• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

En liten vädjan till er som kan ljud!!!

Jag är helt och hållet inkompetent när det gäller teknik/elektronik och dylikt. Kanske därför jag också enbart häckar i vintagedelen. Men, nog om det!

Vi är på jakt efter ett tillförlitlig och bra ljudsystem till vårt vardagsrum. Vi vill att systemet skall vara så ”osynligt” som möjligt och så trådlöst som möjligt. Vår tanke är att placera högtalarna i rummets respektive takhörn. Vilka system och tillverkare är att rekommendera på detta område? Finns det möjlighet att köpa till högtalare för att placera i andra rum om man skulle vilja ”bygga ut” anläggningen?

Stort tack på förhand och sorry om frågorna innehar för mycket ”rookie”-stämpel!

Teenage Engineering OD-11

Teenage Engineering OD-11

Stort tack för tipset @ante_77! Jag gillade den svenska designen, särskilt den i valnöt. Men vad jag förstår bör den placeras på golvet, eller? Med två små klåfingriga barn funderar jag på om det är optimalt. Vad jag dock inte förstod, hur tillförs ström? Jag såg aldrig någon sladd på bildern när jag snabbgooglade.

Med vänlig hälsning,

Stort tack för tipset @ante_77! Jag gillade den svenska designen, särskilt den i valnöt. Men vad jag förstår bör den placeras på golvet, eller? Med två små klåfingriga barn funderar jag på om det är optimalt. Vad jag dock inte förstod, hur tillförs ström? Jag såg aldrig någon sladd på bildern när jag snabbgooglade.

Med vänlig hälsning,

Den kan du placera i en bokhylla om du så önskar.
Vanlig nätkabel in i dessa boxar.
Du kan köra med en eller så kan du köra med fler högtalare

En liten vädjan till er som kan ljud!!!

Jag är helt och hållet inkompetent när det gäller teknik/elektronik och dylikt. Kanske därför jag också enbart häckar i vintagedelen. Men, nog om det!

Vi är på jakt efter ett tillförlitlig och bra ljudsystem till vårt vardagsrum. Vi vill att systemet skall vara så ”osynligt” som möjligt och så trådlöst som möjligt. Vår tanke är att placera högtalarna i rummets respektive takhörn. Vilka system och tillverkare är att rekommendera på detta område? Finns det möjlighet att köpa till högtalare för att placera i andra rum om man skulle vilja ”bygga ut” anläggningen?

Stort tack på förhand och sorry om frågorna innehar för mycket ”rookie”-stämpel!

Jag hade, typ, samma kravspec som dig och kör ett par BeoLab 3or - skulle funka till din applikation. Säljs inte längre men går att hitta begagnat.

Senast ändrad:
Är det någon som har tips på någon bra mellandagsdeal på en trådlös högtalare för under 2000kr?

https://www.netonnet.se/art/ljud-oc...-batteri/marshall-kilburn-black/217453.15257/

?
Harman Kardon Onyx Studio är riktigt vassa för prislappen, bra ljud, bra batteritid, kan till och med parkoppla om du köper flera. Inte världens snyggaste design kanske, men för strax över 1000-lappen får du riktigt bra trådlöst ljud!
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4462650

Har ett par HD650.. Söker en DAC/AMP för under 2500 kr.. Kommer användas mest med laptopen.. Tips? Får inte vara för stor, men behöver inte vara supersmidig heller.

AQ Dragonfly red. Funkar med laptop, vill man koppla ihop med iPhone behövs det en extra kabel.
https://www.hifiklubben.se/stereo/da-omvandlare/audioquest-dragonfly-red--da-omvandlare/
Kommer ju använda den mest till min PC/Laptop... Är det inte bättre at satsa på en liiiite större? Typ iFi Audio nano iDSD BL ?

Med portabel menar jag att den gärna går ner i en jackficka eller i ett litet fack i en ryggsäck.. Kommer typ aldrig användas med telefonen.. Speciellt inte när jag är ute på vift

Kommer ju använda den mest till min PC/Laptop... Är det inte bättre at satsa på en liiiite större? Typ iFi Audio nano iDSD BL ?

Med portabel menar jag att den gärna går ner i en jackficka eller i ett litet fack i en ryggsäck.. Kommer typ aldrig användas med telefonen.. Speciellt inte när jag är ute på vift

Chord har bra grejer. Hegel också

Har ett par HD650.. Söker en DAC/AMP för under 2500 kr.. Kommer användas mest med laptopen.. Tips? Får inte vara för stor, men behöver inte vara supersmidig heller.

Det var ett tag sedan inlägget men
iFi-Audio Nano iDSD BL är suverän.

Lika bra som mujjos och billigare

Har två inbyggda högtalare i taket i vårt badrum som drivs av en trött förstärkare med bluetooth. Har noll koll på förstärkare och vad man ska tänka på/prioritera men allt jag vet är att denna måste bort. När ingenting spelas så ger högtalarna ifrån sig ett dovt brusande som driver oss till vansinne.

Har ni tips på några små och kompakta förstärkare med bluetooth- funktion? Hur pass prisvärd är Sonos Connect:AMP?

Idag så har jag packat upp vinyl delen av min anläggning stått nerpackad i 4år
Härlig känsla lite sladdfix återstår.
IMG_20190127_164642.jpg

Nån som har tips på enklast möjliga förstärkare till en inbyggd (stereo)högtalare i tak? Behöver en till att driva högtalaren i badrummet.

Egentligen behöver du inte sladden om du använder ingången på framsidan. Jag tror det följer med en 3,5mm till 3,5mm sladd till chromecast audio.

Sambon funderar på att köpa dessa. Främst för joggingturen. Finns några bättre altetnativ att använda med en Samsung S6 Edge Plus?

https://www.elgiganten.se/product/w...bra-elite-active-65t-tradlosa-horlurar-titan#
Kanske dessa sitter kvar bättre, vet inget mer om dem, och om de funkar bättre med iPhone eller ej..
https://www.forbes.com/sites/davidp...-airpods-2-beats-powerbeats-pro/#2faed6be1e9f
Var skall hon ha telefonen, bäst vore det väl med en garmin klocka med musik och Bluetooth..

Sambon funderar på att köpa dessa. Främst för joggingturen. Finns några bättre altetnativ att använda med en Samsung S6 Edge Plus?

https://www.elgiganten.se/product/w...bra-elite-active-65t-tradlosa-horlurar-titan#
Jag har exakt likadana..

Jättenöjd efter att ha provat:
Jabra Elite 65t (dvs icke-Elite-versionen)
Jaybird X4
Jaybird Tarah Pro
Airpods 1 & 2
BeatsX

Bäst ljud av dessa hade Tarah Pro, men Elite Active kommer som stabil tvåa enligt mig.

Tycker Elite Active 65t sitter bra på mig (har stora hörselgångar, får köra största propparna, på gränsen till för små) och funkar kanon till att pendla med och träna på gym.
De har kanonräckvidd. Lägger min mobil (iPhone X) på en öppen hylla i gymmet och går sedan iväg 15-20 meter med flertalet maskiner emellan utan ett enda avbrott.

Isolerar väldigt bra gör dem också. Detta upplever jag dock som ett problem om man ska använda dem (eller isolerande in-earlurar överhuvudtaget) till löpning.
Det blir massor med kroppsljud som förstärks i huvudet såsom andning, puls och inte minst dina fotsteg (duns duns duns. Prova hoppa eller jogga när du proppar igen öronen med dina fingrar så förstår du hur jag menar). Occlusion effect kallas det visst.

Jag själv använder ingen musik till just löpning och skulle jag göra det skulle jag tittat efter icke-isolerande, Airpods-liknande varianter som inte har detta fenomen. Av säkerhetsskäl med (om man springer ute och vill höra omgivningen).

Senast ändrad:
Jag har exakt dessa.
Jättenöjd efter att ha provat:
Jabra Elite 65t (dvs icke-Elite-versionen)
Jaybird X4
Jaybird Tarah Pro
Airpods 1 & 2
BeatsX

Bäst ljud av dessa hade Tarah Pro, men Elite Active kommer som stabil tvåa enligt mig.

Tycker Elite Active 65t sitter bra på mig (har stora hörselgångar, får köra största propparna, på gränsen till för små) och funkar kanon till att pendla med och träna på gym.
De har kanonräckvidd. Lägger min mobil (iPhone X) på en öppen hylla i gymmet och går sedan iväg 15-20 meter med flertalet maskiner emellan utan ett enda avbrott.

Isolerar väldigt bra gör dem också. Detta upplever jag dock som ett problem om man ska använda dem (eller isolerande in-earlurar överhuvudtaget) till löpning.
Det blir massor med kroppsljud som förstärks i huvudet såsom andning, puls och inte minst dina fotsteg (duns duns duns. Prova hoppa eller jogga när du proppar igen öronen med dina fingrar så förstår du hur jag menar). Occlusion effect kallas det visst.

Jag själv använder ingen musik till just löpning och skulle jag göra det skulle jag tittat efter icke-isolerande, Airpods-liknande varianter som inte har detta fenomen. Av säkerhetsskäl med (om man springer ute och vill höra omgivningen).
Tack så mycket för en utförlig recension :). Vidarebefordrar informationen till sambon!

Behöver nya in ear. Inte trådlösa och tåliga. Avskyr att de flesta jag har köpt innan har hållt i sex månader innan de börjar glappa.

Tillbaka
Topp