• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Jag är på jakt efter en reciever att dels köra "hemmabio" ifrån, men främst kommer den antagligen att fungera som musikspelare. Jag vill därför ha bluetooth och AirPlay, så man kan köra direkt från luren eller paddan. Antagligen kommer jag bara att ha två högtalare till den, men det skadar ju inte om det går att bygga ut systemet i framtiden (ska stå i ett rum som är ca 35 kvm). Tyvärr har jag noll koll på hifi och ljud, men det verkar ni ju ha i den här tråden!

Jag har hittat denna, som verkar uppfylla de krav jag har:
https://www.dustinhome.se/product/5010879400/htr-4068---black

Är det någon som har koll på om den är något att ha? Även förslag på ett par schyssta högtalare (2 st) till den i såna fall? Bör man ha subwoofer också? Prismässigt hade jag tänkt att hamna på max 6000 kr. Finns det några andra alternativ som jag borde beakta?

Jag är på jakt efter en reciever att dels köra "hemmabio" ifrån, men främst kommer den antagligen att fungera som musikspelare. Jag vill därför ha bluetooth och AirPlay, så man kan köra direkt från luren eller paddan. Antagligen kommer jag bara att ha två högtalare till den, men det skadar ju inte om det går att bygga ut systemet i framtiden (ska stå i ett rum som är ca 35 kvm). Tyvärr har jag noll koll på hifi och ljud, men det verkar ni ju ha i den här tråden!

Är det någon som har koll på om den är något att ha? Även förslag på ett par schyssta högtalare (2 st) till den i såna fall? Bör man ha subwoofer också? Prismässigt hade jag tänkt att hamna på max 6000 kr. Finns det några andra alternativ som jag borde beakta?
Om du använder Spotify så kan du ta en receiver som har Spotify connect. Då kopplar du receiver till nätet sen spelar den själv från Spotify. Då styr du bara med mobilen. Det streamas aldrig från telefonen via Bluetooth etc så du slipper alla kvalitets förluster.

Någon som har tips på okej in-ear lurar till iPhone? Det ska gärna finnas volymkontroll och svarsknapp.
Snål som jag är ser jag gärna att priset landar söder om 500 kr.

Någon som har tips på okej in-ear lurar till iPhone? Det ska gärna finnas volymkontroll och svarsknapp.
Snål som jag är ser jag gärna att priset landar söder om 500 kr.

Tycker Jays lurarna är väldigt ok.
Hade ett par A-Jays One som hängde med ett bra tag.
Efter tredje rundan i tvättmaskin och torktumlare gav de upp.
Fylligt ljud för pengen.

Spontanköpte en vass (om än gammal) stereostärkare...
Eventuellt kanske den flippas, men tanken om en dedikerad musikanläggning föddes ändå. Vi kommer snart att ha en helt ny ovanvåning med, främst, "entertaining" som funktion - och då kanske det inte varit fel med lite musikmöjlighet.

Köpte våra nuvarande (hemmabio)högtalare för en snart tio år sedan just för att de var hyfsat kompetenta även när det gäller musik.
...men det har spelats sammanlagt (kanske) trettio skivor under årens lopp. Resten är film och Spotify (vilket knappast ens får tvåtusenkronorshögtalare att komma till sin rätt).

Nåväl.
Om vi ändå tänker att jag gör en hundraåttio och börjar lyssna en massa på musik. Vad ska jag tänka på?

Jag har en gammal DVD - Sony DVP-S7700 - som var the shit, och relativt kompetent även för musik när det begav sig. Hur mycket behöver jag lägga på en spelare för att det ska märkas någon skillnad?
...SACD - finns det ens längre?
Helst slipper jag dock allt vad fysisk lagring heter... Så, vad byter jag Spotify mot? Och hur får jag det, på bästa sätt, ur iPaden in i förstärkaren?

Den brännande punkten är dock...
Högtalare. Stativ eller golv?
Tjugotusen är absolut maxgräns (inkl. eventuella stativ och sladdar). Vad tittar jag på?

I vanliga fall lyssnar jag på hip-hop, mestadels. Men dessa ska alltså användas till att man ska rysa av välbehag när man drar igång en t.ex. Mark Knopfler-platta.
Gärna sittandes i en Eames Lounge - men det får bli när det finns femtiotusen över till fåtöljer! ;)

Gällande högtalare så är begagnat är din vän. 70-talsgrejer går inte att slå vad gäller prisvärt. Ofta får man kanta om baselementen men det rör sig om kanske 300 kr styck. För sladd räcker det med hyfsat grov lampsladd från biltema.

Glömde skriva att design också är en viktig aspekt. De får gärna se någonting ut för världen, och där går dessvärre sjuttiotalarna bort(?).

Beror ju på smak förstås. Om man tröttnat på vitt så kan det ju kanske duga.

Så är det.
Även om jag inte har något emot högblankt vitt, så är det inte heller ett måste...
Det är mer att fanérkvalitén på sjuttiotalarna ofta är lite sisådär - at best.

217206235_f79e326d-9a49-4f51-9dc2-b01152057491.jpg

Kraven är alltså... Välljudande, hyfsat rumsren design och att de ska kännas hyggligt välbyggda. ;)

Så är det.
Även om jag inte har något emot högblankt vitt, så är det inte heller ett måste...
Det är mer att fanérkvalitén på sjuttiotalarna ofta är lite sisådär - at best.

217206235_f79e326d-9a49-4f51-9dc2-b01152057491.jpg

Kraven är alltså... Välljudande, hyfsat rumsren design och att de ska kännas hyggligt välbyggda. ;)
Inte att jag vill tvinga dig till vintagegrejer men den gamla fanéren brukar se bättre ut på de gamla grejerna tycker jag. Numera är det mest fotolaminat man ser - då var det ju riktigt trä. Betong då? Rauna?

Blev en Denon Ceol N9 med två DALI Opticon LCR. Perfekta på väggen och grymt ljud! Smidig stärkare med alla de funktioner jag ville ha, men bara stereo, vilket egentligen var det jag tänkt nu.

image.jpg

image.jpg

Nytt år, nytt ljud. Fick dessa snygga högtalare i julklapp av flickvännen så det var bara att hoppa in hos hifiklubben och köpa ny receiver.
Nu har jag satt köpstopp på mig själv men någon gång under året trillar det nog in en sub och en heos link så jag kan ha trådlösa högtalare i kök och sovrum.

Jag valde en Denon-AVR-X1200W som receiver och jag måste säga att man får mycket maskin för pengarna. Smidiga funktioner som Wi-fi, Bluetooth, AirPlay och Spotify Connect är inbyggda och flyter utan problem.

ljudsystem.png

Nytt år, nytt ljud. Fick dessa snygga högtalare i julklapp av flickvännen så det var bara att hoppa in hos hifiklubben och köpa ny receiver.
Nu har jag satt köpstopp på mig själv men någon gång under året trillar det nog in en sub och en heos link så jag kan ha trådlösa högtalare i kök och sovrum.

Jag valde en Denon-AVR-X1200W som receiver och jag måste säga att man får mycket maskin för pengarna. Smidiga funktioner som Wi-fi, Bluetooth, AirPlay och Spotify Connect är inbyggda och flyter utan problem.

ljudsystem.png
Najs, men skall de inte stå på tre ben?

Spontanköpte en vass (om än gammal) stereostärkare...
Eventuellt kanske den flippas, men tanken om en dedikerad musikanläggning föddes ändå. Vi kommer snart att ha en helt ny ovanvåning med, främst, "entertaining" som funktion - och då kanske det inte varit fel med lite musikmöjlighet.

Köpte våra nuvarande (hemmabio)högtalare för en snart tio år sedan just för att de var hyfsat kompetenta även när det gäller musik.
...men det har spelats sammanlagt (kanske) trettio skivor under årens lopp. Resten är film och Spotify (vilket knappast ens får tvåtusenkronorshögtalare att komma till sin rätt).

Nåväl.
Om vi ändå tänker att jag gör en hundraåttio och börjar lyssna en massa på musik. Vad ska jag tänka på?

Jag har en gammal DVD - Sony DVP-S7700 - som var the shit, och relativt kompetent även för musik när det begav sig. Hur mycket behöver jag lägga på en spelare för att det ska märkas någon skillnad?
...SACD - finns det ens längre?
Helst slipper jag dock allt vad fysisk lagring heter... Så, vad byter jag Spotify mot? Och hur får jag det, på bästa sätt, ur iPaden in i förstärkaren?

Den brännande punkten är dock...
Högtalare. Stativ eller golv?
Tjugotusen är absolut maxgräns (inkl. eventuella stativ och sladdar). Vad tittar jag på?

I vanliga fall lyssnar jag på hip-hop, mestadels. Men dessa ska alltså användas till att man ska rysa av välbehag när man drar igång en t.ex. Mark Knopfler-platta.
Gärna sittandes i en Eames Lounge - men det får bli när det finns femtiotusen över till fåtöljer! ;)
image.jpg

Vintage jbl studio monitors kanske, speciellt om du har gott om plats...

Tjena

Letar du efter platta högtalare kolla även in DLS flabox-serie

Sett och lysnat på dom. Låter helt klart bra men jag är inet helt såld på designen av vare sig Dali eller Dls. Diggar mina OA-14 ljudmässigt men dom är lite stora och sen är det ju det där med matchande center...

Sett och lysnat på dom. Låter helt klart bra men jag är inet helt såld på designen av vare sig Dali eller Dls. Diggar mina OA-14 ljudmässigt men dom är lite stora och sen är det ju det där med matchande center...
Tjena

Jag förstår! Ja de spelar bra med tanke på typ av högtalare!

Fundera på att köpa 4 flatbox mini till v-rum och kök i huset. Är bara rädd att det kommer se ut dom ventilationstrummor med dem små :D

Ok!

Som någon kanske minns är jag på jakt efter nytt ljudsystem till (barnens) tv-rum. Vill ha tv-ljud via högtalarna och dvd(bluray) för barnfilmerna och kunna spela cd-skivor och gärna radio. Kommer bara ha två högtalare och helst ingen baslåda. Apple-tv och tv-spel används idag. Att kunna streama är bra, men görs inte varje vecka i det rummet. Barnen lär inom något år vara duktigare på det tekniska än mig, men ju enklare lösning desto bättre!

Alternativ 1: Fick som förslag att använda vanlig stereo(förstärkare/receiver), vilket förstås blir smidigt och billigare. Nackdel att jag får koppla dvd direkt till tv? Kanske en smart programmerad multifjärr kan göra det barnvänligt?

Alternativ 2: Soundbar. Tex https://www.komplett.se/product/845691/ljud-bild/hemmabio/soundbars/sony-ht-xt3-soundbase# Smidigt, styr åtminstone volymen med vanliga tv-fjärren? De lite dyrare har HDMI-ingångar vilket då borde bli smidigt. Komplettera med Dvd/Bluray och skita i radion.

Alternativ 3: Hifi-klubben ftw! Förstärkare med volymkontroll som styrs av tv-fjärr: https://www.hifiklubben.se/stereo/kompaktanlaggningar/nad-d3020-forstarkare/ Inser när jag skriver detta att jag även i detta fallet får koppla dvd direkt till tv? Valfri dvd och högtalare, skita i radio.

Alt 1 och 3 känns roligast iom att jag kan välja lösa högtalare, men alt 2 blir användarvänligast förstås. Undrar om det låter förjävligt?

Ge mig gärna fler synpunkter eller ännu hellre direkt länk till det jag borde köpa! :)

Stativare ihop med en bra sub är en bra lösning om man inte vill ha stora golvare, men det kanske du redan har koll på?

Grunden har jag absolut koll på. Och visst, jag borde så klart ge mig ut till den lokala Hifi-kufen och lyssna, men tiden räcker inte alltid till...
Måste man ha en sub? Hade gärna sluppit den biten - men det blir kanske lite platt om man bara kör med stativare?
Kommer inte att köra någon särskilt bastung musik alls. Vill jag lyssna hip-hop så gör jag det i bilen, vid datorn eller på den andra anläggningen.

Grunden har jag absolut koll på. Och visst, jag borde så klart ge mig ut till den lokala Hifi-kufen och lyssna, men tiden räcker inte alltid till...
Måste man ha en sub? Hade gärna sluppit den biten - men det blir kanske lite platt om man bara kör med stativare?
Kommer inte att köra någon särskilt bastung musik alls. Vill jag lyssna hip-hop så gör jag det i bilen, vid datorn eller på den andra anläggningen.
Förstår om det är svårt att komma iväg till butiken. Jag upplever ganska stor skillnad med och utan sub och då har jag ändå ett par rätt rejäla golvare (ser mest på film). Stativare är för små för att, enligt mig, kunna prestera någon vettig bas. Finns så klart undantag men då är det stora och kostsamma modeller.

En fördel med sub är att du kan placerar den nästan var som helst i rummet eftersom det är svårt att avgöra vart låga ljud kommer ifrån. Gäller dock inte för audiofiler som spenderar timmar, om inte dagar, med att hitta bästa placeringen för subben :D

Förstår om det är svårt att komma iväg till butiken. Jag upplever ganska stor skillnad med och utan sub och då har jag ändå ett par rätt rejäla golvare (ser mest på film). Stativare är för små för att, enligt mig, kunna prestera någon vettig bas. Finns så klart undantag men då är det stora och kostsamma modeller.

En fördel med sub är att du kan placerar den nästan var som helst i rummet eftersom det är svårt att avgöra vart låga ljud kommer ifrån. Gäller dock inte för audiofiler som spenderar timmar, om inte dagar, med att hitta bästa placeringen för subben :D

Har också hyfsade golvare (Monitor Audio Bronze, dubbla 6,5"), och det är klart att jag märker skillnad när jag kör med eller utan sub. Framför allt körs film, och då är det aldrig ens aktuellt att koppla bort den, men ibland (ofta) kan jag tycka att lite finare (svårgreppbart) musik låter bättre utan baslådans hjälp.
Tunggung kommer jag helt skita i när det gäller denna anläggning, utan det är mest just finmusiken som ska bli ännu mer wow. Men som sagt, det kan nog tänkas att det blir lite väl tunt om man bara har en sexonhalva till sitt förfogande.

Är Tidal bästa tjänsten för strömmad musik i bra kvalitet, förresten?

Tillbaka
Topp