• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Oh snubblade över denna tråden och bläddrade tillbaka några sidor och fann då att det är vissa här som har vinylspelare.
Jag köpte: https://www.komplett.se/product/891...gtalare-med-rega-skivspelare?noredirect=true#
i somras när dem hade sänkt priset till 6999kr, jag har aldrig haft något högtalar system tidigare (än mindre en skivspelare) så detta var mitt första köp av högtalare och vinylspelare, vad skulle ni säga om det jag införskaffade? Var priset bra eller kunde jag fått bättre grejer för pengarna (om vi nu tänker oss nya prylar då begagnat givetvis säkert gått att ordna både bättre o billigare)

Då jag inte är så inne i ämnet va det gäller förstärkare osv så tyckte jag det var väldigt praktiskt med aktiva högtalare och jag tycker faktiskt att ljudet är riktigt bra. Men sen har jag ju ingenting att jämföra med då jag som sagt inte haft några externa högtalare tidigare.
Vore som sagt kul och höra vad eran åsikt är gällande både högtalaren och skivspelaren (om ni kanske har lyssnat på dem vid något tillfälle)

Oh snubblade över denna tråden och bläddrade tillbaka några sidor och fann då att det är vissa här som har vinylspelare.
Jag köpte: https://www.komplett.se/product/891...gtalare-med-rega-skivspelare?noredirect=true#
i somras när dem hade sänkt priset till 6999kr, jag har aldrig haft något högtalar system tidigare (än mindre en skivspelare) så detta var mitt första köp av högtalare och vinylspelare, vad skulle ni säga om det jag införskaffade? Var priset bra eller kunde jag fått bättre grejer för pengarna (om vi nu tänker oss nya prylar då begagnat givetvis säkert gått att ordna både bättre o billigare)

Då jag inte är så inne i ämnet va det gäller förstärkare osv så tyckte jag det var väldigt praktiskt med aktiva högtalare och jag tycker faktiskt att ljudet är riktigt bra. Men sen har jag ju ingenting att jämföra med då jag som sagt inte haft några externa högtalare tidigare.
Vore som sagt kul och höra vad eran åsikt är gällande både högtalaren och skivspelaren (om ni kanske har lyssnat på dem vid något tillfälle)
Detta med ljud / hifi är väldigt personligt, man måste prova mycket olika innan man bestämmer sig. Skivspelaren är en klassiker och högtalarna är välkända, o priset är ju inte så högt. Men om du ska uppgradera så rekommenderar jag dig att pröva innan köp, hela i din hem miljö.

Regan är en klassiker, tror inte det blir bättre för pengarna. Det jag inte får ihop är att skivspelare brukar behöva ett sk RIIA-steg, en extra förstärkare som är speciell för skivspelare. Är den inbyggd i dom aktiva högtalarna ?

Uppgraderat lite på Hifi-fronten. Men precis som med klockor gick jag vintage
Skivspelare: H.H Scott PS-67A
Stereoförstärkare: H.H Scott integrated amplifier 420A
Kassettdäck: H.H Scott Stereo Cassette Deck 670D
Radio: H.H Scott AM/FM Stereo Tuner 530T
Riaa-steg: Nad PP2
Högtalare: H.H Scott (modellnummer osäker)

hq

hq

hq

Får hoppas att @tobb3 inte är lika skeptisk nu som förra skivspelaren. :D

Senast ändrad:
Helt klart ett steg upp ;) Kul med vintage, ger en härlig känsla med analoga displayer...
(vad har du gjort med pickupskalet? där man lyfter tonarmen..hemmereparation?)

hq

hq

hq

Helt klart ett steg upp ;) Kul med vintage, ger en härlig känsla med analoga displayer...
(vad har du gjort med pickupskalet? där man lyfter tonarmen..hemmereparation?)
Tack! Jo verkligen. Sen var verkligen designen cool förr i tiden. Tog en till på det där. Den ser intakt ut, av någon anledning har förra ägaren lagt som ett plastskydd ovanpå. Inget som stör mig iof.

I stockholmstrakten, Hifi Kit. Har också Grado i sortimentet!
Tack. Men blir väldigt opraktist att få dit skivspelaren från eskilstuna då den är tung som en blytyngd. Saknar bil. Kanske vanliga musikaffärer som säljer elgitarrer m.m har kompetens för sådant. För en sådan affär finns här i Eskilstuna.

Det är inte supersvårt att byta pickis. Du kan skruva av hela huvudet vid stora räfflade kromade skruven. Efter det lossar du fyra pyttesmå kablar som sitter fast i pickupen. Och sist lossar du dom två skruvarna som håller fast pickupen.
Ta det sakta och lugnt så går det nog bra.
När du återmonterat allt med nya pickupen så ställer du in vikten längs bak på tonar,en så att hela armen balanserar horisontellt. Efter det snurrar du på vikten så att den visar två gram. Antagligen har du en ratt vid basen av tonarmen (antiskating), den skall ställas på samma siffra som motvikten, alltså två.
Klart! Enklare än att korta en omegalänk med pressade stift.

Tack. Men blir väldigt opraktist att få dit skivspelaren från eskilstuna då den är tung som en blytyngd. Saknar bil. Kanske vanliga musikaffärer som säljer elgitarrer m.m har kompetens för sådant. För en sådan affär finns här i Eskilstuna.

Det är möjligt att det kanske finns någon vinylnörd som kan hjälpa, värt ett försök iaf..
Det är inte supersvårt att byta pickis. Du kan skruva av hela huvudet vid stora räfflade kromade skruven. Efter det lossar du fyra pyttesmå kablar som sitter fast i pickupen. Och sist lossar du dom två skruvarna som håller fast pickupen.
När du återmonterat allt med nya pickupen så ställer du in vikten längs bak på tonar,en så att hela armen balanserar horisontellt. Efter det snurrar du på vikten så att den visar två gram. Antagligen har du en ratt vid basen av tonarmen (antiskating), den skall ställas på samma siffra som motvikten, alltså två.

Nja riktigt så enkelt är det inte, även om det flesta klarar av det så är det lite pill om man vill få det perfekt :)

Här finns lite läsning som förklarar VTA, azimuth etc.
http://www.gcaudio.com/resources/howtos/cartbasics.html

Lite mer hands on pedagogiskt
http://www.soundfountain.com/amb/ttadjust.html

Det är ingen high-end pjäs och den är inte speciellt ny, kanske tom ganska glapp i lager etc.
Misstänker att "good enough" montering duger bra. Viktigare att byta nålen och att den kanske hamnar ett par grader snett än att man kör på med den gamla och sakta men säkert förstör vinylen.

Det är ingen high-end pjäs och den är inte speciellt ny, kanske tom ganska glapp i lager etc.
Misstänker att "good enough" montering duger bra. Viktigare att byta nålen och att den kanske hamnar ett par grader snett än att man kör på med den gamla och sakta men säkert förstör vinylen.

jo visst men, men :oops::rolleyes:

Man behöver en s k protractor för att den skall hamna rätt, se bif bild. Nu har ju olika armar lite olika överhäng, man behöver en som passar till armen man har alltså. Läs mer här http://www.vinylengine.com/cartridge-alignment-protractors.shtml
Här kan man också ladda hem en sådan och skriva ut på skrivare (om man registrerar sig) men det finns andra att hitta om man söker lite
https://www.google.se/search?q=prot...hUKEwiSnvyVioXPAhVBBiwKHYlgAGkQsAQIGw#imgrc=_
OBS att man måste printa i rätt (full) storlek. Bäst om det finns cm-angivelser så man kan kolla det. Men som sagt, det är ju ingen high-end spelare så universalmodell av protractor duger nog rätt bra.

protractor.jpg

hq

hq

hq

Allt var bättre förr, kolla bara tv-burkarna från förr, dem överlever ju allt! Gäller säkert hi-fi med. Kolla bara knapparna för on/off på denna pjäs!

Vad tror ni om AT440MLb?
Den har en speciellt slipad nål som gör att den gräver djupare i spåren. Detta ska visst förhöja kvaliteten på de inre spåren avsevärt som annars kan få en distortion på standardnålar. Den borde väl kunna passa min skivspelare. Efter mycket efterforskning på nätet och youtube av min modell (H.H Scott PS-67A är det en bättre modell än jag trott. Ska vara likvärdig med Technics Sl-d2 eller Pioneer PL-518.
_20160912_160151.JPG

http://m.ebay.com/itm/322249475992?_mwBanner=1

Vad tror ni om AT440MLb?
Den har en speciellt slipad nål som gör att den gräver djupare i spåren. Detta ska visst förhöja kvaliteten på de inre spåren avsevärt som annars kan få en distortion på standardnålar. Den borde väl kunna passa min skivspelare. Efter mycket efterforskning på nätet och youtube av min modell (H.H Scott PS-67A är det en bättre modell än jag trott. Ska vara likvärdig med Technics Sl-d2 eller Pioneer PL-518.
_20160912_160151.JPG

http://m.ebay.com/itm/322249475992?_mwBanner=1

Ja, det kan väl vara något. En annan är denna AT-95SA som är framtagen för LP Gear http://www.lpgear.com/product/LPGAT95SA.html som många pratar gott om. Obs! ej att förväxla med den billiga AT-95E som finns att köpa i Sverige. Vad jag förstår kan den bara köpas från LP Gear. Sök på nätet om den. Annars... Grado Black eller Gold skall ju vara bra. Svårt med PU:er, man får söka runt och gå på rekommendationer.

Funderar på att uppgradera mina högtalare. Har ingen värstinganläggning, kör vinyl eller CD/flac från PC via en Harman Kardon surroundförstärkare, till ett par äldre Mission 780 högtalare ihop med en gammal klassisk Mirsch (i omsnickrad låda) som center och ett par hemmabyggda som bakre kanaler.
Tanken är då att byta upp mig från Mission 780 (ha kvar dem som bakre istället), har folk något förslag på vad ett vettigt steg uppåt skulle vara? Sneglat lite på Acoustic Energy sen innan.

Funderar på att uppgradera mina högtalare. Har ingen värstinganläggning, kör vinyl eller CD/flac från PC via en Harman Kardon surroundförstärkare, till ett par äldre Mission 780 högtalare ihop med en gammal klassisk Mirsch (i omsnickrad låda) som center och ett par hemmabyggda som bakre kanaler.
Tanken är då att byta upp mig från Mission 780 (ha kvar dem som bakre istället), har folk något förslag på vad ett vettigt steg uppåt skulle vara? Sneglat lite på Acoustic Energy sen innan.

Vad får det kosta? Några preferenser på storlek eller utseende?

Haha, jag är en sucker för att läsa tester innan jag köper prylar så detta får bli kvällens läsning, tack! :D

Om du är intresserad av Guru Junior skulle jag nog köra på + modellen, man kan kräma på lite bättre med dem :) hade dem förut och var otroligt nöjd! Såldes endast för byte till trådlöst ljud..

Stativare i den klassen skulle jag nog också kolla Nya dynaudio EMIT serien och då kanske främst på den lite större M20, har fått fina reviews. Kolla även in B&W CM1 / CM5. Finns ju rätt mkt i denna prisklass hojta till om du vill ha fler tips!

Ursäkta om det har diskuterats tidigare, eller om det här är lite för lo-fi, men jag behöver lite hjälp. Behöver en rese-högtalare.

Har Sonos hemma, tar ut en Play 1 på balkongen när det är fint väder, så behöver inte något som fungerar hemma.

Kravet är väl Bluetooth och bra ljud, helst hyfsad bas. Inte alltför stor. Vill inte ha något plasta-skit! Var sugen på B&O A2, men tycker den är aningen för dyr (2 995 kr). Alternativ två är väl en JBL Charge 3, ligger runt 1 800 kr. Skulle helst vilja lägga mig aningen lägre prismässigt, kommer att användas två gånger på picknick och på ett par resor utomlands per år. Någon jag har missat? Har någon en A2 liggande som de vill bli av med så är det bara hojta till!

Tillbaka
Topp