• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Det är när man driver en högtalare med två slutsteg. Det kräver att högtalaren har dubbla ingångar. Fördelen är att slutstegen kan jobba med olika frekvenser, vanligtvis tar ett diskant och mellanregister medan det andra tar basen.

Det går även att tri-ampa och då använder man tre slutsteg per högtalare.
Tack, jag har ofta hört uttrycket bland branschfolk, men har aldrig förstått, inte heller fördjupat mig i att jämföra.
 
Ska man bi-ampa seriöst görs det bäst men monoblock men då har vi passerat vad 99% är villiga att spendera på sin anläggning. Tycker själv det funkar fint med A/V-receivers i 10-15.000:- klassen.

Varför skulle man vilja driva Sonos med en separat förstärkare? Hela grejen med Sonos är väl att köra aktiva högtalare?
Så du märker skillnad för att du drar dubbel kabel från förstärkaren till högtalarna menar du? Det är ju generellt samma strömstyrka och transformator i förstärkaren även om den marknadsförs som 7-kanalig etc. Om du lastar fyra kanaler istället för två kommer du inte få ut mer ström.
 
Så du märker skillnad för att du drar dubbel kabel från förstärkaren till högtalarna menar du? Det är ju generellt samma strömstyrka och transformator i förstärkaren även om den marknadsförs som 7-kanalig etc. Om du lastar fyra kanaler istället för två kommer du inte få ut mer ström.
Det handlar inte primärt om att ta ut mer ström utan om att låta slutstegen jobba med olika frekvenser och på så sätt prestera ett bättre ljud.
 
Det handlar inte primärt om att ta ut mer ström utan om att låta slutstegen jobba med olika frekvenser och på så sätt prestera ett bättre ljud.
Njae va... om du har dedikerade steg så visst. Men med en japansk hemmabioreceiver i budgetklassen funkar det knappast.
 
Det är ju kalas! Kunna spela musik på anläggningen i vardagsrummet och samtidigt kunna köra sina sonos i kök/sovrum/badrum.
Då driver du inte dina Sonos med förstärkaren som spelar i vardagsrummet (om du inte kör Zon 2 eller 3 med kabel vilket tar bort hela vitsen med Sonos).

Njae va... om du har dedikerade steg så visst. Men med en japansk hemmabioreceiver i budgetklassen funkar det knappast.
Klart man måste ha dedikerade steg för att det ska funka. Oavsett prisklass så har ju en A/V-receiver ett visst antal slutsteg, tex 5 eller 7, som man kan använda sig av. Rekommenderar alla att testa och se vad de tycker.

Bi-wiring är ett annat alternativ om man inte har några lediga slutsteg.
 
Klart man måste ha dedikerade steg för att det ska funka. Oavsett prisklass så har ju en A/V-receiver ett visst antal slutsteg, tex 5 eller 7, som man kan använda sig av. Rekommenderar alla att testa och se vad de tycker.

Bi-wiring är ett annat alternativ om man inte har några lediga slutsteg.
Min poäng är att du kommer ha en flaskhals i andra delar, som transformatorn. En enkel hemmabioreceiver från Yamaha/Denon/Pioneer etc med max uteffekt på x W i y Ohm kommer att inte på något magiskt sätt att ge mer effekt till frontkanalerna för att man drar en extra kabel från receivern uttag för bakhögtalare. De delar samma transformator.

Men visst, gillar man att dra kabel så :)

Blindtesta hemma och se om du märker skillnad.
 
Min poäng är att du kommer ha en flaskhals i andra delar, som transformatorn. En enkel hemmabioreceiver från Yamaha/Denon/Pioneer etc med max uteffekt på x W i y Ohm kommer att inte på något magiskt sätt att ge mer effekt till frontkanalerna för att man drar en extra kabel från receivern uttag för bakhögtalare. De delar samma transformator.
Men visst, gillar man att dra kabel så :)
Blindtesta hemma och se om du märker skillnad.
För mig är inte poängen med att bi-ampa eller bi-wira att få mer effekt utan att dela upp frekvensomfånget som högtalaren ska spela upp. Om varje slutsteg/kabel får mindre att jobba med minskar störningarna. Skillnaderna är så klart mindre om du kör en 5.000:- A/V-receiver än ett monster från Burmester :)
 
För mig är inte poängen med att bi-ampa eller bi-wira att få mer effekt utan att dela upp frekvensomfånget som högtalaren ska spela upp. Om varje slutsteg/kabel får mindre att jobba med minskar störningarna. Skillnaderna är så klart mindre om du kör en 5.000:- A/V-receiver än ett monster från Burmester :)
Ok, 10000-kronorsfrågan är om du någonsin hört skillnad - i ett blindtest där placebo inte varit en faktor? Vad var det för utrustning då?

Jag har prylar från Hegel och högtalare från B&W (803D) och hör inte skillnad om jag inte kopplar ytterligare en separat förstärkare. Då är det högtalare som är krävande och mina öron är rätt känsliga.
 
Ok, 10000-kronorsfrågan är om du någonsin hört skillnad - i ett blindtest där placebo inte varit en faktor? Vad var det för utrustning då?
För många år sedan blindtestade jag högtalarkablar på relativt enkla anläggningar (med hjälp av ytterligare en person och förbundna ögon) och lyckades för det mesta träffa rätt. Med det inte sagt att jag har guldöron.

Det här med bi-amping/bi-wiring är inte för alla men jag tycker att de som lägger en rejäl slant på sin anläggning gott kan testa :)
 
För många år sedan blindtestade jag högtalarkablar på relativt enkla anläggningar (med hjälp av ytterligare en person och förbundna ögon) och lyckades för det mesta träffa rätt. Med det inte sagt att jag har guldöron.

Det här med bi-amping/bi-wiring är inte för alla men jag tycker att de som lägger en rejäl slant på sin anläggning gott kan testa :)
Finns ändlösa diskussioner om detta på allehand hifi-forum. Bi-ampade själv och det upplevde jag som bättre. Matar själv en Hegelförstärkare från bl.a. en Sonos connect via Supra trico (lossless då) och sedan vidare till XTZ99.26 mkII via Supra Sword högtalarkablage. Det sista jag gjorde vara att byta ut original jumper byglar i högtalarna till Nord-ost biwire jumpers. Om alla pengar i bättre kablage eller annat gör hörbar skillnad är inte viktigt. Huvudsaken är att man själv upplever skillnaden. Tror det är som ett dyrt vin. Det är klart att det smakar kanon så dyrt som det är.

Placebo är en faktor. Allt annat är lögn:)
 
Senast ändrad:
Finns ändlösa diskussioner om detta på allehand hifi-forum. Bi-ampade själv och det upplevde jag som bättre. Matar själv en Hegelförstärkare från bl.a. en Sonos connect via Supra trico (lossless då) och sedan vidare till XTZ99.26 via Supra Sword högtalarkablage. Det sista jag gjorde vara att byta ut original jumper byglar i högtalarna till Nord-ost biwire jumpers. Om alla pengar i bättre kablage eller annat gör hörbar skillnad är inte viktigt. Huvudsaken är att man själv upplever skillnaden. Tror det är som ett dyrt vin. Det är klart att det smakar kanon så dyrt som det är.

Placebo är en faktor. Allt annat är lögn:)
Placebo är en verklighet, verkligheten en annan.
 
Lite bilder. Glömde det viktigast. Rummet gör skillnad om det anpassas. Det är inte placebo.
04C8EACD-AB92-4F2B-A99C-EE1DD158029C.jpeg
81389853-495D-4095-A752-859EB7C8FC35.jpeg
D60A9D46-5B37-45FF-8495-A291F1DCFBD8.jpeg
333FC741-217C-4B63-8F4E-554DB90B7377.jpeg
 
Magiska kablar är min favorit, det och magiska stenar.
Höjdaren var för ett tiotal år sedan när man kunde köpa en liten säck med magiskt grus eller liknande som skulle ställas sättas på högtalarna för en massa tusenlappar:)
Lägger in en bild på träklossarna på min SupraSword som skall isolera kablaget från oönskade vibrationer eller liknande från golvet. Finns bara på de tidiga prototyperna som jag har lyckats lägga vantarna på.
image.jpg
Glömde jag säga att dom är strikt riktningskänsliga också.:)

Oavsett ovan så låter det magiskt. I mina öron iaf.
 
Höjdaren var för ett tiotal år sedan när man kunde köpa en liten säck med magiskt grus eller liknande som skulle ställas sättas på högtalarna för en massa tusenlappar:)
Lägger in en bild på träklossarna på min SupraSword som skall isolera kablaget från oönskade vibrationer eller liknande från golvet. Finns bara på de tidiga prototyperna som jag har lyckats lägga vantarna på.
image.jpg
Glömde jag säga att dom är strikt riktningskänsliga också.:)

Oavsett ovan så låter det magiskt. I mina öron iaf.
Kom på nu att det även Finns magiska trälådor som jag såg förra hifimässan
 
Hifi är som religion, allt förstår vi inte och det ska vi förhålla oss ödmjuka inför. Placebo är en mindre del än akustikens lagar. Känslan har aldrig fel så länge den söker efter det uppriktiga. Det är nuförtiden kvinnan i huset som bestämmer vilken hifi-anläggning som kommer in i huset, sa en säljare. Inte konstigt att vi måste dupera oss själva och säga att smått och vitt låter bra trots att det låter skit.
 
Hifi är som religion, allt förstår vi inte och det ska vi förhålla oss ödmjuka inför. Placebo är en mindre del än akustikens lagar. Känslan har aldrig fel så länge den söker efter det uppriktiga. Det är nuförtiden kvinnan i huset som bestämmer vilken hifi-anläggning som kommer in i huset, sa en säljare. Inte konstigt att vi måste dupera oss själva och säga att smått och vitt låter bra trots att det låter skit.
Lite så är det. Har små Sonusburkar mest överallt och låter helt OK även om det är långt till anläggninen som står i mitt (MITT!) HiFi-rum. Faktum är att jag blev lite förvånad att min respektive tyckte att absorbenterna, diffusorerna och basfällan på väggarna och i taket såg snygga och moderna ut.
 
Någon som har erfarenhet utav B&W PV1(D)? Jag är lite sugen på att addera en subbas till mina golvare.

Ljudtryck är inte så högt prioriterat hos mig. Snarare musikalitet, möjligheten att "smälta in" med golvarna, samt att kunna spela låg bas vid låga volymer.

Jag har kikat lite på den eller något ur Velodynes SPL-serie.
 
Någon som har erfarenhet utav B&W PV1(D)? Jag är lite sugen på att addera en subbas till mina golvare.

Ljudtryck är inte så högt prioriterat hos mig. Snarare musikalitet, möjligheten att "smälta in" med golvarna, samt att kunna spela låg bas vid låga volymer.

Jag har kikat lite på den eller något ur Velodynes SPL-serie.
Snygg och hyfsat rapp. Men för samma peng skulle jag kikat på två mindre Velodyne eller möjligen XTZ. Du betalar mycket för att det är en cool boll.
 
Snygg och hyfsat rapp. Men för samma peng skulle jag kikat på två mindre Velodyne eller möjligen XTZ. Du betalar mycket för att det är en cool boll.

Jag vet inte hur mycket det påverkar, men min förstärkare är ganska begränsande. Det är en blusound något så jag har bara en subutgång. Går det kanske att splitta signalen eller något?
 
Tillbaka
Topp