• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Berömmer ni andras klockor ni möter?

Beror på tillfället, en gång på bolaget så hamnade jag bakom en snubbe med en likadan Rolex oyster precision som jag hade på armen. Då var man ju bara tvungen:) Var en annan gång bara tvungen att berömma skicket på en äldre herres supersnygga 1680 ,var en fransman på semester i Stockholm och han hade köpt klockan ny på -70 talet, han var inte speciellt intresserad av klockor men jag bad honom vara rädd om den i framtiden

Om det görs snyggt med lite taktkänsla så är det väl inga problem.

Tror dock det är viktigt att fatta att klockor inte är för alla andra som de är för oss :)
Förstår inte. Vilka är de andra? Finns det ett annat sätt? Har man väl tagit steget att bära klocka är man ju en i gänget som gjort ett medvetet val med allt vad det innebär. Eller? :rolleyes: ;)

Jag bor just nu i Malmö. Mao ger man inte en komplimang som antyder att man vet att personen har en dyr klocka. Här nere är det ju närmast ett hot.

Samma med bilar är i malmö rätt ofta då jag är uppväxt där. Gick fram till en medelålders man som körde en skitfin Maserati på en parkering. Trodde han skulle fly fältet. Sa att vilken fin kärra de är så snygga inga dussinbilar det.
Riktigt såg Hur livrädd han blev och kollade runt. Tills han förstod att jag faktiskt bara sa nåt snällt.

Malmö suck ja man har ju fina minnen från en svunnen tid där som aldrig kommer igen.

Jag brukar alltid kommentera och ge komplimang för klockan. Oftast blir de väldigt glada över att man vet vad de har på handleden.
Och när jag ser att någon har en fejk-klocka brukar jag säga snygg klocka och ha världens fetaste smajl :)

Känner jag till modellen så kan det vara kul att kommentera något mer specifikt, men försöker göra det då inga utomstående är på höravstånd. Man vet ju aldrig hur utomstående reagerar, eller hur bekväm den andra e att ta emot komplimanger när andra hör på :)

Känsligt ämne, kommenterar gärna men följer oftast dessa tre principer:
1. Kommenterar inte "vanliga" bättre klockor som många utan större intresse köper, typ Seamaster eller Submariner.
2. Kommenterar inte om jag själv vid tillfället bär en betydligt dyrare klocka.
3. Berömmer bara klockor jag ärligt gillar, inte för att ta upp ämnet.
Dessa gäller inte om personen i fråga själv gjort klart att den är intresserad.

Brukar enbart berömma om det är en modell jag känner till och det inte är en supervanlig klocka, t.ex. Rolex Sub. Brukar även undvika att göra det när andra kan höra såklart..

NOT! Däremot så hånar jag alla som inte bär ROLEX :D!

Haha! Det här ska jag också börja med nu när jag skaffat mig min första Rolex!

Brukar berömma klockor om jag redan befinner mig i ett samtal med personen. Väldigt sällan man stöter på någon med ett djupare intresse som man kan nörda iväg med en stund tyvärr

Ifall stämningen är rätt kan det bli så att det komma någon komplimang, men jag letar inte tillfällen heller. Allt beror på situation, men oftast försöker jag hålla mig

Bor själv i Malmö och har inget problem med att ge folk komplimanger om deras klockor/bilar. Det beror lite på hur man approachar också antar jag :)

Jag ger komplimanger så fort jag ser något jag gillar och som jag vet något om, förutsatt att det är rätt tillfälle (går knappast fram till folk på stan). Sånt leder ju alltid till ett leende och inte sällan en trevlig klockdiskussion :)

Klart som korvspad att man inte springer fram till kreti och pleti på stan och kommenterar deras klockor. Däremot kanske man gör det med kunder man träffar, och blir ögonblicket rätt när man står och tjötar lite om allt möjligt så kan det passa att kommentera en bättre klocka..

Förra veckan spottade jag en IWC Mark XVI på fem meters avstånd en sen kväll på Pharmarium - en av Stockholms bättre cocktailbarer, belägen i Gamla stan.

När killen i sällskapet slutligen var på väg ut sa jag i förbifarten "Snygg pilot!" vilket ledde till att han stannade till och pratade. Snart frågade den trevlige norrlänningen om jag var medlem på Klocksnack och vänskapsbetygelser utbröt.

Vi bubblade på tills hans tålmodiga sällskap började ropa och vi var tvungna att skiljas åt. Om du ser detta - tack och kul att råkas! :)

Händer nån gång om året typ, själv hör jag aldrig något om mina klockor och är väldigt tacksam för det.

Om jag tycker klockan är snygg. Märke eller uppskattad kostnad spelar ingen roll.
Men endast vänner och bekanta, inte för främlingar :) Jag skulle själv tycka att det skulle kännas lite knepigt.

Självklart berömmer jag en snygg klocka. Fantiserar om den dag då ja har par tusen refnr i skallen. Dock har min son Sebastard ett grymt minne för refs .

Tillbaka
Topp