• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Var nära på att köpa en saab 9-3 som min första bil runt 2005. Blev aldrig så... Märket försvann ju i en biltvätt vilket var en varningssignal i mina böcker så blev en bmw istället. 16 år senare, fortf kund hos bmw. Sjukt hur fort tiden går.

Glöm Saab och dess svenska industrilegacy, it's gone. Vi har fortfarande ett riktigt svenskt bolag att heja på från sidlinjen, Koenigsegg!! Tycker att de får alldeles för lite Cred från svensk media. De bör hyllas upp till skyarna som bygger så otroligt vackra sportbilar som dessutom slår världsrekord i olika kategorier, går med vinst sedan första dagen nästan. Och är från lilla Sverige...

Ska själv lägga en beställning på en Gemera. Kommer bli en fantastisk ikon
Håller med om att svensk media är rätt dåliga på att lyfta detta fantastiska lilla märke.

...hade varit kul att någon gång få tag i den Ng9-5:an som Christian hade. 😉
 
Var nära på att köpa en saab 9-3 som min första bil runt 2005. Blev aldrig så... Märket försvann ju i en biltvätt vilket var en varningssignal i mina böcker så blev en bmw istället. 16 år senare, fortf kund hos bmw. Sjukt hur fort tiden går.

Glöm Saab och dess svenska industrilegacy, it's gone. Vi har fortfarande ett riktigt svenskt bolag att heja på från sidlinjen, Koenigsegg!! Tycker att de får alldeles för lite Cred från svensk media. De bör hyllas upp till skyarna som bygger så otroligt vackra sportbilar som dessutom slår världsrekord i olika kategorier, går med vinst sedan första dagen nästan. Och är från lilla Sverige...

Ska själv lägga en beställning på en Gemera. Kommer bli en fantastisk ikon

Helt enig.
Är Sveriges stolthet ett bolag som (nästan) aldrig gick med vinst och som hela tiden byggde bilar som marknaden uppenbarligen INTE vill ha?
Då måste Sverige vara riktigt kasst...
 
Haha, herregud. Sanningen är ju att SAAB vansköttes och tillverkade sämre bilar än konkurrenterna i samma segment och därför gick de i konkurs. 900 Aero T16 var svincool, deras SUV (9-7x?) baserad på Chevrolet Trailblazer, 9-2 och nya 9-5 var bedrövliga. Möjligt att de sista modellerna bara var sent ute och helt fantastiska men så var det ju inte.

Måste vara så jävla jobbigt att argumentera mot fakta.
Ja, och de hade ju faktiskt löst finansieringen i olika omgångar och de var redo att börja producera bilar på riktigt, men efterfrågan var för alldeles för låg.

BMW tuggade sig igenom tre generationer av 5-serien när Saab fortfarande var inne på första generationens 9-5, kunderna måste ju helt ha glömt bort märket lagom tills att den ny 9-5:an gick i produktion.

Visst hamnade man i en ond spiral på slutet där dålig ekonomi medförde att bilarna blev sämre som sämre, en kompis som sålde Saab beklagade sig gång på gång, ”det är inte kul att försöka sälja till en kund som har en fem eller tio år gammal bil av samma modell, och den upplevs bättre än den helt nya jag förväntas sälja”.

Med det sagt; de måste haft enorma organisatoriska problem på ledningsnivå som gjorde att man aldrig förmådde att slå mynt av den historia man hade, de hade ju kunnat marknadsföra rally/flyg/turbo men det gjorde man ju inte på ett vettigt sätt. Titta på Audi/Volvo etc som inte haft haft något av detta.

Det verkar inte heller som att man någonsin funderade över ”vad vill kunderna ha, vad vill de köpa?”.

Av någon anledning satsade man också på helt fel marknader, nog för att de sålde dåligt i princip överallt men istället för att fokusera på vissa nyckelmarknader med potential kämpade man med att hålla liv i försäljningen på Cypern och andra konstiga ställen.

BMW tuggade sig igenom tre generationer av 5-serien när Saab fortfarande var inne på första generationens 9-5.

När de gick i konkurs fanns det inga pengar i världen som kunde rädda dem, produkterna var inte speciellt attraktiva, organisationen var kass, varumärket svagt, kvaliteten låg....
 
Ja, och de hade ju faktiskt löst finansieringen i olika omgångar och de var redo att börja producera bilar på riktigt, men efterfrågan var för alldeles för låg.

BMW tuggade sig igenom tre generationer av 5-serien när Saab fortfarande var inne på första generationens 9-5, kunderna måste ju helt ha glömt bort märket lagom tills att den ny 9-5:an gick i produktion.

Visst hamnade man i en ond spiral på slutet där dålig ekonomi medförde att bilarna blev sämre som sämre, en kompis som sålde Saab beklagade sig gång på gång, ”det är inte kul att försöka sälja till en kund som har en fem eller tio år gammal bil av samma modell, och den upplevs bättre än den helt nya jag förväntas sälja”.

Med det sagt; de måste haft enorma organisatoriska problem på ledningsnivå som gjorde att man aldrig förmådde att slå mynt av den historia man hade, de hade ju kunnat marknadsföra rally/flyg/turbo men det gjorde man ju inte på ett vettigt sätt. Titta på Audi/Volvo etc som inte haft haft något av detta.

Det verkar inte heller som att man någonsin funderade över ”vad vill kunderna ha, vad vill de köpa?”.

Av någon anledning satsade man också på helt fel marknader, nog för att de sålde dåligt i princip överallt men istället för att fokusera på vissa nyckelmarknader med potential kämpade man med att hålla liv i försäljningen på Cypern och andra konstiga ställen.

BMW tuggade sig igenom tre generationer av 5-serien när Saab fortfarande var inne på första generationens 9-5.

När de gick i konkurs fanns det inga pengar i världen som kunde rädda dem, produkterna var inte speciellt attraktiva, organisationen var kass, varumärket svagt, kvaliteten låg....

Håller med i det du säger - men Audi, inte haft Rally och Turbo i sin historia? Delvis även Volvo.

Nu kräver jag att vi läser om historieböckerna.
 
Då blir det dags för italienaren att få njuta av vårsolen 😎
 

Bilagor

  • 20210404_135419.jpg
    20210404_135419.jpg
    389.4 KB · Visningar: 208
Håller med i det du säger - men Audi, inte haft Rally och Turbo i sin historia? Delvis även Volvo.

Nu kräver jag att vi läser om historieböckerna.
Både ja och nej, jag tänkte aomAudis rallysatsning på 80-talet var en ganska dyrköpt historia delvis sprungen ur det faktum att man inte hade någon tydlig historik att bygga på.

Motorsport är väl förvisso alltid en del i varumärkesbyggandet men när Audi fick investera stort under hela 80-talet fick Saab allt serverat utan att lyckas göra något av det.

Volvo har väl också kämpat på med en del underliga beslut som måste ha påverkat lönsamheten, det fanns något (eller några?) år på 90-talet när den som ville köpa stor fyradörrarsbil från Volvo kunde välja på 240, 740, 940, 960 och den nyligen lanserade 850.

De hade säkert sina skäl men det förefaller ju helt irrationellt.

Men, i all klagosång, Saab byggde många trevliga bilar och jag skulle kunna tänka mig flera av dem som hobbybil.
 
Senast ändrad:
Tja,
Köpte nyss en bil med runflat som jag tänker byta.
Är det något speciellt som behöver göras, som krånglar till det?
Tänkte beställa från bythjul.com till en firma, kmr de käbbla när jag kmr med runflat på fälgarna eller är det business as usual?
Tack
 
Tja,
Köpte nyss en bil med runflat som jag tänker byta.
Är det något speciellt som behöver göras, som krånglar till det?
Tänkte beställa från bythjul.com till en firma, kmr de käbbla när jag kmr med runflat på fälgarna eller är det business as usual?
Tack
Det är business as usual förutom en del suck & stön då runflat är drygare att kränga av/på.
 
Hjulbyte och stort tvätt på direktörn idag.

Fyfan vad najs dewalt knacken är.
Och jävlar vad värdelös bilen är på 18". Tror däcken är riktigt dåliga för det dånar satan jämfört med 17" vinterdäcken.
Stötig blir den med :(
20210404_101725.jpg


Och sedan en stort tvätt av inredningen.
Babytvål och mikrofiberduk på allt utom rutor och skärmar. Så jävla kungligt.
Efter 1600 mil så var den knappt ens smutsig, var egentligen 4 ställen med smuts på ljusa skinnet som försvann på 30sek per plats, trots småbarn i bilen.
Förstår inte myten om att det ska vara svårt med ljus inredning.
20210404_141837.jpg
 
Kört 30 mil med MX5 an senaste två dagarna
Så jäkla rolig på småvägarna

74ACCDA7-9E06-4B20-BB8E-1A33163ECA37.jpeg


Jag saknar dock ljudet och accet :(, drog knappt en 318d idag :D. På spagettivägarna så hade det varit en annan femma...

Sonen efter första turen igår, han disssde ljudet och accet .......
 
Hjulbyte och stort tvätt på direktörn idag.

Fyfan vad najs dewalt knacken är.
Och jävlar vad värdelös bilen är på 18". Tror däcken är riktigt dåliga för det dånar satan jämfört med 17" vinterdäcken.
Stötig blir den med :(
20210404_101725.jpg


Och sedan en stort tvätt av inredningen.
Babytvål och mikrofiberduk på allt utom rutor och skärmar. Så jävla kungligt.
Efter 1600 mil så var den knappt ens smutsig, var egentligen 4 ställen med smuts på ljusa skinnet som försvann på 30sek per plats, trots småbarn i bilen.
Förstår inte myten om att det ska vara svårt med ljus inredning.
20210404_141837.jpg

Jag har skrivit lite i tråden om min nyköpta Jaguar, en XJ från 2004 med ljus inredning.

Det krävdes lite mer än babytvål för att få fason på denna inredning, hur kan någon låta det se ut såhär?
9AB716BE-04C1-406F-A054-FB1E56736029.jpeg
046656EA-8502-4B28-8ED3-68B923F698BF.jpeg
 
Hjulbyte och stort tvätt på direktörn idag.

Fyfan vad najs dewalt knacken är.
Och jävlar vad värdelös bilen är på 18". Tror däcken är riktigt dåliga för det dånar satan jämfört med 17" vinterdäcken.
Stötig blir den med :(
20210404_101725.jpg


Och sedan en stort tvätt av inredningen.
Babytvål och mikrofiberduk på allt utom rutor och skärmar. Så jävla kungligt.
Efter 1600 mil så var den knappt ens smutsig, var egentligen 4 ställen med smuts på ljusa skinnet som försvann på 30sek per plats, trots småbarn i bilen.
Förstår inte myten om att det ska vara svårt med ljus inredning.
20210404_141837.jpg
Snyggt! Pedalerna förtjänar lite kärlek med:p
 
Kört 30 mil med MX5 an senaste två dagarna
Så jäkla rolig på småvägarna

74ACCDA7-9E06-4B20-BB8E-1A33163ECA37.jpeg


Jag saknar dock ljudet och accet :(, drog knappt en 318d idag :D. På spagettivägarna så hade det varit en annan femma...

Sonen efter första turen igår, han disssde ljudet och accet .......
Om det är den röd-orangea färgen du är fäst vid så kanske något sånt här är ett bättre alternativ 😎

530464BB-658D-47B1-B4D5-2FAFBEE8D49F.jpeg
 
Hjulbyte och stort tvätt på direktörn idag.

Fyfan vad najs dewalt knacken är.
Och jävlar vad värdelös bilen är på 18". Tror däcken är riktigt dåliga för det dånar satan jämfört med 17" vinterdäcken.
Stötig blir den med :(
20210404_101725.jpg


Och sedan en stort tvätt av inredningen.
Babytvål och mikrofiberduk på allt utom rutor och skärmar. Så jävla kungligt.
Efter 1600 mil så var den knappt ens smutsig, var egentligen 4 ställen med smuts på ljusa skinnet som försvann på 30sek per plats, trots småbarn i bilen.
Förstår inte myten om att det ska vara svårt med ljus inredning.
20210404_141837.jpg
Det blir problem med ljus inredning när den saknar plastlagret eller när plastlagret spricker i vecken. Plast är ju enkel att torka av som du säger.
 
Vettefan vad jag har men den är mjuk.
Riktigt mjuk, skinnet känns inte som plast som på tyska bilar jag varit i.

Görs rent mycket fint med babytvål :)
Hel beroende på vilka tyska bilar. Men bilar har ju väldigt hårt behandlade skinn där man i många fall lika gärna kunnat ha solid plast ist för plastbelagt skinn.
 
Men bilar har ju väldigt hårt behandlade skinn där man i många fall lika gärna kunnat ha solid plast ist för plastbelagt skinn.
Som skonörd tycker jag att detta är intressant. Hur plastbelägger man skinn på bilar? Det känns och upplevs ju fortfarande som skinn! Mjukt och fint (åtminstone på de två bilar jag ägt). I skovärlden så syns och känns det ju när de lägger på en yta av plast över skinnet. Borde inte skotillverkarna kunna anamma samma sätt att behandla skinn på?
 
Som skonörd tycker jag att detta är intressant. Hur plastbelägger man skinn på bilar? Det känns och upplevs ju fortfarande som skinn! Mjukt och fint (åtminstone på de två bilar jag ägt). I skovärlden så syns och känns det ju när de lägger på en yta av plast över skinnet. Borde inte skotillverkarna kunna anamma samma sätt att behandla skinn på?
Tycker de ser och känns likadant oberoende användningsområde? Sedan hur tjockt och om det är nappa eller inte gör skillnaden. Tyvärr väldigt sällan skinn är anilina rent generellt.
 
Tillbaka
Topp