• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Några tips på bra stationär (portabel funkar med) "bluetoothhögtalare" för under 1000-lappen? Tänkte ha den i i mitt gym i källaren, ljudet är viktigare än portabel storlek.
 

corbendallasx

Friends of KS
Några tips på bra stationär (portabel funkar med) "bluetoothhögtalare" för under 1000-lappen? Tänkte ha den i i mitt gym i källaren, ljudet är viktigare än portabel storlek.
Håll koll på när de säljer ut Audio Pro Addon. De har både stationära modeller och BT i olika storlek och de låter bra allihop. Låter betydligt mer än vad man tror för storleken.

BT-högtalaren finns på Netonnet för strax över tusingen. Jag är väldigt nöjd med min.
 

Amme

Cartier
Jag har alltid haft golvhögtalare för att få bra mellanregister(plus att jag tyckte det var snyggt) Tittade för 6år sen på bose små högtalare med baslåda (minns inte vad kittet heter) men ljudet var förfärligt trots snygg design. Har några kompisar som kör sonos soundbar och låda med avsevärt bättre ljud än bose kittet. Jag har bara provlyssnat men vad säger panelen? Blir det bra ljud med rikt mellanregister om man kör soundbar, baslåda och satellit baktill eller vad dom kallas? Kan tänka mig att tekniken utvecklats lite och mina golvhögtalare är neandertalare :)
 

corbendallasx

Friends of KS
Jag har alltid haft golvhögtalare för att få bra mellanregister(plus att jag tyckte det var snyggt) Tittade för 6år sen på bose små högtalare med baslåda (minns inte vad kittet heter) men ljudet var förfärligt trots snygg design. Har några kompisar som kör sonos soundbar och låda med avsevärt bättre ljud än bose kittet. Jag har bara provlyssnat men vad säger panelen? Blir det bra ljud med rikt mellanregister om man kör soundbar, baslåda och satellit baktill eller vad dom kallas? Kan tänka mig att tekniken utvecklats lite och mina golvhögtalare är neandertalare :)
Jag skulle nog vilja vända på det och säga att enda högtalarkonfigurationen där du inte får ett hyggligt mellanregister är just väldigt små högtalare kopplat till en subbas.
En soundbar är ju sällan direkt liten så jämförelsen haltar lite, men visst kan du få en soundbar att låta hyggligt.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har alltid haft golvhögtalare för att få bra mellanregister(plus att jag tyckte det var snyggt) Tittade för 6år sen på bose små högtalare med baslåda (minns inte vad kittet heter) men ljudet var förfärligt trots snygg design. Har några kompisar som kör sonos soundbar och låda med avsevärt bättre ljud än bose kittet. Jag har bara provlyssnat men vad säger panelen? Blir det bra ljud med rikt mellanregister om man kör soundbar, baslåda och satellit baktill eller vad dom kallas? Kan tänka mig att tekniken utvecklats lite och mina golvhögtalare är neandertalare :)
Beror lite på hur dyra golvhögtalare du hade innan. Skulle påstå att Sonoskombon låter tillräckligt bra för de flesta men är man HiFi intresserad så betalar du mycket för den smidiga lösningen. Inget jag personligen skulle nöja mig med dock.
 

Amme

Cartier
Beror lite på hur dyra golvhögtalare du hade innan. Skulle påstå att Sonoskombon låter tillräckligt bra för de flesta men är man HiFi intresserad så betalar du mycket för den smidiga lösningen. Inget jag personligen skulle nöja mig med dock.
Har canton idag, 5-6 år gamla(minns inte vad serien heter). Självklart vill jag ha bra ljud men den smidiga lösningen börjar locka mer än kvaliten. Är det minimal skillnad känns inte storleken befogat längre. Förut så var skillnaden för stor och tydlig att ens överväga smidiga lösningen
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Har canton idag, 5-6 år gamla(minns inte vad serien heter). Självklart vill jag ha bra ljud men den smidiga lösningen börjar locka mer än kvaliten. Är det minimal skillnad känns inte storleken befogat längre. Förut så var skillnaden för stor och tydlig att ens överväga smidiga lösningen
Om de är billigare serier (under 15k) så bör du absolut bli nöjd med Sonos.
 

Amme

Cartier

Bilagor

  • 701A36AD-8B8C-4EBA-A2E0-CFA0C750A718.jpeg
    701A36AD-8B8C-4EBA-A2E0-CFA0C750A718.jpeg
    53.5 KB · Visningar: 3

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Har en fråga angående skivspelare! Jag vill köpa på mig en skivspelare, då jag väntar på en leverans med ett slutsteg & försteg från klassiska ROTEL jag har köpt på mig. Förförstärkaren är en Rotel RC-1000, den har PHONO utgång både för skivspelare med magnetisk och skivspelare med dynamisk pickup. Sitter för tillfället och kollar på några skivspelare på TRATTEN, men vill veta vad jag köper ska titta på.

Så är det hela skivspelaren eller är det bara pickupen som avgör om det är magnetisk eller dynamisk pickup!

Vore hemskt tacksam för svar av någon kunnig!
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Har en fråga angående skivspelare! Jag vill köpa på mig en skivspelare, då jag väntar på en leverans med ett slutsteg & försteg från klassiska ROTEL jag har köpt på mig. Förförstärkaren är en Rotel RC-1000, den har PHONO utgång både för skivspelare med magnetisk och skivspelare med dynamisk pickup. Sitter för tillfället och kollar på några skivspelare på TRATTEN, men vill veta vad jag köper ska titta på.

Så är det hela skivspelaren eller är det bara pickupen som avgör om det är magnetisk eller dynamisk pickup!

Vore hemskt tacksam för svar av någon kunnig!
Lycka till i vinylträsket!
Det är pickupen som är antingen av MM (Moving Magnet) eller MC (Moving Coil) typ. Det har inget med resten av skivspelaren att göra. Det billigare alternativet är MM och det skulle jag kolla efter om det är din första spelare. Jag har själv bara haft MC-puppor men skulle jag köpt en ny spelare idag skulle jag leta efter en bra MM istället. Köper du begagnat så är det ju också väldigt svårt att avgöra skicket på puppan så räkna med att den kan behöva bytas. Köper du en bra spelare så kan det absolut vara värt att leta upp en bra MC pickup men räkna isf med 5k och uppåt för den - beroende på hur den passar med spelare och arm.
Detta är som allt annat en hel vetenskap - sätt dig in ordentligt eller köp en hyggligt billig spelare och var nöjd tills du vill bygga vidare.
Sorry för svammel - här finns folk som kan detta mkt bättre än jag så du får säkert bättre svar snart.
Kör så det ryker!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Lycka till i vinylträsket!
Det är pickupen som är antingen av MM (Moving Magnet) eller MC (Moving Coil) typ. Det har inget med resten av skivspelaren att göra. Det billigare alternativet är MM och det skulle jag kolla efter om det är din första spelare. Jag har själv bara haft MC-puppor men skulle jag köpt en ny spelare idag skulle jag leta efter en bra MM istället. Köper du begagnat så är det ju också väldigt svårt att avgöra skicket på puppan så räkna med att den kan behöva bytas. Köper du en bra spelare så kan det absolut vara värt att leta upp en bra MC pickup men räkna isf med 5k och uppåt för den - beroende på hur den passar med spelare och arm.
Detta är som allt annat en hel vetenskap - sätt dig in ordentligt eller köp en hyggligt billig spelare och var nöjd tills du vill bygga vidare.
Sorry för svammel - här finns folk som kan detta mkt bättre än jag så du får säkert bättre svar snart.
Kör så det ryker!


TACK för svar @Öbo!

Hehe...jag har en sedan innan, men den verkar vara en MC ( ROTEL RP-1010 ) har haft den sedan 1986 faktiskt. Men nu har jag hittat lite stereogrejer som är på väg som jag tänker ha inne på kontoret, allt följde med utom en vinylspelare.

Men då vet jag att jag kan kolla på det mesta när det kommer till skivspelare, att man blir tvungen att byta pickup känns som ett måste då man inte vet hur länge den hängt med. Ska sätta mig ned och kolla vintageträsket på skivspelare, Hehehe...

Stort tack för att du rätade ut svaret på min fråga!

Mvh // Affe
 

Olaa

Cartier
TACK för svar @Öbo!

Hehe...jag har en sedan innan, men den verkar vara en MC ( ROTEL RP-1010 ) har haft den sedan 1986 faktiskt. Men nu har jag hittat lite stereogrejer som är på väg som jag tänker ha inne på kontoret, allt följde med utom en vinylspelare.

Men då vet jag att jag kan kolla på det mesta när det kommer till skivspelare, att man blir tvungen att byta pickup känns som ett måste då man inte vet hur länge den hängt med. Ska sätta mig ned och kolla vintageträsket på skivspelare, Hehehe...

Stort tack för att du rätade ut svaret på min fråga!

Mvh // Affe
Kul med vinyl! Antar att du har hittat denna annonssida https://hifitorget.se/?k=14
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Har hittat denna på TRATTEN, lagom retro.

Denna har RCA koppling + jord som det är på min ROTEL RC-1000, frågan är bara vad det kan tänkas sitta för pickup på denna. Vad jag kan utläsa så är det en MM original. Och enligt säljaren så ska det sitta original nål på den.

pickup2.JPG
pickup.JPG
pickup1.JPG
 

mega

Rolex
Har hittat denna på TRATTEN, lagom retro.

Denna har RCA koppling + jord som det är på min ROTEL RC-1000, frågan är bara vad det kan tänkas sitta för pickup på denna. Vad jag kan utläsa så är det en MM original. Och enligt säljaren så ska det sitta original nål på den.

pickup2.JPG
pickup.JPG
pickup1.JPG
Säkert MM.
Man köper nog inte en MC till denna spelare då den skulle kosta mer än spelaren självt.
MC är även lite special i att den kräver en lite speciell phono inång (Ett annat RIAA/försteg) som dom flesta lite enklare anläggningar saknar .
 

EHedin

Cartier
2-Faktor
Tja! Har en Harman Kardon Omni 10 som brusar så in i .. när man använder den med såväl bluetooth som aux ... blir skittrist att lyssna i den och undrar om någon vet om man kan göra något åt detta? Som det är nu så blir det att den bara står:( annars väldigt trevligt ljud i den tycker jag
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Ligger kvar på temat pickuper, kan man se på pickupen om det är MM eller MC på nåt sätt?
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Tror inte det, förkortningen syftar till det som sitter fast i nålarmen inne i skalet, en magnet eller en spole.
Kan du ta bilder på pickupen från alla håll?

Hmm...är på G att lägga bud på denna via Tratten, bästa bilden att se något trots att den suger!

310488231_ffd13e80-2679-46a5-ace9-11cf5e5b1c86.jpg
310488231_1eb78809-a0a8-4e02-9467-0138a6263efe.jpg
310488231_eecaf119-4c78-4580-bbc6-a0c90840b691.jpg
 

mega

Rolex
Hmm...är på G att lägga bud på denna via Tratten, bästa bilden att se något trots att den suger!

310488231_ffd13e80-2679-46a5-ace9-11cf5e5b1c86.jpg
310488231_1eb78809-a0a8-4e02-9467-0138a6263efe.jpg
310488231_eecaf119-4c78-4580-bbc6-a0c90840b691.jpg
Oavsett så skulle jag budgetera för en ny pickis (MM).
Risken är att den befintliga nålen är helt slut och förstör dina vinyl...
Ring dom här och fråga om råd när du köpt spelaren:
https://www.svalander.se/shoppen/tillbehoer-till-skivspelare/pickuper

Nu vill jag inte sätta myror i huvudet på dig... men...
...jag skulle absolut köpa ex. vis en Rega eller en Thorens istället för en Sanyo, Technics etc.
Och sedan byta nål (till en MM).
Ex:
https://hifitorget.se/visa_annons.php/rega_planar_2_70562.htm
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Oavsett så skulle jag budgetera för en ny pickis (MM).
Risken är att den befintliga nålen är helt slut och förstör dina vinyl...
Ring dom här och fråga om råd när du köpt spelaren:
https://www.svalander.se/shoppen/tillbehoer-till-skivspelare/pickuper

Nu vill jag inte sätta myror i huvudet på dig... men...
...jag skulle absolut köpa ex. vis en Rega eller en Thorens istället för en Sanyo, Technics etc.
Och sedan byta nål (till en MM).
Ex:
https://hifitorget.se/visa_annons.php/rega_planar_2_70562.htm


Stort TACK för svar @mega, kollade upp länkarna, kollade även in tratten, fanns både Rega och Thorens till salu.

Vad tror du om denna?!
310586789_58d44f54-90e4-47eb-9a92-8c8e74e36a34.jpg


Från säljarens annons.

Jag säljer en jättefin Thoréns TD 318 som dessutom är nyservad och har en Ortofon OM 5E nål i gott skick (och kalibrerad). Locket är polerat, remmen är helt ny och det sitter dessutom nya RCA-kontakter av bra kvalité monterat. Kosmetiskt är den i jättefint skick!
Det enda lilla som man kan anmärka på är att autoliften i slutet kärvar lite. Kan säkert lagas, men jag har inte brytt mig ärligt talat. (Jag använder alltid skivspelare helt manuellt ändå).
Specifications:
Drive method: one step belt drive
Motor: low voltage 16-pole synchronous motor
Speeds: 33 and 45rpm
Speed control: 2-phase generator
Platter: 2.7kg, 300mm, zinc alloy, dynamically balanced
Wow and flutter: 0.04%
Rumble: -70B
Tonearm effective length: 232mm
Effective mass: 12.5g
Overhang: 16.4mm
Offset angle: 23 degrees
Dimensions: 440 x 350 x 170mm
Weight: 10.5kg
Har du frågor så kontakta mig gärna!
Se även mina andra annonser. Jag lägger ett lågt utropspris på 1 krona. Lycka till med budgivningen! Obs! Jag tar inget ansvar för transportföretagens slarv. Jag packar alltid väl, och varan lämnar mig i samma skick som bilderna visar. Kontrollera även bilderna. Det som finns på bilden är det som medföljer om inget annat anges.
 

mega

Rolex
Stort TACK för svar @mega, kollade upp länkarna, kollade även in tratten, fanns både Rega och Thorens till salu.

Vad tror du om denna?!
310586789_58d44f54-90e4-47eb-9a92-8c8e74e36a34.jpg


Från säljarens annons.

Jag säljer en jättefin Thoréns TD 318 som dessutom är nyservad och har en Ortofon OM 5E nål i gott skick (och kalibrerad). Locket är polerat, remmen är helt ny och det sitter dessutom nya RCA-kontakter av bra kvalité monterat. Kosmetiskt är den i jättefint skick!
Det enda lilla som man kan anmärka på är att autoliften i slutet kärvar lite. Kan säkert lagas, men jag har inte brytt mig ärligt talat. (Jag använder alltid skivspelare helt manuellt ändå).
Specifications:
Drive method: one step belt drive
Motor: low voltage 16-pole synchronous motor
Speeds: 33 and 45rpm
Speed control: 2-phase generator
Platter: 2.7kg, 300mm, zinc alloy, dynamically balanced
Wow and flutter: 0.04%
Rumble: -70B
Tonearm effective length: 232mm
Effective mass: 12.5g
Overhang: 16.4mm
Offset angle: 23 degrees
Dimensions: 440 x 350 x 170mm
Weight: 10.5kg
Har du frågor så kontakta mig gärna!
Se även mina andra annonser. Jag lägger ett lågt utropspris på 1 krona. Lycka till med budgivningen! Obs! Jag tar inget ansvar för transportföretagens slarv. Jag packar alltid väl, och varan lämnar mig i samma skick som bilderna visar. Kontrollera även bilderna. Det som finns på bilden är det som medföljer om inget annat anges.

Har inte lyssnat på exakt denna, men skulle välja den alla dar i veckan.
Verkar som om han är lite påläst om man skall tro på det som står i texten, får bra känsla.
Liften är ingenting att bry sig om. Har inte använt min heller någonsin i princip.
 

Exxet

Rolex
Stort TACK för svar @mega, kollade upp länkarna, kollade även in tratten, fanns både Rega och Thorens till salu.

Vad tror du om denna?!
310586789_58d44f54-90e4-47eb-9a92-8c8e74e36a34.jpg


Från säljarens annons.

Jag säljer en jättefin Thoréns TD 318 som dessutom är nyservad och har en Ortofon OM 5E nål i gott skick (och kalibrerad). Locket är polerat, remmen är helt ny och det sitter dessutom nya RCA-kontakter av bra kvalité monterat. Kosmetiskt är den i jättefint skick!
Det enda lilla som man kan anmärka på är att autoliften i slutet kärvar lite. Kan säkert lagas, men jag har inte brytt mig ärligt talat. (Jag använder alltid skivspelare helt manuellt ändå).
Specifications:
Drive method: one step belt drive
Motor: low voltage 16-pole synchronous motor
Speeds: 33 and 45rpm
Speed control: 2-phase generator
Platter: 2.7kg, 300mm, zinc alloy, dynamically balanced
Wow and flutter: 0.04%
Rumble: -70B
Tonearm effective length: 232mm
Effective mass: 12.5g
Overhang: 16.4mm
Offset angle: 23 degrees
Dimensions: 440 x 350 x 170mm
Weight: 10.5kg
Har du frågor så kontakta mig gärna!
Se även mina andra annonser. Jag lägger ett lågt utropspris på 1 krona. Lycka till med budgivningen! Obs! Jag tar inget ansvar för transportföretagens slarv. Jag packar alltid väl, och varan lämnar mig i samma skick som bilderna visar. Kontrollera även bilderna. Det som finns på bilden är det som medföljer om inget annat anges.
Har haft en 318, visserligen en MK2, har för mig att det är armen som skiljer där, men jag kan rekommendera den, om du vinner se till att den packas väl om den ska skickas, lite speciellt att skicka skivspelare med tanke hur fraktbolagen kan hantera godset.
 

Lolle

Panerai
Håller med övriga Thoréns 318 är en klart vettig spelare och annonsen ger ett gott intryck, samma ortofon pickup har jag i stugan och är väldigt nöjd för pengarna.

Men var försiktig i frakten, rätt ömtåliga.
 
Topp