Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Euhm. Har man övergivit lumepatina och gått vidare till "smuts och lyft lack-tavlor"?all in på vintagetrenden
![]()
![]()
Jag hittar dem som tur var, hade varit extremt märkligt om det stämde.En annan fundering angående nya DJ 36. Det verkar som att denna har blivit en damklocka och att den ursrungliga DJ 36 försvinner. Hittar dem inte längre på Rolex sida i alla fall. Har jag uppfattat det rätt?
Nästa steg är att tvätta och måla om tavlorna samt ge dem en riktigt hård polering innan de säljs.Euhm. Har man övergivit lumepatina och gått vidare till "smuts och lyft lack-tavlor"?
Nåja.
Yes! Nästa steg är att man låter klockan halvruttna på botten för att ge den ”riktig” patina. Allt för att uppnå total kissnödighet.Euhm. Har man övergivit lumepatina och gått vidare till "smuts och lyft lack-tavlor"?
Nåja.
Haha, exakt!Nästa steg är att tvätta och måla om tavlorna samt ge dem en riktigt hård polering innan de säljs.![]()
Ja, det är jag som kollade på något ställe, där man inte kunde se samtliga modeller. När man tog en annan väg så dök de upp. My mistake!Jag hittar dem som tur var, hade varit extremt märkligt om det stämde.
Hittade en trevlig PDF på 88 sidor med alla Seiko-nyheterna (183 Mb): https://www.baselbrochure2018.com/seiko/data/seiko2018.pdf
Där fanns en del klockor som inte tidigare postats, tex cocktail time för kvinnor.
Fast TILLBAKABLICKEN berättar ju att Tudor rotat i Rolex skafferi sedan dag ett. Så att de letar hos storebror är ju snarare att vara trogen sitt arv än tvärtom.Nja. Det har passerat 60 år sedan modellen kom. Det är ju TILLBAKABLICKARNA i arkiven på vad man gjort fört som gör det retro. Och det är där jag tycker att retro blir roligare om man tittar i sitt eget, snarare än grannens, arkiv.
Någon av de där kanske man ska ha en i byrålådan att langa fram när man hamnat på minus igen.Hittade en trevlig PDF på 88 sidor med alla Seiko-nyheterna (183 Mb): https://www.baselbrochure2018.com/seiko/data/seiko2018.pdf
Där fanns en del klockor som inte tidigare postats, tex cocktail time för kvinnor.
![]()
Grymt! Tack!Nu så @Moorflax har jag alla mått:
"The features for the DS PH200M are following :diameter and heigth : 42.8mm, thickness : 12.6mm, lug-to-lug : 20mm and the distance between the top of the lug until the bottom of the lug below : 52.6mm”
Kommer bli gränsfall för mig och hänger lite på hur luggarna är utformade så ingen förhandsbokning, men självklart är den fortfarande intressant.
U1:n är 51mm för jämförelse och om man tittar på bilder på båda klockorna blir jag lite tveksam till hur Certina har mätt. Känns som att de lika gärna har kunnat mäta yttersidan på caset, så att det egentligen är 3-4mm till om man mäter toppen på luggen invändigt. Men det lär man ju märka inom sinom tid
![]()
Jag förstår ärligt inte problemet (inte bara riktat till dig, utan mer den allmänna synen på det du kallar "fejk-patina"). Är det snyggt så är det snyggt. Oavsett hur utseendet kommit till. Tycker man inte att det är snyggt köper man inte. Däremot skulle jag aldrig betala de pengar Longines vill ha (har ingen aning om just prisbilden på denna dock) då jag kan få en massa billiga vintagepärlor med samma look för nästan inga pengar alls.![]()
![]()
Fejk-patina taget till en helt ny nivå. Jag är generellt emot fejk men att fejka tavlan känns som att verkligen gå för långt. Synd för annars är klockan kanske Basels snyggaste släpp. Tänk denna utan allt fejk-gammalt och med ett cal. 12.68z med display case back. Då hade jag köpt min första Longines.![]()
Nu så @Moorflax har jag alla mått:
"The features for the DS PH200M are following :diameter and heigth : 42.8mm, thickness : 12.6mm, lug-to-lug : 20mm and the distance between the top of the lug until the bottom of the lug below : 52.6mm”
Kommer bli gränsfall för mig och hänger lite på hur luggarna är utformade så ingen förhandsbokning, men självklart är den fortfarande intressant.
U1:n är 51mm för jämförelse och om man tittar på bilder på båda klockorna blir jag lite tveksam till hur Certina har mätt. Känns som att de lika gärna har kunnat mäta yttersidan på caset, så att det egentligen är 3-4mm till om man mäter toppen på luggen invändigt. Men det lär man ju märka inom sinom tid
![]()
+1Jag förstår ärligt inte problemet (inte bara riktat till dig, utan mer den allmänna synen på det du kallar "fejk-patina"). Är det snyggt så är det snyggt. Oavsett hur utseendet kommit till. Tycker man inte att det är snyggt köper man inte. Däremot skulle jag aldrig betala de pengar Longines vill ha (har ingen aning om just prisbilden på denna dock) då jag kan få en massa billiga vintagepärlor med samma look för nästan inga pengar alls.
Fast TILLBACKAVLICKEN berättar ju att Tudor rotat i Rolex skafferi sedan dag ett. Så att de letar hos storebror är ju snarare att vara trogen sitt arv än tvärtom.
Jaja, ska inte tjata mer om detta. Jag tycker det är ett lyckat släpp. Roas tom av den långa gmt-visaren som tycks reta de flesta.
Det värsta är att Tudor PN hade sålt helt galet bra.Då är det bara att hoppas på att man får se en Tudor Milgauss nästa år. Med blixtvisare och allt. Och året efter det en Tudor Explorer II. Och ngt år efter det en Tudor Daytona Paul Newman. Det blir fina fisken!
![]()
![]()
![]()
Alla konsumenter är troligen inte lika engagerade. Har ju trots allt sålts några DW.Överlag tycker jag det har kommit många fina släpp detta året, utan tvekan. Själva tråden är dock minst lika rolig att läsa där alla detaljer på varje klocka analyseras och sågas. Ett felplacerat datum här, 1mm för stort här, en visare är 0,5mm lång, fel färg/metall-kombo, ”kopia av...”, fejk detta och fejk det andra.
Är alla konsumenter lika petiga/gnälliga eller är det bara forummedlemmar på internet? Ja, jag har också kriterier på klockor men samtidigt måste man inse att tillverkarna inte skräddarsyr för Kalle Persson i Sollentuna hela tiden utan söker miljontals konsumenter runt om i världen.
Givetvis sagt med glimten i ögat och inte menat att pissa på kära forumskollegor. Som sagt bara kul att läsa folks åsikter men att se den stora bilden skadar inte.![]()
Pris/release på den? Blev faktiskt rejält sugen.
Överlag tycker jag det har kommit många fina släpp detta året, utan tvekan. Själva tråden är dock minst lika rolig att läsa där alla detaljer på varje klocka analyseras och sågas. Ett felplacerat datum här, 1mm för stort här, en visare är 0,5mm lång, fel färg/metall-kombo, ”kopia av...”, fejk detta och fejk det andra.
Är alla konsumenter lika petiga/gnälliga eller är det bara forummedlemmar på internet? Ja, jag har också kriterier på klockor men samtidigt måste man inse att tillverkarna inte skräddarsyr för Kalle Persson i Sollentuna hela tiden utan söker miljontals konsumenter runt om i världen.
Givetvis sagt med glimten i ögat och inte menat att pissa på kära forumskollegor. Som sagt bara kul att läsa folks åsikter men att se den stora bilden skadar inte.![]()
Jamen hörru... 53 mm !? Det är ju snubblande nära ett mindre gökurGrymt! Tack!
Ja jag hade också problem med att få dem att förstå vilket mått jag vill få fram.
Pannan jag har är ju 53 mm så då borde ju även detta fungera.
Men visst 40 mm och strax under 50 mm på totalen hade ju varit mumma!![]()
Äntligen en blå safirsatt sub! Grön finns ju redan, men blå. Mums.![]()
Nu så @Moorflax har jag alla mått:
![]()
Ja, helt korrekt. man kan ju spontant tänka sig att några glas vin har gått ner innan det där har skrivits. Det är en fabulös klocka, med fantastisk stensättning, men under allt fint är det ju bara en sub.Med tanke på vilka andra varumärken som Nymans också saluför så känns det lite krystat att skriva ”...took watchmaking to another level”. Det är ju trots allt bara en Sub med lite strass, medan t.ex. Lange tar watchmaking till nya höjder mest hela tiden.
Den här typen av strösslade klockor skulle ju vara lite roliga om de bara nöjde sig med vridringsinsertet (och ev. tavlan). När strösslandet letar sig vidare till boetten blir det (för mig) lite för mycket...urk...Äntligen en blå safirsatt sub! Grön finns ju redan, men blå. Mums.![]()