• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Om du sitter på en stol som är oljad - är stolen "gjord av olja" då?

Vi behöver inte fortsätta. Den här diskussionen är helt meningslös.
Olja tränger ned i trä, det är en helt annan sak. Oljat trä är snarare motsvarande anlinint läder. Målar du däremot dina trästolar med plastfärg så är det motsvarande bilstolarna. Det är alltid bra att ha kunskap, den dagen det blir fånigt är vi illa ute.

Bara för att du inte förstår något betyder inte att det är fånigt.

Inte ens dragit på. Räcker med att plocka bort en nolla och ett i? Vem som nu skulle få för sig att vara så töntig :rolleyes:

2019-BMW-X7-M50i-G07-M-Performance-SUV-04.jpg
Att skämta med/om M5 tyder på att man inte har något djupare Bimerkänsla... kunde ju lagt på en 8... skämt och sido.

Om du sitter på en stol som är oljad - är stolen "gjord av olja" då?

Vi behöver inte fortsätta. Den här diskussionen är helt fruktlös.

Olja tränger ned i trä, det är en helt annan sak. Oljat trä är snarare motsvarande anlinint läder. Målar du däremot dina trästolar med plastfärg så är det motsvarande bilstolarna. Det är alltid bra att ha kunskap, den dagen det blir fånigt är vi illa ute.

Bara för att du inte förstår något betyder inte att det är fånigt.
Det här är antagligen den absolut tråkigaste diskussionen i Klocksnacks historia (även om Saab-bråket nyss var nära att knipa förstaplatsen), vad sägs om att släppa den nu? Jag tror antalet intresserade av ämnet går att räkna på ena handens fingrar, även om man saknar fingrar.

Det här är möjligtvis den absolut tråkigaste diskussionen i Klocksnacks historia, vad sägs om att släppa den nu? Jag tror antalet intresserade av den går att räkna på ena handens fingrar, även om man saknar fingrar.
Då är du kanske inte så intresserade av bilar som vissa andra är. Alltid lite knasigt att bestämma för andra vad som är intressant med bilar och vad som inte är det. Sedan att det blir en dialog/diskussion när någon har fel är nog rätt naturligt? Lite svårt att hindra motverka detta innan dialogen har uppstått? Själv tycker jag inredningar i bilar är viktigt, trots allt det man själv ser och upplever mest av till vardags.

Det här är antagligen den absolut tråkigaste diskussionen i Klocksnacks historia (även om Saab-bråket nyss var nära att knipa förstaplatsen), vad sägs om att släppa den nu? Jag tror antalet intresserade av ämnet går att räkna på ena handens fingrar, även om man saknar fingrar.
Tråden handlar om att diskutera. Detta är ju en mycket mer intressant fråga än typ ”vad ska jag leasa för 7,5 basprisbelopp?”

Själv tycker jag inredningar i bilar är viktigt, trots allt det man själv ser och upplever mest av till vardags.
Håller med. För mig är t ex mängden träpaneler och frånvaro av förfulande dataskärmar några av de viktigaste faktorerna vid bilköp.
Tyvärr för min del verkar det gå åt fel håll inom bilindustrin, då träpaneler verkar vara på väg bort till förmån för aluminiumpaneler eller liknande, eller i många fall ännu mera plast, och dataskärmarna tar över mer och mer av inredningen.:(
Bjuder på en bild på inredningen på min bil, bara för att bilder alltid är bättre....(Mycket trä för pengarna, tyvärr med en liten dataskärm som jag definitivt hade klarat mig utan!)
20210403_151551-+.jpg

Senast ändrad:
Håller med. För mig är t ex mängden träpaneler och frånvaro av förfulande dataskärmar en av de viktigaste faktorerna vid bilköp.
Tyvärr för min del verkar det gå åt fel håll inom bilindustrin, då träpaneler verkar vara på väg bort och dataskärmarna mer och mer tar över inredningen.:(
Bjuder på en bild på inredningen på min bil, bara för att bilder alltid är bättre....(Mycket trä för pengarna, tyvärr med en liten dataskärm som jag definitivt hade klarat mig utan!)
20210403_151551-+.jpg
Ja, hade varit trevlig med ett klassiskt sidospår. Att vissa vill ha rymdskepp kan jag förstå, men kan tycka att det andra borde få plats med. Men intresset är väl relativt lågt. Däremot skönt att matta och öppenporiga paneler finns idag. Lackat trä är ju extremt nischat.

Ja, hade varit trevlig med ett klassiskt sidospår. Att vissa vill ha rymdskepp kan jag förstå, men kan tycka att det andra borde få plats med. Men intresset är väl relativt lågt.
Tror också att det handlar om att hålla ned kostnaderna. Betydligt billigare att lägga alla funktioner i en dataskärm, istället för riktiga reglage.
Däremot skönt att matta och öppenporiga paneler finns idag.
Har dålig koll på detta. Vad menas med öppenporiga paneler?
Lackat trä är ju extremt nischat.
Jag skulle inte säga extremt nischat. Men visst, inte någon sorts standard. Du behöver inte gå långt tillbaka i tiden för när lackat trä var vanligt på en mängd bilmärken (inte bara dåvarande lyxmärken, utan även på BMW, MG, Mercedes, Lancia m fl) och där väldigt många biltillverkare hade fuskträ i inredningen (t ex Volvo och Audi). Men det verkar som att dagens bilköpare tycker att det är trevligare med aluminiumpaneler och dylikt. Trist för mig.

Stod och tvättade bilen igår. Sen hör jag ett extremt mysigt ljud från en bil som närmade sig. Ferrari? Lambo? Hann jag tänka men fram glider en Maserati Granturismo typ årsmodell -12.

Har rätt dålig koll på dem annat än att bakljusen är fruktansvärt omoderna och att automatlådan ska vara kass. Någon med erfarenhet av bilen?

Gissar att det ”billiga” priset återspeglas i de dyra ägandekostnaderna och inget för en vanlig svensson. Hyfsade miltal typ ca 6k mil och hyfsad inredning verkar ligga runt 500k, och bilen känns ju roligare än annat än annat i den prisklassen.

Tror också att det handlar om att hålla ned kostnaderna. Betydligt billigare att lägga alla funktioner i en dataskärm, istället för riktiga reglage.

Har dålig koll på detta. Vad menas med öppenporiga paneler?

Jag skulle inte säga extremt nischat. Men visst, inte någon sorts standard. Du behöver inte gå långt tillbaka i tiden för när lackat trä var vanligt på en mängd bilmärken (inte bara dåvarande lyxmärken, utan även på BMW, MG, Mercedes, Lancia m fl) och där väldigt många biltillverkare hade fuskträ i inredningen (t ex Volvo och Audi). Men det verkar som att dagens bilköpare tycker att det är trevligare med aluminiumpaneler och dylikt. Trist för mig.
Det är helt enkelt trä som behåller sin naturliga ytstruktur, man ser ådringarna i ytan. Ser naturligt mao. Högglanspolerat ädelträ är inget man ser hemma hos vanligt folk, det jag menar med nischat. Därför förstår jag att det försvunnit till stor del. Matt trä som ser naturligt ut känns däremot mycket enklare att integrera i en modern bil.

Det är helt enkelt trä som behåller sin naturliga ytstruktur, man ser ådringarna i ytan. Ser naturligt mao. Högglanspolerat ädelträ är inget man ser hemma hos vanligt folk, det jag menar med nischat. Därför förstår jag att det försvunnit till stor del. Matt trä som ser naturligt ut känns däremot mycket enklare att integrera i en modern bil.
Tack för förklaringen! Då är jag med. Och håller med om det med nischat!

Effekten med att täta skinn genom att färga den med plast är att skinnet slutar andas. Den funktionen borde intressera alla? Alla minns vi nog galonklädseln i Amazon som var hyfsat svettigt att sitta på. Har vi dessutom suttit på ett riktigt bra skinn förstår vi skillnaden.

Stod och tvättade bilen igår. Sen hör jag ett extremt mysigt ljud från en bil som närmade sig. Ferrari? Lambo? Hann jag tänka men fram glider en Maserati Granturismo typ årsmodell -12.

Har rätt dålig koll på dem annat än att bakljusen är fruktansvärt omoderna och att automatlådan ska vara kass. Någon med erfarenhet av bilen?

Gissar att det ”billiga” priset återspeglas i de dyra ägandekostnaderna och inget för en vanlig svensson. Hyfsade miltal typ ca 6k mil och hyfsad inredning verkar ligga runt 500k, och bilen känns ju roligare än annat än annat i den prisklassen.
Har själv sneglat lite på en Granturismo sport med zf lådan och inte mc lådan, verkar vara en trevlig gt bil med få konkurrenter det skulle eventuellt vara en Bentley CGT.

Måste ändå fråga, varför sticker fälgen ut mer än däcket gör? Funktion eller tycker ni det är snyggt?

Tillbaka
Topp