• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Basel 2018 the tråd >>>>>

C2C9B965-B85F-4C77-910D-2E38EF4FCCC9.png
8F1F03E3-93BD-4F72-B1B7-263483685D70.png
Jag tror man tänker fel på longines när de förutsätter att the ladies gillar gräsliga färgsättningar. Den lila är fan riktigt illa.

Men det ser ut att vara rätt så långa bandhorn. Det plus 43mm riskerar att bli överhäng för rätt så många. Bara 1mm mindre än U1 men längre bandhorn och kronan vid 3....jag vette sjutton. Men den måste självklart provas innan definitiv dom, men hänger mycket på utformningen och vinklarna på bandhornen.
Hmm... Nu vill jag ju omgående vet storleken lug to lug. :eek:
Det får inte vara en millignutt större än 53 mm.

Black Bay, kan man ju hävda bygger på inspiration från arkiven (Tudors Submariner kom 1954 och var då en billigare variant av Rolex). Men Tudor gjorde aldrig samma sak med GMT’n som kom ungefär samtidigt. Så man har varit nere och rivit i arkiven igen, men den här gången inte i sina egna, utan i Rolex.
Ja, men om BB är arvet från ett arkivfynd av sin egen sub som är en billligare variant av Rolex sub så är ju grundursprunget detsamma som med nya gmt. Rolex är förlagan.
Men det är väl Tudors dna, på gott och ont.
Hela syftet med märket har väl varit att fånga upp en större publik utan att behöva sänka (priserna) på Rolex. Så jag ser inte skillnaden den med nya gmt’n.

Ja, men om BB är arvet från ett arkivfynd av sin egen sub som är en billligare variant av Rolex sub så är ju grundursprunget detsamma som med nya gmt. Rolex är förlagan.
Men det är väl Tudors dna, på gott och ont.
Hela syftet med märket har väl varit att fånga upp en större publik utan att behöva sänka (priserna) på Rolex. Så jag ser inte skillnaden den med nya gmt’n.

Man kan med rätta hävda att Black bay är en retro baserad på Tudors gamla Sub. Däremot kan man inte hävda att GMT är en retro för ngn sådan har Tudor aldrig tillverkat. Där ligger skillnaden.

Törs nästan inte säga det här. Men med nya GMT:n så tog Tudor -för mig- ett jättekliv bakåt på sin väg från nästan-Rolex mot ett eget klockmärke.
Sen att ta sitt enda "egna" designelement -snowflaken- och lägga in det överallt (fast med runda index, puckon) är tramsigt. Fattas bara en snowflake-länk som typ VC:s malteserkorslänk.
Håller helt med, satt nästan och höll andan innan för att dom inte skulle mjölka ur snöflingekonceptet för hårt och samtidigt köra sitt eget race som dom gjort hittills. Riktigt synd att dom tog den här genvägen.

Black Bay, kan man ju hävda bygger på inspiration från arkiven (Tudors Submariner kom 1954 och var då en billigare variant av Rolex). Men Tudor gjorde aldrig samma sak med GMT’n som kom ungefär samtidigt. Så man har varit nere och rivit i arkiven igen, men den här gången inte i sina egna, utan i Rolex.

”Lillebrorsan” är en utmärkt plattform för Rolex att skapa och experimentera med marknaden. Har man inte råd med den övre segmentet, ja då kan de alltid snegla på den undre. Folkmärket Tudor. Så var både marknadsandelar tagna. Winwin.

I Certinas pressrealease står det att PH200 ska kosta 6390 svenska kronor.
Sedan är det väl en annan sak vad handlarna väljer att ta betalt för den.
Vet fortfarande inte lug to lug-måttet.

upload_2018-3-23_8-42-27.png

DS_PH200M_C036.407.16.050.00_PR.jpg
Jag var i kontakt med Klockia igår. Han jag pratade med bekräftade 6390:- och levereras med 2band, både läder och nato.
Dom skulle ner till Basel idag och ha möte med Certina, därefter kommer mer info på deras hemsida med bl.a. förbokning. Ingen bekräftad release enligt dom för stunden, utan hoppades ha mer info efter helgen.

I Certinas pressrealease står det att PH200 ska kosta 6390 svenska kronor.
Sedan är det väl en annan sak vad handlarna väljer att ta betalt för den.
Vet fortfarande inte lug to lug-måttet.
H]

Mtp att euron står över 10 kr och vi har hög moms så skulle jag inte bli förvånad om den hoppar upp lite.

Å andra sidan, när man tittar på Certina och deras priser så är en prisökning med tex 10% inte ngt man behöver förstöra nattsömnen över. Det handlar ju om en 0:a mindre än de flesta andra märken.

Jag var i kontakt med Klockia igår. Han jag pratade med bekräftade 6390:- och levereras med 2band, både läder och nato.
Dom skulle ner till Basel idag och ha möte med Certina, därefter kommer mer info på deras hemsida med bl.a. förbokning. Ingen bekräftad release enligt dom för stunden, utan hoppades ha mer info efter helgen.
October -18 säger Certinas Insta
21C2375B-DD6C-4670-A6F2-B0C9619D2A91.jpeg

Tillbaka
Topp