• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

iofs, men du får ju ett par aktiva Dynaudio i den prisklassen. Svårt att se att det går att jämföra dom. Förutom på utseende kanske :)
Utseendet och mycket mindre kabeldragning med OD-11. Ström till vardera kub. De behöver inte någon kabel mellan varandra, men kan ändå spela som höger respektive vänster kanal! Visst betalar man lite för lösningen också.

Utseendet och mycket mindre kabeldragning med OD-11. Ström till vardera kub. De behöver inte någon kabel mellan varandra, men kan ändå spela som höger respektive vänster kanal! Visst betalar man lite för lösningen också.
Samma med Dynaudio. Ström till varje högtalare bara. Fast kan hålla med att om är snyggare och lättare att passa in än ett par högtalare på stativ.

En förstärkare för upp till 4000, vilken tipsar ni om,
5.1, föredrar dock en receiver för 5.2 så man har för framtiden.
Vad kör ni?

Tidigare körde jag Yamaha RX-V2500, grymt bra receiver men jag vill ha HDMI in & ut för enkelhetens skull denna gång.
Jag föredrar begagnat är värt att tillägga!

En förstärkare för upp till 4000, vilken tipsar ni om,
5.1, föredrar dock en receiver för 5.2 så man har för framtiden.
Vad kör ni?

Tidigare körde jag Yamaha RX-V2500, grymt bra receiver men jag vill ha HDMI in & ut för enkelhetens skull denna gång.
Jag föredrar begagnat är värt att tillägga!
5.1 vs 5.2 spelar ingen roll då de flesta tillverkare ändå bara delar upp .1 signalen i förstärkaren, vilket man lika gärna kan göra utanför med en Y-split kabel. Det interna delningsfiltret brukar vara sisådär ändå, då de inte delar tillräckligt brant.
Denon AVR-2809 http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=146626
Denon AVR-3808 http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=154159

Klarar den förresten köra full HD genom sig utan att förstöra det på något sätt?
Den är trotsallt 8 år gammal, så den tekniken har ändrats lite.
Men denna klarar att stå upp till dagens mått på det planet?

Klarar den förresten köra full HD genom sig utan att förstöra det på något sätt?
Den är trotsallt 8 år gammal, så den tekniken har ändrats lite.
Men denna klarar att stå upp till dagens mått på det planet?

Ja det ska den klara, jag hade själv en 2809 från 2009 tills i år och var nöjd. Du kan välja att skicka igenom signalen eller så kan man välja att skala upp den men det behövs sällan med dagens källor. Den klarar dock inte 4K eller ARC (audio return channel). Annars en grym receiver.

Ja det ska den klara, jag hade själv en 2809 från 2009 tills i år och var nöjd. Du kan välja att skicka igenom signalen eller så kan man välja att skala upp den men det behövs sällan med dagens källor. Den klarar dock inte 4K eller ARC (audio return channel). Annars en grym receiver.

4k behöver jag inte, vad är ARC? Vad gör det?
3808an var dock tyvärr redan såld :( Men något i den stilen vill jag ha!

Hörni, har ni lust att hjälpa en noob...

Jag har idag ett Samsung allt-i-ett-system. Dvd, radio, förstärkare, bluetooth osv i en plastig låda komplett med ett par plastiga högtalare och en plastig bas. Ända sedan nytt har jag tyckt att det låtit dåligt (och jag är ändå halvdöv på riktigt) och stört mig på att det tar ett par sekunder att skifta mellan tex radio och dvd. Det jag gillat är avsaknaden av kablar och att jag kan styra allt med en fjärr. Nu är den trasig, så jag måste hitta nåt nytt. Jag kan ju köpa samma skräp igen, men finns det ingen mer kvalitativ lösning?

Vad jag vill ha är alltså en "enkel" lösning för (åtminstone) 2:1 med möjlighet till radio och cd. Gärna smidig Spotify. Kör Apple produkter idag inkl äpple-tv. Allt måste inte sitta ihop, men jag har inte gott om plats.

Kan det vara ett alternativ att köpa "lösa delar" och sedan en bra "multifjärr"? I sådana fall vilken?

Jag har idag ett Samsung allt-i-ett-system. Dvd, radio, förstärkare, bluetooth osv i en plastig låda komplett med ett par plastiga högtalare och en plastig bas. Ända sedan nytt har jag tyckt att det låtit dåligt (och jag är ändå halvdöv på riktigt) och stört mig på att det tar ett par sekunder att skifta mellan tex radio och dvd. Det jag gillat är avsaknaden av kablar och att jag kan styra allt med en fjärr. Nu är den trasig, så jag måste hitta nåt nytt. Jag kan ju köpa samma skräp igen, men finns det ingen mer kvalitativ lösning?

Vad jag vill ha är alltså en "enkel" lösning för (åtminstone) 2:1 med möjlighet till radio och cd. Gärna smidig Spotify. Kör Apple produkter idag inkl äpple-tv. Allt måste inte sitta ihop, men jag har inte gott om plats.

Kan det vara ett alternativ att köpa "lösa delar" och sedan en bra "multifjärr"? I sådana fall vilken?
En vanlig förstärkare och 2 högtalare kanske?

Budget?
Det finns ju en del läckra aktiva högtalare med BT, AirPlay mm. Då behövs i princip bara högtalarna och sen använder du dator, Nas el mobil som källa. Även TV funkar. Vill man kan man koppla in en CD såklart. Priser beroende på design och anslutningsmöjligheter, men jag köpte själv ett par KEF X300A till kontoret. De fick flytta till allrummet för de var alldeles för bra. Spelar från flertalet källor men det smidigaste är AirPlay el DLNA från servern och Spotify från mobilen. Budgetalternativ finns ju från Audio PRO etc.

Datorer och NAS är inte aktuellt just nu. Tänk så enkelt som möjligt.

Trodde någon skulle föreslå typ Bose? Kunde jag inte hitta nåt bland deras prylar?

En förstärkare med Spotify connect och 2 högtalare. Kan du koppla tvn dit också. Du kommer få så mycket bättre ljud än med några alltiett eller bose system. glömde citera @Freddie L

Kanske inte spelar någon roll för dig men du vet att det är en 3 år gammal modell som lanserades i december 2012?

Japp.
Jag kör helst på en pre år 2000 receiver men jag ville dock ha HDMI denna gång.
Innan när jag inte behövde det så körde jag Yamahas värsting för 15 år sedan, grym jävla receiver.
I ljudet så är det noll skillnad för mig på en 2012 och en 1998. Kör hellre en 1998's värsting istället för 2015 budget.
Dock så var HDMI något jag ville ha nu så då fick det kompromissas.

Japp.
Jag kör helst på en pre år 2000 receiver men jag ville dock ha HDMI denna gång.
Innan när jag inte behövde det så körde jag Yamahas värsting för 15 år sedan, grym jävla receiver.
I ljudet så är det noll skillnad för mig på en 2012 och en 1998. Kör hellre en 1998's värsting istället för 2015 budget.
Dock så var HDMI något jag ville ha nu så då fick det kompromissas.
HDMI är smidigt. Skönt att kunna koppla det mest till receivern och sedan vidare till TV/projektor :)

Datorer och NAS är inte aktuellt just nu. Tänk så enkelt som möjligt.

Trodde någon skulle föreslå typ Bose? Kunde jag inte hitta nåt bland deras prylar?
Inte om ljudet är viktigt för dig. Och du kan använda aktiva högtalare utan vare sig dator el nas. Vilken källa som helst med RCA el optisk utgång funkar, även cd.

Tillbaka
Topp