• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Grekerna var helt klart värre än svenskarna, men vilka flummiga karaktärer dom flesta var.

Tänkte köpa ett par bluetooth-lurar att ha på jobbet/gymmet. Någon som kan tipsa om något vettigt? Troligtvis in-ear, om jag hittar något som passar i mina öron.

image.jpeg

@Aurum

Kan inte göra annat än att rekommendera Harman Kardon Soundsticks. Underbart ljud till underbar peng! Kostar 1090kr. I sammanhanget är det ju ingenting, inte för det ljud man får dessutom!

Hej,
Jag frågar för min farbror som är synskadad och undrade om jag kunde hjälpa honom med hans tv/ljudsystem, tyvärr är detta ett helt okänd område för mig, men ni på KS kanske kan hjälpa!

I dagsläget har han en NAD 754 förstärkare kopplad via 3.5mm till TVn (en samsung LE40A866S1W), han har tänkt skaffa sig en Apple TV och koppla den till TVn via HDMI, men hur får han ut ljudet från TVn till förstärkaren? Går det att ha samma kabel som nu, en 3.5mm till förstärkaren?

Tack på förhand!

Tips på nya golvhögtalare emottages! Vill ha något med lite tryck i, dock inte Cerwin Vega.
Gärna inte så våldsamt dyra heller! Tänk max 5000kr

Tips på nya golvhögtalare emottages! Vill ha något med lite tryck i, dock inte Cerwin Vega.
Svårt att rekommendera på så lite preferenser men är du öppen för begagnat skulle jag fundera på några klipsch i bra skick.

Nya så är det svårt att hitta bra tryck och ändå vettigt ljud för de pengarna - eventuellt kanske no name som Dynavoice M85 kan vara något (finns på ljudfokus.se)

Svårt att rekommendera på så lite preferenser men är du öppen för begagnat skulle jag fundera på några klipsch i bra skick.

Nya så är det svårt att hitta bra tryck och ändå vettigt ljud för de pengarna - eventuellt kanske no name som Dynavoice M85 kan vara något (finns på ljudfokus.se)
http://www.hifiguru.se/product/klipsch-f26
Är de för veka tror du? Har några audio pro idag som inte levererar något vidare ljud så kan nog köpa vad som och bli nöjd iofs... vardagsrummet är typ 35m2 om det hjälper. Tittar mest på film och lyssnar på EDM

http://www.hifiguru.se/product/klipsch-f26
Är de för veka tror du? Har några audio pro idag som inte levererar något vidare ljud så kan nog köpa vad som och bli nöjd iofs... vardagsrummet är typ 35m2 om det hjälper. Tittar mest på film och lyssnar på EDM
Där har du något som troligen kan ge dig det du önskar - något liknande Cerwin i sin karaktär men ändå lite mer omtanke i ljudet inte bara rent ljudtryck.

Hej,
Jag frågar för min farbror som är synskadad och undrade om jag kunde hjälpa honom med hans tv/ljudsystem, tyvärr är detta ett helt okänd område för mig, men ni på KS kanske kan hjälpa!

I dagsläget har han en NAD 754 förstärkare kopplad via 3.5mm till TVn (en samsung LE40A866S1W), han har tänkt skaffa sig en Apple TV och koppla den till TVn via HDMI, men hur får han ut ljudet från TVn till förstärkaren? Går det att ha samma kabel som nu, en 3.5mm till förstärkaren?

Tack på förhand!
Ja det borde komma ljud som tidigare. Uppdatering av stärkaren är inte aktuellt?

@Kinglolle vet du om Kef c7 är något att ha?
Jag rankar Kef som tillverkare högt men tyvärr inte C modeller eller C7 som någon höjdare, inte ens för det relativt låga priset de såldes för.

Det finns många hyfsade högtalare tom i de prisklasserna du letar efter särskilt begagnat (exempelvis system audio, monitor audio mfl) men de flesta är livfulla och snärtiga med en hög upplösning. De är inte högtalare som premierar tung botten och ett ljud som liknar Cerwin Vega på något sätt.

Klipsch är ett märke som skulle kunna tilltala dig och ge ett tungt ljud utan att försaka all sorts välljud :)

Det bästa tipset som jag skulle sagt från början är dock att lägga några timmar på att besöka 2-3 hifibutiker och lyssna - det finns inget bättre sätt att hitta dina preferenser.

Jag rankar Kef som tillverkare högt men tyvärr inte C modeller eller C7 som någon höjdare, inte ens för det relativt låga priset de såldes för.

Det finns många hyfsade högtalare tom i de prisklasserna du letar efter särskilt begagnat (exempelvis system audio, monitor audio mfl) men de flesta är livfulla och snärtiga med en hög upplösning. De är inte högtalare som premierar tung botten och ett ljud som liknar Cerwin Vega på något sätt.

Klipsch är ett märke som skulle kunna tilltala dig och ge ett tungt ljud utan att försaka all sorts välljud :)

Det bästa tipset som jag skulle sagt från början är dock att lägga några timmar på att besöka 2-3 hifibutiker och lyssna - det finns inget bättre sätt att hitta dina preferenser.

Stort tack för all hjälp! En sista fråga, de audio pro högtalare jag har som frontar idag, kan jag använda dem som bakhögtalare eller blir det bara skit?

Kanske lättare om man vet vad det är. Audio pro stage 55.

Har ett par högtalare som heter system one VH-3B nere i källaren. Är de bättre än de här audio pro jag använder kanske?

Senast ändrad:
Jag har ett par frontar med stativ och center om det är intressant. Dynaudio 2/6 med tillhörande center. Inget tryck som cerwin men istället ett riktigt bra ljud. Behöver du mer tryck får du lägga till en sub :)

Fick tag på
B&W DM 600 S3 och ASW 600 sub för 2500. Då var i sånt fall tanken att köra DM som bakhögtalare. Vad tror ni om det?

Nu har jag kopplat in de där system one, klart bättre ljud än i audio pro högtalarna. Beslutade mig för att ställa ner audio pro i äldsta pojkens rum och bara ha de där system one. För man kunde ju tro att jag själv skulle förstå att man inte kan ställa högtalare överallt. Får leta fram något man kan väggmontera till bakhögtalare. Samt ta en sväng på hifi klubben vid tillfälle och se vad jag ska sikta på att köpa som frontar.

Ja det borde komma ljud som tidigare. Uppdatering av stärkaren är inte aktuellt?

Tack för svar! Efter lite mer research igår kväll så köpte vi en Apple TV idag, ljudet fungerar fint! Uppdatering av stärkaren blir det nog snart, men första prioritet var en apple TV, som synskadade är det viktigt att det finns ett smidigt voiceover program, vilket apple TV har.

Nu har jag kopplat in de där system one, klart bättre ljud än i audio pro högtalarna. Beslutade mig för att ställa ner audio pro i äldsta pojkens rum och bara ha de där system one. För man kunde ju tro att jag själv skulle förstå att man inte kan ställa högtalare överallt. Får leta fram något man kan väggmontera till bakhögtalare. Samt ta en sväng på hifi klubben vid tillfälle och se vad jag ska sikta på att köpa som frontar.
Lyssnar du mycket på EDM skulle jag tipsa om Klipsch eller Heco. Kanske aningen över 5k.. Klipsch om du bara vill ha fett ljud, Heco om du är ute efter något aningen mer sofistikerat ljud.

Tillbaka
Topp