• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Berömmer ni andras klockor ni möter?

Åskviggen

Panerai
Som tidigare nämnt så berömmer jag väldigt gärna vintage eller något mindre känt märke, då sannolikheten är större att det är en
KS-själ :) . Våra samtalsnormer känns skapta för missförstånd eller allmänt stel stämning.
Jag hade en kund med en CWC..
Jag: vilken skön gammal CWC du har!
Killen Förstod ingenting tills jag pekade på hans handled. Kunden blev tyst under den resterande korta tiden i butiken och sedan smet ut xD
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Haha tack för den, jag är "mellanchef" och ska köpa en seamaster, kanske måste tänka om nu.
Svaret blir tvådelat :)
1. Det är alltid gott att höra att mchef/omega förhållandet är i effekt och alltid stämmer ;)
2. Jag tror inte du är "den" mellanchefen då du hänger på KS och har ett utvecklat intresse för armbandsur.
Men för djupdykningens skull vem är "den" mellanchefen?
OBS Nedan följer en saga som inte är avsett för någon personligen utan mer en egen vinkling på allmänna reflektioner man har plockat upp:)
-Hen har precis fått en eget kontor, skylten är blank och monterades nyligen med en varm känsla i kroppen.
Leendet sitter fastklistrat men en oro finns i kroppen, hen vet innerst inne att det inte var prestationerna som tog hen dit, man vet inte riktigt vad uppgifterna går ut på och ler nervöst på ledningsgruppsmötena och försöker hänga med. DUC/DUP har lågt förtroende från start då dom vet hur du hamnade där.
Du försöker övertyga dig själv om att radhuset du köpte i det mindre exklusiva området är egentligen för att ni vill att barnen ska växa upp i ett socioekonomiskt blandat område än att ni inte hade råd.
Vid julbordet försöker hen bjuda sina underställda på drinkar i hopp om att bli en i gänget, trots att lönen redan är utsträckt som den är.
På den uppkavlade ärmen sitter en omega seamaster....du vet inte riktigt vad det är men du vet att den hör till utrustningen om man vill passa in. Dina mer erfarna mellanchefs kollegor säger att det är Omega man ska ha, det är low key och för entusiasterna....rolex är för posers....men i hemlighet vill dom alla ha Rolex, dom vet inte varför men dom har sett den på killarna som ibland kommer på besök från huvudkontoret i Stockholm....dom ser framgångsrika ut"
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Svaret blir tvådelat :)
1. Det är alltid gott att höra att mchef/omega förhållandet är i effekt och alltid stämmer ;)
2. Jag tror inte du är "den" mellanchefen då du hänger på KS och har ett utvecklat intresse för armbandsur.
Men för djupdykningens skull vem är "den" mellanchefen?
OBS Nedan följer en saga som inte är avsett för någon personligen utan mer en egen vinkling på allmänna reflektioner man har plockat upp:)
-Hen har precis fått en eget kontor, skylten är blank och monterades nyligen med en varm känsla i kroppen.
Leendet sitter fastklistrat men en oro finns i kroppen, hen vet innerst inne att det inte var prestationerna som tog hen dit, man vet inte riktigt vad uppgifterna går ut på och ler nervöst på ledningsgruppsmötena och försöker hänga med. DUC/DUP har lågt förtroende från start då dom vet hur du hamnade där.
Du försöker övertyga dig själv om att radhuset du köpte i det mindre exklusiva området är egentligen för att ni vill att barnen ska växa upp i ett socioekonomiskt blandat område än att ni inte hade råd.
Vid julbordet försöker hen bjuda sina underställda på drinkar i hopp om att bli en i gänget, trots att lönen redan är utsträckt som den är.
På den uppkavlade ärmen sitter en omega seamaster....du vet inte riktigt vad det är men du vet att den hör till utrustningen om man vill passa in. Dina mer erfarna mellanchefs kollegor säger att det är Omega man ska ha, det är low key och för entusiasterna....rolex är för posers....men i hemlighet vill dom alla ha Rolex, dom vet inte varför men dom har sett den på killarna som ibland kommer på besök från huvudkontoret i Stockholm....dom ser framgångsrika ut"
Hahaha skrattade högt :hilarious: väldigt målande! läste med någon slags berättarröst i huvudet efter alla böcker man läser med dottern.
 

DRW

Panerai
2-Faktor
Svaret blir tvådelat :)
1. Det är alltid gott att höra att mchef/omega förhållandet är i effekt och alltid stämmer ;)
2. Jag tror inte du är "den" mellanchefen då du hänger på KS och har ett utvecklat intresse för armbandsur.
Men för djupdykningens skull vem är "den" mellanchefen?
OBS Nedan följer en saga som inte är avsett för någon personligen utan mer en egen vinkling på allmänna reflektioner man har plockat upp:)
-Hen har precis fått en eget kontor, skylten är blank och monterades nyligen med en varm känsla i kroppen.
Leendet sitter fastklistrat men en oro finns i kroppen, hen vet innerst inne att det inte var prestationerna som tog hen dit, man vet inte riktigt vad uppgifterna går ut på och ler nervöst på ledningsgruppsmötena och försöker hänga med. DUC/DUP har lågt förtroende från start då dom vet hur du hamnade där.
Du försöker övertyga dig själv om att radhuset du köpte i det mindre exklusiva området är egentligen för att ni vill att barnen ska växa upp i ett socioekonomiskt blandat område än att ni inte hade råd.
Vid julbordet försöker hen bjuda sina underställda på drinkar i hopp om att bli en i gänget, trots att lönen redan är utsträckt som den är.
På den uppkavlade ärmen sitter en omega seamaster....du vet inte riktigt vad det är men du vet att den hör till utrustningen om man vill passa in. Dina mer erfarna mellanchefs kollegor säger att det är Omega man ska ha, det är low key och för entusiasterna....rolex är för posers....men i hemlighet vill dom alla ha Rolex, dom vet inte varför men dom har sett den på killarna som ibland kommer på besök från huvudkontoret i Stockholm....dom ser framgångsrika ut"
Hahaha! Tack och lov var de där väldigt långt från min sanning, förutom den delen att jag inte fattar vad som sägs på möten, det gäller att nicka instämmande bara.
 

JohanOr

Omega
Jag ger ofta beröm om en person har en fin klocka, dock så stöter jag ofta på i jobbet folk som har fejkklockor, många på jobbet som ofta åker på jobbresor till kina. Då blir det lite awkward. Så jag är lite försiktig..
 

Risto85

Cartier
2-Faktor
Det händer ibland ifall situationen tillåter det, oftast ifall den personen vars klocka man småstirrar på upptäcker att man gör det :D
Jag gillar själv när personer kommenterar den klocka jag själv bär. Dock tyckte jag att det var lite halvtrist när jag var på tjänsteresa i USA och en person som jag satt och åt tillsammans med trodde att min SEIKO Padi Srpa21 var en Rolex GMT pepsi, och när jag skulle förklara lite om klockan så var han inte alls intresserad längre ;)
 
  • Like
Reactions: F32

bvb

Cartier
2-Faktor
Har gjort det några gånger, efter lite funderande. Det har fallit väl ut för min del då det i vissa fall visat sig vara genuint intresserade personer som också hänger på KS :)
 
  • Like
Reactions: F32
Ger alltid beröm om det är en klocka utav någorlunda dignitet. Tyvärr så har de flesta jag gett komplimanger varit rätt så omedvetna om historik/modeller och annat intressant utan bara har köpt/ärvt sin klocka utan större tankeverksamhet. Gäller framförallt folk med Speedmaster/Submariner
 

Erikd

Cartier
Det händer. Jag är en sådan person som lägger märke till detaljer och ser därför nästan alltid om någon har på sig en klocka värd att kommentera/berömma. Om tillfälle ges brukar jag ge lite beröm.

Under ett besök i USA gav jag beröm till en herre i en bar med en Seamster PO (jag har själv en sådan). Han tackade lite kort och försvann iväg. Efter någon minut kom han tillbaka och tackade för kommentaren. Då känns det bra :)
 

MR-WJ

Omega
Händer faktiskt ibland att jag berömmer andras klockor. De flesta uppskattar de & man har ofta en disskution i nån minut innan de är dags att dra kortet i baren.
Lärt känna några tidigare okända pga gemensamt intresse av klockor, så de är alltid roligt :)
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Påpekade att "vi har samma klocka" för en säljare under ett möte (han besökte oss för att sälja) med en Rolex Explorer, han hade ingen kommentar alls. Misstänker att det var en gåva, eller så var han helt ointresserad.
 

eddiex

Omega
För det mesta blir det beröm då det är väldigt sällan man möter någon med en finare klocka. Har haft en chef som köpt en fake Tag Heuer i Thailand. Den gick sönder efter några veckor. Hade inte förväntat mig något annat.

En nuvarande chef har en Rolex Submariner No Date.

I min bransch är det tyvärr Apple watch och andra Samarta klockor rent allmänt. Därför blir det extra roligt när någon vissar upp en riktig klocka.
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Brukade förr kommentera om andras klockor som jag på någotvis stöter på i ett socialt sammanhang. En perfekt icebreaker.

Vid ett tillfälle var det en trevlig äldre dam som bröt tystnaden i en hållplats. Ville för en gång skull slippa prata om vädret. När tystnaden kom försökte jag med att snegla på hennes gyllene klocka som glimtade till. Jag misstänkte att det var en datejust i mindre modell med lite stenar. Genast ryckte hon undan sin arm och gick 20 m bort ... Det var jädrans pinsamt. Jag ville egentligen bara kommentera hennes fina klocka ... ‍♂️

Av den anledningen har jag låtit folk vara i fred.
 

eddiex

Omega
Brukade förr kommentera om andras klockor som jag på någotvis stöter på i ett socialt sammanhang. En perfekt icebreaker.

Vid ett tillfälle var det en trevlig äldre dam som bröt tystnaden i en hållplats. Ville för en gång skull slippa prata om vädret. När tystnaden kom försökte jag med att snegla på hennes gyllene klocka som glimtade till. Jag misstänkte att det var en datejust i mindre modell med lite stenar. Genast ryckte hon undan sin arm och gick 20 m bort ... Det var jädrans pinsamt. Jag ville egentligen bara kommentera hennes fina klocka ... ‍♂️

Av den anledningen har jag låtit folk vara i fred.

Inte riktigt ditt fel om man tänker efter. Snarare den äldre damen som förmodligen blev nervös när du försökte få en glimt av klockan. Antar att du inte hade för avsikt att slita loss den ur hennes handled.

Med tanke på hennes reaktion så hade hon nog en rätt dyr klocka på sig.
 

audotcom

Panerai
Berömmer vet jag inte, sneglar och lägger en positiv kommentar kanske jag gör. Är det någon mer udda fågel så blir det nog lite beröm!
 

Jey

Cartier
Ibland, beror självklart på sammanhanget.
Dock skulle jag inte göra det med eventuella samarbetspartner i jobbet.
 

eddiex

Omega
Ibland, beror självklart på sammanhanget.
Dock skulle jag inte göra det med eventuella samarbetspartner i jobbet.

Någon speciell anledning till det? Det brukar vara ett bra sätt att bryta isen om det är någon ny. Handlar det om någon gammal kollega så blir kafferasterna betydligt roligare.
 

Axwell13

Breitling
2-Faktor
Oftast! Väldigt kul när man träffar någon intresserad, är dom inte särskilt klockintresserade så blir de iaf förhoppningsvis glada över en positiv kommentar:)
 

Jey

Cartier
Någon speciell anledning till det? Det brukar vara ett bra sätt att bryta isen om det är någon ny. Handlar det om någon gammal kollega så blir kafferasterna betydligt roligare.

Har turen att ha en del klockintresserade på jobbet så allt som oftast kommer diskutioner upp om klockor, dock syftade jag mer på en potensiell leverantör, under det mötet är jag där främst för att göra affärer. Men när jag tänker efter hade jag nog kanske inte haft ett problem med det ändå vid rätt tillfälle.
 
D

Deleted member 11690

Guest
Det händer ibland ifall situationen tillåter det, oftast ifall den personen vars klocka man småstirrar på upptäcker att man gör det :D
Jag gillar själv när personer kommenterar den klocka jag själv bär. Dock tyckte jag att det var lite halvtrist när jag var på tjänsteresa i USA och en person som jag satt och åt tillsammans med trodde att min SEIKO Padi Srpa21 var en Rolex GMT pepsi, och när jag skulle förklara lite om klockan så var han inte alls intresserad längre ;)
Haha har också vart med om precis det :D
 
Topp