• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Basel 2018 the tråd >>>>>

Nja. Det har passerat 60 år sedan modellen kom. Det är ju TILLBAKABLICKARNA i arkiven på vad man gjort fört som gör det retro. Och det är där jag tycker att retro blir roligare om man tittar i sitt eget, snarare än grannens, arkiv.

BBGMT kan ju i alla fall ses som en tillbakablick till designprocessen som skapade t.ex. Tudors submariner ;)

I övrigt håller jag dock med Kanadicken här ovanför att det hade varit roligare med en Pelagos GMT.

Vad tror ni om pris på nya LLD? Gissar på 10-15k, förhoppninsvis närmare 10 än 15, kanske 12. Undrar vad det är för urverk som sitter i.

Vilka släpp tyckte ni var bäst, roligast etc? Något ni kommer köpa?

Snyggt återkopplat till "det viktiga"!
Jag gillade -lite oväntat- Seiko SPB077 jättemycket. Ska se till att kolla in den då den kommer i butik.
LLD har jag aldrig förstått mig på, men kul att de törs släppa en 36 mm. Även den nyfixade Hydroconquest ser bra ut, fixat de fula dubbelindexen.

E176A08D-BF4E-4B68-8059-91E93018AD85.jpeg

Det med grönt på ser borstat ut, rött ser polerat ut. Det blir kul att se den irl.

Vilka släpp tyckte ni var bäst, roligast etc? Något ni kommer köpa?
Inget jättesläpp, men jag ställde mig i kö på den svarta Rolex OP 36 mm som de släppte nu.
Roligast var väl Certinas retroflirt, tyvärr för stor för mig.
Nya BB i 39mm är kul, bara de släpper fler färger så kanske det blir ett köp längre fram.

Gillar överlag att man såg en trend på mindre klockor .

Försöket med ljus o lykta hitta tecken på att trenden mot jätteklockor är bruten. Det är den väl, men det skulle vara trevligt om tillverkarna tog tillvara på möjligheterna att nyttja hela spannet 35 - 39 mm. Känns fortfarande som de blåser upp klockor som hade funkat bättre i mindre storlek t ex Omega 1948 som skulle varit 35 alt 36 mm , Tudor GMT som kunde varit 39 mm och Zenith Defy som kunde varit max 38 mm med tanke på den integrerade länken.
Visst det börjar komma en del 36 mm men det känns mer som tillverkarna då tydligt sneglar mot den kvinnliga marknaden.
Märks det att jag gillar mindre klockor?

Försöket med ljus o lykta hitta tecken på att trenden mot jätteklockor är bruten. Det är den väl, men det skulle vara trevligt om tillverkarna tog tillvara på möjligheterna att nyttja hela spannet 35 - 39 mm. Känns fortfarande som de blåser upp klockor som hade funkat bättre i mindre storlek t ex Omega 1948 som skulle varit 35 alt 36 mm , Tudor GMT som kunde varit 39 mm och Zenith Defy som kunde varit max 38 mm med tanke på den integrerade länken.
Visst det börjar komma en del 36 mm men det känns mer som tillverkarna då tydligt sneglar mot den kvinnliga marknaden.
Märks det att jag gillar mindre klockor?

https://www.hodinkee.com/articles/tudor-black-bay-fifty-eight-hands-on är ju ett väldigt stort steg i rätt riktning iaf. Tunnare Black Bay på 39mm låter skitbra.

Egentligen talar väl Tudors nya GMT för att de med den blir _mer_ ett eget märke? Dvs inte bara släpper nya utgåvor av egna äldre modeller, utan faktiskt släpper helt nya modeller också. Sedan kan man klaga på kreativiteten när man släpper en GMT-pepsi som ju är sjuuuuukt trendig och som de flesta lite mer sportiga/mainstream-tillverkarna har i sitt utbud. (Och man kan klaga på Snowflake-visaren. Den är faktiskt tyvärr bara ful.)

Snyggt återkopplat till "det viktiga"!
Jag gillade -lite oväntat- Seiko SPB077 jättemycket. Ska se till att kolla in den då den kommer i butik.
LLD har jag aldrig förstått mig på, men kul att de törs släppa en 36 mm. Även den nyfixade Hydroconquest ser bra ut, fixat de fula dubbelindexen.

För min del så har jag alltid gillat supercompressor-looken, dvs med två kronor på höger sida. De gamla är svåra att få tag på, och/eller dyra. Så en modern sådan utan problem är det som lockar mig. Vet inte om det finns så många nytillverkade alternativ faktiskt, mer än kanske Dan Henry. Men av de två så föredrar jag LLD.

upload_2018-3-23_14-15-56.png

Ja håller med om att det ser lite blandat ut. Väldigt sparsamt med bilder på den änsålänge. Verkar som den kommer ligga på $600 också. Så runt 5k här ?
De själva skriver "Hairline finishing and mirror finishing to surface of the bezel".
Vilket antagligen är precis som ni spekulerat om.
Jäkligt cool klocka. Jag är väldigt sugen på en sån.

Tudor BB 58. Första gången jag på allvar blivit sugen på en Black Bay. Det har säkert avhandlats innan, men vad är det för bredd mellan luggarna. De har väl inte gjort någon 19 eller 21 mm spektakel hoppas jag.

En annan fundering angående nya DJ 36. Det verkar som att denna har blivit en damklocka och att den ursrungliga DJ 36 försvinner. Hittar dem inte längre på Rolex sida i alla fall. Har jag uppfattat det rätt?

Tillbaka
Topp