tomslangar ner till köket för att framtidssäkra mig förresten.

Sen har vi ytterligare ett rum som ska ha en anläggning, och det är vardagsrummet. Här tänker jag sätta ett par stativare som jag har till övers så länge. Drivning finns i form av en Roksan Caspian förstärkare som jag inte använder. Då återstår att lösa streaming till denna anläggning. Jag kan faktiskt dra tomrör även hit från tv-rummet. Då skulle jag kunna köra zon 3 från Denon med lågnivåkabel och koppla in mig på Roksan förstärkaren i vardagsrummet om jag fattar funktionerna på Denon rätt. Nån som vet om detta funkar? Alltså att ha Denon drivandes hembio i tv-rummet, köra zon 2 högnivå till takhögtalare i köket och zon 3 lågnivå till vardagsrummet? Jag har aldrig använt en zon-indelning på en sån förstärkare, men det vore ju smutt om det funkar smidigt. Alla i familjen måste kunna använda grejerna smidigt förresten, för annars kan det kvitta.

Grejen är att Denon stärkaren har ju möjlighet till HEOS som verkar rätt najs. Eftersom allt är nedpackat för tillfället så kan jag inte testa funktionaliteten - är det nån som har koll på Denon och HEOS? Kan man i Heos-appen välja vilken zon man vill köra eller är det nåt man styr i stärkaren direkt?

Jag vet inte, detta kanske blev luddigt, men nu har jag skrivit så jag lägger ut så får vi se om nån har nåt vettigt att tillföra.
Jag kan ju givetvis höra med nån på Hifiklubben angående utbyggnadsmöjligheterna med Denon men det tar nån vecka innan jag kan komma dit och det är typ nu jag behöver besluta om tomrör osv. Jag får väl peppra med tomrör för att framtidssäkra mig oavsett kanske…

Tack!

En kompis till mig monterade in takhögtalare i deras nya hus i vardagsrummet. Efter två år ungefär så ville de möblera om för att dom fick barn. Då passade det inte högtalarna alls längre i layouten 😄 så man kanske blir lite begränsad i det avseendet

En kompis till mig monterade in takhögtalare i deras nya hus i vardagsrummet. Efter två år ungefär så ville de möblera om för att dom fick barn. Då passade det inte högtalarna alls längre i layouten 😄 så man kanske blir lite begränsad i det avseendet
Absolut - det kan vara lurigt. I mitt fall ska jag bara ha takhögtalare i köket. Det möblerar man inte om så lätt…

Ja jag byggde in högtalare i köket när jag byggde hus för ett par år sen, tyckte det kostade mer än vad det smakade, hade nog varit lika nöjd med Ikea Symfonisk.

Jag är lite allergisk mot fasta installationer och inbyggnad.
Vill man ha ”loungeljud” så är det vettigare att köpa en Naim Muso qb eller liknande. Kanske en teenage engineering OD-11 eller något från Sonos

Ja jag byggde in högtalare i köket när jag byggde hus för ett par år sen, tyckte det kostade mer än vad det smakade, hade nog varit lika nöjd med Ikea Symfonisk.

Jag vill ha så lite prylar som möjligt stående framme i köket så takhögtalare får det bli tror jag nog ändå.

Jag vill ha så lite prylar som möjligt stående framme i köket så takhögtalare får det bli tror jag nog ändå.
Utan att vara tjatig så skulle jag också vilja slå ett slag för "externa" produkter och kanske hänga upp en "Symfonisk" i taken och bara ha ett uttag bra placerat. Gjorde själv på det sättet i badrummet.

För att lägga till ytterligare ett alternativ, så finns (fanns?) det ett system jag sprang på när jag själv byggde om köket för 5 år sedan. HTH var ett av ställen vi ritade upp köket, de hade ett system där högtalaren var del av sockeln. På så vis slipper du hål i taket och du kan återställa snabbt och utan krångel. Jag tänker att man ändå har el ikring sina skåp. Har du Sonos sedan tidigare är det ju inte som hindrar att du mer eller mindre lägger en "Symfonsik" under bänken.

Dolt och busenkelt att återställa.

Senast ändrad:

Tack!
Jag kör B&W CCM382, billigaste 8"arna från B&W, på vår inglasade altan. Kör dem ihop med en Sonos AMP, poppar på bra även fast jag inte har någon backbox.

Har dåligt med input förutom att det var jäkligt skönt att slippa heos appen när Tidal connect kom till min marantz receiver. Heos appen är kass
Vad upplever du som kasst med appen? Kör man ex Spotify connect eller Tidal så använder man knappt den ju. Att gå in och välja rum och börja spela är inga. Problem heller. Men den uppsättning av spellistor ifrån NAS etc kan jag inte kommentera på

@Öbo ska kolla sen om jag kan sätta upp en fake zon(på min Denon) här hemma och se om den dyker upp i Spotify connect

Ja, och även när man mäter med mobilen så är det ganska svårt att få det rätt. Jag har en rumsresonans runt 55hz som jag har fått ner ganska bra, men exakt frekvens, Q-värde mm är gissningar som jag i slutändan tyckte gav bäst resultat. Det borde ändå finnas potential för förbättring i de låga frekvenserna, så jag beställde en mätmikrofon förra veckan och ska försöka optimera med hjälp av REW. Om jag nu har ganska neutrala högtalare och en förförstärkare med peq så måste jag ju utnyttja det fullt ut :)
Hur mätte du med mobilen? Nån app?

Beställde lite på chans, osett och olyssnat ett par Fyne F502S. Alltid kul att testa nytt. Testare är väll generellt rätt ointressant men ny modell som testades nyss i Whathifi

IMG_0593.jpeg

Vad upplever du som kasst med appen? Kör man ex Spotify connect eller Tidal så använder man knappt den ju. Att gå in och välja rum och börja spela är inga. Problem heller. Men den uppsättning av spellistor ifrån NAS etc kan jag inte kommentera på

@Öbo ska kolla sen om jag kan sätta upp en fake zon(på min Denon) här hemma och se om den dyker upp i Spotify connect
De är om man spelar upp i heos appen och sen klickar in på Tidal jag fann det extremt kantigt att använda. Alltså att man styr via heos appen.

Att styra via Tidal connect är precis som man förväntar sig. Så visst jag kanske var otydlig. Heos i sig kanske ingen big deal men om man måste använda den för att styra musiken hade jag skippat

Tack!
Dra så mycket kabelrör du orkar. Framtida behov går ofta inte att förutse.

En liten följdfråga till tidigare resonemang:
Om jag köper två st Wiim-förstärkare (typ Amp Pro och/eller Amp Ultra) - kan man få dem att spela Spotify synkat? Isf skulle jag kunna köpa en till kökshögtalarna och en vill vardagsrumsanläggningen och så skulle jag kunna styra så att båda anläggningarna spelar synkat. Det vore najs. Isf tror jag att jag lämnar min Denon X4700H och Heos utanför ekvationen. TV-anläggningen kommer inte behöva spela synkat med de andra - den kan få leva sitt eget liv. Då blir jag heller inte inlåst i Heos-världen.
Vad tror ni om det?
De små Wiim-apparaterna verkar ju vara väldigt smutta och då kan man gömma undan dem i varsitt skåp om man inte vill ha dem framme.

Svarar på min egen fråga - ja det verkar gå väldans enkelt att para ihop två Wiim produkter i deras egna app!
Nu har jag en arbetshypotes och det blir att köpa två Wiim-stärkare när jag kommit lite längre på väg.

Spännande! Kör du fortfarande med Elac? Vad tyckte du om Elac kontra Polk?
Jag har kvar Elac men i sommarstugan så tyvärr används de väldigt lite. Mina Polk R700 är de jag ska jämföra dessa mot. R700an har otroligt djup bas, kan flytta mycket luft på ett imponerande sätt och väldigt dynamisk. Det enda som saknas är nog lite på toppen, diskanten är nog dess största svaghet.

Det som F5002S och R700 delar är konstruktionen att basporten mynnar ut i botten med en "fördelning ut på sidorna". Det hjälper mig en hel del när placeringen hemma har begränsningar

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp