• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

LongCon

Miss Softie
2-Faktor

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Är Chromecast att föredra framför Sonos? Tänkte försöka hitta min gamla Sonos som ligger någonstans.

Nja det beror på användningsområde, båda stödjer multiroom. Men Sonos är väl lite bättre på det, Sonos är ju mycket "allt-i-ett" medans Chromecast pluggar du i i din befintliga anläggning till en 10del av priset.

Så har du en Sonos så kör på den :)
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Ok. Här kommer en idiotfråga..

Jag är ute efter en aktiv inbyggnadshögtalare, och hittar inget jag direkt faller för. Viktigast är att den är helvit, gärna fyrkantig, och ska kunna spela hyggligt i ett rum på 30 kvadrat.

Jag erkänner direkt. Jag är novis inom detta, men jag tror att jag vill köra Chromecast - gillar inte tanken på att binda mig till ett ekosystem av högtalare.

Så till den dumma frågan:
Kan man köpa en förstärkare, koppla en (1) högtalare till denna, och lira på det? Vad blir skillnaden jämfört mot en enstaka aktiv högtalare.

Jag är mer mån om att det ska se bra ut i övriga rummet, snarare än top notch ljud. Jag tänker dock inte lägga flera tusen på nåt som låter galet risigt.. Då får jag tänka om och köra dubbla högtalare eller något utanpåliggande.

Typ denna uppsättningen:
https://www.hifiklubben.se/hogtalar...are/bowers--wilkins-cwm664-in-wall-hogtalare/

https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-audio-dta-120-.html
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Ok. Här kommer en idiotfråga..

Jag är ute efter en aktiv inbyggnadshögtalare, och hittar inget jag direkt faller för. Viktigast är att den är helvit, gärna fyrkantig, och ska kunna spela hyggligt i ett rum på 30 kvadrat.

Jag erkänner direkt. Jag är novis inom detta, men jag tror att jag vill köra Chromecast - gillar inte tanken på att binda mig till ett ekosystem av högtalare.

Så till den dumma frågan:
Kan man köpa en förstärkare, koppla en (1) högtalare till denna, och lira på det? Vad blir skillnaden jämfört mot en enstaka aktiv högtalare.

Jag är mer mån om att det ska se bra ut i övriga rummet, snarare än top notch ljud. Jag tänker dock inte lägga flera tusen på nåt som låter galet risigt.. Då får jag tänka om och köra dubbla högtalare eller något utanpåliggande.

Typ denna uppsättningen:
https://www.hifiklubben.se/hogtalar...are/bowers--wilkins-cwm664-in-wall-hogtalare/

https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-audio-dta-120-.html
Varför inte bara en bluetooth högtalare istället? Det finns ju massvis som ser helt ok ut och som inte måste byggas in i väggen.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Utseendet. Helt med på ditt resonemang, men jag vill ha lite snyggare än så. Om det är görligt, vill säga.
jo, det är görligt. Är det in-wall du önskar så är det bara att köra och visst funkar det med en stereoförstärkare för detta, men det känns ju som att du helst inte vill ha det heller. Jag skulle rekommendera en aktiv inbyggnadshögtalare och en stereo-till-mono kabel så att du får båda kanalerna att spela i din enda högtalare. Då kan du köra Chromecast audio eller vad som helst som skickar ut en analog lågnivåsignal.
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
jo, det är görligt. Är det in-wall du önskar så är det bara att köra och visst funkar det med en stereoförstärkare för detta, men det känns ju som att du helst inte vill ha det heller. Jag skulle rekommendera en aktiv inbyggnadshögtalare och en stereo-till-mono kabel så att du får båda kanalerna att spela i din enda högtalare. Då kan du köra Chromecast audio eller vad som helst som skickar ut en analog lågnivåsignal.

Ok! Låter hoppfullt (fattar inte hundra) men återkommer efter lite googlande.. ;)

Tack!
 

Makkanxd

Rolex
Hoppas min fråga passar in här.
Jag har en Sonos play 5 gen 1 hemma för lite musik och sånt som jag varit väldigt nöjd med. Vad tror ni om harman kardon onyx studio 5? Värt att byta eller vore det att byta ner sig? Man kan få tag i en för 1600 spänn nu under black friday.
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Kan tipsa om att Hifiklubben säljer ut gamla modellen av B&W P7. Blev en beställning igår! :D

https://www.hifiklubben.se/horlurar...VAhUYCh2Kkg_5EAQYASABEgLTqfD_BwE&gclsrc=aw.ds

CF2BEA8A-C7AC-4C92-B748-AB7A81B8F9FB.png
 
Har ett enligt mig ganska underligt problem där jag upptäckt att volymen på min Samsung soundbar "är olika hög" jämfört med var den va förut. När jag kollade på TV / lyssnade musik så brukade jag ligga mellan 15-19 i vplymnivå. Jag har nu flyttat och när jag häromdagen kopplade in soundbaren igen så märker jag att jag måste dra upp volymen till ca 25 för att få samma effekt som tidigare. Jag tycker även att basen har blivit mycket klenare, även fast jag via inställningarna har ökat upp den.

Vad tusan kan detta bero på? Sjukt störande...
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Har ett enligt mig ganska underligt problem där jag upptäckt att volymen på min Samsung soundbar "är olika hög" jämfört med var den va förut. När jag kollade på TV / lyssnade musik så brukade jag ligga mellan 15-19 i vplymnivå. Jag har nu flyttat och när jag häromdagen kopplade in soundbaren igen så märker jag att jag måste dra upp volymen till ca 25 för att få samma effekt som tidigare. Jag tycker även att basen har blivit mycket klenare, även fast jag via inställningarna har ökat upp den.

Vad tusan kan detta bero på? Sjukt störande...
Inte något ”auto correct” feature som ligger och stör? Följde det med någon extern mic för inställning av lyssningspositioner?
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Har ett enligt mig ganska underligt problem där jag upptäckt att volymen på min Samsung soundbar "är olika hög" jämfört med var den va förut. När jag kollade på TV / lyssnade musik så brukade jag ligga mellan 15-19 i vplymnivå. Jag har nu flyttat och när jag häromdagen kopplade in soundbaren igen så märker jag att jag måste dra upp volymen till ca 25 för att få samma effekt som tidigare. Jag tycker även att basen har blivit mycket klenare, även fast jag via inställningarna har ökat upp den.

Vad tusan kan detta bero på? Sjukt störande...
Precis som @Torsten skriver så låter det som skillnader som kan uppstå när man jämför prylar i olika rum. Är det stor skillnad på rummets mått jämfört med det förra rummet du hade? Det behöver dock inte vara stor skillnad på rummens mått för att ljudupplevelsen ska uppfattas väldigt olika. Det är en miljard faktorer som spelar in. Bland de viktigaste är det individuella förhållandet mellan väggarnas mått, och även var i rummet din ljudmackapär är placerad (fritt i fält, mot en/flera väggar mm). Akustik är en hel vetenskap.
 
Inte något ”auto correct” feature som ligger och stör? Följde det med någon extern mic för inställning av lyssningspositioner?
Inget sånt!
Är väl helt enkelt som ni andra säger, akustiken som gör det. @Öbo nya rummet är lite större, främst i takhöjd. Den är placerad på samma sätt nu som då, fritt fält.
Får vänja mig helt enkelt. Tack för svar dudes!
 

Ramtelin

Omega
2-Faktor
Jag sitter på ett Bose lifestyle V35 som jag har tänkt att byta ut då det gjort sitt. Min tanke är att gå all in på Sonos, en beam med sub i vardagsrummet samt en Play5 i köket och en Play1 i sovrummet. Har varit och lyssnat och läst på en del. Gillar upplägget med Sonos och deras multiroom lösning, lätt att bygga på samt slippa en massa kabeldragning.

I förra veckan så droppar min kollega att han skall sälja sin ljudanläggning för att uppgradera. Så han vill sälja sina prylar och frågade om jag är intresserad då jag berättat att jag tänker köpa nytt. Han har idag två st Beolab 9 samt två st Beolab 3 med alla tillbehör osv. Jag var och lyssnade idag och tycker att det låter grymt, men har ändå svårt att uppskatta hur bra det är. Kommer ju att få dra en jävla massa kabel. Vad jag förstår så är det inte helt enkelt att få Beolab 9 att lira med annan tv än Bang & Olufsen? Ska jag hålla mig till Sonos som jag tänkt från början?
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag sitter på ett Bose lifestyle V35 som jag har tänkt att byta ut då det gjort sitt. Min tanke är att gå all in på Sonos, en beam med sub i vardagsrummet samt en Play5 i köket och en Play1 i sovrummet. Har varit och lyssnat och läst på en del. Gillar upplägget med Sonos och deras multiroom lösning, lätt att bygga på samt slippa en massa kabeldragning.

I förra veckan så droppar min kollega att han skall sälja sin ljudanläggning för att uppgradera. Så han vill sälja sina prylar och frågade om jag är intresserad då jag berättat att jag tänker köpa nytt. Han har idag två st Beolab 9 samt två st Beolab 3 med alla tillbehör osv. Jag var och lyssnade idag och tycker att det låter grymt, men har ändå svårt att uppskatta hur bra det är. Kommer ju att få dra en jävla massa kabel. Vad jag förstår så är det inte helt enkelt att få Beolab 9 att lira med annan tv än Bang & Olufsen? Ska jag hålla mig till Sonos som jag tänkt från början?
Sonos = smidigt som fan, inga kablar, bra app.
B&O = krångligt att koppla in, eventuellt mycket kabel, svårare att få att lira med all annan utrustning men finns lösningar för allt.
De B&O högtalarna kommer spöa sonos ljudmässigt, samt spöa dem i coolhet något i HÄSTVÄG!
Får du dessutom prylarna till bra pris får du mycket ljud och coolhet för pengarna då allt de gör är svindyrt annars :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag sitter på ett Bose lifestyle V35 som jag har tänkt att byta ut då det gjort sitt. Min tanke är att gå all in på Sonos, en beam med sub i vardagsrummet samt en Play5 i köket och en Play1 i sovrummet. Har varit och lyssnat och läst på en del. Gillar upplägget med Sonos och deras multiroom lösning, lätt att bygga på samt slippa en massa kabeldragning.

I förra veckan så droppar min kollega att han skall sälja sin ljudanläggning för att uppgradera. Så han vill sälja sina prylar och frågade om jag är intresserad då jag berättat att jag tänker köpa nytt. Han har idag två st Beolab 9 samt två st Beolab 3 med alla tillbehör osv. Jag var och lyssnade idag och tycker att det låter grymt, men har ändå svårt att uppskatta hur bra det är. Kommer ju att få dra en jävla massa kabel. Vad jag förstår så är det inte helt enkelt att få Beolab 9 att lira med annan tv än Bang & Olufsen? Ska jag hålla mig till Sonos som jag tänkt från början?
Går inte att jämföra, Sonos är leksaker i jämförelse.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Jag sitter på ett Bose lifestyle V35 som jag har tänkt att byta ut då det gjort sitt. Min tanke är att gå all in på Sonos, en beam med sub i vardagsrummet samt en Play5 i köket och en Play1 i sovrummet. Har varit och lyssnat och läst på en del. Gillar upplägget med Sonos och deras multiroom lösning, lätt att bygga på samt slippa en massa kabeldragning.

I förra veckan så droppar min kollega att han skall sälja sin ljudanläggning för att uppgradera. Så han vill sälja sina prylar och frågade om jag är intresserad då jag berättat att jag tänker köpa nytt. Han har idag två st Beolab 9 samt två st Beolab 3 med alla tillbehör osv. Jag var och lyssnade idag och tycker att det låter grymt, men har ändå svårt att uppskatta hur bra det är. Kommer ju att få dra en jävla massa kabel. Vad jag förstår så är det inte helt enkelt att få Beolab 9 att lira med annan tv än Bang & Olufsen? Ska jag hålla mig till Sonos som jag tänkt från början?

Har inte hört Beolab 9 men 3 och de spelar i en helt annan liga än Sonos. Men som du säger lite krångligare att få igång.
Du behöver en förförstärkare till beo högtalarna samt en specialkabel som gör att du kan koppla pre out in till beo högtalarna.
Kommer du använda både 9 och 3 i närheten så skulle det kunna funka med en receiver som har app styrning och pre out på zon 2.

@smulster kanske har koll på någon multiroom lösning med preout? (Du har ju iofs gått från Beo till Sonos :) )
 
Topp