Om du är i huvudstaden så gå till ref.se (referenceaudio) på söder. Bra och kunnig personal som håller vad dom lovar.Den vill jag själv ha.
Tack för tips. Ska pallra mig till butik och se hur det känns där.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Om du är i huvudstaden så gå till ref.se (referenceaudio) på söder. Bra och kunnig personal som håller vad dom lovar.Den vill jag själv ha.
Då det var rabatterat med 2000kr så känns det klart mer prisvärt än de övriga.Den vill jag själv ha.
Götgatan. Då ska jag försöka få till en sväng dit. Tack för tipset.Om du är i huvudstaden så gå till ref.se (referenceaudio) på söder. Bra och kunnig personal som håller vad dom lovar.
Hur va heos?
Ska det göras ska det göras rätt Kommer bli bra.Tjena!
Heos-appen i sig hade jag inga problem med tycker det funka lika bra som Sonos.
Heos 1 mot Play:1 : Heosen tycker jag hade bättre återgivning av röster, midbasen kändes öppnare än Play:1. Dock så hade Play:1 ganska så mycket fylligare ljud. Heos har inte någon inbyggd transfomator om det är något problem.
Jag köpte även hem Heos 3, helt annat ljud jämfört med båda ettorna. mycket mer bas dock så gillade jag röster bättre på Heos 1. Dock dealbreakern på Heos 3, vid bastest (The Knife - Silent shout) så var det något oljud ifrån själva lådan där basporten sitter. Vet inte om själva basporten är felkontruerad. Satte jag ett finger där så blev ljudet lägre.
Det man skall komma ihåg är också om man bara tänkt köra trådlösa högtalarna från endera tillverkare eller om behov finns att utöka med connect/amp(sonos) eller link/amp (Denon). I min mening så har Sonos inget att hämta där än med tanke på inkopplingsmöjligheterna.
Att man på sonos kan köra via PC/Mac är dock ett plus samt att det finns möjlighet till att bygga ut med trådlösa subbar.
Summa summarum
Jag lämnade tillbaka allt
Ringde elektrikern och bad honom dra vanlig högtalarkabel till alla placeringar där jag tänkt ha "trådlösa" högtalare. Kommer istället att köra med Heos ampar eller Nuvo P200: or eller Nuvo P3100 + Heos link. Bad även elektrikern att förbereda för två subwooferutgångar i vardagsrummet ifall behovet uppstår
Mvh
M
Tjena!
Heos 1 mot Play:1 : Heosen tycker jag hade bättre återgivning av röster, midbasen kändes öppnare än Play:1. Dock så hade Play:1 ganska så mycket fylligare ljud. Heos har inte någon inbyggd transfomator om det är något problem.
Jag köpte även hem Heos 3, helt annat ljud jämfört med båda ettorna. mycket mer bas dock så gillade jag röster bättre på Heos 1. Dock dealbreakern på Heos 3, vid bastest (The Knife - Silent shout) så var det något oljud ifrån själva lådan där basporten sitter. Vet inte om själva basporten är felkontruerad. Satte jag ett finger där så blev ljudet lägre.
Det man skall komma ihåg är också om man bara tänkt köra trådlösa högtalarna från endera tillverkare eller om behov finns att utöka med connect/amp(sonos) eller link/amp (Denon). I min mening så har Sonos inget att hämta där än med tanke på inkopplingsmöjligheterna.
Att man på sonos kan köra via PC/Mac är dock ett plus samt att det finns möjlighet till att bygga ut med trådlösa subbar.
Summa summarum
Ringde elektrikern och bad honom dra vanlig högtalarkabel till alla placeringar där jag tänkt ha "trådlösa" högtalare. Kommer istället att köra med Heos ampar eller Nuvo P200: or eller Nuvo P3100 + Heos link. Bad även elektrikern att förbereda för två subwooferutgångar i vardagsrummet ifall behovet uppstår
Mvh
M
LG har grymma lösningar för det. själv kör jag LG HS6 multiroomNgn som har mer insatta idéer om multrioom-system parade med surround kring tv:n, är det Sonos som gäller då, eller finns det alternativ?
Mvh
Ola G
Nej, nej och åter nej!Tror du den kan driva ett par OA50 väl till lägenhetsvolym?
Bra med intryck från någon som verkligen tagit sig tiden. Men en fundering: tycker du verkligen att The Knife - Silent Shout passar i någon form av ljudtest? Jag menar, den är ju hårt komprimerad och med ganska lite djupbas.Tjena!
Summa summarum
Mvh
M
Tur att jag hade kvar dina gamla råd råd i bakhuvudet då. Trodde min gamla Pioneer var på väg att ge upp helt, men var som tur var glapp som kunde fixas.Nej, nej och åter nej!
Carlssonhögtalarna är framprovade för att drivas med analoga förstärkare med bra antal "gamla" watt.
Både OA11 och OA50 är beroende av bra förstärkare för att leverera.
Köp en gammal Sansui, Marantz, Akai eller någon annan bra vintageförstärkare istället.
Här finns allt man behöver veta om OA50; http://www.carlssonplanet.com/hogtalare/producerade/carlsson-oa-50/
Här är moderna, rekommenderade, förstärkare; http://www.carlssonplanet.com/rekommenderad-elektronik/#stereoforstarkare
Bra med intryck från någon som verkligen tagit sig tiden. Men en fundering: tycker du verkligen att The Knife - Silent Shout passar i någon form av ljudtest? Jag menar, den är ju hårt komprimerad och med ganska lite djupbas.
Jag brukar lyssna på följande när jag testar en anläggning, låtar med mycket dynamik och/eller många skramliga instrument inblandade. Elektronisk musik låter OK på de flesta anläggningar. Toto gör det inte...
- Nils Lofgren - Keith don't go (acoustic live)
- Chris Jones - Long after you're gone
- Toto - Rosanna
- Public enemy - Harder than you think
- Calvin Harris - Sweet nothing
- Pearl Jam - Why go
Jag har ett par OD-11 och de kräver lite muskler, hade en HK990 under en tid, men WAF-en var låg, så nu kör jag med en Audio Pro Stereo Zero,Nej, nej och åter nej!
Carlssonhögtalarna är framprovade för att drivas med analoga förstärkare med bra antal "gamla" watt.
Både OA11 och OA50 är beroende av bra förstärkare för att leverera.
Köp en gammal Sansui, Marantz, Akai eller någon annan bra vintageförstärkare istället.
Här finns allt man behöver veta om OA50; http://www.carlssonplanet.com/hogtalare/producerade/carlsson-oa-50/
Här är moderna, rekommenderade, förstärkare; http://www.carlssonplanet.com/rekommenderad-elektronik/#stereoforstarkare
Jag kör mina OA50:3 med en Sansui på 2 X 130 watt, riktiga watt från 1980.Jag har ett par OD-11 och de kräver lite muskler, hade en HK990 under en tid, men WAF-en var låg, så nu kör jag med en Audio Pro Stereo Zero,
och det funkar, men det skulle vara najs med liite mer att ta av.
Tack för ditt svar. Är inget bra på hifi så något trådlöst kommer det bli för mig. Tänker dock något ut 3 eller 5 storlek.
Om du tvingades välja, Sonos eller heos?
Ska det göras ska det göras rätt Kommer bli bra.
Jag njuter av detta://Jag kör mina OA50:3 med en Sansui på 2 X 130 watt, riktiga watt från 1980.//
Exakt, old-school is da shit.
Tack för ditt svar. Är inget bra på hifi så något trådlöst kommer det bli för mig. Tänker dock något ut 3 eller 5 storlek.
Om du tvingades välja, Sonos eller heos?
Kör man oftast Spotify så är Spotify Connect det bästa och så vitt jag vet har Sonos inte det. Kan inget om Heos-prylarna men de ser inte ut att leverera mer än bakgrundsmusik...Tjena
Om du kan gå på Sonos nya 5a eller Heos 7.
Jag hade skippat 3rna från båda.
Det beror soms sagt lite vad du prioriterar. Exempelvis om du lyssnar på musik via spotify så kör man på Denon spotifys egna app, men på sonos så kör man deras app som inte har all funktionalitet som finns i spotify.
Sedan finns andra för och nackdelar med båda lite beroende på behov.
TjenaKör man oftast Spotify så är Spotify Connect det bästa och så vitt jag vet har Sonos inte det. Kan inget om Heos-prylarna men de ser inte ut att leverera mer än bakgrundsmusik...
Riktigt dyrt med dom där. 18k, känns som man borde kunna få lite roligare saker då.Måste tipsa om en riktigt trevlig högtalare, ny tappning av klassikern OD-11. Exakt samma design som originalet, men numera aktiv med bland annat Spotify Connect.
Svenska Teenage Engineering som ligger bakom denna hyllning! Finns på Hifi Kit i vasastan för provlyssning.
Liten en "dold" juvel jag gärna tipsar om. Är man ute efter högtalare där man värdesätter bäst pris/prestanda och tja väldigt fin prestanda helt enkelt, är min rekommendation att lyssna på ett par från Ino Audio. Finns från mindre stativhögtalare (piP) till fullregister (pi60) till väldigt avancerade toppsystem.
Varsågod, 115 sidor att läsa på om ino http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=108493
Mjaa, dom är prissänkta till 16k/par. Visst är det ganska mycket pengar, men vill man ha en smidig lösning där man slipper separata förstärkare etc, utan massa kablar är det ganska oslagbart. De kostar 8k/st och låter betydligt bättre än Sonos. Sen är de larvigt snygga också.Riktigt dyrt med dom där. 18k, känns som man borde kunna få lite roligare saker då.
iofs, men du får ju ett par aktiva Dynaudio i den prisklassen. Svårt att se att det går att jämföra dom. Förutom på utseende kanskeMjaa, dom är prissänkta till 16k/par. Visst är det ganska mycket pengar, men vill man ha en smidig lösning där man slipper separata förstärkare etc, utan massa kablar är det ganska oslagbart. De kostar 8k/st och låter betydligt bättre än Sonos. Sen är de larvigt snygga också.