• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Då slipper jag köpa ett par sådana.
Jag hade jag förhoppningar om att dom var placeringsvänliga och hade en hyfsat bred sweetspot. Har faktiskt aldrig hör ett par, men gillar utseendet.
Jag har gett upp sökandet efter några ”graal-högtalare” då jag först borde se mig om efter ett lyssningsrum.

Då jag inte kan få det som jag vill ha så köpte jag ett par Neat Iota, en märklig skapelse. Saknar en hel del i de lägre registren och känsligheten är inte direkt hornklass. Men det jobb dom utför, gör dom riktigt bra.

Hur jag än vrider och vänder på mig och mina öron, så funkar stativare bäst för mig till 90%.
Spendor har en del golvare som jag gillar och det finns en del till. Men det slutar oftast med stativare.
Du får inte förkasta OA52 (eller OA51 heller för den delen) för att du läser en syrlig kommentar på ett internetforum. Om du inte har lyssnat på dem tycker jag absolut att du ska försöka se till att göra det och sen bilda dig en egen uppfattning. De är både sjukt coola och låter riktigt bra. Men försök isf komma över ett par 52.2.
Själv har jag ägt OA 51.2 men var tyvärr tvungen att göra mig av med dem då de till slut bara samlade damm och smällar på kontoret.
 

Lyfali

Cartier
En syrlig kommentar? Jag sa aldrig att det var en dålig talare. Säger bara att det är sjukt överskattade och finns bättre i prisklassen.
Följet på dessa högtalare är antingen folk som är nostalgiska eller hipsters.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
En syrlig kommentar? Jag sa aldrig att det var en dålig talare. Säger bara att det är sjukt överskattade och finns bättre i prisklassen.
Följet på dessa högtalare är antingen folk som är nostalgiska eller hipsters.
Ok.
Den är alltså inte dålig men sjukt överskattad och gillas bara av folk som är nostalgiska eller hipsters. Noterat.

*edit
Ändrar mig avseende syrlig kommentar. Den var inte syrlig. Du skrev bara att den var sjukt överskattad. My bad.
 
Senast ändrad:

INSANE

Panerai
2-Faktor
Skulle bara lyssna på en låt fort... nu sitter man fast :p
20181215_195735.jpg
20181215_195658.jpg
 

Lyfali

Cartier
Ok.
Den är alltså inte dålig men sjukt överskattad och gillas bara av folk som är nostalgiska eller hipsters. Noterat.

*edit
Ändrar mig avseende syrlig kommentar. Den var inte syrlig. Du skrev bara att den var sjukt överskattad. My bad.
haha jag trollade med senaste inlägget dock.
Men ja jag tycker den är sjukt överskattad, jag personligen har hört bättre i prisklassen och som såklart är min personliga åsikt.
 

Birkhel

Rolex
2-Faktor
Om man ska leta efter ett par schyssta trådlösa hörsnäckor, för vardagsanvändning och löpning.
Vad är det som är bäst just nu?
 

INSANE

Panerai
2-Faktor

BalkanBoy

Omega
Oldschool. Harman kardon 730:s där den övre agerar försteg. Biwire till på tok för moderna Canton vento 880DC.2. Rega planar 3:a med Rb350-tonarm. Mkt varmt ljud med mkt mellanregister. Ändå bra tryck i bas och kliniskt ren diskant. Billigt som fan snygga grejer tycker jag.
 

Bilagor

  • A95A89AA-076B-4BAE-8A20-EF1748239A3B.jpeg
    A95A89AA-076B-4BAE-8A20-EF1748239A3B.jpeg
    170.7 KB · Visningar: 2

Tassoli

Omega
Hej Allihopa!
Mitt första inlägg i denna tråd och jag tänkte be om lite experthjälp.

Jag har grävt fram ett par gamla B&O högtalare (Beovox C75, ca 1980) som vad jag förstår ska vara rätt välbyggda. De ser tyvärr rätt risiga ut invändigt och min fråga är således: Hur går jag till väga för att rädda dem? Är de ens värda att rädda?

Är ganska händig av mig men skulle behöva hänvisas till lämpligt forum att hitta ersättningsdelar. Har hittat ganska bra ”how to” videor men om det finns någon duktig Hi-Fi-snickare i Stockholm som gör det till rimlig peng outsourcear jag gärna.

Stort Tack!

Första bilden lånad:

299B615E-FFAA-4C0E-AB96-22D6961D5171.jpeg
31DFBF2E-DD91-4ADB-B0CC-7F435249FF5F.jpeg
E0158739-01BA-493E-AD71-F5DB29D10E98.jpeg
2E3529C8-6B6D-4C6D-8509-3348E9A42E2D.jpeg
 
Senast ändrad:

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Hej Allihopa!
Mitt första inlägg i denna tråd och jag tänkte be om lite experthjälp.

Jag har grävt fram ett par gamla B&O högtalare (Beovox C75) som vad jag förstår ska vara rätt välbyggda. De ser tyvärr rätt risiga ut invändigt och min fråga är således: Hur går jag till väga för att rädda dem? Är de ens värda att rädda?

Är ganska händig av mig men skulle behöva hänvisas till lämpligt forum att hitta ersättningsdelar. Har hittat ganska bra ”how to” videor men om det finns någon duktig Hi-Fi-snickare i Stockholm som gör det till rimlig peng outsourcear jag gärna.

Stort Tack!

Första bilden lånad:

299B615E-FFAA-4C0E-AB96-22D6961D5171.jpeg
31DFBF2E-DD91-4ADB-B0CC-7F435249FF5F.jpeg
E0158739-01BA-493E-AD71-F5DB29D10E98.jpeg
2E3529C8-6B6D-4C6D-8509-3348E9A42E2D.jpeg
Foama om är väl det billigaste alternativet, själv köpte jag helt nya element till ett par B&O RL-140 men det är onödigt dyrt.
 

mega

Rolex
Hej Allihopa!
Mitt första inlägg i denna tråd och jag tänkte be om lite experthjälp.

Jag har grävt fram ett par gamla B&O högtalare (Beovox C75, ca 1980) som vad jag förstår ska vara rätt välbyggda. De ser tyvärr rätt risiga ut invändigt och min fråga är således: Hur går jag till väga för att rädda dem? Är de ens värda att rädda?

Är ganska händig av mig men skulle behöva hänvisas till lämpligt forum att hitta ersättningsdelar. Har hittat ganska bra ”how to” videor men om det finns någon duktig Hi-Fi-snickare i Stockholm som gör det till rimlig peng outsourcear jag gärna.

Stort Tack!

Första bilden lånad:

299B615E-FFAA-4C0E-AB96-22D6961D5171.jpeg
31DFBF2E-DD91-4ADB-B0CC-7F435249FF5F.jpeg
E0158739-01BA-493E-AD71-F5DB29D10E98.jpeg
2E3529C8-6B6D-4C6D-8509-3348E9A42E2D.jpeg


Om det inte behöver vara helt original kanske du kan kolla med HI-Fi kit, https://www.hifikit.se/.
Dom har även verkstad.
Känns som om det kan bli lite halvdyrt dock, säkert mer musik för pengarna att köpa någonting fräscht begagnat.
 

Tassoli

Omega
Foama om är väl det billigaste alternativet, själv köpte jag helt nya element till ett par B&O RL-140 men det är onödigt dyrt.
Absolut ett alternativ! Har haft svårt att hitta delar i Europa dock. Var köpte du ditt? Ska va ø10 cm
Om det inte behöver vara helt original kanske du kan kolla med HI-Fi kit, https://www.hifikit.se/.
Dom har även verkstad.
Känns som om det kan bli lite halvdyrt dock, säkert mer musik för pengarna att köpa någonting fräscht begagnat.
Det kanske får bli en ny... massa julkampanjer nu som antagligen blir billigare men som klocknörd har man ju en förkärlek för fungerande vintage :rolleyes:

Tack för input båda två!
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Absolut ett alternativ! Har haft svårt att hitta delar i Europa dock. Var köpte du ditt? Ska va ø10 cm

Det kanske får bli en ny... massa julkampanjer nu som antagligen blir billigare men som klocknörd har man ju en förkärlek för fungerande vintage :rolleyes:

Tack för input båda två!
Det skall vara ganska enkelt att foama nya kanter. Kommer inte ihåg var jag köpte elementen tyvärr, var säkert 10 år sedan, om inte mer.
 

Diogenes

Cartier
En liten vädjan till er som kan ljud!!!

Jag är helt och hållet inkompetent när det gäller teknik/elektronik och dylikt. Kanske därför jag också enbart häckar i vintagedelen. Men, nog om det!

Vi är på jakt efter ett tillförlitlig och bra ljudsystem till vårt vardagsrum. Vi vill att systemet skall vara så ”osynligt” som möjligt och så trådlöst som möjligt. Vår tanke är att placera högtalarna i rummets respektive takhörn. Vilka system och tillverkare är att rekommendera på detta område? Finns det möjlighet att köpa till högtalare för att placera i andra rum om man skulle vilja ”bygga ut” anläggningen?

Stort tack på förhand och sorry om frågorna innehar för mycket ”rookie”-stämpel!
 
Topp