• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Hejsan hifi fantaster. Skriver angående lite råd och tips, jag har för tillfället ett par Xtz tune 4 aktiva högtalare till datorn men har nu beställt hem förstärkare och högtalare och valet fall på Kef Q100 https://www.referenceaudio.se/produ...medium=cpc&utm_campaign=prisjakt&ref=prisjakt när dom går ut ur produktions linjen finns det lite rea priset på dessa samt till förstärkare valde jag först en Teac 101DA men blev jävligt osäker på om den har tillräckligt med kräm så jag beställde istället en Quad vena med betydligt mer kraft https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/stereoforstarkare/263880-quad-vena/

Tror ni att uppgraderingen kommer bli märkbar? Eller behöver jag kliva ytterligare ett steg uppåt i högtalar segmentet? Försökt fått lite tips på minhembio men forumet är lika dött som en kyrkogård. Tacksam för tips!
 

ScubaKing

Audemars
Jag skulle behöva lite hjälp. Kan väldigt, väldigt, väldigt lite om Hifi.

Jag vill ha en liten musikmaskin dit jag kan streama ljud och använda Spotify. Det ska vara bra ljud och inte för stort. Gärna något design stuk.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Min NAD C326BEE dog för 2 veckor sedan. Gick bara in i protection mode konstant.
Trodde min garanti var slut så vandrade bara in på Hifiklubben och bad dom skicka den på reperation.
Visade sig att jag tydligen hade 3 års garanti!
Så nu får den vara på spa behandling under garanti, skönt att slippa betala för det!

Synd att mina oerhört fina, nya Audiovectors står helt oanvända i några veckor nu...
Ljud ifrån enbart TV'n suger när man har blivit bortskämd med så bra ljud...
 

OBRKV

Cartier
Jag skulle behöva lite hjälp. Kan väldigt, väldigt, väldigt lite om Hifi.

Jag vill ha en liten musikmaskin dit jag kan streama ljud och använda Spotify. Det ska vara bra ljud och inte för stort. Gärna något design stuk.
Om det ska vara en komplett högtalare med allt inbyggt (alltså ingen separat förstärkare med passiva högtalare som du drar kablar till) tipsar jag om Teenage Engineering OD-11 http://www.hifikit.se/hifi/od-11
 

mega

Rolex
Min NAD C326BEE dog för 2 veckor sedan. Gick bara in i protection mode konstant.
Trodde min garanti var slut så vandrade bara in på Hifiklubben och bad dom skicka den på reperation.
Visade sig att jag tydligen hade 3 års garanti!
Så nu får den vara på spa behandling under garanti, skönt att slippa betala för det!

Synd att mina oerhört fina, nya Audiovectors står helt oanvända i några veckor nu...
Ljud ifrån enbart TV'n suger när man har blivit bortskämd med så bra ljud...
Jag skulle inte palla att vara utan "bra" musik så länge. Skulle köpa ett beg. slutsteg på hifimagasinet som jag sålde sen.
 

Mankebank

Cartier
Jag skulle behöva lite hjälp. Kan väldigt, väldigt, väldigt lite om Hifi.

Jag vill ha en liten musikmaskin dit jag kan streama ljud och använda Spotify. Det ska vara bra ljud och inte för stort. Gärna något design stuk.
Kan du lite beror det på att du är ointresserad. Då vill du ha en eller flera Sonos. Allt bara fungerar på enklast möjliga vis.

Reservation förstås för att ”bra ljud” är som längden på ett snöre eller för all del hur mycket pengar det är vettigt att lägga på en klocka.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Premierar lite här :) äntligen fått tummen ur och köpt stativ till högtalarna.

Nu blev dock plötsligt Tv:n väldigt liten mot den gigantiska väggen. Får nog bli en större :D

20171105_103851.jpg
 

Duckie

Omega
Inte helt ovanligt att skyddskretsarna börjar krångla efter ett tag. Typ två år, så tur du hade garanti kvar.
Jag har en HK-990 till salu om du vill ha en riktigt strömstark förstärkare medans du väntar ;)
 

Duckie

Omega
Min NAD C326BEE dog för 2 veckor sedan. Gick bara in i protection mode konstant.
Trodde min garanti var slut så vandrade bara in på Hifiklubben och bad dom skicka den på reperation.
Visade sig att jag tydligen hade 3 års garanti!
Så nu får den vara på spa behandling under garanti, skönt att slippa betala för det!

Synd att mina oerhört fina, nya Audiovectors står helt oanvända i några veckor nu...
Ljud ifrån enbart TV'n suger när man har blivit bortskämd med så bra ljud...


Inte helt ovanligt att skyddskretsarna börjar krångla efter ett tag. Typ två år, så tur du hade garanti kvar.
Jag har en HK-990 till salu om du vill ha en riktigt strömstark förstärkare medans du väntar ;)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Inte helt ovanligt att skyddskretsarna börjar krångla efter ett tag. Typ två år, så tur du hade garanti kvar.
Jag har en HK-990 till salu om du vill ha en riktigt strömstark förstärkare medans du väntar ;)

Känns dumt att köpa en svindyr HK medans min billiga NAD är på service :p
Tråkigt om det är vanligt att skyddskretsarna går sönder...
 

Vicnic

Omega
Tänkte införskaffa mig ett nytt hifisystem. Vad skulle ni säga är ett rimligt pris att betala för Canton Vento 809 med förstärkare och subwoofer? Allt ca 10 år gammalt.
 

Josa

Omega
2-Faktor
Vad säger juryn om följande headset?
https://www.hifiklubben.se/horlurar...MIhaLq1qfQ1wIVDomyCh1oHwENEAQYASABEgJSm_D_BwE

Kan ingenting om ljus överhuvudtaget men tyckte de lät bra, robusta och inga kåpor.
Jag har de trådade, använt dem sedan 2013 om jag minns rätt. Tycker de är fantastiska. Kan uppleva tryck mot öronen när jag haft dem på en längre period, över 3 timmar ungefär. ( long haul flighter).
Sugen nu på ett par trådlösa. Lite nyfiken på deras nya PX. Testa du dem? Jag håller ögonen på black friday... men lång historia längre. Tummen upp på B&W från en icke audiofil.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Jag har de trådade, använt dem sedan 2013 om jag minns rätt. Tycker de är fantastiska. Kan uppleva tryck mot öronen när jag haft dem på en längre period, över 3 timmar ungefär. ( long haul flighter).
Sugen nu på ett par trådlösa. Lite nyfiken på deras nya PX. Testa du dem? Jag håller ögonen på black friday... men lång historia längre. Tummen upp på B&W från en icke audiofil.
Grymt, tack för svaret!

Jag har fått nyss om att HiFi klubben kör en drive på dem from. Fredag! Slår förmodligen till då:)
 

MAGNETO

Omega
Vad säger juryn om följande headset?
https://www.hifiklubben.se/horlurar...MIhaLq1qfQ1wIVDomyCh1oHwENEAQYASABEgJSm_D_BwE

Kan ingenting om ljud överhuvudtaget men tyckte de lät bra, robusta och inga kåpor.

Nu har jag visserligen inte testat dessa men jag har sedan ett år tillbaka nästan enbart använt mig av mina trådlösa P7. Fantastiskt ljud! Väldigt lång batteritid och en bluetooth som räcker runt i hela lägenheten (65 kvm). Så om du inte är rädd för lite större lurar så kan jag definitivt rekommendera dem.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Nu har jag visserligen inte testat dessa men jag har sedan ett år tillbaka nästan enbart använt mig av mina trådlösa P7. Fantastiskt ljud! Väldigt lång batteritid och en bluetooth som räcker runt i hela lägenheten (65 kvm). Så om du inte är rädd för lite större lurar så kan jag definitivt rekommendera dem.
Jag har både P7 wireless och P5 series 2. P7 är oerhört mycket bättre på allt, men också betydligt klumpigare utanför hemmet. Köpte dock mina P5s2 för 1200:- och för det priset är det inte mycket att gnälla om.
Lyssnade som hastigast på PX och även P9 men föredrar P7 utan tvekan.
 

MAGNETO

Omega
Jag har både P7 wireless och P5 series 2. P7 är oerhört mycket bättre på allt, men också betydligt klumpigare utanför hemmet. Köpte dock mina P5s2 för 1200:- och för det priset är det inte mycket att gnälla om.
Lyssnade som hastigast på PX och även P9 men föredrar P7 utan tvekan.
Jo det är väl inga lurar man tar med sig ut på löprundan precis. Jag tycker både PX och P9 ser skitläckra ut men har inte testat någon av dem. Frågan är om de fixat mikrofonen? Mitt enda minus med P7 är att de är rätt kassa när man ska svara i telefonen osv. Upplever du samma sak eller är det bara jag?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Jo det är väl inga lurar man tar med sig ut på löprundan precis. Jag tycker både PX och P9 ser skitläckra ut men har inte testat någon av dem. Frågan är om de fixat mikrofonen? Mitt enda minus med P7 är att de är rätt kassa när man ska svara i telefonen osv. Upplever du samma sak eller är det bara jag?
Ja P7s mic är ingen höjdare. P5an är av nån märklig anledning mycket bättre tycker jag.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Jo det är väl inga lurar man tar med sig ut på löprundan precis. Jag tycker både PX och P9 ser skitläckra ut men har inte testat någon av dem. Frågan är om de fixat mikrofonen? Mitt enda minus med P7 är att de är rätt kassa när man ska svara i telefonen osv. Upplever du samma sak eller är det bara jag?

Ja P7s mic är ingen höjdare. P5an är av nån märklig anledning mycket bättre tycker jag.
Nu kör de drive på P5orna 2000:-. Hämtade upp ett par under lunchen idag :)

Säljaren snackade något om 100 timmar inspelninstid... Whats up med det? Någon som kan förklara för en okunnig som bara ville ha HÖG volym?
 

MAGNETO

Omega
Nu kör de drive på P5orna 2000:-. Hämtade upp ett par under lunchen idag :)

Säljaren snackade något om 100 timmar inspelninstid... Whats up med det? Någon som kan förklara för en okunnig som bara ville ha HÖG volym?
Oj, det finns nog många här i tråden som kan förklara det bättre än mig. Men jag förmodar att han menar att det tar ett tag innan hörlurarna låter precis som de ska. Ljudet kan vara lite annorlunda från när du precis packat upp dem ur boxen och när du haft dem ett par månader. Själv har jag nog inte ett tillräckligt känsligt öra för att höra skillnad. Hoppas du trivs med dina nya lurar. :)
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Säljaren snackade något om 100 timmar inspelninstid... Whats up med det? Någon som kan förklara för en okunnig som bara ville ha HÖG volym?

Nu vet jag inte hur det är med hörlurar men på vanliga högtalare så är det väl främst upphängningen runt elementet som behöver mjukna upp och det gör den av att konen rör på sig. Det är marginellt men kan ge hörbara skillnader när upphängningen blir mjukare = konen rör sig lättare. Principen borde vara samma på hörlurar.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Nu kör de drive på P5orna 2000:-. Hämtade upp ett par under lunchen idag :)

Säljaren snackade något om 100 timmar inspelninstid... Whats up med det? Någon som kan förklara för en okunnig som bara ville ha HÖG volym?
100 timmar vet jag inte men räkna med att de låter platt rätt ur kartongen. Ett dygn med medellåg volym så mjuknar membran etc.
 

Kugghjul

Panerai
Tips: Köp begagnade Linn saker. Det från runt 2000 och framåt låter fortfarande riktigt bra. Hifi är som klockor i kvadrat nästan, begagnat är väldigt prisvärt.

Hejsan hifi fantaster. Skriver angående lite råd och tips, jag har för tillfället ett par Xtz tune 4 aktiva högtalare till datorn men har nu beställt hem förstärkare och högtalare och valet fall på Kef Q100 https://www.referenceaudio.se/produ...medium=cpc&utm_campaign=prisjakt&ref=prisjakt när dom går ut ur produktions linjen finns det lite rea priset på dessa samt till förstärkare valde jag först en Teac 101DA men blev jävligt osäker på om den har tillräckligt med kräm så jag beställde istället en Quad vena med betydligt mer kraft https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/stereoforstarkare/263880-quad-vena/

Tror ni att uppgraderingen kommer bli märkbar? Eller behöver jag kliva ytterligare ett steg uppåt i högtalar segmentet? Försökt fått lite tips på minhembio men forumet är lika dött som en kyrkogård. Tacksam för tips!

Tänkte införskaffa mig ett nytt hifisystem. Vad skulle ni säga är ett rimligt pris att betala för Canton Vento 809 med förstärkare och subwoofer? Allt ca 10 år gammalt.
 
Topp