• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Lyfali

Cartier
men då får den väl svårt att återge de låga tonerna och istället snedvrida mellanregister och diskant? Kabeln ska ligga på golvet om man gillar bas. Det är sen gammalt. Kabeln ska vara grov som en hot dog.
Haha, ja men stelah du har ju tröttnat på att bygga med Brio klossar sedan länge. jag själv tycker det är riktigt häftigt när det svävar sådär fint :D!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Ja och jag använder mina hedlundhorn när jag lyssnar på jazz osv. Och mina klipsch när jag vill störa grannarna med all metal :D
Det är som med klockor. Det finns inte en modell som passar till allt, men man kan alltid köra nato till jeans och alligator till kostym. Det blir inte riktigt bra någonstans, men inte heller helt fel.
 
Senast ändrad:
att inte höra skillnad mellan olika ljud/nätkablar från olika tillverkare/material/prisklasser är inte normalt.
Jo, det är såvida det inte är något helt uppenbart fel eller en medveten felkonstruktion helt normalt. Det är motsatsen som är helt extraordinär och inte överensstämmande med varken människans hörsel eller de mer tekniskt elektriska aspekterna.

Har du samma inställning till homeopati, spådom, kolloidalt silver osv? Dvs det är inget som man kan visa vetenskapligt men bara man tror tillräcklig mycket så skall det nog fungera.
 

Olaa

Cartier
Jo, det är såvida det inte är något helt uppenbart fel eller en medveten felkonstruktion helt normalt. Det är motsatsen som är helt extraordinär och inte överensstämmande med varken människans hörsel eller de mer tekniskt elektriska aspekterna.

Har du samma inställning till homeopati, spådom, kolloidalt silver osv? Dvs det är inget som man kan visa vetenskapligt men bara man tror tillräcklig mycket så skall det nog fungera.
jag har bra hörsel, älskar musik och haft nöjet att tidigare jobba i nästan tio år inom branchen, tycker all typ av utveckling är intressant och självklart så tror jag på att materiallära och forskning hör ihop med verkliga experiment med blindtest och upplevda skillnader, det är så utvecklingen hålls igång. Gillar nyfikenheten och fördomslösheten hos många av eldsjälarna som testar okonventionella saker inom ljud och bild, att testa gränserna är en stor del av forskning. Lycka till i korståget mot att höra skillnader! :angel:
 

mega

Rolex
Jo, det är såvida det inte är något helt uppenbart fel eller en medveten felkonstruktion helt normalt. Det är motsatsen som är helt extraordinär och inte överensstämmande med varken människans hörsel eller de mer tekniskt elektriska aspekterna.

Har du samma inställning till homeopati, spådom, kolloidalt silver osv? Dvs det är inget som man kan visa vetenskapligt men bara man tror tillräcklig mycket så skall det nog fungera.
Man skall nog inte helt förkasta effekten av en skvätt kolloidalt silver i hörselgången lite då och då.
Som jag förstått det så kan dom mest oväntade sinnena plötsligt vakna till liv. :p
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Tråden börjar bli riktigt tråkig, nu livar jag upp med en bild, En högtalare jag tycker är väldigt snygg, har ej lyssnat på dom dock.

r7-14.jpg
 

mega

Rolex
jag har bra hörsel, älskar musik och haft nöjet att tidigare jobba i nästan tio år inom branchen, tycker all typ av utveckling är intressant och självklart så tror jag på att materiallära och forskning hör ihop med verkliga experiment med blindtest och upplevda skillnader, det är så utvecklingen hålls igång. Gillar nyfikenheten och fördomslösheten hos många av eldsjälarna som testar okonventionella saker inom ljud och bild, att testa gränserna är en stor del av forskning. Lycka till i korståget mot att höra skillnader! :angel:
Jag har haft hifi/stereo som hobby sen jag var tonåring, och det är ett tag sedan. Första sommarjobbslönen gick oavkortat till en skivspelare.
Bland annat minns jag när CD gjorde sitt intåg. Det perfekta ljudet var här. Nu gick det inte att få bättre.
Allting mätte så bra så hälften hade räckt. Mätnissarna var överlyckliga.
Men när man lyssnade... Det fanns inget knaster, coolt, men musiken hade också försvunnit.
Det var sjukt tråkigt och oengagerande att lyssna på CD. Uttrycket lyssningströtthet måste vara från den tiden.
Många år hann gå innan jag köpte en CD-spelare, det var först när man inte längre kunde köpa vinyl med samma artist som jag slog till.
CD-spelaren (har bara haft en) är nog den komponent som jag använt minst under alla åren. Trots att ljudet var perfekt och den mätte grymt.
Den är iaf såld för längesedan, gudskelov.
Har några CD-skivor kvar, undrar just om man kan sälja/byta dom någonstans?
 

Olaa

Cartier
Jag har haft hifi/stereo som hobby sen jag var tonåring, och det är ett tag sedan. Första sommarjobbslönen gick oavkortat till en skivspelare.
Bland annat minns jag när CD gjorde sitt intåg. Det perfekta ljudet var här. Nu gick det inte att få bättre.
Allting mätte så bra så hälften hade räckt. Mätnissarna var överlyckliga.
Men när man lyssnade... Det fanns inget knaster, coolt, men musiken hade också försvunnit.
Det var sjukt tråkigt och oengagerande att lyssna på CD. Uttrycket lyssningströtthet måste vara från den tiden.
Många år hann gå innan jag köpte en CD-spelare, det var först när man inte längre kunde köpa vinyl med samma artist som jag slog till.
CD-spelaren (har bara haft en) är nog den komponent som jag använt minst under alla åren. Trots att ljudet var perfekt och den mätte grymt.
Den är iaf såld för längesedan, gudskelov.
Har några CD-skivor kvar, undrar just om man kan sälja/byta dom någonstans?
Känner igen mig, det finns återvändsgränder rent upplevelsemässigt fastän mätresultaten visar annat, har testat det mesta och kommer att vilja prova kommande varianter också. Jag har uppkopplat vinyl, analog radio, cd och streaming, kasettdecket är enda som hamnat i garderoben :). Lyssnar mest på cd och köper både nya och begagnade cd;n, finns väldigt många saker som kan förstöra harmonin i cd:ljudet och kanske värsta banditen är kvaliteten/upplösningen på massor av cd,n, och kompromisserna av ingengörer; att ljud går att komprimera som konserverad gröt;) Köper ibland roliga artister på både vinyl och cd och om seriös produktion så är det svårt att höra skillnad på min anläggning, visar i min värld på att begränsningarna inte alltid finns där man tror.
 
Senast ändrad:

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Känner igen mig, det finns återvändsgränder rent upplevelsemässigt fastän mätresultaten visar annat, har testat det mesta och kommer att vilja prova kommande varianter också. Jag har uppkopplat vinyl, analog radio, cd och streaming, kasettdecket är enda som hamnat i garderoben :). Lyssnar mest på cd och köper både nya och begagnade cd;n, finns väldigt många saker som kan förstöra harmonin i cd:ljudet och kanske värsta banditen är kvaliteten/upplösningen på massor av cd,n, och kompromisserna av ingengörer; att ljud går att komprimera som konserverad gröt;)
Till syvende och sist är man utlämnad till kvaliteten på inspelningen och nuförtiden är det populärt att komprimera det dynamiska omfånget för att det skall låta bra på dåliga anläggningar, mobilhögtalare etc.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Om jag får fråga, vad har ni för graal högtalare? finns de några talare som folk drömmer om att äga?
Beolab 5 har jag länge suktat efter, även B&W 800-serien. Kan nöja mig med 804 D3
Sen gillar jag Sonus Fabers design men har egentligen aldrig lyssnat på dem.
Kan nog egentligen inte tänka mig köpa fula högtalare, så det begränsar urvalet en del. Monitor Audio Gold, fast de ligger väl inom räckhåll ändå. Jag har MA Gold GS10:eek:r idag.. bra högtalare, men vill egentligen ha ett par bra golvhögtalare.
 

Lyfali

Cartier
Beolab 5 har jag länge suktat efter, även B&W 800-serien. Kan nöja mig med 804 D3
Sen gillar jag Sonus Fabers design men har egentligen aldrig lyssnat på dem.
Kan nog egentligen inte tänka mig köpa fula högtalare, så det begränsar urvalet en del. Monitor Audio Gold, fast de ligger väl inom räckhåll ändå. Jag har MA Gold GS10:eek:r idag.. bra högtalare, men vill egentligen ha ett par bra golvhögtalare.
Ah i valnöt vare dom fanns i va? så snygga.
 

Lyfali

Cartier
Jag lyssnade på Sonus Faber Lillium och dessa gillar jag jätte mycket, (inte inom räckhåll på många många år ens om jag försökte). Men Sonus Faber Aida har jag aldrig lyssnat på och dessa är mina absoluta favoriter till utseende, och det är ju bara en större Sonus faber lillium och det är något jag verkligen skulle vilja ha.
 
Topp