• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Om du är intresserad av Guru Junior skulle jag nog köra på + modellen, man kan kräma på lite bättre med dem :) hade dem förut och var otroligt nöjd! Såldes endast för byte till trådlöst ljud..

Stativare i den klassen skulle jag nog också kolla Nya dynaudio EMIT serien och då kanske främst på den lite större M20, har fått fina reviews. Kolla även in B&W CM1 / CM5. Finns ju rätt mkt i denna prisklass hojta till om du vill ha fler tips!
Nu har jag massor att läsa på, tack så jättemycket :) Hade för lääänge sedan som finnig 15åring "prao" på en hifibutik, blev då smått kär i just AE101 (tror jag det var åtminstone). Detta är ju dock 10år sedan drygt och har efter det aldrig lyssnat på dessa igen, är det något att ha eller ska man låta det förbli en tonårs-förälskelse bara? :D

IMG_5680.JPG

Beolab 18. Grymt ljud men man måste i min mening ha en sub till dessa.
Synd då jag älskar designen. Dessa får lämna :/

Sub passar inte riktigt in i möblemanget. Dessutom kostar en matchande BO sub nästan 30k och då är det bättre och uppgradera allt istället.
Blir förmodligen ett par beg. Beolab 5 :)
Sub är det minst känsliga när det gäller matchning av ljud. Har själv en liten Sunfire 8" sub som producerar betydligt mer bas än min relativt stora golvhögtalare :)

Någon som testat OD-11 från Teenage Engineering? Verkar sjukt smidiga men hur är ljudet?

Är supernöjd med mitt par, visst blir det lite fördröjning (nån sekund eller) när man kör över wifi. Ljudet som levereras förlåter allt :) öppet, luftigt, varmt, bra bas. Inga analytiska högtalare men det är ju heller inte meningen, förbannat snygga är dem också!

Låter sjukt stort för att vara så små. I normalstora vardagsrum behöver du knappt en subwoofer (om du kör 2 st). Nu finns dom även i svart! Kommer även i rött och med valnötsfanér senare i höst.

Är supernöjd med mitt par, visst blir det lite fördröjning (nån sekund eller) när man kör över wifi. Ljudet som levereras förlåter allt :) öppet, luftigt, varmt, bra bas. Inga analytiska högtalare men det är ju heller inte meningen, förbannat snygga är dem också!

Ja, det jag läst om dessa verkar vara överhängande positivt. Det negativa har varit prislappen men den har man ju justerat lite nu. Får ta och provlyssna :)

De kostade tydligen 10 000 kr förut men nu säljs dem för 6 000 kr. Detta är per styck. Ett par blir då 12 000 kr med det nya priset.

Angående OD-11 från Teenage Enginering, är det möjligt att koppla dessa till en TV och då använda dom till detta ändamål?

Angående OD-11 från Teenage Enginering, är det möjligt att koppla dessa till en TV och då använda dom till detta ändamål?

saxat från manualen

can i connect OD-11 to my television?
yes. OD-11 works perfectly with apple tv and synchronized streaming over airplay. you can also use the optical (PCM audio ranging from 16-bit 44.1 kHz to 24-bit 192kHz) or line inputs.

Kör man optisk (toslink) antar jag dock att man behöver någon slags switch...

Finns en möjlighet att jag blir med lägenhet om allt går enligt plan nu i veckorna..
Har spanat på denna TV: https://www.hembiobutiken.se/produk...um/233240-sony-kd-55xd9305baep/?s=sony+xd9305
Alternativt en projektor.

Nu till ljudet - är inte så extremt kräsen men kul att kunna synka bra bild med "helt ok" ljud.
Budget: 5k?
Kollar knappt på TV, har inte kollat på serier/filmer på ett bra tag. Blir nog en del fotboll och kanske lite spel.
Skulle nog klassa mig lite mer som en prylbög som vill ha bra grejer.

Några förslag på ljud?
Räcker det kanske med en lite bättre soundbar till TV:en?
Eller ska man köra på golvhögtalare?
Kanske högtalarsystem?

Med lite eftertanke så kan jag kanske lägga till en 5k då ljudet kan användas till mer än TVen såklart.. Bra ljud till musiken måste väl ändå värderas högt..

Relativt liten lägenhet på 50kvm (dock bra planlösning då det mesta infaller vardagsrummet).

Hej alla! Nu behöver jag tips på bakhögtalare och eventuellt även center. Köpte ett par cerwin vega cls-10 som frontar. Men har ett avlångt vardagsrum och har svårt att möblera in bakhögtalare. Tänker mig typ audio pro cube typ. Går de att få tag på samt, är de något att ha som bakhögtalare? Förslag på andra?

Finns en möjlighet att jag blir med lägenhet om allt går enligt plan nu i veckorna..
Har spanat på denna TV: https://www.hembiobutiken.se/produk...um/233240-sony-kd-55xd9305baep/?s=sony+xd9305
Alternativt en projektor.

Nu till ljudet - är inte så extremt kräsen men kul att kunna synka bra bild med "helt ok" ljud.
Budget: 5k?
Kollar knappt på TV, har inte kollat på serier/filmer på ett bra tag. Blir nog en del fotboll och kanske lite spel.
Skulle nog klassa mig lite mer som en prylbög som vill ha bra grejer.

Några förslag på ljud?
Räcker det kanske med en lite bättre soundbar till TV:en?
Eller ska man köra på golvhögtalare?
Kanske högtalarsystem?

Med lite eftertanke så kan jag kanske lägga till en 5k då ljudet kan användas till mer än TVen såklart.. Bra ljud till musiken måste väl ändå värderas högt..

Relativt liten lägenhet på 50kvm (dock bra planlösning då det mesta infaller vardagsrummet).

Du kan alltså lägga 10k på ljudet?

skall du även ha en förstärkare inräknat i det priset?

Tänkte försöka illustrera hur mitt vardagsrum ser ut med en planritning.
Kan jag göra något vettigt ljudmässigt där jag slipper se högtalare överallt?
CLS-10 är alltså frontarna jag har idag.
Vi har inga planer på att möblera om för att jag ska få surroundljud.
Vad har jag för alternativ?
Blir avståndet för långt från vägg mot sovrum 2 för att ha bakhögtalare i hörnen där?

1068_001.jpg

Du kan alltså lägga 10k på ljudet?

skall du även ha en förstärkare inräknat i det priset?
Ja, kan nog sträcka mig till 10k.
Ljud är nog det jag har minst koll på, av all "elektronik".
Vad anser du att jag behöver?

Jag vill helst ha ett system där jag enkelt kan switcha från TV-ljud till att koppla mobilen och spotify, alt. får jag köra via TV/Chromecast och youtube/spotify.
Soundbar + någon/några högtalare var min första tanke, men sen kanske man ångrar sig och vill ha lite mer krut. :)
Tacksam för all hjälp jag kan få!

Edit: Med inspiration av föregående post - såhär kan det komma det att se ut.

planlösning2.jpg

Senast ändrad:
Tänkte försöka illustrera hur mitt vardagsrum ser ut med en planritning.
Kan jag göra något vettigt ljudmässigt där jag slipper se högtalare överallt?
CLS-10 är alltså frontarna jag har idag.
Vi har inga planer på att möblera om för att jag ska få surroundljud.
Vad har jag för alternativ?
Blir avståndet för långt från vägg mot sovrum 2 för att ha bakhögtalare i hörnen där?

1068_001.jpg

Om du inte kan få tag i Qube så kanske ett par äldre Sonab/Carlsson OA/OD kan vara något?
Avståndet blir inte för långt, oftast så brukar man kunna ställa nivå och delay i surroundförstärkaren.

Ja, kan nog sträcka mig till 10k.
Ljud är nog det jag har minst koll på, av all "elektronik".
Vad anser du att jag behöver?

Jag vill helst ha ett system där jag enkelt kan switcha från TV-ljud till att koppla mobilen och spotify, alt. får jag köra via TV/Chromecast och youtube/spotify.
Soundbar + någon/några högtalare var min första tanke, men sen kanske man ångrar sig och vill ha lite mer krut. :)
Tacksam för all hjälp jag kan få!

Några preferenser på storlek, märke eller utseende?

Kan detta vara något? https://www.hifiklubben.se/tv-och-h...-x520bt--argon-junior-40--hemmabioanlaggning/
Behöver inget mer än "helt ok" - enligt er. För mig kommer det att vara otroligt bra ljud, eftersom att jag i dagsläget kör på ljud via TV:en. :)
Fast samtidigt blir jag rädd för alla kablar som kommer att vara dragna runt rummet/lägenheten.. Därför tänkte jag mig något lite smidigare.

Jag kanske borde ta mig en vända ner till Hifi-klubben och lyssna/se på några system, samt prata med försäljaren om vad jag borde ha.
Kan sedan återkomma med ett utfall.

Kan detta vara något? https://www.hifiklubben.se/tv-och-h...-x520bt--argon-junior-40--hemmabioanlaggning/
Behöver inget mer än "helt ok" - enligt er. För mig kommer det att vara otroligt bra ljud, eftersom att jag i dagsläget kör på ljud via TV:en. :)
Fast samtidigt blir jag rädd för alla kablar som kommer att vara dragna runt rummet/lägenheten.. Därför tänkte jag mig något lite smidigare.

Jag kanske borde ta mig en vända ner till Hifi-klubben och lyssna/se på några system, samt prata med försäljaren om vad jag borde ha.
Kan sedan återkomma med ett utfall.
Är du helt 100 på att du vill ha surround? Jag hade alla dagar i veckan valt ett bra stereosystem eller en soundbar till TV. Typ https://www.hifiklubben.se/hogtalar...on-heos-homecinema-soundbartradlos-hogtalare/

Är du helt 100 på att du vill ha surround? Jag hade alla dagar i veckan valt ett bra stereosystem eller en soundbar till TV. Typ https://www.hifiklubben.se/hogtalar...on-heos-homecinema-soundbartradlos-hogtalare/
Mycket bra.
Antar att man sedan kan komplettera systemet med några högtalare till och ställa i hörnen bakom soffan?

Edit: Svarar på min egna fråga - självklart att det går.
Börjar med soundbaren och tar det allt efter.
Tack för hjälpen!

Senast ändrad:
Mycket bra.
Antar att man sedan kan komplettera systemet med några högtalare till och ställa i hörnen bakom soffan?

Edit: Svarar på min egna fråga - självklart att det går.
Börjar med soundbaren och tar det allt efter.
Tack för hjälpen!

Ja det tror jag blir ett bra köp, enkelheten ska inte underskattas, skönt att slippa en massa högtalare överallt och krångliga inställningar i en surroundreceiver.

Om du inte kan få tag i Qube så kanske ett par äldre Sonab/Carlsson OA/OD kan vara något?
Avståndet blir inte för långt, oftast så brukar man kunna ställa nivå och delay i surroundförstärkaren.

Kanon! Tack för hjälpen! Hittade ett par od-11 nyrenoverade för 2600kr. Tror du att det kan vara något att investera i?

Hej alla! Nu behöver jag tips på bakhögtalare och eventuellt även center. Köpte ett par cerwin vega cls-10 som frontar. Men har ett avlångt vardagsrum och har svårt att möblera in bakhögtalare. Tänker mig typ audio pro cube typ. Går de att få tag på samt, är de något att ha som bakhögtalare? Förslag på andra?
Rekommenderar center i samma serie som frontarna.

Rekommenderar center i samma serie som frontarna.
Så en xls-6c tycker du jag ska köpa?
Märker jag någon skillnad mellan xls-6c och ve5c tror du? Skiljer ganska mycket pengar mellan dom nämligen.

Annan fråga, är det någon som har en åsikt om audio pro black Pearl v.3? Tanken är då att ha dem på stativ i hörnen av vardagsrummet. Duger de till om jag inte hittar några cube?

Senast ändrad:
Så en xls-6c tycker du jag ska köpa?
Märker jag någon skillnad mellan xls-6c och ve5c tror du? Skiljer ganska mycket pengar mellan dom nämligen.
Det vågar jag inte svara på men generellt vill man ha likadan element i de tre fronthögtalarna i en 5.1-uppsättning. Detta för att ljudet inte ska få olika karaktär när det flyttar sig mellan högtalarna :)

Tillbaka
Topp