• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Basel 2018 the tråd >>>>>

Nej, misstänkte det. Tack för svar!

Blir bara lite konfunderad över det länkade inlägget, och varför Tudor (samt även Rolex) kan undgå den massiva kritik som Tag Heuer fått i och med sitt släpp av Aquaracer GMT. Heuer Autavia GMT har väl 50 år på nacken eller så, och där är det inte ok att förvalta den färgsättningen i ett nytt släpp som i övrigt inte efterliknar "originalet".

Tudor har ingen koppling alls, men i deras fall är det helt ok (förutom att GMT-visaren ifråga verkar vara 2 mm för lång då.. ;)). Inget arv att tala om, förutsättningarna kan väl sägas vara de samma - få likheter i övrigt. Men som sagt, ingen reagerar. Har det med att de ägs av Rolex, och att det därmed är helt ok?

Och nej, Tudor BB58 går inte obemärkt förbi. För egen del välkomnar jag alla 39 mm-släpp, och blir redan lite sugen på att släppa min nyligen införskaffade BBB till förmån för en sådan..

Mest allmänna reflektioner ovan, inga frågor som ställs specifikt till dig @Per .
Jag svarar gärna utan att ha följt ev hets från folk. TAG är ett sedan länge förstört varumärke och det kommer att ta lång tid för JCB att laga det. Man gör dock mycket bra just nu och även om jag varken gillar moderna TAG eller vintage-Heuer så tror jag att man är på rätt väg. Det kommer dock att ta tid att övertyga folk om att man inte längre tillverkar extremt dåliga klockor.

Tudors GMT är hemsk tycker jag. Den ser platt och död ut med sina trötta färger och den matta tavlan. Som att man försökt göra en hommage på en sliten, dålig Rolex 6542 som redan haft servicetavla och serviceinsert. Detta kryddat med den överdrivna snowflake-hetsen gör den bara ful kan jag tycka. Att GMT-visaren är för lång kan jag däremot köpa iom den syftar på ringen. Allt som allt så är modellen trött och tråkig i mina ögon.

Vissa mönniskor kommer alltid att vara fanboys. På något sätt är det lättare att kapa än att hylla. Med eller mot Rolex på klockforum. Ta det för vad det är. :)

BB58 är trevlig iom storleken är bra. Framförallt att den är tunnare tror jag är väldigt bälkommet. Jag hoppas att den blir en hit. Hade jag fått önska så hade jag gärna sett en 39mm BB i brons eller typ titanium head-only. En sån hade jag nog kunnat tänka mig. :)

Här kommer en till bild rakt framifrån. Tycker att den är grym och tack Certina att de inte drog på en massa fakelume.

Skärmavbild 2018-03-22 kl. 09.34.29.png

Gillar den. Jag är inte såååå bekant med modellen sedan tidigare men den ser ju ut att vara närmast identisk med originalet. (Stulen bild).

Certina Re issues .jpg

Frågan är hur många som skriver upp sig på så många stål pepsi som möjligt med avsikten att sälja vidare bra bit över list?

Känns som risken är överhängande att det är sjukt stor andel med tanke på att det är i princip hundra procent chans att du kan tjäna minst 20-30k sek om du får tag på en med tanke på hypen som varit på t.ex Daytonan och denna modell är ju till och med efterfrågad innan den ens släppts..

Lite kul ändå att det pratas mest om GMT från Rolex och Tudor i denna tråd. :) Så snygg var inte Tudors GMT förresten! GMT visaren ser ju helt off ut.

Vad tycker ni om den hemska Oris-Pateken? Våldsamt underlig Aquanaut som är stor och rent av nästan ful. Knapparna är hemska och färgkombon så opatek det bara kan bli. För att vara en 5980 i en Aquanaut-boett så känns den inte jättelyckad. :)

6E66D087-A0FB-47DD-BE30-7C3D5653A8F3.jpeg

Vad tycker ni om den hemska Oris-Pateken? Våldsamt underlig Aquanaut som är stor och rent av nästan ful. Knapparna är hemska och färgkombon så opatek det bara kan bli.

6E66D087-A0FB-47DD-BE30-7C3D5653A8F3.jpeg
Jag tycker den ser billig ut, och stör mig ganska mycket på slarvet med datumfönstret. Mellanrummet mellan datumfönstret och index är inte ens i närheten samma som mellan siffrorna och index. På den här nivån ska sådana detaljer sitta.

Törs nästan inte säga det här. Men med nya GMT:n så tog Tudor -för mig- ett jättekliv bakåt på sin väg från nästan-Rolex mot ett eget klockmärke.
Sen att ta sitt enda "egna" designelement -snowflaken- och lägga in det överallt (fast med runda index, puckon) är tramsigt. Fattas bara en snowflake-länk som typ VC:s malteserkorslänk.

Törs nästan inte säga det här. Men med nya GMT:n så tog Tudor -för mig- ett jättekliv bakåt på sin väg från nästan-Rolex mot ett eget klockmärke.
Sen att ta sitt enda "egna" designelement -snowflaken- och lägga in det överallt (fast med runda index, puckon) är tramsigt. Fattas bara en snowflake-länk som typ VC:s malteserkorslänk.
Givetvis ett medvetet val. Tudors relaunch har hittat ett segment där man passar in perfekt. Märket känns idag helt separerat från Rolex bortsett från de redan nu uttjatade vintageflirtarna.

Även om BB är en superhit och den nya, mindre och tunnare BB58 är bra så är deras exploit med 300 varianter faktiskt tröttare än alla Omegas limited editions tillsammans.

Dagens Tudor är ett imponerande kommerssiellt projekt. Framgångssagan lär fortsätta samtidigt som man medvetet arbetar sig iväg från sin historia där man förr bara var en snällare prissatt Rolex med mer serietillverkade verk. :)

Senast ändrad:
Helt rätt, Tudor hade innan börjat göra intressanta klockor och tagit avstånd från storebror. Med GMTn blir de nu bara en nästan-rolex.

Tillbaka
Topp