• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Basel 2018 the tråd >>>>>

Förstår inte riktigt resonemanget och tycker att det haltar betänkligt :)

Jag tror inte att en enda medlem missar den större bilden, det bevisas ju av det faktum att de flesta av oss som sitter och ojar oss över microdetaljer köper klockor regelbundet trots att det finns detaljer vi hade önskat vara annorlunda.

I en tråd dedikerad till nyheter måste man få påpeka att symeterin i en tavla hade varit bättre med ett index 2mm till höger, eller att en visare borde ha varit två millimeter kortare utan att slänga in en brasklapp innan. Det hade blivit en rätt trist tråd enbart med bilder på nyheterna och kommentarer som "fin" eller "ful" :)
Lite det som var min poäng; man ojar sig här men i verkligheten är det saker man inte bryr sig om/lägger märke till vid vardagligt användande.

Den här typen av strösslade klockor skulle ju vara lite roliga om de bara nöjde sig med vridringsinsertet (och ev. tavlan). När strösslandet letar sig vidare till boetten blir det (för mig) lite för mycket...urk...
Köper att du tycker så, jag själv uppskattar både och beroende på modell. I det här fallet tycker jag det är fint med luggstenarna.

Jamen hörru... 53 mm !? Det är ju snubblande nära ett mindre gökur :cigar:
Inte alls!
Både Panerai , Breitling och säkert många fler har ju de måtten. :)

940EBDF3-4D73-4C8F-9F60-C91461EBBB67.jpeg

Lite det som var min poäng; man ojar sig här men i verkligheten är det saker man inte bryr sig om/lägger märke till vid vardagligt användande.

Vänder mig bara mot att du får det att låta som något väldigt negativt att man på ett klockforum nagelfar och i detalj diskuterar årets nya klockor.

Vänder mig bara mot att du får det att låta som något väldigt negativt att man på ett klockforum nagelfar och i detalj diskuterar årets nya klockor.
Misstänkte det och så var inte meningen. Blir bara lite mycket när man beskriver 1mm för stort som världens katastrof. 1mm är inte extremt mycket och med största sannolikhet kan du bara klockan ändå.

Ja, helt korrekt. man kan ju spontant tänka sig att några glas vin har gått ner innan det där har skrivits. Det är en fabulös klocka, med fantastisk stensättning, men under allt fint är det ju bara en sub.

Ja, detta måste jag hålla med om. En bättre tagline hade varit ”Rolex took jewelry too another level” eller dylikt. Inget fel med det, men tittar hellre en F.P. Journe om jag vill se något som tar klockor till en helt ny nivå.

Och när det kommer till klockor som smycken så hade jag personligen valt något mer i stil med

DSC03383_1_copy.jpg

(Bild från Hodinkees rapportering från SIHH2018.)

en galen ek, men en som jag gärna hade burit vid litet galnare tillfällen.

Jag förstår ärligt inte problemet (inte bara riktat till dig, utan mer den allmänna synen på det du kallar "fejk-patina"). Är det snyggt så är det snyggt. Oavsett hur utseendet kommit till. Tycker man inte att det är snyggt köper man inte. Däremot skulle jag aldrig betala de pengar Longines vill ha (har ingen aning om just prisbilden på denna dock) då jag kan få en massa billiga vintagepärlor med samma look för nästan inga pengar alls.

Förstår helt hur du tänker. Jag kan bara tala för mig själv men som vintagenörd är klockorna jag köper inte bara en produkt utan de kommer även med en historia. Det är inte alltid jag känner till vajrje klockas exakta historia utan får pussla ihop min egen teori utefter årtal, skick osv, men flertalet ggr har jag ägt klockor där mycket av historien varit känd (klokor inom familj, militärur etc.) Jag går mer och mer mot att äga klockor vars historia intresserar mig och patinan är en del i denna historia. Och det är här de nya fejkpatinaklockorna kommer in i bilder för de låtsas bära på en historia när de i själva verket tillverkades på ett löpande band för en vecka sedan, och den känslan är oattraktiv för mig.

Jag har suttit och uppdaterat den här tråden sedan BaselWorld slog upp dörrarna. Mycket intressant att få följa släpp och kommentarer i realtid. Det har varit väldigt mycket diskussioner kring Rolex oväntade släpp av stålpepsin och Tudors släpp av flera intressanta modeller. Intressant har det också varit att följa kommentarerna om att Tudor bara efterapar storebror, och på något sätt sänker sig till renommésnyltning. Personligen tycker jag att tankegången är felaktig.

Jag har jobbat i ett bolag som har varit det mindre syskonbolaget till den stora giganten. Konkurrensen var väldigt hård mellan bolagen. Om det är så med Rolex/Tudor vet jag inte. Moderbolaget var i alla fall nöjda med konkurrenskänslan och lönsamheterna inom bolagen.

Konstigt är det att ingen har kommenterat att de borde ha fimpat datumet på den nya LLD:n.

Jag har skrivit upp mig för en av Tudors nya släpp, BB32. Kul att de släppte en modell, vars motsvarighet jag höll på att googla mig galen av, bara helgen före Basel.

Förstår helt hur du tänker. Jag kan bara tala för mig själv men som vintagenörd är klockorna jag köper inte bara en produkt utan de kommer även med en historia. Det är inte alltid jag känner till vajrje klockas exakta historia utan får pussla ihop min egen teori utefter årtal, skick osv, men flertalet ggr har jag ägt klockor där mycket av historien varit känd (klokor inom familj, militärur etc.) Jag går mer och mer mot att äga klockor vars historia intresserar mig och patinan är en del i denna historia. Och det är här de nya fejkpatinaklockorna kommer in i bilder för de låtsas bära på en historia när de i själva verket tillverkades på ett löpande band för en vecka sedan, och den känslan är oattraktiv för mig.
Tack för ett välbalanserat och bra svar! Jag kan också förstå hur du tänker. Historien bakom varje klocka är viktig för dig. Jag tror dock att du är i en kraftig minoritet här. De flesta som köper klockor med patina gör det för att de tycker det är snyggare. Och de flesta fall är det omöjligt att ta reda på historien bakom klockan, men folk köper ändå, för att det är snyggt. För min del spelar det ingen roll om klockan har har en historia, däremot har ju tiden i många fall skapat ett trevligare utseende (vilket är det viktigaste för mig). Därmed har jag inget problem med att köpa en klocka som utseendemässigt är vad jag vill ha trots att den är ny.

Är det bara jag som tycker nyheten att :rolex: OP nu finns med en svart urtavla i hela programmet är den kanske mest intressanta nyheten i år. Jag sticker ut hakan och säger att det är lite av en ”game-changer” på både herr och damsidan. En outsider som hittills typ bestått av mögelgrön eller kissgul urtavla nu blivit en riktig all-aroundare, eller en ”elegantare explorer” om man så vill. Det bästa är väl att den kostar som en skatteåterbäring. Tudor vilka? o_O

1ABB4E01-B066-4878-AE65-D882B1B9AAB0.jpeg

Ja, detta måste jag hålla med om. En bättre tagline hade varit ”Rolex took jewelry too another level” eller dylikt. Inget fel med det, men tittar hellre en F.P. Journe om jag vill se något som tar klockor till en helt ny nivå.

Och när det kommer till klockor som smycken så hade jag personligen valt något mer i stil med

DSC03383_1_copy.jpg

(Bild från Hodinkees rapportering från SIHH2018.)

en galen ek, men en som jag gärna hade burit vid litet galnare tillfällen.
Precis. Lange eller FP tex levererar ju bättre klockor självfallet. Finns dock mycket kul som är stensatt, det är något annat.

• Like
Reactions: now
Jag har suttit och uppdaterat den här tråden sedan BaselWorld slog upp dörrarna. Mycket intressant att få följa släpp och kommentarer i realtid. Det har varit väldigt mycket diskussioner kring Rolex oväntade släpp av stålpepsin och Tudors släpp av flera intressanta modeller. Intressant har det också varit att följa kommentarerna om att Tudor bara efterapar storebror, och på något sätt sänker sig till renommésnyltning. Personligen tycker jag att tankegången är felaktig.

Jag har jobbat i ett bolag som har varit det mindre syskonbolaget till den stora giganten. Konkurrensen var väldigt hård mellan bolagen. Om det är så med Rolex/Tudor vet jag inte. Moderbolaget var i alla fall nöjda med konkurrenskänslan och lönsamheterna inom bolagen.

Konstigt är det att ingen har kommenterat att de borde ha fimpat datumet på den nya LLD:n.

Jag har skrivit upp mig för en av Tudors nya släpp, BB32. Kul att de släppte en modell, vars motsvarighet jag höll på att googla mig galen av, bara helgen före Basel.
Just den där med tudor har iaf fått mig att kolla på hela deras sortiment och jag märkte att det finns mycket bra där. Sen mycket som kunde tas bort helt eller förbättrar. En hulk pelagos hade varit fint även om det säkert hade varit samma kopia sågning. Sen känns det som dem kunde går tillbaka till heritage ranger och minska den till 39 och skippa fake patina. Även den kunde ha blivit en gmt version av. En riktig pand/reverse panda fastback hade varit fint. Sen är det advisor. Jag har en soft spot för alarm klockar men den är skit ful. Jag skulle vilja se en helt ny version närmare originalet eller mer i north flag stil. Om det kunde lyckas med nåt bra kunde det bli en pelagos alarm i framtiden med. Så ja en massa möjigheter för tudor iaf

Tack för ett välbalanserat och bra svar! Jag kan också förstå hur du tänker. Historien bakom varje klocka är viktig för dig. Jag tror dock att du är i en kraftig minoritet här. De flesta som köper klockor med patina gör det för att de tycker det är snyggare. Och de flesta fall är det omöjligt att ta reda på historien bakom klockan, men folk köper ändå, för att det är snyggt. För min del spelar det ingen roll om klockan har har en historia, däremot har ju tiden i många fall skapat ett trevligare utseende (vilket är det viktigaste för mig). Därmed har jag inget problem med att köpa en klocka som utseendemässigt är vad jag vill ha trots att den är ny.

Tack detsamma. Angående det fetade så är jag väldigt medveten om detta, och detta samt min förkärlek till äldre urverk från 30- till 70-talen gör att jag alltid blir lite besviken vid varje års Basel att Omega aldrig släpper en cal. 321 eller 30 T2, Longines 13ZN eller 12.68z, eller varför Swatch Gruop inte drar igång produktion av Lemaniaklockor igen. Men de "problemen" är det inte många som orkar lägga gnälliga kommentarer kring. :D

Är det bara jag som tycker nyheten att :rolex: OP nu finns med en svart urtavla i hela programmet är den kanske mest intressanta nyheten i år. Jag sticker ut hakan och säger att det är lite av en ”game-changer” på både herr och damsidan. En outsider som hittills typ bestått av mögelgrön eller kissgul urtavla nu blivit en riktig all-aroundare, eller en ”elegantare explorer” om man så vill. Det bästa är väl att den kostar som en skatteåterbäring. Tudor vilka? o_O

1ABB4E01-B066-4878-AE65-D882B1B9AAB0.jpeg
Jag blev helt tossig i den och kasta mig på telefonen till ad så fort jag såg den .

Förstår helt hur du tänker. Jag kan bara tala för mig själv men som vintagenörd är klockorna jag köper inte bara en produkt utan de kommer även med en historia.

Håller med dig. En vintage har "något" en ny inte har. En vintage är inte bara det rent objektiva utseendet utan ngt ytterligare. Ngt unikt. Man kan måla en kopia av Mona Lisa som är precis lika dekorativ på väggen som originalet. Men den saknar ändå något som originalet har. Med samma logik blir en retro inte samma sak som en vintage. Det blir en coolt designad (i bästa fall) ny klocka som bygger på företagets historik (om retron kommer från samma företag som förlagan). Men sedan har ju givetvis retron sina fördelar också. Allt är nytt, priset, vattentät, reservdelar, modern storlek osv gör den lämplig för dagligt bruk.

• Like
Reactions: fc2
Undrar om den blåa färgen är verkligen mörkare på Pepsin.

12224633_523909731110285_1623429838_n.jpg

Lånade bilder.

Det blåa i Batman är en riktig blå färg. Den svarta delen har de lagt på efterhand.
Det röda i Pepsin är en riktig röd färg. Den blåa är nån slags blanding mellan röd och lila som lagts ovanpå det röda. Du kan märka det genom att lysa en UV lampa på ringen, den blir helt röd då. Alla Pepsi-C-ägare borde ha en. :)

red.jpg

Tillbaka
Topp