• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Pete11

Vacheron
2-Faktor
@ante_77 @Willed @Nissenutz
Så där är det ju med mycket, inte minst klockor.
Man inbillar sig att man "behöver" en massa saker men egentligen söker man bara något man gillar och trivs med.

Man kan ha jättekul med bara en klocka eller en enkel stereo/Hemmabio eller whatever men det knäppa är att man ofta måste gå igenom den där processen med att köpa och sälja och sen successivt släpper taget om dessa måsten och når ett lugn som öppnar för en lekfullhet. :)
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
@ante_77 @Willed @Nissenutz
Så där är det ju med mycket, inte minst klockor.
Man inbillar sig att man "behöver" en massa saker men egentligen söker man bara något man gillar och trivs med.

Man kan ha jättekul med bara en klocka eller en enkel stereo/Hemmabio eller whatever men det knäppa är att man ofta måste gå igenom den där processen med att köpa och sälja och sen successivt släpper taget om dessa måsten och når ett lugn som öppnar för en lekfullhet. :)

Ja, sparsmakat blir trevligare i längden.
En Moser perpetual är perfekt som klocka.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
69107924-87BF-40A0-82A2-384A1D49E080.jpeg
Mitt krypin inte helt klart med kablar och lucka till bänken. Heco och JM Lab högtalare, xtz basar, Onkyo förstärkare, dspeaker anti-mode. Sen vi fick barn för snart 1 år sen har jag sett 5 filmer här inne:banghead:. I vardagsrummet har jag B&W 685 och en liten Nad förstärkare och i garderoben står B&W 683 med Rotel för och slutsteg.
Ser ut som ett riktigt trevlig biorum. Vänta du bara, dottern min är knappt 3 och älskar film. Bara barnfilmer iofs men det är bra tryck i dagens barnfilmer ändå :)
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Ja precis. Kändes som ett väldigt trevligt pris om grejerna är bra dvs
Klipsch är bra grejer enligt flera källor.
Har ingen egen erfarenhet men för ren Hemmabio skulle jag inte tveka direkt.
Vilken monstercenter sen. Det finns ingen chans att jag skulle få ha en sådan hemma, men kan du så är det bara att gratulera :)
De där frontarna kostar ju runt 12K bara de och har solida omdömen på prisjakt.
Köööp!
 

Makkanxd

Rolex
Klipsch är bra grejer enligt flera källor.
Har ingen egen erfarenhet men för ren Hemmabio skulle jag inte tveka direkt.
Vilken monstercenter sen. Det finns ingen chans att jag skulle få ha en sådan hemma, men kan du så är det bara att gratulera :)
De där frontarna kostar ju runt 12K bara de och har solida omdömen på prisjakt.
Köööp!
Ah okej! Tack för input :) tanken är isåfall att gå ifrån Sonos och ersätta med detta istället. Grejerna verkar ju kosta hutlösa pengar styckvis så det borde ju vara bra (?). Hur funkar det att streama musik till ett sånt system? Om du har koll dvs :)
 

DHLE

Cartier
2-Faktor
Ser ut som ett riktigt trevlig biorum. Vänta du bara, dottern min är knappt 3 och älskar film. Bara barnfilmer iofs men det är bra tryck i dagens barnfilmer ändå :)
Skönt att ha ett eget rum för alla grejer, tyvärr är inte rummet optimalt men det var det ena jag kunde ta. Ja jag hoppas jr vill sitta där med farsan och se film framöver.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Ah okej! Tack för input :) tanken är isåfall att gå ifrån Sonos och ersätta med detta istället. Grejerna verkar ju kosta hutlösa pengar styckvis så det borde ju vara bra (?). Hur funkar det att streama musik till ett sånt system? Om du har koll dvs :)

Hur det funkar att streama avgörs ju av vad du kopplar högtalarna till?
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Okej! tänkte åka till hifibutiken och lyssna :)
Gör så. Tyckte jag i något mail såg att Hifi-klubben matchar priser så hör med dom på plats om du gillar de.

Som andra nämnt behöver du en receiver (hemmabio förstärkare) med minst 5 kanaler för att driva de där.

Det är den som är hjärnan i systemet och där finns smarta grejer som börjar på rimlig peng enda upp till hutlösa pengar. Allt beroende på märke, antal kanaler, kraft, välljud osv :)

Jag köpte nyligen min marantz sr5013 och är kanonnöjd. Använder inte några "smarta" streamingfunktioner dock
 

Makkanxd

Rolex
Gör så. Tyckte jag i något mail såg att Hifi-klubben matchar priser så hör med dom på plats om du gillar de.

Som andra nämnt behöver du en receiver (hemmabio förstärkare) med minst 5 kanaler för att driva de där.

Det är den som är hjärnan i systemet och där finns smarta grejer som börjar på rimlig peng enda upp till hutlösa pengar. Allt beroende på märke, antal kanaler, kraft, välljud osv :)

Jag köpte nyligen min marantz sr5013 och är kanonnöjd. Använder inte några "smarta" streamingfunktioner dock
Tack för att du förklarade det! Jag ska fråga om detta också så man kan få ett hum om vad det kan landa på i slutändan. Kostar receivern många tusenlappar så behöver jag nog fundera en del till :)
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Tack för att du förklarade det! Jag ska fråga om detta också så man kan få ett hum om vad det kan landa på i slutändan. Kostar receivern många tusenlappar så behöver jag nog fundera en del till :)
En enklare variant av reciever för 5.1 ljud börjar på typ 3000kr skulle jag säga.

Jag var väldigt nära på att köpa denna innan det ballade ur med uppgraderingar :D
https://www.elgiganten.se/product/l...MIrcaMzYiB5gIVRuaaCh356wPREAQYAyABEgIp7vD_BwE
Mer än du behöver idag med enligt någon här kostade den 4k förra black friday. Så kanske hålla utkik då.

Hifi-klubben tror jag matchade black friday priser om du köper något nu som sen säljs billigare då. Åk och lyssna och snacka :)
 

Makkanxd

Rolex
En enklare variant av reciever för 5.1 ljud börjar på typ 3000kr skulle jag säga.

Jag var väldigt nära på att köpa denna innan det ballade ur med uppgraderingar :D
https://www.elgiganten.se/product/l...MIrcaMzYiB5gIVRuaaCh356wPREAQYAyABEgIp7vD_BwE
Mer än du behöver idag med enligt någon här kostade den 4k förra black friday. Så kanske hålla utkik då.

Hifi-klubben tror jag matchade black friday priser om du köper något nu som sen säljs billigare då. Åk och lyssna och snacka :)
Yes. Jag kommer vänta till black friday oavsett men bra att veta! Tänkte att man kunde kasta ut en krok här innan och höra om någon hade input :)
 

DrDre

Patek
Ett litet tips som kanske kan vara till nytta för någon annan som funderar på att kasta ut högtalarna pga estetiska skäl?

Frugan hade fått nog. Mina gamla Linn Ninka skulle ut och det var inte upp till förhandling. De började se lite slitna/smutsiga ut och nyansen (ljust trä) passade inte alls efter att vi målat om. (Jag kunde också se hennes poäng och hifi-intresset har också svalnat lite de senaste åren). I ett sista desperat försök lät jag en billackare lacka dem i vit blank färg (alltså precis som en vit bil eller ett vitt piano). Det blev väldigt bra. De ser ut som nya så nu får de hänga med ett tag till.

AC51D77F-B5BD-40ED-BF07-67135DB7DBC1.jpeg


480AF4E2-6BF1-48FA-BC2A-5AC1884DF99A.jpeg
 
Senast ändrad:

phyx

Omega
Jag köpte ett HK 7.1 system med en stor jävla subwoofer. Under en fest med jävligt hög musik började samtliga högtalare att spraka. Det började låta fördjävligt. Dock låter det helt normalt vid lägre volym. Antar att det är bara att slänga? Subben tänkte jag behålla då den klarade sig. Tänkte använda den med två stycken Bowers & Wilkins DM601 S3. Nu till frågan. Hittade B&W DM601 S3 för 2000kr, beg. Är det ett bra pris?

Mvh!
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Ett litet tips som kanske kan vara till nytta för någon annan som funderar på att kasta ut högtalarna pga estetiska skäl?

Frugan hade fått nog. Mina gamla Linn Ninka skulle ut och det var inte upp till förhandling. De började se lite slitna/smutsiga ut och nyansen (ljust trä) passade inte alls efter att vi målat om. (Jag kunde också se hennes poäng och hifi-intresset har också svalnat lite de senaste åren). I ett sista desperat försök lät jag en billackare lacka dem i vit blank färg (alltså precis som en vit bil eller ett vitt piano). Det blev väldigt bra. De ser ut som nya så nu får de hänga med ett tag till.

AC51D77F-B5BD-40ED-BF07-67135DB7DBC1.jpeg


480AF4E2-6BF1-48FA-BC2A-5AC1884DF99A.jpeg

@DrDre Man ska alltid ha vita stereoprylar, då kommer man undan med det mesta. :)
Blev snyggt det där.
Jag blev sugen på nytt och fick nu hem mina SF venere 2.5. Venere centern är gömd i mitten i TV-bänken.
IMG_20191125_122649-01.jpeg

Köpta begagnade men som tur var är de vita. Sambon såg dom inte innan de stod i vardagsrummet men reagerade direkt på hur stora de var. Jäklar vilket tur att jag fick tag på vita och inte svarta tänkte jag då :p

Jag var tydlig med att förklara att de är mycket modernare och fin design jämfört med gamla. Och framförallt att de låter fantastiskt.
Jag fick en rynkning på näsan men hon höll med om att de var snyggare iaf
IMG_20191125_124335.jpg

Mycket vackrare utan skydd men inte praktiskt att köra utan med kids.
 
Senast ändrad:

DrDre

Patek
@DrDre Man ska alltid ha vita stereoprylar, då kommer man undan med det mesta. :)
Blev snyggt det där.

Jo, det estetiska har ändrats rätt mycket och blivit mycket snyggare. Förr, när jag var mer intresserad, så var det hela travar av svarta lådor i svarta racks som gällde och högtalare i valnötsfaner. Som mest hade jag 7 separata lådor (Jag körde Linn, en Lingo till LP12.an, Kairn, LK280+Spark förstärkare och en Karik+Numerik som CD-spelare och en Linn tuner). Snyggt kanske i en audiofils ögon men få andra tycker nog att det är särsilt estetiskt tilltalande.
 
E

editime

Guest
Tjena!
Då vi flyttar in i ny bostad tänker vi investera i en helhetslösning med ljud i boendet.
Jag har snöat in på Sonos. Boendet är i två plan, 114 kvm.
Jag tänker såhär:

1 Sonos One i varje badrum
1 Sonos PlayBase 5 i vardagsrum/kök (öppen planlösning)
1 Sonos Move för att flytta till det rum man befinner sig i.

hur tänker ni andra? Är jag rätt eller fel på det? Feedback mottages tacksamt :)
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Tjena!
Då vi flyttar in i ny bostad tänker vi investera i en helhetslösning med ljud i boendet.
Jag har snöat in på Sonos. Boendet är i två plan, 114 kvm.
Jag tänker såhär:

1 Sonos One i varje badrum
1 Sonos PlayBase 5 i vardagsrum/kök (öppen planlösning)
1 Sonos Move för att flytta till det rum man befinner sig i.

hur tänker ni andra? Är jag rätt eller fel på det? Feedback mottages tacksamt :)

Kommer ni verkligen flytta med en högtalare? Jag hade ruttnat på det efter en vecka och sen hade den blivit stående där den var sist.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Tjena!
Då vi flyttar in i ny bostad tänker vi investera i en helhetslösning med ljud i boendet.
Jag har snöat in på Sonos. Boendet är i två plan, 114 kvm.
Jag tänker såhär:

1 Sonos One i varje badrum
1 Sonos PlayBase 5 i vardagsrum/kök (öppen planlösning)
1 Sonos Move för att flytta till det rum man befinner sig i.

hur tänker ni andra? Är jag rätt eller fel på det? Feedback mottages tacksamt :)

Beror ju helt på vad du är ute efter och vilken budget.
 
E

editime

Guest
Beror ju helt på vad du är ute efter och vilken budget.
Vilket produktivt svar :D som jag skriver, en helhetslösning för en bostad på 114 kvm. Med tillgång till ljud var man än befinner sig i bostaden.
3 fasta & 1 portabel högtalare.
Hade du något att bidra med eller har du bara en tråkig tisdag? :)
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Ja, så kan det kanske vara. Dock så ska Sonos Move vara en grym högtalare. Den går ju ta med sig på resor etc.
Det handlar om vilka krav du har på grejerna. Sonos kan funka bra om du inte bryr dig så mycket om ljudkvalité. Däremot är det tråkigt att inte ha stereo, alltså front vänster + höger i vardagsrummet. Sen är deras mjukvara bra och enkel.

Köp hem via tex Elgiganten nu på black friday så kan du testa hemma och se vad du tycker. Är du missnöjd så kan du lämna tillbaka.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Vilket produktivt svar :D som jag skriver, en helhetslösning för en bostad på 114 kvm. Med tillgång till ljud var man än befinner sig i bostaden.
3 fasta & 1 portabel högtalare.
Hade du något att bidra med eller har du bara en tråkig tisdag? :)
Jag tror @ante_77 syftade på att du inte berättar vad du har för förväntningar eller hur mycket du är beredd att spendera.

Personligen skulle jag inte spendera de pengarna på en mono-setup och inte heller skulle jag ha dedikerade högtalare för toaletterna. Hellre skulle jag köpa 2 st play 5 till det stora utrymmet och två move för att kunna ställa lite överallt och kunna ha på toa/badrum om man vill.

Men jag skulle nog inte köpa Sonos ändå, är inte så såld på multiroom-grejen. Vanlig streaming duger för mig.
 
E

editime

Guest
Jag tror @ante_77 syftade på att du inte berättar vad du har för förväntningar eller hur mycket du är beredd att spendera.

Personligen skulle jag inte spendera de pengarna på en mono-setup och inte heller skulle jag ha dedikerade högtalare för toaletterna. Hellre skulle jag köpa 2 st play 5 till det stora utrymmet och två move för att kunna ställa lite överallt och kunna ha på toa/badrum om man vill.

Men jag skulle nog inte köpa Sonos ändå, är inte så såld på multiroom-grejen. Vanlig streaming duger för mig.

Tack för ett bra svar!

Jag har specat upp vad jag tänkt köpa & det borde ge en fingervisning av hur mycket jag är beredd att spendera ;) det är nog också tydligt att jag inte är någon ljudnörd, utan vill bara kunna njuta av musik i hela lyan på ett enkelt sätt :)
Såg precis att Playbase 5 inte går att köra via tvn? Hm.
Det var visst en djungel märker jag när jag undersöker lite mer.. :)
 
Topp