• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Man blir fortfarande så sorgsen när man tänker tillbaka på det som hände med SAAB... men som tur är finns det många i världen över som vårdar märket. Du är en av dem som som fattar hur innovativa dom var.
Och det kommer jag fortsätta med, det är något visst med att köra runt i ett stycke svenskt industriarv.

Blir man verkligen det? Jag skulle säga att jag blir sorgsen när jag tänker på Trollhättan och det som hände där när SAAB konkade.

Bilarna iövrigt var, överlag, både tekniskt och designmässigt underlägsna konkurrenterna, så rätt logiskt att de konkade. SAAB hade aldrig klarat att hänga med idag.
Ursäkta men måste fråga hur du kom fram till den slutsatsen? Design är som alltid subjektivt, men kan tycka det blir underligt att påstå att Saabs design skulle kunna anses undermålig? jämfört med vadå? Volvo V70? Sen vad gäller tekniken, denna har en 2.0L fyra med TwinScroll Turbo och variabla kamaxlar som gick att få med 260hk/400nm från fabrik, bra prestanda och förbrukning för sin tid.
På utrustningslistan fanns saker som panoramatak, HeadsUpDisplay, Lane Departure warning, ställbart aktivt chassi, kamerabaserad skylltavläsning (alltså ej hårddiskbaserad), baksätesunderhållning 3-zonig klimatanläggning, keyless entry & go etc, för 2012 skulle även adaptiv farthållare, dödavinkelvarnare och backkamera dyka upp på listan.

Fine att du inte gillar Saab, ingen kan tvinga dig, men säg det istället då.
 
Och det kommer jag fortsätta med, det är något visst med att köra runt i ett stycke svenskt industriarv.


Ursäkta men måste fråga hur du kom fram till den slutsatsen? Design är som alltid subjektivt, men kan tycka det blir underligt att påstå att Saabs design skulle kunna anses undermålig? jämfört med vadå? Volvo V70? Sen vad gäller tekniken, denna har en 2.0L fyra med TwinScroll Turbo och variabla kamaxlar som gick att få med 260hk/400nm från fabrik, bra prestanda och förbrukning för sin tid.
På utrustningslistan fanns saker som panoramatak, HeadsUpDisplay, Lane Departure warning, ställbart aktivt chassi, kamerabaserad skylltavläsning (alltså ej hårddiskbaserad), baksätesunderhållning 3-zonig klimatanläggning, keyless entry & go etc, för 2012 skulle även adaptiv farthållare, dödavinkelvarnare och backkamera dyka upp på listan.

Fine att du inte gillar Saab, ingen kan tvinga dig, men säg det istället då.
Saab var väldigt ingenjörstungt som organisation. Deras problem var att de inte hade rätt personer för att kommersialisera produkterna. Precis som du nämner så hade de en lång teknisk spec som ingenjörer fattar, men inte gemene man. De hade behövt en marknadsorganisation i världsklass och en säljare som VD. Hatar att dra parallellen, men likt Apple.

De stod inte för något som folk kan relatera till, trotts sin tekniska styrka. Volvo står för säkerhet, bmw för körglädje etc.
 
Och det kommer jag fortsätta med, det är något visst med att köra runt i ett stycke svenskt industriarv.


Ursäkta men måste fråga hur du kom fram till den slutsatsen? Design är som alltid subjektivt, men kan tycka det blir underligt att påstå att Saabs design skulle kunna anses undermålig? jämfört med vadå? Volvo V70? Sen vad gäller tekniken, denna har en 2.0L fyra med TwinScroll Turbo och variabla kamaxlar som gick att få med 260hk/400nm från fabrik, bra prestanda och förbrukning för sin tid.
På utrustningslistan fanns saker som panoramatak, HeadsUpDisplay, Lane Departure warning, ställbart aktivt chassi, kamerabaserad skylltavläsning (alltså ej hårddiskbaserad), baksätesunderhållning 3-zonig klimatanläggning, keyless entry & go etc, för 2012 skulle även adaptiv farthållare, dödavinkelvarnare och backkamera dyka upp på listan.

Fine att du inte gillar Saab, ingen kan tvinga dig, men säg det istället då.

Ledsen att säga det men du är väl definitionen av fan boy?

Både 5-serien, E-klass och tom V70 var vida överlägsna 9-5 i samtliga objektiva kriterier på sin tid (annars hade SAAB klarat sig). Jag tycker 9-5 i första och andra generationen var fantastiskt snygga, sista generationen ser bedrövlig ut (nån form av förväxt Ford), men det är ju bara vad jag tycker. Å andra sidan verkar ju marknaden delat min åsikt.
 
Saab var väldigt ingenjörstungt som organisation. Deras problem var att de inte hade rätt personer för att kommersialisera produkterna. Precis som du nämner så hade de en lång teknisk spec som ingenjörer fattar, men inte gemene man. De hade behövt en marknadsorganisation i världsklass och en säljare som VD. Hatar att dra parallellen, men likt Apple.

De stod inte för något som folk kan relatera till, trotts sin tekniska styrka. Volvo står för säkerhet, bmw för körglädje etc.
Att Saabs PR-Grupp inte nådde ut till folket kan vi alla hålla med om, och det är såklart en enormt bidragande faktor. Många vet än idag inte att Saab 9-5 2003 blev utsedd till världens säkraste bil, bara en sån sak borde ha basunerats ut samtidigt som man påpekade den tilltagna körglädjen.
 
Att Saabs PR-Grupp inte nådde ut till folket kan vi alla hålla med om, och det är såklart en enormt bidragande faktor. Många vet än idag inte att Saab 9-5 2003 blev utsedd till världens säkraste bil, bara en sån sak borde ha basunerats ut samtidigt som man påpekade den tilltagna körglädjen.
Hade ingen aning. Det enda jag minns från 9-5 på den tiden var deras reklam där de jämförde den med en lokatt eller dylikt...
 
Ledsen att säga det men du är väl definitionen av fan boy?

Både 5-serien, E-klass och tom V70 var vida överlägsna 9-5 i samtliga objektiva kriterier på sin tid (annars hade SAAB klarat sig). Jag tycker 9-5 i första och andra generationen var fantastiskt snygga, sista generationen ser bedrövlig ut (nån form av förväxt Ford), men det är ju bara vad jag tycker. Å andra sidan verkar ju marknaden delat min åsikt.
Att breda ut en oinformerad åsikt som inte tillförde något för att sedan dra till med personen i fråga bara är en "fanboy" inger inte jättemycket förtroende.

Kan du inte påvisa några av dessa kategorier där dessa märken var överlägsna? När Polestar 2 testades av Automotorsport (eller om det var vi bilägare) påtalade dem att den kändes lika bra som en Saab ng9-5 i chassi, det talar volymer när en 10 år nyare bil får den kommentaren i positiv bemärkelse. Sen att min fyrcylindriga 9-5:a hade bättre accelerations prestanda än Volvos S80 med både fyrhjulsdrift och 33% större motor talar väl inte i Volvos favör heller.

Nej som sagt, du får gärna påvisa dina påståenden med något form av underlag.

P.S har haft 3 stycken Audis med.
 
Att breda ut en oinformerad åsikt som inte tillförde något för att sedan dra till med personen i fråga bara är en "fanboy" inger inte jättemycket förtroende.

Kan du inte påvisa några av dessa kategorier där dessa märken var överlägsna? När Polestar 2 testades av Automotorsport (eller om det var vi bilägare) påtalade dem att den kändes lika bra som en Saab ng9-5 i chassi, det talar volymer när en 10 år nyare bil får den kommentaren i positiv bemärkelse. Sen att min fyrcylindriga 9-5:a hade bättre accelerations prestanda än Volvos S80 med både fyrhjulsdrift och 33% större motor talar väl inte i Volvos favör heller.

Nej som sagt, du får gärna påvisa dina påståenden med något form av underlag.

P.S har haft 3 stycken Audis med.

SAAB gick i konken för att de sålde för få bilar. Var så god.

Fördelen med entusiastbilar är ju att de inte behöver vara speciellt bra, så fattar att inte att du behöver kriga med näbbar och klor mot faktum?
 
SAAB gick i konken för att de sålde för få bilar. Var så god.
Jag gissar på att detta är något form av halvdant försök till att provocera efter 1, 2 - 8 påsköl? Försäljningssiffror talar inte om hur tekniskt avancerad en bil är, med det resonemanget hamnar Dacia långt över Ferrari och Koenigsegg, vilket såklart blir väldigt konstigt.

Glömde även tillägga att Gm använde A20NHT-motorn fram tills 2019 i sina andra märken, så verkar som att den dög rätt bra.
 
Loppet var redan kört när ng9-5 kom ut. Att försöka sälja Dame Edna 9-5 2007 som förutom lyktorna var närmast identisk med 9-5 från 1998 visar tydligt hur efter Saab var. Tiden gick för fort för deras tempo helt enkelt. Man hamnade en generation fel.
 
Loppet var redan kört när ng9-5 kom ut. Att försöka sälja Dame Edna 9-5 2007 som förutom lyktorna var närmast identisk med 9-5 från 1998 visar tydligt hur efter Saab var. Tiden gick för fort för deras tempo helt enkelt. Man hamnade en generation fel.
Tyvärr mycket sanning i det, ekonomin var en stor faktor i det hela (som det så ofta är), Ng9-5 skulle landat 2009, hade man klarat det och fått igång fullskalig produktion hade chansen funnits.
 
Jag gissar på att detta är något form av halvdant försök till att provocera efter 1, 2 - 8 påsköl? Försäljningssiffror talar inte om hur tekniskt avancerad en bil är, med det resonemanget hamnar Dacia långt över Ferrari och Koenigsegg, vilket såklart blir väldigt konstigt.

Glömde även tillägga att Gm använde A20NHT-motorn fram tills 2019 i sina andra märken, så verkar som att den dög rätt bra.

Haha, herregud. Ja, SAAB var underlägsna övriga konkurrenter vilket marknaden avgjorde. Jag förstår verkligen inte hur detta kan vara så jobbigt att svälja. Hade de haft förmågan att tillverka bättre bilar så hade de överlevt, så blev det inte.
 
Haha, herregud. Ja, SAAB var underlägsna övriga konkurrenter vilket marknaden avgjorde. Jag förstår verkligen inte hur detta kan vara så jobbigt att svälja. Hade de haft förmågan att tillverka bättre bilar så hade de överlevt, så blev det inte.
Ser det där lite som ett konstanterande på det jag påstod tidigare, ett något tölpigt försök till provokation. Låter lite som att påskfirandet inte blev som man önskade,
 
Jävla diskussion det blev om SAAB nu :)
Oavsett vad var SAAB iallafall ett intressant och karaktärsfullt företag, en del av svensk industrihistoria och det är mycket synd att de gick under.
Kul att folk fortfarande tar hand om bilarna och håller igång dem.

Jag hoppas att vi fortsätter att se SAAB på vägarna långt in i framtiden :)
 
Ser det där lite som ett konstanterande på det jag påstod tidigare, ett något tölpigt försök till provokation. Låter lite som att påskfirandet inte blev som man önskade,
Sluta med försök till användning av härskarteknik, det funkar dåligt.

Men för att besvara ditt påstående, påskfirandet skedde i stillsamhet tillsammans men närmaste familjen. Lugnt och fint, skippade tom påskölen. Alltid kul att trigga fan boys, oavsett om det gäller iPhone, Tesla eller tom SAAB(!).
 
Jävla diskussion det blev om SAAB nu :)
Oavsett vad var SAAB iallafall ett intressant och karaktärsfullt företag, en del av svensk industrihistoria och det är mycket synd att de gick under.
Kul att folk fortfarande tar hand om bilarna och håller igång dem.

Jag hoppas att vi fortsätter att se SAAB på vägarna långt in i framtiden :)

Jag får ursäkta, blev kanske en lite tillfällig Saab-takeover. 😅

Köper och renoverar/bevarar i den takt jag hinner, hoppas det finns ytterligare en Saab i mina ägor innan 2021 är över.

Sluta med försök till användning av härskarteknik, det funkar dåligt.

Men för att besvara ditt påstående, påskfirandet skedde i stillsamhet tillsammans men närmaste familjen. Lugnt och fint, skippade tom påskölen, alltid kul att trigga fan boys, oavsett om det gäller iPhone, Tesla eller tom SAAB(!).
Det är inte härskartekniker att tröttna på någon som sprider osanningar och andra befängda påståenden omkring sig utan att svara för ett enda av sina påstående.

Ja oj vad "triggade" alla fanboysen har blivit. Snälla försök hålla en högre nivå.
 
Jag får ursäkta, blev kanske en lite tillfällig Saab-takeover. 😅

Köper och renoverar/bevarar i den takt jag hinner, hoppas det finns ytterligare en Saab i mina ägor innan 2021 är över.


Det är inte härskartekniker att tröttna på någon som sprider osanningar och andra befängda påståenden omkring sig utan att svara för ett enda av sina påstående.

Ja oj vad "triggade" alla fanboysen har blivit. Snälla försök hålla en högre nivå.

Haha, herregud. Sanningen är ju att SAAB vansköttes och tillverkade sämre bilar än konkurrenterna i samma segment och därför gick de i konkurs. 900 Aero T16 var svincool, deras SUV (9-7x?) baserad på Chevrolet Trailblazer, 9-2 och nya 9-5 var bedrövliga. Möjligt att de sista modellerna bara var sent ute och helt fantastiska men så var det ju inte.

Måste vara så jävla jobbigt att argumentera mot fakta.
 
Haha, herregud. Sanningen är ju att SAAB vansköttes och tillverkade sämre bilar än konkurrenterna i samma segment och därför gick de i konkurs. 900 Aero T16 var svincool, deras SUV (9-7x?) baserad på Chevrolet Trailblazer, 9-2 och nya 9-5 var bedrövliga. Möjligt att de sista modellerna bara var sent ute och helt fantastiska men så var det ju inte.

Måste vara så jävla jobbigt att argumentera mot fakta.
Argumentera mot fakta? Jag har ju svarat dina befängda uttalanden med fakta från start? Kan du inte bara lägga ner, maken till påfrestande person.
 
”Ok”. Senaste versionen av SAAB 9-5 är egentligen den absolut bästa sedanen som någonsin tillverkats, marknaden hade helt enkelt fel. Juste, den är även det objektivt vackraste fordonet som skapats.
Vuxet, verkligen.
Har inte varit inne i denna tråd på ett tag, men när jag ser att det diskuteras Saab på en hel sida så tror jag att jag går till en annan avdelning :bag::cigar:;)
Jag lovar det är snart över.
 
Var nära på att köpa en saab 9-3 som min första bil runt 2005. Blev aldrig så... Märket försvann ju i en biltvätt vilket var en varningssignal i mina böcker så blev en bmw istället. 16 år senare, fortf kund hos bmw. Sjukt hur fort tiden går.

Glöm Saab och dess svenska industrilegacy, it's gone. Vi har fortfarande ett riktigt svenskt bolag att heja på från sidlinjen, Koenigsegg!! Tycker att de får alldeles för lite Cred från svensk media. De bör hyllas upp till skyarna som bygger så otroligt vackra sportbilar som dessutom slår världsrekord i olika kategorier, går med vinst sedan första dagen nästan. Och är från lilla Sverige...

Ska själv lägga en beställning på en Gemera. Kommer bli en fantastisk ikon
 
Senast ändrad:
5FE93788-577C-4213-A5F2-F6F7FAD0F898.jpeg
Premiär turen avklarad! Hade så kul att jag missade att laddningslampan lös.. blev en bärgare tillbaka och demontering av generatorn som ska iväg på en renovering🤣 men helt klart värt det hela!
 
Köpte en chippad SAAB 9000 AERO -91 som gått 20000+mil i slutet av 90talet som första bil.
I den kände jag mig som en kung och kunde inte tänka mig att det fanns någon bättre, coolare eller snabbare bil...

Har kört Ford sedan dess, samma tankar har inte dykt upp så ofta i dem...
 
Tillbaka
Topp