• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Basel 2018 the tråd >>>>>

E87F0278-1B55-4290-9ABD-80D3BCA62994.jpeg
80E547BA-F53F-45CD-B500-04A44C056C20.jpeg
366C55B2-8744-4F25-97DE-E6F842C2B452.jpeg
841AF3C5-B8A5-43DF-8D48-C42191C0A231.jpeg

Fejk-patina taget till en helt ny nivå. Jag är generellt emot fejk men att fejka tavlan känns som att verkligen gå för långt. Synd för annars är klockan kanske Basels snyggaste släpp. Tänk denna utan allt fejk-gammalt och med ett cal. 12.68z med display case back. Då hade jag köpt min första Longines.

Varför inte göra lite som Montbalnc, dvs att homage till äldre modeller görs via att man använder äldre urverk (i deras fall Minervaverk från 30-talet) istället för att sätta en annan färg på lumen eller som i detta fall att man trixar med tavlan men att annars köra ETA-verk ofta utan koppling till märkets historia?

Och vad kommer inspirationen till gamla tudor subs från? Rolex sub såklart. Hela Wilsdorfs affärsidé med Tudor var ju att erbjuda en rolex med generiska verk till ett billigare pris. Tycker att Tudor idag (som då) kompletterar Rolex extremt bra och helt i Wilsdorfs anda.

Man får ju givetvis tycka vad man vill om retro. Personligen är jag rent allmänt lite delad. På ett sätt är det lite fantasilöst att titta bakåt istf framåt, å andra sidan kan resultaten bli rätt roliga gnm att flirta med historiken. En risk med retro, tror jag, är att man tenderar att förföras i början men att man sedan kan tröttna lite fortare än på vanliga klockor.

Sedan tycker jag att det är roligare med en retro-inspirerad klocka som kommer från det egna företaget. Dvs man utgår ifrån en produkt man själv gjort och därmed sin egen historik, själ, dna, traditioner etc. och bygger därifrån vidare. Det står samma namn på dagens produkt som det gjorde från början. Den nya klockan blir då en förlängning av kedjan över tid. Men gillar man retro/homage designen per se, så är det väl inget fel på att köpa ngt som bygger på ett annat företags produkter, men jag tycker att det är roligare med egen retro än andras.

Man får ju givetvis tycka vad man vill om retro. Personligen är jag rent allmänt lite delad. På ett sätt är det lite fantasilöst att titta bakåt istf framåt, å andra sidan kan resultaten bli rätt roliga gnm att flirta med historiken. En risk med retro, tror jag, är att man tenderar att förföras i början men att man sedan kan tröttna lite fortare än på vanliga klockor.

Sedan tycker jag att det är roligare med en retro-inspirerad klocka som kommer från det egna företaget. Dvs man utgår ifrån en produkt man själv gjort och därmed sin egen historik, själ, dna, traditioner etc. och bygger därifrån vidare. Det står samma namn på dagens produkt som det gjorde från början. Den nya klockan blir då en förlängning av kedjan över tid. Men gillar man retro/homage designen per se, så är det väl inget fel på att köpa ngt som bygger på ett annat företags produkter, men jag tycker att det är roligare med egen retro än andras.
Då är Tudor inget för dig. Båda märkena är intimt sammankopplade från starten vad gäller allt förutom urverken. Det skulle dock vara intressant att veta hur mycke Rolex r&d Tudor hade tillgång till när de tog fram de nya verken. Inte en obetydande mängd skulle jag tro.

Då är Tudor inget för dig. Båda märkena är intimt sammankopplade från starten vad gäller allt förutom urverken. Det skulle dock vara intressant att veta hur mycke Rolex r&d Tudor hade tillgång till när de tog fram de nya verken. Inte en obetydande mängd skulle jag tro.

Edit: Nog OT. Välkommen till Tudortråden om du vill diskutera mer. :)
Edit nr 2: citerade mitt tidigare inlägg istället för att ändra det :banghead:.

Nä, precis. Tudor har ju under hyfsat tidspann byggt egna fina bilar, med fina motorer och bra design, men med GMT:n så gick de tjugo steg bakåt och tog en av sina egna fina bilar, tejpade dit lite vinklar och en Tesla-logga lite på sned. Trist.

Och, ja (eller nej?), ovanstående jämförelse och resonemang (och metafor) är inte hundra alls.

Jodå, jag kan tänka mig att köpa en retro som bygger på en klocka som faktiskt fanns, dvs Tudor Submariner. Tudor GMT bygger dock på en klocka det stod Rolex på, för det har aldrig funnits en Tudor GMT.

Jodå, jag kan tänka mig att köpa en retro som bygger på en klocka som faktiskt fanns, dvs Tudor Submariner. Tudor GMT bygger dock på en klocka det stod Rolex på, för det har aldrig funnits en Tudor GMT.

Modellen är inte retro. Den heter inte Tudor BB Heritage GMT. Den heter Tudor BB GMT. Det är en NY design för Tudor som inte är baserad på nån gammal Tudor mer än att caset är samma som andra BB klockor. Att den liknar en vintage Rolle är inget konstigt. Att du inte gillar den är också helt ok.

Nä, precis. Tudor har ju under hyfsat tidspann byggt egna fina bilar, med fina motorer och bra design, men med GMT:n så gick de tjugo steg bakåt och tog en av sina egna fina bilar, tejpade dit lite vinklar och en Tesla-logga lite på sned. Trist.

Och, ja (eller nej?), ovanstående jämförelse och resonemang (och metafor) är inte hundra alls.
Och alla deras "fina bilar" är redan sedan innan Teslatejpade, vad löjlig du är. Hela Tudors existens är "Rolexkopior", men jag tror du är ensam om att ha ett problem med det.

Fejk-patina taget till en helt ny nivå. Jag är generellt emot fejk men att fejka tavlan känns som att verkligen gå för långt. Synd för annars är klockan kanske Basels snyggaste släpp. Tänk denna utan allt fejk-gammalt och med ett cal. 12.68z med display case back. Då hade jag köpt min första Longines.

Varför inte göra lite som Montbalnc, dvs att homage till äldre modeller görs via att man använder äldre urverk (i deras fall Minervaverk från 30-talet) istället för att sätta en annan färg på lumen eller som i detta fall att man trixar med tavlan men att annars köra ETA-verk ofta utan koppling till märkets historia?
Förstår dem och förstår nog också de som köper den sen. Snygg klocka och några millimeter större än originalet.

Deras Heritage 1945 tycker jag är riktigt lyckad utan fejkpatina så det går ju:
D93CF9E3-0FFC-403A-8E01-8294BDA58C4F.jpeg
B2941068-D79D-4CF5-8E37-212763D30A14.jpeg

Modellen är inte retro. Den heter inte Tudor BB Heritage GMT. Den heter Tudor BB GMT. Det är en NY design för Tudor som är inte baserad på nån gammal Tudor mer än att caset är samma som andra BB klockor. Att den liknar en vintage Rolle är inget konstigt. Att du inte gillar den är också helt ok.

Det är det som är min poäng. Det är en ny design för Tudor. För ett annat företag är designen 60 år gammal.

66BA636B-53DD-4C50-A1A2-FAD1FB33D2F6.jpeg

Dom får inte för swatch. Skulle sno kunder från Omega.

Måste säga. Äntligen en pepsi i stål! Som man längtat. Det jobbiga nu är väl att väntetiden lär ligga på 1-2 år nu efter 24 timmar ;)

Vad är skillnaden? Tudor Submariner bygger på en klocka det stod Rolex på.

Och alla deras "fina bilar" är redan sedan innan Teslatejpade, vad löjlig du är. Hela Tudors existens är "Rolexkopior", men jag tror du är ensam om att ha ett problem med det.
Löjlig, absolut, men så är ju hela klockvärlden lite löjlig. Det är ju kul att argumentera och dra små detaljer fram och tillbaka.
Jag har inga problem med Tudors varande, eller de klockor de väljer att göra. Jag har heller inga problem med att de nu tar ett steg närmare nästan-Rolex än förut. Jag tycker dock det är trist. Tudor har ju tagit så många steg emot ett "eget liv" (älskar North flag och deras typ home plate heritage-model), varför ska de göra så här?

Jag får nog tänka tre varv på detta. Normalt har jag inga jätteproblem med fake patina i form av krämfärgad lume mm men det känns nånstans som man trippar över en linje in i det tramsiga när man adderar faux-"defekter". Vetifan vad jag tycker.

Det är ju ingen jätteskillnad på en GMT och en vanlig sub. Ser mer eller mindre likadan ut om man bortser från Pepsi. Visuellt är det en ny bezel och en extra visare.

(inte jämfört case etc men utgår från att det är samma)

Senast ändrad:
Löjlig, absolut, men så är ju hela klockvärlden lite löjlig. Det är ju kul att argumentera och dra små detaljer fram och tillbaka.
Jag har inga problem med Tudors varande, eller de klockor de väljer att göra. Jag har heller inga problem med att de nu tar ett steg närmare nästan-Rolex än förut. Jag tycker dock det är trist. Tudor har ju tagit så många steg emot ett "eget liv" (älskar North flag och deras typ home plate heritage-model), varför ska de göra så här?
Man kan ju vända på det att Tudor gör något nytt med sin egna klocklinje också.

Det är en betydande skillnad på att göra en retro av en modell man historiskt tillverkat själv och att göra en retro av en modell som en ANNAN tillverkare gjort.

Att Tudor släpper retro-Tudors 60 år efter att de första kom är en sak. Att Tudor släpper retro-Rolex är ngt annat.

Att kalla det en retro-Rolex är väl att ta i, men egentligen ovesäntligt. Helt klart är färgen på GMT-visaren och bezel snott från en gammal Rolex som väl började med ref 1675, annars är det ju en BB med GMT-komplikation.
Men Tudor ägs ju än idag av samma stiftelse som Rolex, positionen och hela Tudors legacy har väl alltid ett mer överkomligt alternativ till Rolex. Stiftelsen vill ju hitta marknad där Rolex inte når ut utan att sänka varumärket Rolex. Det finns ju inget konstigt med detta. De har ju inte gjort en modell med anknytning till Breitling eller Patek vilket hade varit helt förkastligt. Det är en flört med ett klassiskt Rolexur, Tudor är väl den enda tillverkare som med hedern i behåll (den heder ett lågprisalternativ till "originalet/storebror" har) kan göra en klocka med Pepsiring förutom Rolex.
Submariner som de tillverkade tidigare är ju verkligen en Rolexmodell som de tidigare tillverkat, när upphörde rätten för Tudor att kopiera Rolex och övergick till att bara få göra retromodeller av ur de tidigare haft i produktion? Eller tror du Tudor var före Rolex med Sub?

Förstår dem och förstår nog också de som köper den sen. Snygg klocka och några millimeter större än originalet.

Deras Heritage 1945 tycker jag är riktigt lyckad utan fejkpatina så det går ju:
D93CF9E3-0FFC-403A-8E01-8294BDA58C4F.jpeg
B2941068-D79D-4CF5-8E37-212763D30A14.jpeg

Gillar designen på den nya bättre, grunden är riktigt bra om du frågar mig. "Automatic" på tavlan och väl liten subsekund förstörde den förra för mig, men du har rätt i att en klocka är lyckad utan fajkpatina.

Det har funnits en Tudor Submariner. Det har aldrig funnits en Tudor GMT som utgör förlagan till nyproduktionen. Dvs det blir någon konstig franken-lösning.

Men den Tudor Submariner som har funnits tidigare bygger ju på en redan då existerande Rolex Submariner. Så egentligen gör Tudor samma sak nu med GMT som man gjorde med de första subbarna?

Men den Tudor Submariner som har funnits tidigare bygger ju på en redan då existerande Rolex Submariner. Så egentligen gör Tudor samma sak nu med GMT som man gjorde med de första subbarna?

Nja. Det har passerat 60 år sedan modellen kom. Det är ju TILLBAKABLICKARNA i arkiven på vad man gjort fört som gör det retro. Och det är där jag tycker att retro blir roligare om man tittar i sitt eget, snarare än grannens, arkiv.

Håller med. ingenting jätte fel med Tudor men hade dem gjörde en Pelagos GMT, tänke den svarte och sen med en "NorthFlag gul" GMT visare, hade det varit egen och bra.

Tillbaka
Topp