• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Om du vill nyttja receiver för 8k måste den har 8k passthrough vilket inte riktigt verkar finnas ännu tills allt uppdateras till hmdi2.1. Sen ska källan vara 8k.

Jag tror ännu att 8k är lite för tidigt att bry sig om men det är jag det. Ska man försöka uppgradera allt till 8k nu blir det dyyyyrt om ens möjligt som sagt. Finns inte mycket 2.1hdmi att tillgå än.
Jag har inte ens 4K ännu, 8K känns väldigt avlägset. Vet inte ens om om man kan se någon direkt skillnad på ett normalt avstånd.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Jag har inte ens 4K ännu, 8K känns väldigt avlägset. Vet inte ens om om man kan se någon direkt skillnad på ett normalt avstånd.
Blir oftast att jag kikar 1080 så samma här. Har TV och receiver som fixar 4k men min dator är lite bråkig med 4k ibland. Har aldrig fått 4k och HDR att lira snällt tillsammans från burken, måste läsa på mera och hitta en mediaspelare som klarar av detta. 4k funkar ibland men filerna blir så stora
 

Calvin

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har inte ens 4K ännu, 8K känns väldigt avlägset. Vet inte ens om om man kan se någon direkt skillnad på ett normalt avstånd.

Blir oftast att jag kikar 1080 så samma här. Har TV och receiver som fixar 4k men min dator är lite bråkig med 4k ibland. Har aldrig fått 4k och HDR att lira snällt tillsammans från burken, måste läsa på mera och hitta en mediaspelare som klarar av detta. 4k funkar ibland men filerna blir så stora
Hej!

Också att tänka på är det mänskliga ögats förmåga att urskilja detaljer - här är en tabell som visar att har man en TV som är 65 tum stor så behöver man sitta närmare än 120 cm från TVn för att urskilja 4K upplösning. Skall man ha någon glädje av 8K så behöver man sitta 60 cm eller närmare ;-)
Tror att det är vettigare att satsa på en skärm med god färgåtergivning etc istället för att jaga upplösning!
Skärmavbild 2020-05-14 kl. 09.55.25.png


vill man läsa mer om hur tabellen räknats fram eller laborera med andra storlekar är länken här:
https://carltonbale.com/home-theater/home-theater-calculator/
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Hej!

Också att tänka på är det mänskliga ögats förmåga att urskilja detaljer - här är en tabell som visar att har man en TV som är 65 tum stor så behöver man sitta närmare än 120 cm från TVn för att urskilja 4K upplösning. Skall man ha någon glädje av 8K så behöver man sitta 60 cm eller närmare ;-)
Tror att det är vettigare att satsa på en skärm med god färgåtergivning etc istället för att jaga upplösning!
Skärmavbild 2020-05-14 kl. 09.55.25.png


vill man läsa mer om hur tabellen räknats fram eller laborera med andra storlekar är länken här:
https://carltonbale.com/home-theater/home-theater-calculator/
Fast jag kan ju säga att trots att jag sitter ca 4m ifrån min 65" märker jag väldigt lätt skillnad på 1080 och 4k. Skärpan är någonting helt annat! Speciellt när man startar ett spel. Dessvärre klarar inte mitt grafikkort av 4k i tillräcklig fart men till nästa uppgradering ska det göra de. För det är faktiskt märkbar skillnad där.

Kan dock tänka mig att skillnaden mellan 4k och 8k blir jäkligt svår att se då 4k redan ser riktigt bra ut
 

Calvin

KS Explorers Club
2-Faktor
Fast jag kan ju säga att trots att jag sitter ca 4m ifrån min 65" märker jag väldigt lätt skillnad på 1080 och 4k. Skärpan är någonting helt annat! Speciellt när man startar ett spel. Dessvärre klarar inte mitt grafikkort av 4k i tillräcklig fart men till nästa uppgradering ska det göra de. För det är faktiskt märkbar skillnad där.

Kan dock tänka mig att skillnaden mellan 4k och 8k blir jäkligt svår att se då 4k redan ser riktigt bra ut
OK! Då är det antingen så att du har ögon som överträffar det som vetenskapen beskriver som perfekt syn - ELLER - så är det andra saker som gör att bilden upplevs som skarpare (som skärpningsalgoritmer, kontrast och liknande). Har du verkligen jämfört precis SAMMA filmklipp i 4K och nedskalat till HD?
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
OK! Då är det antingen så att du har ögon som överträffar det som vetenskapen beskriver som perfekt syn - ELLER - så är det andra saker som gör att bilden upplevs som skarpare (som skärpningsalgoritmer, kontrast och liknande). Har du verkligen jämfört precis SAMMA filmklipp i 4K och nedskalat till HD?
Det blir synbar skillnad att switcha från 1080 till 4k på Youtube iaf. Startar jag ett spel i 1080 vs 4k ser jag också en märkbar skillnad.

Sen exakt vad som gör att allting ser bättre ut kan inte jag svara på men nog allt föredrar jag 4k framför 1080. Upplever bilder som mycket trevligare.
 

Calvin

KS Explorers Club
2-Faktor
Det blir synbar skillnad att switcha från 1080 till 4k på Youtube iaf. Startar jag ett spel i 1080 vs 4k ser jag också en märkbar skillnad.

Sen exakt vad som gör att allting ser bättre ut kan inte jag svara på men nog allt föredrar jag 4k framför 1080. Upplever bilder som mycket trevligare.
Allright - jag får experimentera lite hemma också. Det är ju till slut den egna upplevelsen som är det enda som är viktigt :)
 

repertoire

Cartier
2-Faktor
Någon här som byggt egna högtalare och kan dela med sig av några nyttiga nybörjartips? Främst intresserad av att bygga något "enkelt" kring ett par bredbandselement så att jag kan undvika hela delningsfiltret just till detta första bygge.
RavenBSZ10set2.jpg
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Allright - jag får experimentera lite hemma också. Det är ju till slut den egna upplevelsen som är det enda som är viktigt :)
Köper det resonemanget du lägger fram för skillnaden mellan 4k och 8k (trots att jag aldrig kunnat testa 8k).

Detta för att det är en marginell men ändå märkbar skillnad mellan 1080 och 4k. Att bli dubbelt så skarpt från 4k tror jag blir svårt att se.

Men tror också du kommer se skillnad på 1080 och 4k om du skiftar mellan dessa på Youtube :)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Om någon vill omvandla exv sub till trådlös om inte möjlighet till kabeldragning finns så rekommenderar jag detta. Fick hem det igår och det funkar klockrent
https://www.hembiobutiken.se/produk.../279490-svs-soundpath-wireless-audio-adapter/

Hade tidigare ett annat kit Dayton Audio Wave-Link, skräp är vad det är. Mycket störning och brummande.

Nu kan vi ha helt ok bas till de 18(20 med de i badrummen) högtalare som än så länge är i bruk :D
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Då var det klart, blev en Panasonic TX-65FZ800E. Får man börja titta lite på ny receiver var det lider!

C048A6B2-1A35-4F50-99E1-08EFE68A7767.jpeg

20A89A2A-7FFB-41DF-BE54-1746F574DEF6.jpeg
Ja om du vill få allt att lira schyst via receivern så bör den iaf ha 4k passthrough. Annars får du inte mer än 1080 till din fina nya TV vilket är lite synd :) framförallt om du köper 4k dvder att kika på
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Ja om du vill få allt att lira schyst via receivern så bör den iaf ha 4k passthrough. Annars får du inte mer än 1080 till din fina nya TV vilket är lite synd :) framförallt om du köper 4k dvder att kika på

Jag vet, för 1080 är väl vad jag får ut på min gamla Plasma, och den har varit OK! Tänkte vara lite Streetsmart och vänta på att dom ska släppa nästa generation yamaha receiver. Då kanske dom sänker ner deras flaggskepp RX-A 3080 under 20k, då får man anse det som ett kap! Sen tror jag att det får bli en pPanasonic DP-UB820 spelare för film och och istället för att köpa PS4 Pro, så väntar man in PS5.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Jag vet, för 1080 är väl vad jag får ut på min gamla Plasma, och den har varit OK! Tänkte vara lite Streetsmart och vänta på att dom ska släppa nästa generation yamaha receiver. Då kanske dom sänker ner deras flaggskepp RX-A 3080 under 20k, då får man anse det som ett kap! Sen tror jag att det får bli en pPanasonic DP-UB820 spelare för film och och istället för att köpa PS4 Pro, så väntar man in PS5.
Vilket tålamod du verkar ha! Good for you :)
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Tålamod är en dygd vet du väl, jag har det även när det kommer till klockor, tråkigt som fan är det. Men det kan även spara ångern man kan få om man spontanhandlar...
Hehe jo, jag hade bara tur i oturen när jag skulle köpa TV. Min förra dog för ganska precis ett år sedan och jag har förstått att man ska köpa TV nu eller i november.

Nu säljs fjorårets modeller ut eller så väntar man till black friday. Allt däremellan är onödigt dyrt men oftast vill man inte vara utan TV om den gamla ger upp
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Hehe jo, jag hade bara tur i oturen när jag skulle köpa TV. Min förra dog för ganska precis ett år sedan och jag har förstått att man ska köpa TV nu eller i november.

Nu säljs fjorårets modeller ut eller så väntar man till black friday. Allt däremellan är onödigt dyrt men oftast vill man inte vara utan TV om den gamla ger upp


Då hade du ändå lite flyt, båda mina TV-apparater funkar som dom ska,båda är 55" . Så egentligen känns detta lite onödigt, men priset, priset var för bra för att man skulle kunna säga nej :D. Kommer slänga upp plasman i sovrummet när väl den nya sitter på plats i TV-rummet, och den i sovrummet spar jag, tills vi byggt klart det planerade varmbonade i gamla vedboden.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Då hade du ändå lite flyt, båda mina TV-apparater funkar som dom ska,båda är 55" . Så egentligen känns detta lite onödigt, men priset, priset var för bra för att man skulle kunna säga nej :D. Kommer slänga upp plasman i sovrummet när väl den nya sitter på plats i TV-rummet, och den i sovrummet spar jag, tills vi byggt klart det planerade varmbonade i gamla vedboden.
Kommer bli ett REJÄLT lyft för ditt filmtittande :) inte alls onödigt. Trodde jag var nöjd med min gamla Sony 55" tills jag fick hem min nya Sony 65". Då märkte man hur mycket bättre den var.

Du som gillar skräck kommer ju få helt annan känsla i de mörka scenerna när det mörka blir kolsvart!
 

Orson

Omega
2-Faktor
Skulle vilja ha tips på en smidig och bra lösning för att få bort min hdmi- och 3,5 kabel som nu ligger över golvet kopplade till stationär dator. Hdmi:n är ju dragen till tv:en och 3,5 direkt till förstärkaren, förstärkaren har hdmi ut och in. Skulle vilja att lösningen på samma sätt som nu funkar att kunna köra musik även fast tv:en är avstängd så man slipper bränna den. Även också att kunna köra med VLC då och till ex nån streamingsida som ej har någon app, typ nyafilmer.
ALLA tipsar ju om Chromecast men tycker det känns lite meck med att hålla på att casta, iofs billigt vilket är fint.
Miracast, men kanske är exakt samma som chromecast?
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Skulle vilja ha tips på en smidig och bra lösning för att få bort min hdmi- och 3,5 kabel som nu ligger över golvet kopplade till stationär dator. Hdmi:n är ju dragen till tv:en och 3,5 direkt till förstärkaren, förstärkaren har hdmi ut och in. Skulle vilja att lösningen på samma sätt som nu funkar att kunna köra musik även fast tv:en är avstängd så man slipper bränna den. Även också att kunna köra med VLC då och till ex nån streamingsida som ej har någon app, typ nyafilmer.
ALLA tipsar ju om Chromecast men tycker det känns lite meck med att hålla på att casta, iofs billigt vilket är fint.
Miracast, men kanske är exakt samma som chromecast?

App app app, man ska inte streama från piratsidor, det är så kass kvalite från dem! Att det skulle vara meckigt att använda en Chromecast känner jag inte igen, om min pensionerade morsa klarar av att använda en så borde du också fixa det ;)
 

Orson

Omega
2-Faktor
App app app, man ska inte streama från piratsidor, det är så kass kvalite från dem! Att det skulle vara meckigt att använda en Chromecast känner jag inte igen, om min pensionerade morsa klarar av att använda en så borde du också fixa det ;)
hahah jo det kan ju vara det men ibland har man inget val. Nja meckigt kanske inte men funkar det lika gränslöst som en vanlig dum kabel? Aja får väl kanske se till att fixa en sån och testa då :) Sen gällande teknikkunskaperna så kanske din mor är en riktig fena på de där med teknik ;)
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Kul! Jag letar själv streamer men har kommit fram till att jag kan lika väl bygga min egen baserad på en RaspberryPI som jag hade liggandes.
Så jag ska köpa en Allo - DigiOne till Raspberryn och köra på Volumio OS:
https://volumio.org/product/allo-di...om=europe&attribute_pa_standoffs_included=yes
https://volumio.org/volumio-overview/
Ska bli kul att testa. Har läst mycket gott om detta och priset då? 1300:- ungefär.

Någon som har testat och har några tips?

Nu är min Allo skickad och jag får den nog i veckan. Ska bli riktigt kul detta.
Tror jag har tänkt om och gör nog denna till en ROON endpoint trots månadskostnaden. Men jag är rätt irriterad på hur mycket Volumio-mjukvaran lämnar att önska med tanke på att den kostar 30:-/månad.

Bilder kommer som lovat :)
 

daniel_se

Omega
Hjälp en förvirrad man!

Jag har en 46' Samsung TV, UE46F6515 och en Beam samt 2x Sonos One. Tydligen kan inte min TV klara av "HDMI passthrough" av Dolby Digital, vilket betyder att när jag kör från min Chromecast Netflix så kommer det bara Stereo PCM ljud till min Beam. Jag tänker att jag måste köpa en ny TV pga detta trots att jag gillar min, hur vet jag att den jag köper kommer klara detta? Alltså ta emot Dolby Digital från Chromecast och TV-box, och sedan skicka vidare den till min Beam utan att paja signalen genom att göra om den till PCM. Klarar alla moderna TV det eller? Är rädd att gå på samma mina igen.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Hjälp en förvirrad man!

Jag har en 46' Samsung TV, UE46F6515 och en Beam samt 2x Sonos One. Tydligen kan inte min TV klara av "HDMI passthrough" av Dolby Digital, vilket betyder att när jag kör från min Chromecast Netflix så kommer det bara Stereo PCM ljud till min Beam. Jag tänker att jag måste köpa en ny TV pga detta trots att jag gillar min, hur vet jag att den jag köper kommer klara detta? Alltså ta emot Dolby Digital från Chromecast och TV-box, och sedan skicka vidare den till min Beam utan att paja signalen genom att göra om den till PCM. Klarar alla moderna TV det eller? Är rädd att gå på samma mina igen.
De där är stökigt. Fick det att lira på min gamla Sony med fipplande av inställningar. Men någonting över just dolby digital. Typ dts, True hd osv så fick jag stereo eftersom tv inte kunde köra passthrough på de nyare codec.

https://www.rtings.com/tv/tests/inputs/5-1-surround-audio-passthrough

Slutade med att jag köpte ny tv och sen var cirkusen igång. Allting blev nytt förutom bakhögtalare och sub. Vill dock byta subben nu :D
 

daniel_se

Omega
De där är stökigt. Fick det att lira på min gamla Sony med fipplande av inställningar. Men någonting över just dolby digital. Typ dts, True hd osv så fick jag stereo eftersom tv inte kunde köra passthrough på de nyare codec.

https://www.rtings.com/tv/tests/inputs/5-1-surround-audio-passthrough

Slutade med att jag köpte ny tv och sen var cirkusen igång. Allting blev nytt förutom bakhögtalare och sub. Vill dock byta subben nu :D
Tack för länken.

Haha, ja då vet du var jag är. Jag köpte en Beam, och sen var cirkusen igång som sagt. Jag har försökt allt med min Samsung TV. Om jag kör Netflix-appen i själva TV gränssnittet istället från Chromecasten, då fungerar det klockrent med Dolby Digital. Så det måste betyda att "passthrough" är kass, enligt min bedömning. Min TV är 8 år, så jag är fine med att köpa en ny, men jag vill bara inte göra samma misstag igen!

PS: Jag säljer en Sonos Play:5 gen2 som blivit över, 4500:-. Eller byte mot 2x Sonos One.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Tack för länken.

Haha, ja då vet du var jag är. Jag köpte en Beam, och sen var cirkusen igång som sagt. Jag har försökt allt med min Samsung TV. Om jag kör Netflix-appen i själva TV gränssnittet istället från Chromecasten, då fungerar det klockrent med Dolby Digital. Så det måste betyda att "passthrough" är kass, enligt min bedömning. Min TV är 8 år, så jag är fine med att köpa en ny, men jag vill bara inte göra samma misstag igen!

PS: Jag säljer en Sonos Play:5 gen2 som blivit över, 4500:-. Eller byte mot 2x Sonos One.
trodde tv va nyare, där är troligen ditt problem. Kolla om du kan hitta 2019 modeller i butik nu. Bör finns några kvar med bra rabatt då 2021 lanseras snart
 
OK! Då är det antingen så att du har ögon som överträffar det som vetenskapen beskriver som perfekt syn - ELLER - så är det andra saker som gör att bilden upplevs som skarpare (som skärpningsalgoritmer, kontrast och liknande). Har du verkligen jämfört precis SAMMA filmklipp i 4K och nedskalat till HD?
Du får gärna hänvisa till denna "vetenskapen" för inte en chans att det där stämmer. Den tabellen du länken tidigare är uppenbarligen inte vetenskaplig förövrigt.
Men här har du en vetenskaplig artikel som tyder på att skillnad upplevs: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-07857-1_64.
Sen har du även denna: https://www.koreascience.or.kr/article/JAKO201028042309684.page , tyvärr lite svårtolkad men med en översättare får man fram att på alla testade distanser (även längre) upplevs skillnad.
 

kuma-kun

Audemars
Någon här som byggt egna högtalare och kan dela med sig av några nyttiga nybörjartips? Främst intresserad av att bygga något "enkelt" kring ett par bredbandselement så att jag kan undvika hela delningsfiltret just till detta första bygge.
RavenBSZ10set2.jpg

Bredbands element tilltalar mig också p.g.a. enkelheten.
Har i flera år använt Fostex mindre bredbandselement i enkla små lådor fast tillsammans med en sub eftersom dom små rackarna låter skit i lyssningsnivåer
över viskning om man matar in låg bas i dom.
Gillat ljudet men efter flera flyttar så har jag upptäckt att rummet och placeringen påverkar mest av allt.
Har nu byggt nya paneler i cellplast som jag experimenterar lite med.
Väldigt svajig frekvenskurva som behöver elektronisk justering men den stora ytan gör att lyssningspositionen blir mindre känslig tycker jag.
Kul att prova och leka med.

Med och utan färgglad front.
50024741898_c9efc6b973_c.jpg

50025538892_dab4291596_c.jpg
 
Senast ändrad:
Topp