• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Oki, 701 känner jag väl till. Har ett par själv. Säkert 20 år.
Ja det är nog närmare 20 år för mig också nu skulle jag tro. Men först på senare år jag skaffat grejer runt omkring för att kunna driva dem ordentligt. Från början körde jag dem enbart via AVR-receivers mest för att ha på kvällarna när jag bodde hemma hos föräldrarna eller i lyhörd lägenhet när man spelade osv.

Behöver lite värderingshjälp: När jag städade en garderob idag hittade jag en Empire MC-5M patron och nål med instruktioner och originalförpackning. Tror den kom med som reserv när jag köpte en begagnad Rega Planar 3 för flera år sedan. Enligt google verkar det vara uppskattade grejer, men hittar inga uppgifter om försäljningar. Någon som har ett hum om vad som skulle kunna vara en rimlig värdering?

God ljud-helg på er!
IMG_5577.jpeg

Jag har tänkt köpa ett par aktiva högtalare till min skivspelare och tänker om ni experter har några bra tips? Min fru ser gärna att de är vita men för mig spelar det ingen roll. Max 5000

Just nu lutar det mot ett par Argon från hifiklubben :)

Jag har tänkt köpa ett par aktiva högtalare till min skivspelare och tänker om ni experter har några bra tips? Min fru ser gärna att de är vita men för mig spelar det ingen roll. Max 5000

Som vanligt kör HIFI-KLUBBEN sin vanliga rappakalja. Vad är "äkta stereo" t ex? Är det 2 högtalare, båda i mono, eller innehåller förstärkarenheten kanalseperation.
På HIFIklubben kan man ibland läsa att apparatfronten är i "äkta aluminium".
Ja, ni fattar.

Nämnda produkters ljudmässiga kvaliteter vet jag inget om. De kan ju prestera vida över prisnivån.

Frågor du bör ställa är:
Vad är det för effekt på på inbyggd förstärkarenhet?
Vad är högtalarnas verkningsgrad?
RIAAenheten, hur korrekt kan den vara?

Javisst, din budget är 5000:-.
Undvik vita högtalare. Det är snart omodernt.
Men i köket, bland övriga vitvaror. Kanon!

Som vanligt kör HIFI-KLUBBEN sin vanliga rappakalja. Vad är "äkta stereo" t ex? Är det 2 högtalare, båda i mono, eller innehåller förstärkarenheten kanalseperation.
På HIFIklubben kan man ibland läsa att apparatfronten är i "äkta aluminium".
Ja, ni fattar.

Nämnda produkters ljudmässiga kvaliteter vet jag inget om. De kan ju prestera vida över prisnivån.

Frågor du bör ställa är:
Vad är det för effekt på på inbyggd förstärkarenhet?
Vad är högtalarnas verkningsgrad?
RIAAenheten, hur korrekt kan den vara?

Javisst, din budget är 5000:-.
Undvik vita högtalare. Det är snart omodernt.
Men i köket, bland övriga vitvaror. Kanon!
Tack för input! Jag får går ner och prata med dom. Har du något annat förslag på aktiva högtalare i samma prisklass som inte säljs på hifiklubben? :)

ett alternativ är att köpa en aktiv studiomonitor, förmodligen inte lika bra finish som en "hifi" högtalare men pengarna går förhoppningsvis till ett bättre ljud. (tänk på att sortera på dom som har rätt anslutning för dig, rca?)
tysken har ett helt gäng:

Jag håller helt med ovanstående, skulle titta efter ett par aktiva studio monitor från Genelec. Bra ljud för pengarna och helt ok design med. Svärfar som är gammal musiker har sådana till sin dator det låter väldigt bra.

Nackdelen med att jag propsat på att ha schysst ljud till TVn i vardagsrummet är att vardagsrummet blir ockuperat av sambon och svärmor för att kolla på melodifestivalen och Eurovision, så även i lördags... Då rymde jag och satte mig med hörlurar i ett annat rum.
Blev med den gamla "billiga" hörlursförstärkaren från Fosi Audio, en iPod från 2003 i en enkel docka (för att få line out-signal) som källa och Hifiman He-4xx.

Lät faktiskt inte alls dumt 😅
PXL_20250517_200222531.MP.jpg

Wow, ledare för både diskant och bas, både syrefri koppar och silverpläterad koppar, kontakter av guld, mässing, beryllium och koppar, lyxig PVC och dammsäker nylon!

Oavsett hur de påverkar ljudet så har nån haft roligt när det behövdes lite text till förpackningen.
Någon som fick betalt för det åxå!?!

Wow, ledare för både diskant och bas, både syrefri koppar och silverpläterad koppar, kontakter av guld, mässing, beryllium och koppar, lyxig PVC och dammsäker nylon!

Oavsett hur de påverkar ljudet så har nån haft roligt när det behövdes lite text till förpackningen.

Ha, ha, gillar det där med "lyxig PVC", och "dammsäker nylon".
Lite som HIFIklubbens apparater som har frontar i "äkta aluminium".

Tillbaka
Topp