• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Monitor Audio GL eller om dom heter PL
GS är guldserien, PL är platinum. Gold finns med valnöt, och platinum har något liknande men inte valnöt.
Rent utseendemässigt är båda riktigt fina, men jag har inte lyssnat på dem, alltså golvarna. Kanske skall göra det imorrn om tid finnes.

Senast ändrad:
Om jag får fråga, vad har ni för graal högtalare? finns de några talare som folk drömmer om att äga?

Något jag aldrig kommer köpa (man ska iofs aldrig säga aldrig) men JBL Everest DD66000 hade varit coolt att ha, behöver ett större hus först.
c577d34c27dcb3c08f246d73ba97f9d9.jpg

Senast ändrad:
Något jag aldrig kommer köpa (man ska iofs aldrig säga aldrig) men JBL Everest DD66000 hade varit collt att ha, behöver ett större hus först.
c577d34c27dcb3c08f246d73ba97f9d9.jpg
Den mörka mattan gjorde att jag först trodde golvet var ett skrivbord och att det bara var en fläskig stativare.
Men det där är ju ett monster :)

Jag har en förkärlek till Sonus Faber, gillar hela deras ide med allt från musikalitet till designen.
Har idag bara en "budget uppsättning" med mina Venre 2.5 som jag ändå är väldigt nöjd med.

Hade tidigare ett par Cremona stativare. Finishen var helt klart vassare än mina nuvarande men ljudmässigt var de lite sämre än nuvarande. Otroligt fin byggkvalitet oavsett.
bfc46010.jpg

670153-sonus_faber_cremona_auditors_in_maple_with_original_stands.jpg

En kul grej var att jag även fick med en Cremona center i paketet när jag köpte dom. Är nog den sjukaste center högalaren jag sett. Tänk stor golvare och sen lägg den ner. Vikten med stativ var gissningsvis runt 50kg.

hztklll.jpg

Drömmen vore nog ändå att ha Amati tradition

Sonusfaber_Amati_tradition_gallery_31-1024x658.jpg

High-end-hifi är verkligen intressant. De flesta högtalarna är riktigt fula och brutala, och därför jag skulle vilja ha ett par. Älskar verkligen min brors B&W Matrix 801, synd jag inte har platsen själv.
3-beginings-bowers.jpg

Ja lite äldre high-end högtalare går ju också att hitta till rätt rimliga priser, en del är brutalt coola som din brors Matrix 801 tex.

High-end-hifi är verkligen intressant. De flesta högtalarna är riktigt fula och brutala, och därför jag skulle vilja ha ett par. Älskar verkligen min brors B&W Matrix 801, synd jag inte har platsen själv.
3-beginings-bowers.jpg
Man skall inte glömma Klipsch K-HORN fy vad dom är fula men jäklar vad dom spelar. med en känslighet på 105db per watt per meter :D

Jag har en förkärlek till Sonus Faber, gillar hela deras ide med allt från musikalitet till designen.
Har idag bara en "budget uppsättning" med mina Venre 2.5 som jag ändå är väldigt nöjd med.

Hade tidigare ett par Cremona stativare. Finishen var helt klart vassare än mina nuvarande men ljudmässigt var de lite sämre än nuvarande. Otroligt fin byggkvalitet oavsett.
bfc46010.jpg

670153-sonus_faber_cremona_auditors_in_maple_with_original_stands.jpg

En kul grej var att jag även fick med en Cremona center i paketet när jag köpte dom. Är nog den sjukaste center högalaren jag sett. Tänk stor golvare och sen lägg den ner. Vikten med stativ var gissningsvis runt 50kg.

hztklll.jpg

Drömmen vore nog ändå att ha Amati tradition

Sonusfaber_Amati_tradition_gallery_31-1024x658.jpg
Har gillat sonus länge, speciellt deras High end stativhögtalare , verkar funka bra med Rörförstärkare med

Den mörka mattan gjorde att jag först trodde golvet var ett skrivbord och att det bara var en fläskig stativare.
Men det där är ju ett monster :)

Ja de är inte små 142kg, 110cm höga och 95 breda. Finns tydligen en efterföljare för 840k.

Mer realistiskt skulle väl vara L4429, M2 eller Array 1400.

5afd1fd724b0b5877d2a33937d1bcf7c.jpg

32650690795_de28c70bb5_b.jpg

101511JBL-600.jpg

Själv hade jag haft lust på en möbel. JBL Paragon hade varit en fin sak att ha hemma. Nåja, kanske lite felplacerad i mitt hem, men det är skitsamma.

Jag har ingen graal vad gäller högtalare. Ett par Carlsson OA52 hade varit trevliga.

Hade typ samma dröm om focal, tyvärr har jag aldrig blivit så imponerad av något de presenterat.
Jag har haft Focal förut, 826W i rött, så sexiga högtalare men dom lät lite vasst tyckte jag. Lyssnade på Focal Sopra stativare för nån månad sedan, gillade dom starkt.
468295.jpg

En kul grej var att jag även fick med en Cremona center i paketet när jag köpte dom. Är nog den sjukaste center högalaren jag sett. Tänk stor golvare och sen lägg den ner. Vikten med stativ var gissningsvis runt
Min dröm är att ha en center från B&W 800 serie för att matcha med mina 805D3, det hade varit awesome! Det är nåt magiskt över bra o rejäla centrar :facepalm::happyhappy:
bwhtm2d3ro_1.jpg

• Like
Reactions: par
Jag har haft Focal förut, 826W i rött, så sexiga högtalare men dom lät lite vasst tyckte jag. Lyssnade på Focal Sopra stativare för nån månad sedan, gillade dom starkt.
468295.jpg
För många år sen köpte jag nästan dem osett bara pga jag gillade utseendet på 826w.
När jag sen tog tag i det och provlyssnade blev jag rätt besviken tyvärr.

För många år sen köpte jag nästan dem osett bara pga jag gillade utseendet på 826w.
När jag sen tog tag i det och provlyssnade blev jag rätt besviken tyvärr.
Så jäkla personligt det här med vilket typ av ljud man föredrar, alltid finns det nåt som låter lite annorlunda men kanske inte bättre :)

• Like
Reactions: par
haft, sjukt överskattat.

Då slipper jag köpa ett par sådana.
Jag hade jag förhoppningar om att dom var placeringsvänliga och hade en hyfsat bred sweetspot. Har faktiskt aldrig hör ett par, men gillar utseendet.
Jag har gett upp sökandet efter några ”graal-högtalare” då jag först borde se mig om efter ett lyssningsrum.

Då jag inte kan få det som jag vill ha så köpte jag ett par Neat Iota, en märklig skapelse. Saknar en hel del i de lägre registren och känsligheten är inte direkt hornklass. Men det jobb dom utför, gör dom riktigt bra.

Hur jag än vrider och vänder på mig och mina öron, så funkar stativare bäst för mig till 90%.
Spendor har en del golvare som jag gillar och det finns en del till. Men det slutar oftast med stativare.

Så jäkla personligt det här med vilket typ av ljud man föredrar, alltid finns det nåt som låter lite annorlunda men kanske inte bättre :)

Ja, absolut är det tycke och smak vad gäller ljud.
Har ingen aning om någon procentsats, men gissar att medelsvensson genast skulle trycka in ”loudnessknappen” om dom hade en.

Akustik är ett ämne som är djupare än kaosteorier och kvantfysik.
Gillar man korrekt återgivning eller gillar man något färgat ljud. Det är upp till var och en. Men bäst vore att man köpte ofärgat genom hela ledet och sedan kan man EQ:a sig fram till något man gillar.

Då slipper jag köpa ett par sådana.
Jag hade jag förhoppningar om att dom var placeringsvänliga och hade en hyfsat bred sweetspot. Har faktiskt aldrig hör ett par, men gillar utseendet.
Jag har gett upp sökandet efter några ”graal-högtalare” då jag först borde se mig om efter ett lyssningsrum.

Då jag inte kan få det som jag vill ha så köpte jag ett par Neat Iota, en märklig skapelse. Saknar en hel del i de lägre registren och känsligheten är inte direkt hornklass. Men det jobb dom utför, gör dom riktigt bra.

Hur jag än vrider och vänder på mig och mina öron, så funkar stativare bäst för mig till 90%.
Spendor har en del golvare som jag gillar och det finns en del till. Men det slutar oftast med stativare.
Tycker gott du kan testa ett par OA52, eller ett par Larsen, jag kör själv L6 och är sjukt nöjd.

Snyggt men akustiken kan inte vara annat än katastrofal i ett sådant rum. Vet inte hur företagen resonerar exakt men de verkar förutsätta att presumtiva köpare egentligen bryr sig ganska lite om själva ljudet utan mer är intresserade av sk "livsstilsprodukter".

Snyggt men akustiken kan inte vara annat än katastrofal i ett sådant rum. Vet inte hur företagen resonerar exakt men de verkar förutsätta att presumtiva köpare egentligen bryr sig ganska lite om själva ljudet utan mer är intresserade av sk "livsstilsprodukter".
Ja det är ju ändå en produktbild :)
Tror inte detta nedan säljer lika många högtalare :):)
cust_marcus.jpg

Nej, det ser varken snyggt ut eller akustiskt vettigt heller. Tyvärr alldeles för tunna absorbenter, inga diffusorer och ingenting för justering av lägre frekvenser. Av bilden att döma alltså. Men det var ruskigt fult, det håller jag med om.

Nu är väl poängen med dessa högtalare att man inte ska behöva allt för mycket akustikåtgärder.
Fast på bilden så är det väl lite extremt, så där är det nog kört oavsett hur duktiga högtalarna är på att kompensera för ett dåligt rum.

Så är det säker, har inte bra koll på B&O i detta fall.

Men det finns ju i den aspekten, smarta högtalare, som tex Carlsson, Larsson och även Bremen mm som liksom utgår från ett "vanligt" rum och sedan tillämpar de naturlagar som finns inom akustik och framförallt psykoakustik för att bygga en bra högtalare i rummet istället för tvärt om. Ämnet får ju anses gå under kategorin "skitsvårt".

Så är det säker, har inte bra koll på B&O i detta fall.

Men det finns ju i den aspekten, smarta högtalare, som tex Carlsson, Larsson och även Bremen mm som liksom utgår från ett "vanligt" rum och sedan tillämpar de naturlagar som finns inom akustik och framförallt psykoakustik för att bygga en bra högtalare i rummet istället för tvärt om. Ämnet får ju anses gå under kategorin "skitsvårt".

”Smarta” högtalare tycker jag känns som fel benämning på Carlsson, Bremen eller Larsen. Smart konstruerade passar bättre, då dom inte har någonting aktivt som ändrar ljudet efter rum.

Jag hade väldigt gärna köpt ett par OD-11 (Teenage Engineering) då jag är bekväm och gillar någon form av minimalism.
Sweet spot är ingenting för mig i mitt hem och mitt sätt att lyssna.
Bremen hade varit väldigt intressanta med tanke på form och funktion.

Tillbaka
Topp