• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Köpte ett par begagnade beolab 8000 med en beosound 4000 för några månader sedan. Kör dem till tvn via min AppleTv och AirPort express. Då kan jag även köra Spotify via telefon. Säkert ingen ideallösning ljudmässigt, men funkar för mina behov.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Jag sitter på ett Bose lifestyle V35 som jag har tänkt att byta ut då det gjort sitt. Min tanke är att gå all in på Sonos, en beam med sub i vardagsrummet samt en Play5 i köket och en Play1 i sovrummet. Har varit och lyssnat och läst på en del. Gillar upplägget med Sonos och deras multiroom lösning, lätt att bygga på samt slippa en massa kabeldragning.

I förra veckan så droppar min kollega att han skall sälja sin ljudanläggning för att uppgradera. Så han vill sälja sina prylar och frågade om jag är intresserad då jag berättat att jag tänker köpa nytt. Han har idag två st Beolab 9 samt två st Beolab 3 med alla tillbehör osv. Jag var och lyssnade idag och tycker att det låter grymt, men har ändå svårt att uppskatta hur bra det är. Kommer ju att få dra en jävla massa kabel. Vad jag förstår så är det inte helt enkelt att få Beolab 9 att lira med annan tv än Bang & Olufsen? Ska jag hålla mig till Sonos som jag tänkt från början?
Jag uppdaterade nyligen vardagsrummet med Sonos:
1 Beam
2 Play One
1 Sub
Jävlar vilket tryck det vart. Gåshud i soffan och dagligt bankande från grannen. Tummen upp dvs!
 

par

Patek
2-Faktor
Fick precis hem en Auralic Polaris jag börjat provköra. Troligtvis kasserar jag min sista traditonella förstärkare och har nu inbyggd Dac i båda uppsättningarna. Tråkigt? Lite.. Men så jäkla smidigt

F1468DB7-EECA-4C0B-9ACE-67434DA92396.jpeg
 

smulster

Cartier
2-Faktor
Har inte hört Beolab 9 men 3 och de spelar i en helt annan liga än Sonos. Men som du säger lite krångligare att få igång.
Du behöver en förförstärkare till beo högtalarna samt en specialkabel som gör att du kan koppla pre out in till beo högtalarna.
Kommer du använda både 9 och 3 i närheten så skulle det kunna funka med en receiver som har app styrning och pre out på zon 2.

@smulster kanske har koll på någon multiroom lösning med preout? (Du har ju iofs gått från Beo till Sonos :) )

Sonos Connect så får du det bästa från två världar.
 

RickardW

Cartier
2-Faktor
Har inte hört Beolab 9 men 3 och de spelar i en helt annan liga än Sonos. Men som du säger lite krångligare att få igång.
Du behöver en förförstärkare till beo högtalarna samt en specialkabel som gör att du kan koppla pre out in till beo högtalarna.
Kommer du använda både 9 och 3 i närheten så skulle det kunna funka med en receiver som har app styrning och pre out på zon 2.

@smulster kanske har koll på någon multiroom lösning med preout? (Du har ju iofs gått från Beo till Sonos :) )
Gå att köra med Chromecast Audio. Bara att koppla in i aux så har man trådlöst ljud :) Du kan även då blanda vilka högtalare du vill men man måste såklart ha en Chromecast till varje högtalare/förstärkare.
Har precis börjat med mitt Multiroom system. Än så länge så tycker jag Chromecast audio är otroligt smidigt.
 

mega

Rolex
Jag sitter på ett Bose lifestyle V35 som jag har tänkt att byta ut då det gjort sitt. Min tanke är att gå all in på Sonos, en beam med sub i vardagsrummet samt en Play5 i köket och en Play1 i sovrummet. Har varit och lyssnat och läst på en del. Gillar upplägget med Sonos och deras multiroom lösning, lätt att bygga på samt slippa en massa kabeldragning.

I förra veckan så droppar min kollega att han skall sälja sin ljudanläggning för att uppgradera. Så han vill sälja sina prylar och frågade om jag är intresserad då jag berättat att jag tänker köpa nytt. Han har idag två st Beolab 9 samt två st Beolab 3 med alla tillbehör osv. Jag var och lyssnade idag och tycker att det låter grymt, men har ändå svårt att uppskatta hur bra det är. Kommer ju att få dra en jävla massa kabel. Vad jag förstår så är det inte helt enkelt att få Beolab 9 att lira med annan tv än Bang & Olufsen? Ska jag hålla mig till Sonos som jag tänkt från början?
Jag skulle börja med att fråga mig själv vad som är viktigast, musiken, utseendet eller smidigheten.
När du har svaret är prioriteringen klar, då är det bara att jämföra dom olika systemen.
Har inte jämfört B&O mot Sonos, men gissar hejvilt att B&O är mer musikaliskt.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Gå att köra med Chromecast Audio. Bara att koppla in i aux så har man trådlöst ljud :) Du kan även då blanda vilka högtalare du vill men man måste såklart ha en Chromecast till varje högtalare/förstärkare.
Har precis börjat med mitt Multiroom system. Än så länge så tycker jag Chromecast audio är otroligt smidigt.
Har funderar på det där själv, har B&O högtalare i vardagsrum, sovrum och kök för tillfället draget med kablar (visserligen rätt dolda).
Har samtidigt tv, vinyl-spelare etc inkopplat i samma system.
Men skulle det fungera att köpa en chromecast-audio till varje högtalare och på så sätt kunna styra varje högtalare/rum för sig trådlöst?
Hur funkar isåfall ljudingång från tex tv då?
Alla högtalare är aktiva
 

RickardW

Cartier
2-Faktor
Har funderar på det där själv, har B&O högtalare i vardagsrum, sovrum och kök för tillfället draget med kablar (visserligen rätt dolda).
Har samtidigt tv, vinyl-spelare etc inkopplat i samma system.
Men skulle det fungera att köpa en chromecast-audio till varje högtalare och på så sätt kunna styra varje högtalare/rum för sig trådlöst?
Hur funkar isåfall ljudingång från tex tv då?
Alla högtalare är aktiva
Ja det funkar så länge appen/enheten du streamar ifrån stödjer Chromecast. Har inte hunnit kopplat in min tv än men det ska fungera. Till Tv:n så är det nog en vanlig Chromecast som gäller, via HDMI :)
AUX eller SPDIF funkar med högtalarna.

Men har du redan allt kopplat och det fungerar ihop bra så är det väl dumt att ändra på de!
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Ja det funkar så länge appen/enheten du streamar ifrån stödjer Chromecast. Har inte hunnit kopplat in min tv än men det ska fungera. Till Tv:n så är det nog en vanlig Chromecast som gäller, via HDMI :)
AUX eller SPDIF funkar med högtalarna.

Men har du redan allt kopplat och det fungerar ihop bra så är det väl dumt att ändra på de!
Jag förstår, vinning jag tänkte var att jag kunde (som på sonos) kunna styra musiken/volymen separat i alla rum. Nu spelas alla högtalare samma källa och volym, samt slippa en del kablar! :)
Men behöver då köpa typ 6 chromecast á typ 400kr isåfall.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Gå att köra med Chromecast Audio. Bara att koppla in i aux så har man trådlöst ljud :) Du kan även då blanda vilka högtalare du vill men man måste såklart ha en Chromecast till varje högtalare/förstärkare.
Har precis börjat med mitt Multiroom system. Än så länge så tycker jag Chromecast audio är otroligt smidigt.
Förmodar att DAC:en inte är fantastisk i Chromecast?
 

RickardW

Cartier
2-Faktor
Förmodar att DAC:en inte är fantastisk i Chromecast?
Har fått rätt bra kritik angående ljudkvalitén men för den riktigt ljudfantasten så kan man väl inte ha så mycket krav för en 350 kronors pryl.
Jag tycker att ljudkvalitén är riktigt bra! Men jag har ju heller aldrig haft några "riktiga" högtalare. Det jag har hemma är ett par Audio pro t10or och diverse 2-3kkr högtalare. Och det klarar den utan problem :)
 

RickardW

Cartier
2-Faktor
Jag förstår, vinning jag tänkte var att jag kunde (som på sonos) kunna styra musiken/volymen separat i alla rum. Nu spelas alla högtalare samma källa och volym, samt slippa en del kablar! :)
Men behöver då köpa typ 6 chromecast á typ 400kr isåfall.
Det jag själv var ute efter var att spela samma musik överallt. Att spela olika musik i olika rum har jag inte testat än så det kan jag inte heller säga något om tyvärr!
Att höja och sänka volymen på varje högtalare går utan problem dock :)
 

Isodor

Audemars
Sedan jag blev med barn så har HiFi riggen fått ge vika och står numer magasinerade sedan 2 år. Hade stativare ståendes. Nära ett par gånger att ramla ner första ungen när den började klättra på saker och gå.

Lever idag med en ljudlimpa från B&O.. Fungerar helt ok för ett trött småbarnsfarsa, helt ok ljud idag från vissa producenter.
Kommer nog avyttra hela min HiFi rigg. Rotel 1520 Förstärkare, dynaudio focus 140 (vita) + dynaudio stativ. DAC från Atoll och tillhörande kablar av bättre kaliber.. Lagt ner mycket tid innan man fick till det som man önskade..

Skulle någon vara sugen bara skicka ett pm. Öppen för diskussion om pris..
 

Xandyr91

Omega
2-Faktor
När vi ändå är inne och pratar om chromecast audio, jag behöver en liten högtalare till sovrummet samt en till köket som jag tänkte koppla till varsin chromecast.

Vad finns det för alternativ, gärna så prisvärt (billigt) det går?
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
När vi ändå är inne och pratar om chromecast audio, jag behöver en liten högtalare till sovrummet samt en till köket som jag tänkte koppla till varsin chromecast.

Vad finns det för alternativ, gärna så prisvärt (billigt) det går?

Vad ska du med chromecasten till.
Billigast blir någon blåtandslösning.
Köp IKEAs högtalare. Teenage Engineering har haft ett finger med i spelet.

Körde chromecast som nödlösning en stund. Sämsta pryl jag någonsin haft.
 

RickardW

Cartier
2-Faktor
När vi ändå är inne och pratar om chromecast audio, jag behöver en liten högtalare till sovrummet samt en till köket som jag tänkte koppla till varsin chromecast.

Vad finns det för alternativ, gärna så prisvärt (billigt) det går?
Jag köpte Audio pro t10 på Ica maxi för 1290. Väldigt smidigt att kunna koppla in Chromecastens ström in till USBn bak på högtalaren.
Högtalaren är rätt stor dock. Men ljudet räcker gott och väl till ett stort rum :)

Edit: Annars är ju ett tips att kolla på högtalare med inbyggd Chromecast. JBL Link modellerna har till och med inbyggd röst assistent(Google home). Kan ju vara lite roligt!
 

Xandyr91

Omega
2-Faktor
Vad ska du med chromecasten till.
Billigast blir någon blåtandslösning.
Köp IKEAs högtalare. Teenage Engineering har haft ett finger med i spelet.

Körde chromecast som nödlösning en stund. Sämsta pryl jag någonsin haft.

Ojdå, det var inget bra betyg. Tanken är att köra multiroomlösning.

Jag köpte Audio pro t10 på Ica maxi för 1290. Väldigt smidigt att kunna koppla in Chromecastens ström in till USBn bak på högtalaren.
Högtalaren är rätt stor dock. Men ljudet räcker gott och väl till ett stort rum :)

Edit: Annars är ju ett tips att kolla på högtalare med inbyggd Chromecast. JBL Link modellerna har till och med inbyggd röst assistent(Google home). Kan ju vara lite roligt!
Tack för tipset! Audio pro har jag tittat en del på, såg att T5-modellen finns för 990 kr på NoN. JBL link har jag inte tittat på, kanske får göra det också.
 

Ramtelin

Omega
2-Faktor
Tack för alla svar som jag har fått! Pratade lite med min kollega och han känner en kille som kan installera det för mig samt dra kabel snyggt. Han hade även en lösning på att få till multiroom känslan. Har inget behov av att spela olika musik i dom olika rummen, vill bara kunna ha olika ljudnivåer. Så jag kommer antagligen slå till på B&O, skulle jag ångra mig i framtiden så kan jag kränga vidare det tänker jag. Störst huvudvärk blir att visa tjejen hur det fungerar.... Trevlig helg!
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Köpte en Heos 7 som komplement. Riktigt bra ljud för pengen jag betalade (blocketfynd).

20181129_210554-01.jpeg


Har redan en del Heos i huset, har nu Heos-stöd i tv-delen nere(5.1), vardagsrum/kök(drivs med amp), badrummen(drivs med amp), altanen(drivs med amp). Köpte 7an för burspråket (har fördragit kablar för att köra vanliga högtalare) för den ytan men det funkar bra med 7an. Ni som funderar på multiroom-lösning kolla även in Heos funkar riktigt bra.

Kommer att köpa till en Link till recievern uppe. Får se hur det blir med vårat sovrum och garaget.
 
Senast ändrad:

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Hittade min gamla Sonos nu. Skaffat Spotify premium och vardagsrummet är målat så det är dags att koppla upp anläggningen.

Blir det bäst ljud med optisk kabel mellan Sonos och receiver eller är ett par dyra RCA bättre?
20181209_104645.jpg
 

bluetrain

Cartier
Hittade min gamla Sonos nu. Skaffat Spotify premium och vardagsrummet är målat så det är dags att koppla upp anläggningen.

Blir det bäst ljud med optisk kabel mellan Sonos och receiver eller är ett par dyra RCA bättre?
20181209_104645.jpg

Skulle säga att optiskt alltid är bättre då det är digitalt (inga signalförluster) jmf med rca då den är analog.
 
Topp