• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Tycker de ser och känns likadant oberoende användningsområde? Sedan hur tjockt och om det är nappa eller inte gör skillnaden. Tyvärr väldigt sällan skinn är anilina rent generellt.
Jag fick tyvärr inte svar på min första fråga (hur plastbelägger man skinn på bilar?)!
Tycker det är en otroligt, otroligt, otroligt (jag vet att jag upprepar mig här, men jag kan inte nog betona hur stor skillnaden är!) stor skillnad mellan skinnet i mina bilar (som enligt din utsago är plastbelagt skinn) jämfört med plastbelagda skinnskor. Då tänker jag att om biltillverkarna använder plast med så gott resultat så vet de något som inte skotillverkarna vet?

Jag fick tyvärr inte svar på min första fråga (hur plastbelägger man skinn på bilar?)!
Tycker det är en otroligt, otroligt, otroligt (jag vet att jag upprepar mig här, men jag kan inte nog betona hur stor skillnaden är!) stor skillnad mellan skinnet i mina bilar (som enligt din utsago är plastbelagt skinn) jämfört med plastbelagda skinnskor. Då tänker jag att om biltillverkarna använder plast med så gott resultat så vet de något som inte skotillverkarna vet?
Resin är tydligen svaret

Hur man plastbelägger bilstolar? Varför skulle det skilja sig från annat? Förstår inte frågan. Kan inte heller produktionsdetaljerna.

Stendöd imorse, funkade fint igår. Försökt med startkablar & ladda batteriet hemma, friskt & fullt. Stereon funkade från och till imorse, nu stendöd. Sista tips innan jag ringer bärgare? Jävla italienare.

IMG_20210319_200954.jpg
F-n så segt!
Säkring, startspärr eller dålig jord?
/J

Tycker de ser och känns likadant oberoende användningsområde? Sedan hur tjockt och om det är nappa eller inte gör skillnaden. Tyvärr väldigt sällan skinn är anilina rent generellt.

Min förra Lexus (IS generation 2) hade semianilin. Den nuvarande (IS generation 3) har ingen deklaration av läderkvaliteten, men det lädret känns ännu mjukare.

Ungarna spydde tre gånger från Enköping till Uppsala... Den lilles hamnade bara i babyskyddet, men den större sonen som sitter framåt på kudde lyckades få en del på sätet.

Jag fick bort allt. Använde såpa och även ättiksprit. Tycker det luktar lite fortfarande.

Stolarna har något finmaskigt nät såklart. Hur gör man rent bäst?

rps20180310_201350.jpg

Ungarna spydde tre gånger från Enköping till Uppsala... Den lilles hamnade bara i babyskyddet, men den större sonen som sitter framåt på kudde lyckades få en del på sätet.

Jag fick bort allt. Använde såpa och även ättiksprit. Tycker det luktar lite fortfarande.

rps20180310_201350.jpg
Klädseltvätt för att få bort ordentligt och ev. ozonbehandling för att döda sista lukten. Been there! Sålde skiten...

rps20180310_201350.jpg
Du behöver hyra en sån här eller lämna in bilen på rekond. Det kommer inte gå att få bort lukten med hemmagrejor.
1617648369706.png

Klädseltvätt för att få bort ordentligt och ev. ozonbehandling för att döda sista lukten. Been there! Sålde skiten...
Du behöver hyra en sån här eller lämna in bilen på rekond. Det kommer inte gå att få bort lukten med hemmagrejor.
1617648369706.png
Så mycket jobb alltså.. nej då blir det en invändig rekond för att få ordning på det. Tack för hjälpen!

rps20180310_201350.jpg
Gissar att frugan sa att du kör för fort och att barnen kommer att spy, och du då sa "lägg ner. Jag kör lugnt och de kommer inte att spy"... 😂

Polarens bil har bromsskivor som ser ut som dessa, inget roligt alls och låter dessutom lite skrovligt när man bromsar. Tycker det ser ut att finnas en del kvar på beläggen, är det skivorna som är för slitna kanske?

Bilagor

• CFDCFF41-F697-4CCD-A37E-18B9EAE753E2.jpeg
    CFDCFF41-F697-4CCD-A37E-18B9EAE753E2.jpeg
    479.2 KB · Visningar: 67
  • E6AA9ABB-DD81-4F8B-AF3C-811FF9BF63BD.jpeg
    E6AA9ABB-DD81-4F8B-AF3C-811FF9BF63BD.jpeg
    368.2 KB · Visningar: 66
Polarens bil har bromsskivor som ser ut som dessa, inget roligt alls och låter dessutom lite skrovligt när man bromsar. Tycker det ser ut att finnas en del kvar på beläggen, är det skivorna som är för slitna kanske?
Om bilen stått mycket och det där är bakbromsarna så prova först köra några mil, gasa upp i hastighet och bromsa kraftigt upprepade gånger, dvs många gånger.

Blir inte skivorna blanka och finare så skulle jag byta skivor (beroende på hur stor kanten är), belägg och försöka motionera igång oken, alternativt köpa utbytes ok beroende på vad det är för bil/värde.

Om bilen stått mycket och det där är bakbromsarna så prova först köra några mil, gasa upp i hastighet och bromsa kraftigt upprepade gånger, dvs många gånger.

Blir inte skivorna blanka och finare så skulle jag byta skivor (beroende på hur stor kanten är), belägg och försöka motionera igång oken, alternativt köpa utbytes ok beroende på vad det är för bil/värde.
Är frambromsarna :) på en A5, 2016 som rullat ca 7500 mil.

Tänkte mest om man kan se på bilderna ifall beläggen/skivorna är allt för slitna och behöver bytas ut.

Är frambromsarna :) på en A5, 2016 som rullat ca 7500 mil.

Tänkte mest om man kan se på bilderna ifall beläggen/skivorna är allt för slitna och behöver bytas ut.
Jag förstår, skivorna tycker jag inte ser särskilt slitna ut, men frågan kvarstår, har bilen stått väldigt mycket i vinter?
Bromsklossarna ser snedslitna ut men det kan vara ljuset? Om dom är det så måste en kolv kärvat ihop i oket.

Men ut och kör, bromsa som attan, reder det inte upp sig så hade jag personligen bytt rubbet samt undersökt oken så kolvarna går in och ut som dom ska.

Jag förstår, skivorna tycker jag inte ser särskilt slitna ut, men frågan kvarstår, har bilen stått väldigt mycket i vinter?
Bromsklossarna ser snedslitna ut men det kan vara ljuset? Om dom är det så måste en kolv kärvat ihop i oket.

Men ut och kör, bromsa som attan, reder det inte upp sig så hade jag personligen bytt rubbet samt undersökt oken så kolvarna går in och ut som dom ska.
Nej, har kört regelbundet hela vintern. När bilden togs hade bilen stått ett par dagar tror jag.
Tror nog det mest är ljuset, de såg rakare ut irl.

Ska tipsa om det :)

@Owaysis och @Molgan
Glöm inte att kolla hur belägget och skivan ser ut på insidan! Om det är glid-ok med enbart kolvar på insidan (vilket det ser ut som) slits skivan och belägget på insidan mer och belägg samt skiva kan se ok ut på utsidan som är fotad. Tycker även det ser ut att vara en rätt tydlig kant på skivan..

De där beläggen är nere på ungefär 25%. Skivorna är rostskadade. Hela rasket är bytesmoget.

Det är fortfarande inte det som är poängen. Men latex brukar det vara i ”plastfärg”. Men det är att du vill få det till att man sitter på plast som bara är så jävla fånigt. Det är fortfarande skinn.
Precis det som är poängen? Att det inte är skinn på ytan utan plast. Det innebär att den åldras som plast och tvättas som plast. Eller som naturgummi om det var vad du menade? Vad är fånigt?

Precis det som är poängen? Att det inte är skinn på ytan utan plast. Det innebär att den åldras som plast och tvättas som plast. Eller som naturgummi om det var vad du menade? Vad är fånigt?
Om du sitter på en stol som är oljad - är stolen "gjord av olja" då?

Vi behöver inte fortsätta. Den här diskussionen är helt fruktlös.

Tillbaka
Topp